تعداد بازدید: 2999

توصیه به دیگران 1

شنبه 18 آبان 1392-22:27

بیکاری همین نزدیکی/مازندران 9 پله صعود کرد!

صعود 9 پله ای مازندران در جدول استان های بیکار/ رشد 3/3 درصدی نرخ بیکاری در مازندران طی 3 ماه دوم سال جاری و بهبود وضعیت اشتغال در برخی استان ها سبب شد مازندران در جدول آمار نرخ بیکاری طی 3 ماه صعودی 9 پله ای داشته باشد. صعودی که رشد منفی اشتغال مازندران در تابستان پرجمعیت و پرمصرف مازندران را نشان می دهد.
 


مازندنومه، اشکان جهان آرای: مرکز آمار ایران ابتدای این هفته نتایج آمارگیری نیروی کار در تابستان امسال و همچنین نتایج بررسی نرخ بیکاری استان ها در بهار سال جاری را منتشر کرد.

در این جدول پس از اعلام میانگین نرخ بیکاری کشور در بهار و تابستان، میانگین نرخ بیکاری استان ها در دو فصل بهار و تابستان به تفکیک اعلام شده است.

 گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد نرخ بیکاری در کشور وضعیت رو به بهبودی دارد. اما هنوز هم بر اساس یک ساعت کار در هفته و قرار دادن آن در مرز بین بیکاران و شاغلان، حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد.

در حالی که به گزارش صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری ایران در پایان سال 2012 به 47/12 درصد رسید، همین منبع پیش بینی کرده است نرخ بیکاری ایران در سال 2013 به 37/13 درصد افزایش یابد و رتبه ایران در جهان از 21 در سال 2012 به 17 در بین 106 کشور جهان برسد.


بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، مازندران در تابستان امسال به لحاظ تعداد بیکاران، هشتمین استان کشور در تعداد بیکاران است.

 کهگیلویه و بویراحمد با 6/15، لرستان با 7/14 درصد، خوزستان با 5/14 درصد، سیستان و بلوچستان با 2/14درصد، فارس با 14درصد، ایلام و کردستان با 4/13 درصد، و مازندران با 7/12 درصد بالاترین نرخ بیکاری را در بین استان های کشور داشتند.


 این آمار در حالی مشاهده می شود که مازندران در 3 ماه نخست سال رتبه هفدهم کشور را داشت و با نرخ بیکاری 4/9 در این بخش از 16 استان مانند ایلام، تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل، سمنان، فارس، قزوین، خوزستان و 7 استان دیگر وضعیت بهتری داشت.


  رشد 3/3 درصدی نرخ بیکاری در مازندران طی 3 ماه دوم سال جاری و بهبود وضعیت اشتغال در برخی استان ها سبب شد مازندران در جدول آمار نرخ بیکاری طی 3 ماه صعودی 9 پله ای داشته باشد. صعودی که رشد منفی اشتغال مازندران در تابستان پرجمعیت و پرمصرف مازندران را نشان می دهد.


 هرچند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در نشست خبری شهریور امسال که به مناسبت هفته تعاون برگزار شده بود میانگین نرخ بیکاری کشور را 2/12 درصد اعلام کرد، اما به استناد جدول ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری کشور از 6/10 درصد در بهار امسال به 4/10 درصد در تابستان کاهش یافت و در حالی که مازندران طی 3 ماه نخست سال، نرخ بیکاری پایین تری به نسبت میانگین نرخ بیکاری کشور داشت، در تابستان از این آمار پیشی گرفت تا در یک سوم بالایی جدول استان های بیکار کشور قرار بگیرد.


 از طرفی نگاهی به تغییر ارقام نرخ بیکاری استان ها در مقایسه بهار و تابستان نشان می دهد که رشد مازندران در بیکاری تقریباً بیشتر از صعود 9 پله ای قابل مشاهده در جدول است.

 از 31 استان کشور 18 استان به نسبت 3 ماه نخست سال در بهبود وضعیت شغلی و کاهش تعداد بیکاران عملکرد مناسبی داشتند و توانستند تعداد بیکاران را کاهش دهند و فقط استان فارس بدون تغییر در نرخ بیکاری روی 14درصد باقی مانده است.

 12 استان دیگر هم در میزان نرخ بیکاری افزایش داشتند که مازندران در بین این استان ها رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

سیستان و بلوچستان با 6/5درصد، هرمزگان با 2/4درصد، کردستان با 9/3درصد، گیلان با 4/3درصد و مازندران با 3/3 درصد افزایش در نرخ بیکاری 5 استانی هستند که به استناد این آمار در رکود وضعیت اشتغال طی 3 ماه دوم سال92 در رده های بالای جدول قرار گرفتند.


البته اگر به صورت جزیی نرخ بیکاری شهرهای مازندران رصد شود ممکن است این ارقام در نوسان باشند. برای نمونه «کمال علیپور» نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری حوزه انتخابیه اش را 22 درصد اعلام کرد.


در حالی که تابستان فصل پررونقی برای اشتغال در مازندران و استان های شمالی محسوب می شود، نرخ بیکاری در 3 استان ساحلی ایران نسبت به 3 ماه نخست سال افزایش یافت.

 همراه با مازندران گیلان و گلستان نیز با افزایش نرخ بیکاری مواجه بودند. اما تفاوت این دو استان همسایه با مازندران در این است که گلستان با افزایش 9/0 درصدی از رقم 1/5 به 6 درصد رسید و همچنان در کنار آذربایجان غربی از نظر کاهش نرخ بیکاری در صدر استان ها قرار دارد. گیلان نیز باوجود رشد 4/3درصدی نرخ بیکاری، وضعیت بهتری نسبت به مازندران دارد.


  با مشاهده این آمارها این پرسش پیش می آید که نقش تحقق تعهدات ایجاد اشتغال استان ها که به صورت سالانه ابلاغ می شد در کاهش نرخ بیکاری چیست؟

 تیر ماه سال 90 بود که معاون سیاسی امنیتی استاندار وقت، اظهار امیدواری کرده بود با ادامه روند تحقق تعهد ایجاد شغل در استان تا سال 92 نرخ بیکاری در مازندران به صفر برسد.

هرچند این ادعا از همان روز غیرمنطقی و غیرکارشناسانه بود و به هیچ وجه نمی شد روی آن حساب باز کرد، وقتی این حرف ها و آمارهای مثبت و رو به رشد موفقیت های دستگاه های مرتبط با مشاغل استان در کنار آمارهای امروزی قرار می گیرند و در پایان سال های اخیر آمار تحقق تقریباً کامل تعهد استان به ایجاد اشتغال در یک سال مرور می شود، ابهامات وضعیت اشتغال در مازندران بیش از پیش نمایان می شود.

* این مطلب پیش تر در روزنامه همشهری مازندران منتشر شد که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.


  • همکار مشترک همشهری و مازندنومه پاسخ به این دیدگاه 2 0
    يکشنبه 19 آبان 1392-0:0

    با تشکر از اشکان عزیز مطالبی که می نویسی مثل همیشه دقیق و موشکافانه است

    • اشکان جهان آرایپاسخ به این دیدگاه 3 0
      يکشنبه 19 آبان 1392-0:0

      ضمن سپاس از مازندنومه، اعداد منتشر شده در این صفحه احتمالاً به دلیل تفاوت فایل های word و استفاده از « / » به جای « . » جا به جا شده اند.


      ©2013 APG.ir