تعداد بازدید: 3196

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 26 شهريور 1392-9:21

سال های دور از تشریفات

 جشنواره ها، نمایشگاه ها ، آیین های افتتاحیه، اختتامیه و سایر مناسبت ها نیزتابع قواعد تشریفاتی برای حداکثرسازی نظم و مقررات هستند و در آنجا هم کلیه عوامل با کارت هویتی که از قبل طراحی شده، ایفای نقش می کنند و این گونه نیست که افراد دعوت نشده ،غیر مسوول و بی هویت درهرکجای سالن تردد کنند؛ مسئله ای که دیروز نگرانی شخص وزیر کشور را در مراسم معارفه استاندار مازندران بر انگیخت!


مازندنومه، ایرج نیازآذری: تشریفات و نظم مراسم معارفه استاندار جدید مازندران از منظرهای مختلف قابل نقد و ارزیابی است. سایر سازمان ها و نهادها می توانند از بی نظمی این مراسم درس بگیرند.

 البته نباید اشکالات و ایرادات آن را تنها به حساب روابط عمومی نوشت، چراکه متاسفانه روابط عمومی های ادارات ما در حدی نیستد که خیلی درتصمیم سازی ها نقش داشته باشند و فقط مجری مصوبات هستند.(حراست ها و روسای دفاتر مدیران بیشتر از روابط عمومی ها در این گونه مناسبت ها نقش آفرین هستند.)

 تشریفات در هرمراسم بیانگرنظم سازمانی آن دستگاه بوده و برآمده از رویه حاکم بر آن سازمان است. برخی ها به نادرست تشریفات را معادل ریخت و پاش ارزیابی می کنند، حال آنکه تشریفات در مراسم یعنی نظم و دیسپلین.

 امروزه برای هر فعالیتی قاعده و استانداردی وجود دارد که مجریان مطابق آن عمل می کنند. مثلا در یک مسابقه ورزشی نحوه استقرار مقامات ،تماشاگران، عوامل فنی، ورزشکاران، کادر اجرایی، انتظامی و رسانه ای تعریف شده است و این گونه نیست هرکسی هرجور دلش خواست هر نقطه سالن یا زمین حضوریابد.

به این منظور کارت هویتی تعریف شده بنام "آی دی کارت" که ملاک مهمی برای اجرای نظم و تشریفات است. کارت های هویتی معمولا در رنگ ها ی مختلف طراحی می شود و محدوده و سطح دسترسی افراد تعریف شده و حتی فرم و رنگ لباس دست اندرکاران را نیز دربرمی گیرد.

 جشنواره ها، نمایشگاه ها ، آیین های افتتاحیه ، اختتامیه و سایر مناسبت ها نیزتابع قواعد تشریفاتی برای حداکثرسازی نظم و مقررات هستند و در آنجا هم کلیه عوامل با کارت هویتی که از قبل طراحی شده، ایفای نقش می کنند و این گونه نیست که افراد دعوت نشده ،غیر مسوول و بی هویت درهرکجای سالن تردد کنند؛ مسئله ای که دیروز نگرانی شخص وزیر کشور را در مراسم معارفه استاندار مازندران بر انگیخت!

 براساس قواعد تشریفاتی و استانداردهای مناسبتی که معمولا در وزرات کشور بیشتربدان توجه می شود انتظار می رفت این مراسم مهم استانی که خوشبختانه به طور زنده از سیمای مازندران پخش شد، دارای نظم و تشریفات در خور شان استان طراحی و مدیریت می شد.

مراسم معارفه از جمله برنامه های پرطرفدار کشورماست و خیلی ها دوست دارند حواشی و متن آن را به دقت تماشا کنند، چه آنکه روزها نقل محافل و مجالس خاص و عام خواهد بود.

اما متاسفانه مهمترین مراسم استانی با بی نظمی و بی تدبیری برگزار شد، مراسمی که می توانست شوق آفرین و انگیزش بخش باشد و متناسب با ایام فرخنده میلاد امام رضا علیه السلام بخشی از فرهنگ آیینی به صورت موسیقی یا صوردیگر نمایش داده شود.

