تعداد بازدید: 3069

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 19 آبان 1392-10:46

انفجار واحدهای صنفی

گاه می شود در یک خیابان یک کیلومتری تعداد زیادی آرایشگاه، اتوشویی، قصابی، سوپر مارکت، بنگاه های معاملات ملکی و ... را مشاهده کرد/ در مورد سوپر مارکت اوضاع بسیار شدیدتر است. شاید در برخی از اماکن به طور متوسط در هر ده متر یک سوپر مارکت وجود داشته باشد.


مازندنومه، احسان شریعت: یک اصطلاح پرمحتوا در امور اقتصادی میان مردم رواج دارد که بسیار شنیده می شود.

هر هنگام فردی یا گروهی قصد ورود به کاری اقتصادی (برای مثال افتتاح یک فروشگاه یا شرکت تولیدی) را دارند ممکن است از این اصطلاح استفاده کنند : «در این کار دست زیاد شده است».

زیاد شدن دست ها در امری اقتصادی همواره یکی از موانع کار اقتصادی برای افراد حاضر در میدان اقتصادی است.

هر هنگام این اصطلاح از زبان کسی شنیده شود حکایت از نگرانی از شکست اقتصادی دارد؛ چرا که در آن امر اقتصادی افراد و یا گروه های بسیاری مشغول به فعالیت بوده و تعادل قانون عرضه و تقاضا متزلزل می کند.

اگر عرضه بر تقاضا پیشی گیرد منطقاً کارفرمایان اقتصادی دچار رقابتی بسیار سخت شده و در این رقابت سخت و فشرده برخی افراد یا گروه ها از میدان به در شده و شکست می خورند. 

"انفجار واحدهای صنفی" به معنای آن است که بازار دیگر کشش این مقدار واحدهای صنفی و مغازه و فروشگاه را ندارد.

 به قول عامیانه در هر کاری دست زیاد شده است و جوان اگر هم بخواهد کاسبی کند و مغازه ای راه بیندازد آن اندازه مغازه و واحدهای صنفی وجود دارد که این عمل هیچ سودی ندارد و به ورشکستگی می انجامد.

نگاهی گذرا به سطح شهر در شهرهای استان مازندران گویای این واقعیت است که شهرها مملو از واحدهای صنفی است؛ به طوری که در خیابان ها و حتی کوچه ها هیچ چیزی به غیر از مغازه و فروشگاه و واحد صنفی وجود ندارد.

گاه می شود در یک خیابان یک کیلومتری تعداد زیادی آرایشگاه، اتوشویی، قصابی، سوپر مارکت، بنگاه های معاملات ملکی و ... را مشاهده کرد.

 در مورد سوپر مارکت اوضاع بسیار شدیدتر است. شاید در برخی از اماکن به طور متوسط در هر ده متر یک سوپر مارکت وجود داشته باشد.

 این پدیده خود را به طور بسیار واضحی در ساخت و سازها نشان می دهد. ساخت و سازهایی که در خیابان های اصلی و حتی خیابان های فرعی و کوچه پس کوچه ها انجام می گردد، به شکل فزاینده ای طبقه همکف آن بنا مورد بهره برداری تجاری قرار می گیرد.   


به عنوان مثال طبق گزارش مستند واحد اصناف اداره بازرگانی شهرستان قائم شهر (جدول زیر) در شهرستان قائم شهر از سال 1385 تا سال 1390  نرخ رشد واحدهای صنفی حدود 72 درصد بوده است.

 در صورتی که جمعیت شهرستان قائم شهر از سال 1385 تا سال 1390 از عدد 295135 نفر به 306739 رسیده است؛ یعنی رشد 4 درصدی.

 این آمار نشان می دهد نرخ رشد واحدهای صنفی در شهرستان در پنج سال اخیر بسیار بیشتر از افزایش جمعیت بوده است و این یعنی هجوم اجتماعی به سمت مغازه داری به دلیل نبود شغل.

همچنین از تقسیم میزان جمعیت شهرستان بر تعداد واحدهای صنفی عدد 22 به دست می آید. یعنی در شهرستان قائم شهر به ازای هر 22 نفر یک واحد صنفی دارای مجوز وجود دارد.

 این درصورتی است که این عدد (تعداد واحد صنفی بر حسب نفر) در کشورهای اروپایی حدود 300 است.

 این آمار نشان می دهد بازار توسط نسل های گذشته اشباع شده و واحدهای صنفی بزرگ و معروف شهر که پیشینه زیادی دارند به گونه ای اعتماد عمومی را به خود جلب می کنند که برای واحدهای جدید جایی نمی ماند.

 با این حال کوشش های کم فروغ برای ورود به این عرصه از جانب نسل های جوان تر ناشی از نامیدی از کسب شغل است.

نرخ رشد واحدهای صنفی در پنج سال شهرستان قائم شهر   

 
                سال      واحد صنفی
1385        8337
1386        9537
 1387     10686
1388      11887
1389       13678
1390       14328

این پدیده در حالت فعلی دارای پیامدهایی است. نخستین پیامد آن نبود امنیت و اعتماد به بازار است. به طوری که افراد برای سرمایه گذاری در امور اقتصادی (اعم از تولیدی، توزیعی و ...) باید ریسک بزرگی انجام داده و ترس فراوانی را به جان بخرند؛ چه، محاسبه آینده ی کار در این شرایط بسیار دشوار می نماید.

به گونه ای که گاه با صرف هزینه ای فراوان کاری اقتصادی از جانب کسی یا کسانی راه اندازی می شود اما نتیجه کار سود مناسبی را به همراه نداشته و افراد با قبول هزینه های فراوان وادار به کناره گیری از آن کار می شوند.


  • دوشنبه 20 آبان 1392-0:0

    با تشکر از آقای شریعت که به مسائل اجتماعی نگاه بسیار علمی و دقیقی دارند. می خوام بگم مشکل از بیکاریه. وقتی بیکاری بالاس هر کسی از روی بیکاری مجبور میشه بره سمت مغازه داری. وقتی توی مازندران صنعت نداریم خب همین میشه دیگه.

    وقتی برای جوانان کار پیدا نمیشه بنده خداها میگن خب بریم یه مغازه ای چیزی باز کنیم خدا بزرگه

    • شهروند قائمشهریپاسخ به این دیدگاه 2 1
      يکشنبه 19 آبان 1392-0:0

      جالب است کسبه ها با توجه به رعایت شرایط قانون نظام صنفی مجوز میگیرند تازه اونم قدم به قدم درکنار هم اما دست فروشان بدون مجوز که تعدادشان چند برابر کسبه هاست و حتی صلاحیت فعالیت صنفی ندارند مجمع امور صنفی قائمشهر ضعیف ترین وبیثبات ترین مدی ریت صنفی کشور است در اخر مطلب بالا دشوار بودن شرایط و عدم رونق کسب وکار قید شده دلیلش واضح است فقط وفقط ضعف مدیریت اصناف که برای بدست اوردن درامد از صدور مجوز این فاجعه بوجود میاید

      • يکشنبه 19 آبان 1392-0:0

        راضیم ازت دانشمند جوان

        راستی چرا صورتتو پشت ترازو پنهان کردی؟؟؟!!!!

        • يکشنبه 19 آبان 1392-0:0

          مثلن الان می خوای بگی خیلی می دونی؟می خوای بگی نگاهت تازست؟می خوای بگی طرحی نو داری؟مثلن کم نمیاری؟


          ©2013 APG.ir