تعداد بازدید: 5850

توصیه به دیگران 57

يکشنبه 20 مرداد 1392-19:15

اینجا دهکده شادمانی است

گزارش+گزارش تصویری مازندنومه از«جشن بزرگ دهکده» در روستای کندلوس کجور


مازندنومه،گزارش و عکس از محمد حسین ملایی کندلوسی:"جشن بزرگ دهکده " یک روز پس از جشن عید فطر با حضور بومیان و مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی در کندلوس برگزار شد.

 اين مراسم در ميدان مركزي دهكده فرهنگي و تاريخي آغاز شد. جمعيت بسياري از روزهاي قبل از نقاط مختلف كشور خود را براي حضور در اين جشن به دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس رسانده بودند‌ تا آهنگ شادي، نشاط و همدلي و يكرنگي مردم را از نزديك نظاره‌گر باشند و در اين شادي شريك شوند.

اجرای نمایش آکروباتیک و رزمی توسط دو تن از دختران نونهال دهکده،تخم مرغ‌هاي رنگي، شيرينی پرساق،نواختن طبل و سرنا و به راه انداختن کارناوال در كوچه و پس كوچه‌هاي دهكده و قرائت اشعار محلی بخش های دیگر مراسم بود.

كاروان شادي همراه با نواي طبل و سرنا در نقاط مختلف روستا توقف كرده،نوجوانان و جوانان و مردان ميان سال كندلوسي به اجراي رقص چوب و کشتی محلي و سنتي ‌پرداختند.

عده‌اي از جوانان و نوجوانان محل نيز با پوشيدن لباس محلي همراه با نواي طبل و سرنا به رقص محلي و سنتي مشغول شدند.

در قسمتي از محيط با صفاي " جشن بزرگ دهکده " هم  تعدادی از اهالی آش محلي پختند و بين حاضران تقسیم کردند.


  • جواب برار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 7 1
    پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

    برای دستیابی به حقیقت به مطلب فرینماشو از فراز تا فرود مراجعه کنید برای طرح هم می توانید به طرح دهکده شادمانی که مورد استقبال سایتها قرار گرفته مراجعه کنید .برای اطلاع شما طراحان جشن برای جلوگیری از سو استفاده یک فرد مشخص به اتفاق ارا جشن را به جشن دهکده تغییر داد اما همان یک نفر تمرد کرده که نشاندهنده شخصیت فرهنگی اش می باشد.

    • برار مازنیپاسخ به این دیدگاه 1 6
      چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

      با سلام و خسته نباشید ظاهرا این کار که انجام شد کار بزرگی هست که در مازندران الان چند سال هست که باب شده ولی از عکس ها مشخصه که از قبل کار شده و ریشه ای هست چون اگه اینجور نبود بچه ها لباس محلی تنشون نمیکردند یا همه اکثر مردم با لباس و ادوات محلی نمیومدند خلاصه دست همه دست اندر کاران فردین ماه شو و فردین ماه روز !!!و سایرین که برای فرهنگ مازندران زحمت میکشند درد نکنه اینقدر برای فرهنگ مرده دهن همدیگر رو چاک ندید بیائید مثل دیگه اقوام دست بدست هم بدید. اخه برادر کندلوسی شما زورو (zooro) اینقدر با ابروی مردم بازی نکن . اگه جووننی مسیری که داری میری اشتباهه فرهنگ جولانگاه این عقاید و افکار نیست یه ذره از ستوده ها و نیما یوشج ها یاد بگیرید بیائید با هم دوست بشید و برای فرهنگ بومی استان کاری بکنیم اسم جشن مهم نیست خروجی ان مهمه اگه عروس و داماد رو در جشنی میارن حتما فضا رو بسوی شادی و شادمانی میخوان ببرن چون عروسیها همیشه یاداور شادی هست برادر اگه اهل ایده هستید بیائید کامنتهای ایدهای بدید و.....

      • چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

        عزیزان آقای علی اصغر جهانگیری هر ایرادی داشته باشه در مورد کندلوس خیلی کار کرده.نمک رو که خوردین نمکدون نشکنید.حالا تمام ایران کندلوس رو می شناسند.

        • جناب مازنی سلامپاسخ به این دیدگاه 3 1
          سه شنبه 22 مرداد 1392-0:0



          دوست مازنی! من بعنوان کسی که کامنت مورد نظر شما متعلق به بنده نیست خواستم به عرض برسانم: جشن دهکده که سابقا نام دیگری داشت محصول فکری جمعی گمنام و بی ادعا برای پاسداری از زندگی طراحی شده بود که بار محتویی آن و سیر و روند آن بحث شده بود اما در طی سالیان گذشته دست بدست نشد و از جنبه محتوی در همان گام اول خویش در جا می زد و بجای توجه به چشم انداز و روند اجرایی آن از آن کپی برداری شده در جای جای مازندران و حتی تهران سنجاق شده... تکرار می شد.عروس و دامادهای تکراری که برای ما نماد پیوند تفکرهای مختلف بود برای جشنهای تکراری صرفا یک تکرار بود!دوست گرامی!اگر کسی در یک جمعی که خاکش به گواه تاریخ خاکش مستعد هنرو فرهنگ بوده است بگوید از من فرهنگی تر چه کسی است؟شما چه می گویید؟بین کتابفروش و کتاب خوان و فهم و روشنی کتاب البته مبتنی بر عمل فاصله ای است که می توان کاسب فرهنگی،دوستدار مقوله های فرهنگی و فرهنگی را من باب مثال شناخت! ببینید فرهنگ هرکس از رفتارش پیداست اگر یک مازندرانی در کنار جنگل زندگی می کند فرهنگش رادر رفتار با طبیعت چک بفرمایید.پیشاپیش از جنابعالی عذرخواهی می کنم.

          • سه شنبه 22 مرداد 1392-0:0

            دوست عزيز کندلوسي ميخواستم بگم اگه با فرهنگ ميشه تجارت کرد به ما ياد بدين چه جوري هستش. برادر که هميشه منتقدي بيا ميدون ببينيم چند مرده حلاجي.نمونه اي از تجارت اين اقا رو بگو چيه. اگه تونسته لااقل يه گوشه اي از فرهنگ اين مرز و بوم را به سايرين نشون بده خيلي کار بزرگي هستش.

            • سه شنبه 22 مرداد 1392-0:0

              جناب کندلوسی! میشه روشنگری بفرمایید و اسم اون فرد مدعی فرهنگی رو جهت تنویر افکار عمومی فاش بفرمایید تا بقیه به دام برنامه‌های ایشون نیفتند؟

              • دوشنبه 21 مرداد 1392-0:0

                در جواب دوست عزيز آقاي ايمان:

                جشن فردينماشو به حاشيه رفت و اون فرد مدعي فرهنگي ( بقول خودش : فرهنگي تر از خودش كسي وجود نداره ) ، به نام فردينماشو در شهرها و استان هاي مختلف براي خودش تجارت مي كرد.



                جشن دهكده زيباترين و از نظر محتوا نيز كامل ترين در حال حاضر است كه مورد استقابل همگان قرار گرفت

                • کامران ادبی فیروزجائیپاسخ به این دیدگاه 2 1
                  دوشنبه 21 مرداد 1392-0:0

                  بسیار زیبا بود ، ممنون مازندنـومه

                  • دوشنبه 21 مرداد 1392-0:0

                    همون فردینه ماشو !

                    جشن دهکده دیگه چیه!!!

                    سنت ها رو دور انداختیم!

                    • دوشنبه 21 مرداد 1392-0:0

                      آیا برای شما امکان دارد که برای مراسم هایی این چنین از قبل در سایتتان اطلاع رسانی کنید ؟ ممنون می شویم .


                      ©2013 APG.ir