تعداد بازدید: 2991

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 24 مرداد 1392-2:29

حقی که ناحق شد

باید اعتراف کنم که در مراسم دیروز نگفتم بسیاری از خبرنگاران از بعضی مدیران اجرایی با سواد ترند و کار بلدتر/در طی سه ماه و نیم، روزانه بیش از 15 ساعت پشت کامپیوتر نشستم و بیماریم به لحاظ همین فشار کاری عود کرد.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،فرامرز درخشنده:احقاق حق خبرنگار آن هم از تریبونی 3 تا 5 دقیقه ای فرصتی بود که در مراسم روز خبرنگار ،دیروز این حقیر برای بیان مطالبات شما عزیزان از دست دادم و چیزی جز شرمندگی ندارم که بگویم.

بعداز گوش دادن به فایل صوتی صحبت های خودم و مقایسه یادداشت خودم که از چه باید بگویم،برای که بگویم و خواندن مطالب زیبای شما شرمندگی دیگری را برایم در مقابل بزرگواری شما عزیزان رقم زد.

آری حق با شما است وقتی از حضور افراد تحصیلکرده در بدنه مطبوعات گفتم باید می گفتم که امروز لیسانس ها و فوق لیسانس ها در این شغل حداقل ها را نمی گیرند.

باید می گفتم امروز به دلیل مشکلات معیشتی،ثبات در جامعه مطبوعات و خبرنگاران رنگ باخته است و شجره کاری عمر 2 ساله یک خبرنگارجوان را می شود در 3 تا 10 نشریه و سایت و خبرگزاری جستجو کرد.

باید می گفتم بسیاری از هفته نامه ها و سایت ها به علت نداشتن و فقر اقتصادی بدون دفتر کار در کافی نت ها و درخانه های خود ازپروژه های چند میلیاردی می نویسند.

اعتراف می کنم که باید می گفتم مگر خبرنگار متولی ندارد که مدیر یک واحد صنعتی با توجه به ارادت و شناختی که از جامعه خبری و مطبوعات دارد،به دنبال چاره اندیشی برای بیمه مظلوم ترین و محروم ترین قشر جامعه یعنی خبرنگار باشد؟

آری باید می گفتم خبرنگار کسی است که همیشه دنبال خبر دوید، خبر و کفش های آهنینش پاره و با پاهای تاول زده به خانه برگشت.

باید اعتراف کنم که نگفتم بسیاری از خبرنگاران از بعضی -تکرار می کنم بعضی- از مدیران اجرایی با سواد ترند و کار بلدتر.

اعتراف می کنم که نگفتم اگر برجستگی های محدودی در استان دیده شد،خبرنگار بیشترین سهم را در آن دارد و استان مدیون خبرنگار است که می نویسد:پس از سالها هنوز سواحل دریا آزاد نشد و بزرگراه تهران-شمال در این دولت هم به اتمام نرسید.

من اگر از حق شما نگفتم شرمنده ام که نتوانستم زبان شما از این تریبون باشم،ولی آن چیزی که در مقابل این شرمندگی تسکینم می دهد آن این است که پزشکم می گوید این روزها با توجه به سیر درمان و استفاده از داروهای خاص ممکن است تعادل زندگی عادی را از دست بدهی، مقداری بی حس و حال و فراموش کار و کم طاقت بشوی. این گفته پزشک تنها من را در شرمساری مقابل شما توجیه می کند.

ولی باز در این شرایط باید بگویم که نه تنها سارق خبرنبودم که تجلیل شدم، بلکه باید با افتخار بگویم که در طی سه ماه و نیم، روزانه بیش از 15 ساعت پشت کامپیوتر نشستم و بیماریم به لحاظ همین فشار کاری عود کرد تا بزرگترین رویداد تاریخ کشور رقم بخورد و این پیروزی نصیب کسانی بگردد که حالا خود را صاحب همه چیز می دانند.