جدا از مکان نامناسب، سایر روندها هم حاکی ازبی برنامگی و ناکارآمدی سازمان اول اجرایی استان برای این گونه مناسبت هاست.

همین برنامه می تواند عیاربرخی مدیران استانداری را مشخص کند. اگرتشریفات در این گونه برنامه ها لحاظ نشود همان می شود که متاسفانه یکی از مقامات ارشد استانی هنگام پخش سرود ملی وارد سالن شود و بی توجه به سرودملی نظم مراسم را هم به هم بزند!

در صورتی که در یک مراسم طراحی شده کلیه روندها ،حرکات، صوت ،تصویر، دکور، امنیت، مدعوین، چیدمان صندلی ها، نحوه استقرار و محدوه تردد افراد مجاز و سایر تمهیدات به طور دقیق برنامه ریزی و حتی ثبت می شود.

 اگرنظم و تشریفات حاکم نباشد این گونه می شود که برخی کارمندان و افراد غیر مجازبه خود اجازه دهند پس از مراسم نیز همراه وزیرکشور به زور و فشار وارد دفتر استاندار شوند و بقیه ماجرا !

به هرشکل هرچه بود مراسم تودیع و معارفه تمام شد و خاطره تلخی برای مدعوین و حاضران ماند، اما اگر درس آموز باشد می تواند برای مناسبت های آتی برنامه ریزی دقیق تری انجام داد.

 این گونه برنامه ها طراح و کارگردان هنری و یک برنامه مبتنی بر شوق آفرینی طلب می کند و ضرورت دارد مدیران سازمان ها بدان توجه وافی و کافی داشته باشند.

نظم و تشریفات بیانگرتوان مدیریتی و برنامه ریزی مدیران است و باید به عنوان یک راهبردسازمانی مورد توجه قرارگیرد. 

ایمیل نویسنده: (irajniaz@yahoo.com)


  • چهارشنبه 27 شهريور 1392-0:0

    این دنبال چیه بهار بهار میکنه نکنه دنبال پسته

    • چهارشنبه 27 شهريور 1392-0:0

      آقای نیازآذری واقعا به مطلب درستی اشاره کردند متشکریم

      • سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0



        مخلص آقای معاون استاندار

        • سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

          این هنوز از نتایج سحر است/ باش تا صیح دولتش بدمد

          کجای کاری برار !
          ...

          • مهدی زمانیپاسخ به این دیدگاه 3 1
            سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

            جناب ایرج نیاز به نکات درستی اشاره نمودند . این گونه مراسم هم نمادی از مدیریت دستگاهها است.

            • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 1 0
              سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

