تعداد بازدید: 4487

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 25 شهريور 1392-15:23

تاريخ محلی، تاريخ جزء نگر

 گزارش+عکس مازندنومه از نشست تخصصي درباره تاريخ محلي و مسايل مربوط به آن در دانشگاه فرهنگیان ساری/در این نشست کتاب «غار اسپهبد خورشید» رونمایی شد.


مازندنومه، دکتر علی رمضانی پاچی: نشست تخصصي درباره تاريخ محلي و مسايل مربوط به آن عصر روز يكشنبه در سالن كنفرانس دانشگاه فرهنگيان مازندران ( پرديس دكتر شريعتي ساري ) برگزار شد.

در اين مراسم دكتر علي رمضاني پاچي -رییس دانشگاه فرهنگیان- طرح اين گونه مباحث در ارتقای بينش و دانش پژوهشگران مفيد دانست و ياد آور  شد: علم تاريخ، علم روز است كه يكي از آنها پرداختن علمي به تاريخ محلي است.

دكتر مرتضي نورايي -استاد و مدير گروه تاريخ دانشگاه اصفهان-هم در این نشست که در آن گروهي از پژوهشگران و استادان تاريخ حضور داشتند، گفت: تاريخ نگاري محلي در گذشته تاريخ فضائل يك شهر يا منطقه بود اما امروز با توجه به شرايط مختلف و تئوريهاي گوناگون مطرح شده بحث هاي تاريخ محلي نبايد فضائل نگاري باشد، بلكه به ويژگي هاي هر منطقه، شهر و يا محله بايد پرداخت.

وي افزود: پس از اسلام در ايران، نگاه فضائل به شهرها بود كه پنجاه و دو پايتخت به عنوان مركز حكومت انتخاب شده بود، بجاي این که با نگاه توسعه و پيشرفت به مباحث محلي بپردازيم که نگاه برترجويان اين چنين رخدادهايي را به وجود مي آورد و البته زيان بار است.


دكتر نورايي ادامه داد: با نگاه طولي و عرضي مي توان به تاريخ هر منطقه پرداخت، نگاه طولي از گذشته تاكنون است اما نگاه عرضي با توجه به جوانب مختلف و نگاه به تمام مسائل كوچك و بزرگ يك منطقه است، بدين جهت تاريخ محلي تاريخ جزء نگر است.


در ادامه اين مراسم حاضران مباحث مختلفي را به بحث گذاشتند و در پایان نیز كتاب "غار اسپهبد خورشيد" نوشته احمد باوند سوادكوهي كه به تازگي منتشر شده است، رونمايي شد.


  • جمعه 29 شهريور 1392-0:0

    درود متقابل

    جناب ---- که به نظر میرسد از برگزار کنندگان برنامه باشید، آن دوستتان که به شما تذکر داد که بود؟ همین آقا یا خانم سرانجلی بن توسکا نبود؟

    • چهارشنبه 27 شهريور 1392-0:0

      ماقدر شناس زحمات دکتر بی مدعا وباسواد استانمان هستیم

      • چهارشنبه 27 شهريور 1392-0:0

        بادرود خدمت جناب اقای سر انجیلی بن توسکا ومدیر محترم سایت فرهنگی مازند نومه واهالی عزصه فرهنگ وهنر مازندران .......چند روز پیش توسط یکی از دوستان با خبر شدیم دکتر نورایی به استان مازندران سفر کردند از ایشان خواهش کردیم که در خدمت ایشان باشیم که محبت کردند وپس از بازدید از اثار تاریخی شهر ساری ومرکز ساری شناسی در جمع اساتید تاریخ ودبیران گرامی این رشته سخنرانی کنند هم زمان دوست خوب وپزوهشگرمان اقای باوند هم تماس گرفتند کتاب غار اسپهبد خورشید اماده شد لذا ایشان را هم دعوت کردیم .در همان جلسه یکی از مدعوین به بنده تذکر دادند که جای رونمایی اینجا نیست چون از قبل هماهنگی شده بود نمیشد کاری کرد .یکی از کارهای خوبی که اقای صادقی پیگیر بودند نقد وبرسی کتاب بود که ادمه نیافت نقد حضرتعالی بجاست اگر خدا بخواهد باتوجه به شناختی که از اقای باوند داریم با ایشان صحبت میکنیم که نقد وبررسی این اثر را برگزار کنند ..ارادتمند

        • چهارشنبه 27 شهريور 1392-0:0

          باسلام خدمت اقای سر انجلی بن توسکا می دونید که این ضزب المثل برای کسانی به کار میرود که کارشان زیاد خوب نیست وهمان اب دوغ خیار خودمان میباشد انجلی سفت و محکم است اما توسکا نرم وسست

          • سر انجلی بن توسکاپاسخ به این دیدگاه 0 0
            سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

            قدر شناس اقدام آقای دکتر رمضانی پاچی هستیم و ار استاد نورایی به خاطر حضورشان در ساری متشکریم . آن چه در انتهای گزارش آمده رونمایی کتابی است که با موضوع بحث و نکته ای که سخنران جلسه بر آن تاکید نمود هم خوانی چندان ندارد . از مولف کتاب که شور وافرخود را به موطن خود با نوشتن این کتاب به نمایش گذاشت تشکر لازم است ولی کار ایشان مانند کار مشابه بعضی دیگر در ارتباط با این غار ، بر اساس فقط یک نقل قول نا معتبر بلکه واهی صورت گرفته است این نقل قول را اول بار اعتماد السلطنه یکی دو قرن پیش به قلم آورد . اعتماداسلطنه با نظر داشت نقل قولی تاریخی حرفی گفت . ولی او « راه زارم » را نمی دانست در کدام سوی مازندران واقع است اما آقای دکتر رمضانی که این را خوب می داند . لذا ضمن قدردانی از زحمات مولف محترم کتاب ، پاسخ آقای دکتر رمضانی را و توضیح ایشان را در این زمینه لازم می دانم . امید که با طرح این نکته توجه بیشتر علاقمندان به کتاب و موضوع کتاب جلب شود .

            • مهران مازني پاسخ به این دیدگاه 0 0
              سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

              براي كمك به توسعه فرهنگي ديارمان و همدلي با نويسندگان ، هر يك از ما كتابي بخريم و يا براي توزيع و نشر آن كمك كنيم . كه كمك به نويسنده و هنرمند ، كمك به فرزندانمان است

              • علی رستم‌نژاد نشلیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

                حضور دکتر نورائی به عنوان بنیانگزار تاریخ نگاری محلی نوین در ایران باعث افتخار مازندران است. بخصوص استفاده از مباحث نظری ایشان در باب تاریخنگاری محلی به همه محققان تاریخ مازندران توصیه می‌شود. بنده به مدت 2سال در دانشگاه اصفهان در دوره دکتری تراریخ محلی افتخار شاگردی ایشان را داشته‌ام. حضور ایشان در مازندران را مدیون تلاشها آقای دکتر رمضانی هستیم. صمیمانه از ایشان تشکر می‌کنم. امید است با تشکیل همایشها و کنگره هایی با موضوعات تاریخ محلی از حضور اساتید بزرگواری مانند دکتر نورایی استفاده بیشتری گردد.


                ©2013 APG.ir