بازبا افتخار می گویم به گواه اسناد و آرشیو روزنامه کار و کارگر،چاپ 15 ویژه نامه با تیراژ بیش از 200 هزار نسخه در سطح استان مازندران نمی تواند کار یک سارق خبر باشد-حتی اگر خیلی حرفه ای باشد-

من به عنوان کمترین،به نویسنده یادداشت «از سارقین خبر تجلیل شد» در سایت وزین شما یاد داده ام و گفته ام که هیچگاه حق را ناحق نکن و حق گرفتنی است ولی نه به هر بهایی.

گرچه می دانم او از زمانی که پا به عرصه خبرگذاشته به خیلی از شایستگی هایش نرسیده است و برای من مایه افتخار و مباهات است که با او در مقطعی همکاری داشتم و اگر قطع ارتباط کاری انجام گرفت به علت این بود که من نتوانستم شایسته همکاری با او باشم ولی او حق است و چون حق است دوستش دارم.


  • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 26 مرداد 1392-0:0

    جناب آقای داودی

    سلام علیکم

    بسیار ممنون از اینکه مرا به ننوشتن و ادامه ندادن تشویق فرمودید. از اینکه برداشتتان را تصحیح نفرموده و مرغ شما همچنان یک پا دارد نیز متعجب نیستم و از اینکه برای تفوق و برتری جویی به لمپنیسم نوشتاری روی آوردید هم متعجب نیستم. اصلاً حرف این نیست که خبردزدی اشکال نداره و کار صحیحی نیست بلکه تصریح کردم که کاری به شدت غیر اخلاقی است ولی من نمی توانم باب میل شما بنویسم که به دروغ بگویم از نظر حقوق مالکیت معنوی می توان برای آن وجهی قائل شد. خبر با مقاله و گزارش فرق دارد چه بپذیری و چه نپذیری و چه متلک بپرانی و جسارت کنی و چه اقدامات تندتری را نشان بدهی که نصیحت گرایانه بفرمائید بروم به کشاورزیم بچسبم و حرف توی زمینه های دیگر نزنم. خاطر جمع باش من استوارگام ایستاده ام و با این جسارت های ناشیانه و بی مسئولانه شما از میدان به در نمی روم و به شما همواره سلام خواهم کرد.

    • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

      استاد ارجمند آرزوی ما شفای همه ی بیماران علی الخصوص شفای شما استاد بزرگوار است، اگر شما در روز خبرنگار چیزهایی گفتید و چیزهایی از قلم افتاد باید گفت اگر کسی بخواهد کاری برای جامعه ی خبرنگاری انجام دهد نیاز به گفتن ها نیست، بلکه این همه قلم همکاران و اساتیدی مثل شما در روز غیر از خبرنگار از مشکلات و تهدیدها گفت که فراوان است؛ کو گوش شنوا؟! اگر هم مسئولین پای کار باشند کسائی از جنس خودمان مانع رسیدن به حق خواهند شد. جالب اینجاست: چطور برنامه ی سوگلی اینقدر بحث برانگیز نبوده که برنامه دانشگاه آزاد بود ، پس به جرات باید گفت کسائی که تجلیل نشده اند دارند یکطرفه به قاضی میرن ، شما که بایستی همه رو بشناسید ، استاد ارجمند پاینده باشید و بنگارید تا قلمتان بگوید ناگفته ها را.....

      • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

        آقای رنجبر،لطفا ادامه نده ترو خدا!!یک خبطی کردی زیر نظر دادی،اشتباهت رو گنده تر کردی وقت داری توجیه میکنی.یعنی چی یادداشت با خبر فرق داره؟تولید،تولیده چه خبر باشه و چه یادداشت یا عکس یا کاریکاتور و....همهخ چی ئحقوق معنوی و مالکیت داره.مالکیتش به اسم فرد و ان موسسه خبری است.حالا در ایران چون رعایت نمیشه شما باید بیای گی که خبردزدی اشکال نداره یادداشت دزدی اشکال داره!!؟؟احتمالا چون خودت خبر تهیه نمیکنی و یادداشت تهیه میکنی؟تو زل آفتاب پاشو برو جلسه چرت و پرت بشین سه ساعت خبر بنویس و بعد تایپ کن و بده سایت یا خبرگزاری،بعد طرف زیر کولر نشسته میاد خبرت رو بدون منبع و ذکر مالکیت چاپ میکنه.این درد نداره؟مگه خبر ارزشش از یادداشت کمتره؟ی این تفکیک را قایل شده؟خوبه شما با این منطق و استدلال ملاصدرا بشید.متاسفم که هرکس شده نظریه پرداز و استاد دانشگاه ما!آقا برو درهمان زمینه کشاورزی نظریه بده که از فلاکت دربیاد و نابود نشه بیشتر از این.امثال شما پاتو هر کفشی میذارین و اظهار نظر میکنین که تخصص خودتون رو غافل شدید و اوضاع کشاورزی و دامداری ما اینه.

        • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

          آقای رنجبر

          این کاری نیستی برادر، نظر نده. اگه این کاره بودی می دونستی نه تنها ادبیات هر خبرگزاری مشخصه بلکه ادبیات هر تعداد از خبرنگاران اون خبرگزاری هم مشخصه و نزدیک به هم نیست.

          • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

            چه ربطی به چند سال کامپیوتر در آمد داره مگه میوه ست که در بیاد !برو ببین چند سال کامیپوتر در آمد .نگار در دهات زندگی میکردی .

            • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

              سلام خطاب به خبرنگاری که گفت اگرکرسی روبه مامیدادن حق خودمان رامیگرفتیم درخشنده باید بجای تعریف نقدمیکرد

              دوست عزیز ماتوایران زندگی میکنیم

              خودت میدونی سرخوش باانتقادنیستیم حتی اگر به حق باشد

              چطور بامردمی که برای ایراد انتقاد باید زمان بسیارزیادی صرف بشه روانشناسی بشه تا نتیجه عکس نده شمای دوست عزیز در3 دقیقه حق مطلبو ادامیکردی؟

              حتمأ با..........نه اخوی اینجا ایران است

              اگرخبرنگارواقعی باشی انتقادهای رسانه های گروهی، سایت ها و....وهمچنین نوشته فرامرزدرخشنده اثرگذاریش میتواند تقریبأ هم طراز با نقدمنصفانه وبحقی باشد که روزخبرنگارازمتولیان داشت.

              قصدم کمرنگ کردن کم لطفی درروزخبرنگارنیست بلکه شمای خبرنگارغیرمنصفانه نوک پیکان اتهام روطرف کسی گرفتی که دراوج شرمندگی اعلام کرد ضیق وقت وکسالت باعث شدنتوانم سخنانم رابازگوکنم واعلام شرمندگی کردودیگرباربازگوکردکه حال وروزمان خوب بودتریبونی نبودحال که ازپا افتاده ایم ونائی نمانده،،،

              خطاب من حقیربه این دوست خبرنگاراست: آآخربزرگوارسنوات گذشته که درخشنده باکسالتش حقت رانگرفت کجابودی؟امسال باسالهای گذشته چه فرقی داشت..بازهم میگوئیم//// مچکریم روحانی.

              • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

                ما سخنرانی این آقای درخشنده رو تو همایش دانشگاه شنیدیم حتما به خاطر مریضی اشه مگه چند ساله کامپیوتر درامد و تو خودت چند ماهه بلدی تو وورد تایپ کنی که حالا مریضی ات به این خاطر باشه . بی برو برگرد میدونستم بخشی از حرفاش رو پس میگیره /

                • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 1
                  جمعه 25 مرداد 1392-0:0

                  آقا یا خانم "خبرنگارم" و "خبرنگار"

