تعداد بازدید: 3923

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 10 آذر 1392-1:53

شاید استاندار گزارش بدهد

گرچه از زمان شروع به كار استاندار جديد 100روز نگذشته است، اما مي‌شود حداقل از اكنون منتظر ماند تا گزارش كاركرد استاندار جديد را يا از شبكه‌ استاني مازندران يا در نشست اختصاصي با خبرنگاران استان شنيد.


مازندنومه، عادل جهان آرای: در حالي كه 100روز از شروع به كار دولت يازدهم مي‌گذرد و اين دولت در برخي از عرصه‌ها علاوه بر آنكه با چالش‌ها و مشكلات خاصي روبه‌رو بوده است، اما روند كارها به گونه‌اي در حال حركت است كه قاطبه مردم را به آينده خوش‌بين كرده است. اگرچه اين خوش‌بيني شايد خيلي بطئي و كند باشد،‌ اما وجود آن مي‌تواند برخي از معضلات اجتماعي را كاهش بدهد.

قضاوت در رفتار و برنامه‌هاي اجرايي دولتي كه 100روز از عمر آن گذشته،‌ خيلي زود است و زمان است كه مي‌تواند قضاوت‌هاي درستي نسبت به كارهاي انجام شده داشته باشد.

در فضاي كنوني مهم‌ترين موفقيت دولت در عرصه‌ ديپلماسي بوده كه در نوع خود دستاورد بزرگي است و مي‌تواند نشان‌دهنده عزم جدي دولت دكتر روحاني در حل مشكلات مبتلابه كشور باشد، اما به موازات ارائه گزارش رئيس‌جمهوري اين انتظار از ديگر مسئولان كشور هم به وجود آمده است كه آنها هم بعد از مدتي، حال چه در يك بازه زماني 3ماه يا حداكثر 6ماه گزارشي از كارهاي خود ارائه دهند و مردم را در جريان پيشرفت‌ها يا پسرفت‌هاي احتمالي قرار بدهند.

اين انتظار در مديران كلان بعد از وزرا بيشتر به سمت استانداران كه مدير ارشد و نماينده تام‌الاختيار دولت در استان‌ها محسوب مي‌شوند، معطوف مي‌شود.

از آنجا كه دولت يازدهم اولين استانداري را كه انتخاب كرده بود،‌ استان مازندران بود، «ربيع فلاح» به عنوان نخستين استاندار منصوب دكتر روحاني سكان اجرايي مازندران را به دست گرفت.

گرچه از زمان شروع به كار استاندار جديد 100روز نگذشته است، اما مي‌شود حداقل از اكنون منتظر ماند تا گزارش كاركرد استاندار جديد را يا از شبكه‌ استاني مازندران يا در نشست اختصاصي با خبرنگاران استان شنيد.

با اين حال آنچه كه در طول اين 3ماه از حضور استاندار مازندران بر سكان هدايت استان قابل مشاهده است، مي‌تواند در نوع خود شمايي از عملكرد استاندار را تصوير كند.

جدا از مشكلات كلاني كه براساس متغيرهاي سياسي- فرهنگي در استان به وجود آمد يا به صورت خوش‌بينانه همان متغيرها روند را به سوي آرامش هدايت كردند،‌ ولي آنچه كه مشخص است، شاخص‌هايي كه مي‌تواند عملكردها را در ترازوي قضاوت بگذارد، چندان اميدواركننده نيست.

به نظر مي‌رسد كه استاندار محترم بيشتر درگير كارها يا اقدام‌هایي بود كه يا از پيش تعريف شده بودند يا آنكه كاركردي تشريفاتي داشتند.

سوا از شركت در مراسم توديع و معارفه مديران جديد يا فرمانداران،‌ حداقل خبري از خبرگزاري‌ها يا از پرتابل استانداري منتشر نشد كه بتواند نويد روز يا روزهاي خوش را به مردم مازندران بدهد.

البته ناگفته نماند كه هنوز تغيير چنداني در فرمانداران صورت نگرفت و گويا استاندار هنوز در پي رصد كردن يا يافتن مديراني است كه بتوانند در قامت يك فرماندار عمل كنند.

در اين زمينه برخي كارشناسان معتقدند تا زماني كه فرمانداران جديد منصوب نشوند،‌ شايد برنامه‌‌هاي استاندار به راحتي قابل اجرا نباشند.

اگر چنين گماني به يقين نزديك باشد، استاندار زمان را از دست مي‌دهد، اين وضعيت نه به سود ايشان و نه به سود مردم مازندران است.

با اين وجود در طول اين 3 ماه تغيير محسوسي در كارها و زندگي مردم استان شكل نگرفت و با اين حال مردمي كه بيشترين رأي خود را به صندوق دكتر روحاني ريختند، نگاه به آينده دارند و منتظرند تا مسئولان استان چه تمهيداتي را براي رهايي آنها از مشكلات در نظر مي‌گيرند.

مازندران با وجود داشتن منابع فراوان طبيعي و ظرفيت‌هاي اقتصادي هنوز در زمره استان‌هاي غير برخوردار قرار دارد.

مشكلات اين استان نسبت به استان‌هاي ديگر بسيار زياد است. ‌براساس اعلام دولت بيكاري در استان، نه تنها كاهش نيافت كه اتفاقا سير صعودي داشت.

مشكلات زيست‌محيطي هر روز بيشتر از روز گذشته استان را تهديد مي‌كند. تغيير كاربري زمين‌ها به همراه دستيازي به منابع طبيعي و عرصه‌هاي جنگلي روندي صعودي دارد.

به اذعان دست‌اندركاران عرصه كارآفريني و به گفته بسیاری از كارخانه‌داران، بخش‌هاي زيادي از كارخانه‌‌هاي موجود در شهرك‌هاي صنعتي يا بيرون از آن با كمترين ظرفيت كار مي‌كنند.

از سوي ديگر طرح‌هاي نيمه‌كاره‌اي كه در استان وجود دارد به اقرار خود مسئولان مازندران حداقل به 1000ميليارد تومان نياز دارد.

در اینجا قصد ردیف کردن مشکلات را نداریم بلکه منتظریم تا استاندار مازندران هم به گفته رئیس دولت یازدهم به مردم مازندران گزارش بدهد.

ایمیل نویسنده: (jahan.adel@gmail.com)


  • انديشه عرشياپاسخ به این دیدگاه 3 0
    يکشنبه 10 آذر 1392-0:0

    آيا ميشود گزارش عملكردي باشه !!!؟؟؟تو اين مدت سياسي كاري....يكسري كار روتين هست را برميدارن ميشودگزارش .....

    • مازندرانپاسخ به این دیدگاه 1 0
      يکشنبه 10 آذر 1392-0:0

      آقاي رئيس جمهور :جاي سئوال براي مردم مازندران است كه در مازندران فقط رئيس جمهور عوض شده است ولي مديران احمدي نژاد در راس امور و همگي ارتقا گرفته اند ايا كسي نيست اين موضوع را پيگير كند بداد مازندران برسيد


      ©2013 APG.ir