              بسيار خوشحالم كه بالاخره يكي تو استان فهميد يك مدير و مجموعه اش در درجه اول بايد ديسيپلين داشته باشن. ديسيپلين درست نشاندهنده افكار منظم و با برنامه اون مدير و زيرمجموعه و حتي استان يا يه كشوره!!!! و مهمتر از اون داشتن تايمينگ يعني زمانبندي درست و دقيق، تا از هرج و مرج و اشفتگي جلوگيري كنه. استان ما متاسفانه ازين منظر بسيار ضعيف عمل كرده شايد به قول نويسنده اون رو با بريز بپاش اشتباه گرفتن، اتفاقا بريز بپاش ها در نبود همين نظم و برنامه صورت ميگيره چون نتيجش شلختگيه. تو يه محيط شلخته همه چيز هست يعني هزينه ميشه اما چون سر جاش و در وقتش نيست يا هدر ميره و يا اصلا ديده نميشه!!. شايدم ميخوان بگن ما خاكيم. ما خاكيم نه اينكه خاك الود با چشماي پف كرده شلوار اتونشده بدون كت از دشت با كفش گلي مستقيم بيايم تو جلسه شوراي شهر!!!!!! يعني ذات ساده و بي الايش باشه.... غالبا براي اين مراسم بايد از دو سه هفته قبل نامه دعوت براي تك تك افراد مدعو فكس بعد ارسال ميشد يه روز مونده به مراسم با تك تك افراد تماس تا امار دقيق افراد شركت كننده براي تهيه سالن مناسب و اينكه نياز به جاي پارك دارن يا با اژانس ميان، تا اقدامات لازم در هر دو زمينه صورت بگيره ،ارسال برنامه مراسم به صورت دفترچه زمانبندي: كه شامل اغاز مراسم با كلام ا... مثلا ساعت 8 ، هشت و ده دقيقه مجري مراسم خوشامدگويي، هشت و بيست سخنراني اقاي ... 15 دقيقه، و الي اخر. اين دفترچه زمانبندي براي keynote speakers (سخنرا ن هاي اصلي) ، سخنران ها،كميته هماهنگي و برگزاركننده ارسال و از سويي به صورت بنر و كاغذهاي آ3 در روز مراسم در ورودي ها به همراه علائم لازم براي مدعوين، روي پايه ها نه درو ديوار نصب ميشه. از طرفي تهيه بج(ID) به همراه شماره صندلي، بن هاي ناهار و پذيرايي در صورت به صرف نهار بودن اماده كه توسط پنج شش نفر كه در ورودي ها مستقرن از پيش به ترتيب حرف الفبا چيده شده به مدعو ارائه ميشه يا همزمان با ورود مهمان پس از چك نام مدعو با ليست مهمانها از طريق پرينتر صادر مي گردد. . تمام عوامل كميته اجرايي لباس متحد به همراه بي سيم با بجي كه رنگ بند متفاوتي داره در ورودي ها جهت شناسايي راهنمايي و هدايت افراد، حضور متستمر و فعال دارن.امور خدماتي و پذيرايي توسط كيترينگ منظبط و تميز ارائه مي شود كه با ادب و خوش برخورد باز هم با لباس متحد اماده پذيرايي باشن... اختصاص جايگاه ويژه جهت خبرنگاران و عكاسان و ريزه كاري ها ي مهمه ديگه... با تعاريفي كه شده وزير واقعا در مورد استان چه فكري ميكنه بعد براي كابينه سهم خواهي مي كنيم!!!!! هميشه ميگم اول درست بزرگ شيم كارهاي بزرگ كنيم بعد خواسته هاي بزرگتري داشته باشيم تا ابروي خودمون و استانمون حفظ شه.. البته بايد حواسمون باشه نظم و تشريفات در مراسم، ظاهر امر كه در باطن و ساختار سيستم هاي مديريتي نيز بايد حاكم شه يعني برنامه ها عملي و عملياتي باشن نه يه مشت پروژه هاي تخيلي و كاغذي، به اميد حق

              • سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

                جلسه توسط مدیران دولت احمدی نژاد مدیریت شد و نشانه ای از وضعیت آشفته و بهم ریخته استانداری مازندران در زمان صدرات آقای طاهایی عزیز بود . لازم است استاندار جدید با این جزییات پی به کلیات فاجعه بار مدیریت کنونی ببرند و سریعتر دست بکار شوند و افراد شایسته اعتدالگرا و اصلاح گر امور را منصوب نمایند. البته آقای نویسنده محترم یادداشت بهتر است فکری برای بهم ریختگی شهر خودشان و موارد مخفی نگه داشته از تاریکخانه ای به نام دانشگاه علوم پزشکی بابل داشته باشند و و دانشگاه علوم پزشکی بابل از تیول افراد بی مسولیت خارج گردد و اولین و بهترین در بابل پس از عزل فرماندار نظامی عزل مدیران ناجور دانشگاه علوم پزشکی بابل و تغییر مدیریت آن و گماردن فردی فهیم سالم متخصص کاربلد و غیر سیاسی است.

                • سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

                  ببینین این آقای طاهایی چهار سال با این استان چه کرده.



                  یه نگاهی به استان بندازین می بینین هیچ چی سر جای خودش نیست


                  ©2013 APG.ir