                  سلام علیکم

                  برداشت حضرتعالی کاملاً مغایر با ملاحظاتی بود که نگاشتم و تلاش شما برای نیت خوانی متاسفانه ناشیانه بود. اصل توضیح برای این بود بین اینکه کسی را دزد خبر بنامیم یا عملش را کاری غیر اخلاقی قلمداد کنیم باید تفاوت قائل بود. ولی جنابعالی سهواً برداشت خود را به طرف متهم سازی این حقیر و مرتبط ساختن برادرم در موضوعی که ربطی به ایشان ندارد و احتمالاً اصلاً از این کامنت هم اطلاعی ندارد سوق دادید. با ضرس قاطع اعلام می کنم که خبر با تحلیل و مقاله متفاوت است و نقل خبر از خبرگزاری ها و یا از سایت ها و کپی پیست کردن آنها امری عادی و البته در صورت عدم ذکر منبع خبر کاری غیر اخلاقی است ولی در مورد مقاله چون نظر و نگاه نویسنده و حتی قلم و ادبیات نویسنده به طور مشخص و معلوم مورد قضاوت قرار می گیرد قضیه تفاوت زیادی دارد. مثلاً اگر بنده بیایم و مقالات حضرت استاد جناب آقای "آجدانی" را به نام خود در سایتی منتشر کنم فی الفور همه اهل فن تشخیص خواهند داد که این مقاله مال بنده نبوده و آن را دزدی کرده ام ولی در مورد خبر اینگونه نیست وادبیات خبر خیلی به همدیگر نزدیک است و کسی نمی تواند به راحتی اثبات کند که این ادبیات مخصوص فلان خبرگزاری است و کار فلان خبرنگار می باشد.

                  من حتی اینکار را نیز غیر اخلاقی می دانم ولی هدف روشن کردن این مطلب است که این یک مالکیت معنوی ثبت شده ای را به همراه ندارد. من یک متخصص ژنتیک گیاهی و اصلاح نباتات هستم و ادعایی راجع به مسائل حقوقی ندارم ولی مسئله حقوق مالکیت معنوی در اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی با بحث های فراوانی همراه بوده که اجباراً مطالعات زیادی را برایم به همراه داشته و به همین دلیل با آن نسبتاً در حد مبتدی آشنایی دارم. آشنایی با ترمینولوژی های حقوقی مثبت حقوق دان بودن کسی نیست و اگر این استدلال پذیرفته شود هیچ حقوق دانی هم محق نیست برای مباحث حقوقی از فلسفه و منطق یا از تاریخ و جغرافیا و سیاست و ... استفاده کند یا در مورد مسائل تخصصی کشاورزی برای بیان حقوق مالکیت نظری ابراز نماید و این خیلی از افراد را بی جهت در گرداب و دام تخصص های خیالی محصور می کند. متاسفانه افراد تنگ نظر وقتی که در استدلال کم می آورند به ابراز نظرات چاروداری هو کردن و جنجال به پا کردن و بی آبرو کردن روی می آورند و با این رویکرد می خواهند صاحب نظر را خفه کنند.

                  از اینکه مجبور شدم به خاطر نوع برداشت ناصحیح و استفاده از ادبیات لمپنیسم و هو و جنجال به پا کردن و متلک انداختن و بی آبرو سازی اینگونه توضیح بدهم عذرخواه هستم و گردن خویش را برای پذیرش این حقیقت که موجود ناچیز و ضعیفی هستم باریک می بینم و در کنار مضجع ملکوتی ثامن الحجج برای همه و از جمله دوست یا دوستان مورد نظر دعاگو و خیرخواه هستم.

                  • جمعه 25 مرداد 1392-0:0

                    درود بر شما استاد گرانقدر

                    مطمئن باشید که اینگونه نیش و کنایه ها نشان می دهد که شما در مسیر درست گام برداشته اید و حرکت می کنید و چنین مطالبی بی شک مؤید برحق بودن حضرتعالی است.

                    امید که تندرست، پاینده و پیروز باشید

                    • جمعه 25 مرداد 1392-0:0

                      از نوشته کاملا مشخص که مربوط به آقای درخشنده نیست .

                      ولی گله ای از این پیر عرصه رسانه داریم .شماکه الان می گویید این را نگفتم آن را نگفتم .فرصت بزرگ صحبت ما خبرنگاران مظلوم را بیهوده صرف تشکر از مسولان کردید .

                      با شناختی که از شما دارم بعید نبود اینگونه صحبت کنید .ای کاش به ما هم فرصت صحبت داده می شد نه به کسانی که نگران کم شدن آگهی روزنامه شان هستند.

