تعداد بازدید: 2841

توصیه به دیگران 3

شنبه 18 آبان 1392-0:27

صد روز تنهایی(6)

به بهانه صدمین روز فعالیت دولت تدبیر و امید/دکتر علی کریمی‌مله، استاد دانشگاه: دولت در محیط بین‌الملل هم مانند محیط داخلی، با محدودیت‌های جدی مواجه است/منافع ما ایجاب می‌کند فضا را از امنیتی به ریل سیاسی برگردانیم/برای داوری، نیازمند زمان هستیم.


مازندنومه، کلثوم فلاحی: دکتر علی کریمی‌مله درباره صد روزه شدن دولت تدبیر و امید و عملکرد برنامه صد روزه دولت حسن روحانی، اظهار داشت: معتقدم صد روز برای ارزیابی عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فرهنگ و آموزش که حوزه زمان‌بر و دیرپا است، زمان بسیار زودی است.

وی با اشاره به اینکه داوری در این مدت کوتاه، می‌تواند با غیرواقع نگری و شتاب‌زدگی همراه باشد، ادامه داد: در این مدت می‌توان درباره جهت‌گیری در حوزه آموزش و فرهنگ و اقداماتی که بنیان‌هایی را برای فعالیت‌های آینده پی‌ریزی می‌کند، بیشتر صحبت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه رویکردهای آموزش و فرهنگ که تاکنون اتخاذ شده در قالب برنامه، مصاحبه و اقدامات اجرایی دولت تجلی یافته، رویکردهای مناسبی با توجه به اقتضائات و شرایط و محدودیت‌های جامعه ایران است، تصریح کرد: وزرایی که انتخاب شدند شخصیت‌های مناسبی هستند که درک مناسب و روزآمد از حوزه‌ علم و آموزش دارند و از تجربه کافی در این حوزه برخوردار هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جهت‌گیری‌ها مبتنی بر برنامه‌محوری بوده، گفت: پرهیز از شعارزدگی و اتکا به میانه‌روی و تعالی بخشی به برنامه‌ها از دیگر ویژگی‌های دولت است.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم دولت یازدهم در شرایطی شکل گرفت که از یک طرف با انتظارات شتابنده و از سوی دیگر با محدودیت‌های فزاینده مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: به عنوان یک ناظر بیرونی باید بگویم که تلاش کابینه معطوف به ایجاد توازن بین انتظارات شتابنده و محدودیت‌های فزاینده است که منبعث از محیط داخلی و خارجی است و می‌شود این رویکرد را با نگاه مثبت ارزیابی کرد.

معاون سیاسی استاندار مازندران در دولت اصلاحات در زمینه رویکرد اقتصادی دولت، گفت: اگرچه اقتصاد تخصص من نیست اما به عنوان یک شهروند که آثار سیاست‌های اقتصادی گذشته را بر زندگی شهروندان تجربه کرده‌ام معتقدم که دولت به سمت ایجاد آرامش، ثبات و تعادل در زندگی روزمره اقتصادی مردم گام‌هایی برداشته و درباره اقدامات زیربنایی برای خروج از حالت رکود تورمی، در حال رایزنی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بررسی راه حل‌های احتمالی است.

کریمی‌مله ادامه داد: در حوزه روابط خارجی، معتقدم دولت در تنش‌آلودترین شرایط روابط خارجی که ما با محیط منطقه و بین‌الملل قرار داشتیم، دولت را تحویل گرفت و سعی بر این بود اولویت را بر تنش‌زدایی و تعامل سازنده بر مبنای صیانت از منافع ملی، اصول و هنجارهای بین‌المللی و ارزش‌های اعتقادی جامعه، دفاع از حوزه نفوذ جمهوری اسلامی در حوزه سیاسی، اعتقادی و ارزشی قرار داده و به دنبال این بود که از فضای مسموم که یا ناشی از اراده بازیگران نظام جهانی بوده و یا بر اثر افراط شعارزدگی دولت گذشته و بر ایران تحمیل شد تا حدودی فاصله بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات این حوزه مثبت و فایده‌مند ارزیابی می‌شود، خاطرنشان کرد: منظور از فایده‌مند این نیست که محیط بین‌الملل جاده همواری است که دولت بر اساس منویات خاص خود، می‌تواند به کنش‌گری فعالانه و تام‌الاختیار بپردازد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه محیط بین‌الملل متشکل از بازیگران و دولت‌های مختلفی است که بعضا منافع ناهمسو و متضاد با کشور ما دارند، یادآور شد: دولت درصدد است با کاربست دیپلماسی کار ساز، پل‌هایی که در گذشته تخریب شده را برای دفاع از منافع ملی، ترمیم کند تا بتواند منافع حداکثری جامعه را مهیا کند.

کریمی مله با اشاره به اینکه دولت در محیط بین‌الملل هم مانند محیط داخلی، با محدودیت‌های جدی مواجه است، گفت: برخی تندرو‌ها در عرصه بین‌الملل که انتظار رفتار متعادل، میانه‌رو و عاقلانه از جمهوری اسلامی ندارند، بر طبل این فضای بی‌اعتمادی و امنیتی شدن ایران با نظام جهانی می‌کویند.

وی با بیان اینکه منافع ما ایجاب می‌کند فضا را از امنیتی به ریل سیاسی برگردانیم، متذکر شد: می‌توان در چهارچوب تعامل سازنده به منافع ملی دست یافت.

کریمی‌مله با اشاره به اینکه در مجموع نباید در ارزیابی این دولت، شتاب‌زدگی به خرج داد، گفت: البته نافی رصد روزانه رسانه‌ای نیستم و معتقدم هرچه دولت کارآمدتر باشد و شایسته‌تر تصمیم بگیرد و رفتارهایش هم مستمر رصد شود اما برای داوری، نیازمند زمان هستیم.


  • محمدامین منفردپاسخ به این دیدگاه 0 1
    سه شنبه 21 آبان 1392-0:0

    با سپاس از شما استاد گرانقدر به خاطر تحلیل بسیار محتوایی‌تان.

    ای کاش میشد با استفاده از نیروهای اینچنین به دنبال تغییرات اساسی در سطح استان عزیزمان باشیم.

    • یک مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 1 1
      يکشنبه 19 آبان 1392-0:0

      جناب آقای علی کریمی مله ، دوستان در استانداری دست خالی اند لطفا در اتاق فکرشان با اینها خمکاری کنید ، آخه بعضی از سخنان و رفتارها شان و منزلت استان را پایین آورده است .

      • پورموسویپاسخ به این دیدگاه 3 2
        يکشنبه 19 آبان 1392-0:0

        به حق ایشان از سرمایه های این استان هستند که متاسفانه قدرشان دانسته نمی شود

        تحلیلی بسیار عمیق و واقع بینانه و در عین حال عالمانه

        • دکتر بی کارپاسخ به این دیدگاه 3 3
          شنبه 18 آبان 1392-0:0

          آدمهایی مثل کریمی مله و امثال آنها همیشه برنده اند و ما همیشه بازنده یا معاون استاندار یا استاد دانشگاه اما افرادی مثل ما که شبانه روز خواندیم و خواندیم بعد از کسب دکتری باید بیکار باشیم و شرمسار اهل و عیار تفو باد بر چرخ گردان تفو

          • شنبه 18 آبان 1392-0:0

            افرين بر اين تحليل

            • شنبه 18 آبان 1392-0:0

              درود براستادبزرگوار اندیشمندمتعهد که جایشان باتاسف دراستانداری خالی است.


              ©2013 APG.ir