                      • جمعه 25 مرداد 1392-0:0

                        آقای رنجبر جنگلداره یا متخصص حقوق مطبوعات؟

                        • جمعه 25 مرداد 1392-0:0

                          آشفتگی خیالت، آزردگی روحت وبغض گلویت، مراشرمنده کرده است..متن کامل دروب خبری مهروان نیوز..

                          سلامتی وتندرستی عاجل جناب آقایان« فرامرزدرخشنده وعلی مصباح شهرستانی-ازجمله پیشکسوتان عرصه خبر»، را ازخدای منان، مسئلت دارم.. سیده نصیبه دوستدار-خبرنگار

                          • خبرنگارمپاسخ به این دیدگاه 1 1
                            جمعه 25 مرداد 1392-0:0

                            آقاي غلام رنجبر اگر يک يادداشت تو یا برادرت را سايتي بردارد و به اسم خودش بزند و اسمي از شما نياورد وحقي براي شماي نويسنده قايل نباشد،حضرت عباسي اين گونه از دزدهاي خبر حمايت مي کني؟لطفا کمي فکر کن بعد نظر بده

                            • جمعه 25 مرداد 1392-0:0

                              ...بنده سالیان سال است به ایشان ارادت دارم

                              کامنت ها نشانه ترحم نیست

                              فرامرز درخشنده درخوراحترام است...

                              • پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                استاد عزیز . دست مریزاد. بازهم در غالب یک اسطوره ظاهر شدی و با وجود رنجی که عذابت میدهد با صلابت و درخور مظلومیتمان را فریاد زدی.

                                اگر میخواستند امروز هم به حرفهای من و تو گوش فرا دهند هیچگاه در روزی که بما تعلق دارد فقط سه دقیقه تریبون در اختیارمان قرار نمیگرفت. دست مریزاد و فریادت همچنان پر طنین باد.

                                • الف - مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                                  پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                  بانو فلاحی!

                                  شیر والده محترم حلالت!

                                  • پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                    اقای درخشنده شما به هیچ عنوان به خودتان نگیرید چرا که شما الگوی اراده و بزرگواری هستید.خیلی از این خبرنگاران مدیون شما هستند.

                                    • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 1 0
                                      پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                      امید شفای حضرت آقای درخشنده از درگاه احدیت با خواندن کریمه "امٌن یجیب المضطرٌ اذا دعا و یکشفوالسوء" سه الی پنج بار. قطعاً کسی نمی تواند ایشان را سارق خبر بنامد و هر که چنین کند عرض خود می برد.

                                      در دنیای کنونی خبر مالکیت ندارد و این سرعت انتقال و قدرت حفاظت از خبر است که می تواند خبری را به نامی ثبت کند. ثبت خبر به نام کسی هم مالکیت معنوی نمی آورد که استفاده بدون مجوز از آن مستوجب محکومیتی گردد. هیچکدام از قوانینی که در امر مالکیت معنوی و مالکیت بر اندیشه و ایده و اختراع و کشف و یافته های علمی و کتاب و نشریه وجود دارد اشاره ای به جرم در رابطه با سرقت خبر ندارد و برای خبر مالکی را نشناخته است. بنابراین اصطلاح سارق خبر بیان یک احساسی است که سایت یا نشریه ای چند دقیقه زودتر آن را در خروجی خود قرار داده و سایت دیگر بدون ذکر نام آن را احتمالا کپی پیست کرده است.

                                      البته اگر خبرگزاری خاصی خبری را در خروجی خود قرار داده باشد حسن برخورد این است که نام آن خبرگزاری به عنوان موجد خبر ذکر شود و به اصطلاح امانت داری حفظ گردد.

                                      این یک شرط اخلاقی است و خیلی هم خوب است و باید در ترویج آن نهایت کوشش به عمل بیاید ولی در صورتی که کسی آن را رعایت نکند می شود آقای علی دایی که در دو بازی آنهم تصادفاً هر دو بازی مربوط به رویارویی پرسپولیس دائی با تیم های آقای یاوری بود که در آن خود را ملزم به رعایت بازی جوانمردانه ندیده است و استدلال ایشان هم این است که تیم آقای یاوری از بازی جوانمردانه برای وقت کشی سوء‌استفاده می کند و این در مورد آقای سوشا مکانی اظهر من الشمس بود. هیچ قانونی نمی تواند کار حتی اگر بپذیریم غیر اخلاقی آقای دائی را محکوم کند و برد او را به مساوی یا به باخت تبدیل کند و گلهای زده شده را مردود اعلام کند.

                                      تعداد سایت هایی که اخلاق حرفه ای را رعایت نمی کنند کم نیستند و تعداد سایت های تولیدی در استان فوق العاده کم هستند. انشاء الله تیم هایی تشکیل شوند که با دفتر و دستک های حرفه ای و درآمدهای کافی تیم های خبرنگاری و نویسندگان حرفه ای و تحلیل گر را مورد استفاده قرار دهند تا سطح سایت های مجازی و نشریات نوشتاری هر روز فراتر از این وضعیتی که در استان داریم بشود. خود مطلق بینی هم کار خیلی خوبی نیست و مستوجب ایجاد غرور و تخوت و خود برتر بینی در آدمی می شود که غلطش در انحراف و افراط را نتیجه می دهد.

                                      • پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                        آقای درخشنده کیو دوست دارین کلثوم فلاحیو .خدای من .آخه اون چیزی هم برای دوست داشتن داره ! ادبیات درستی نبود.

                                        • رضا شریعتیپاسخ به این دیدگاه 5 0
                                          پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                          درود برپیرمرد خستگی ناپذیر

                                          • الف - مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 4 0
                                            پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                            سلام علیکم

                                            جناب آقای فرامرز درخشنده

                                            استاد بزرگوار

                                            از همجواری گور مامون عباسی با گور امام هشتم هیچ ننگی متوجه ی حضرت امام رضا نیست

                                            و به همین صورت از همجواری شما با برخی (...)

                                            شما به گردن افراد بسیاری چه در حوزه خبر و چه خارج از آن حق دارید

                                            انسانیت حضرتعالی به پیش آنان که باید اثبات شده است

                                            برایتان آرزوی سلامتی روزافزون دارم

                                            و من الحق توفیق

                                            • فریبرزسیفیپاسخ به این دیدگاه 3 0
                                              پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                              اراده استاددرخشنده می تواندبرای اصحاب رسانه یک الگوباشدبه امیدشفای کامل این مردبزرگ

                                              • کلثوم فلاحیپاسخ به این دیدگاه 3 0
                                                پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                                محضر مبارک پدر بزرگوارم جناب آقای درخشنده عرض کنم که حتما می دانید روی این نوشتار با شما نبوده و جنابعالی نه تنها سارق خبر نیستید بلکه زخم خورده خبر هستید. مطمنا می دانید که روی این نوشتار هرگز با شما نیست و نخواهد بود، من فرزند خبرگزاری هستم و زحمات خبرگزاری ها از چشمم دور نیست. اگر باعث دلخوری شما شده ام از صمیم قلب از شما عذرخواهی می کنم و مجددا تاکید می کنم سخنم با شما نبوده است.

                                                • پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                                  درود بر استاد درخشنده.برای سلامتی شما دعا میکنیم.شما در پرورش خبرنگارهای جوان نقش بسزایی داشتید.سارقین ادبی و سارقین خبر را هم من و شما و نویسنده ان مطلب می شناسد.دور و برتان کم نیستند.متاسفانه از انها تقدیر هم میشود

                                                  • پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                                    آقای درخشنده عزیز،با ارزوی شفای عاجل برای شما،منظور نویسنده مطلب از سارقان مطلب مثل روز روشن است که شما نیستید.خودشان می دانند منظور نویسنده چه کسانی هستند.اگر دیروز از شما تجلیل شد استثنائا بخاطر بیماری تان بوده وگرنه اینها سالها قبل از شما تجلیل می کردند.شما خود را کنار بدانید،نوک پیکان قلم متوجه بعضی ناخبرنگاران است


                                                    ©2013 APG.ir