تعداد بازدید: 6126

توصیه به دیگران 9

سه شنبه 12 آذر 1392-9:28

دعایی برای استاد

استادبیژن دفتری بشلی مدت یک سال و اندی است که مجدد بیماری صعب العلاج سارکوم روده کوچکش عود نموده و در بستر بیماری است و تاکنون زیر نظر مجرب ترین پزشکان بارها تحت عمل جراحی روده و شیمی درمانی قرار گرفته است.


مازندنومه، ارسالی کاربران: استاد بیژن دفتری بشلی، مسوولی میهن پرست و مردم دار، پدر امداد و نجات ایران، پیر و پیشکسوت صلیب سرخ جهانی، بنیانگذار طرح شبکه امداد و نجات، رییس سابق سازمان امداد و نجات ایران و اولین مدرس هلال احمر، در بستر بیماری است و نیازمند دعای ملت ایران!

کمتر کسی است که در سه دهه اخیر نام حوادث در پهنه کشور ایران و هلال احمر را بشنود و بی اختیار یاد 'استاد حاج بیژن دفتری' در ذهنش تداعی نشود.

گرچه روش سپاسِ مقامات و تکریم تجربیات و تلاش های صمیمی و مردم مدارش ، همچون همیشه برازنده او نبود، ولی شاگردان، همکاران و امدادگرانِ او همیشه خاطره ی شیرین با استاد بودن را در ذهن به خوبی و خوشی مرور می کنند!

دفتری در زمان رخ داد زلزله معروف رودبار ، به عنوان مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مازندران مشغول کار بود و اولین مدیری بود که پس از زلزله رودبار ازتوابع استان گیلان، با تیم امدادی خود وارد این شهرستان شد و فرماندهی امداد رسانی به زلزله زدگان را برعهده گرفت و آخرین مدیری بود که پس از ماهها ستاد امدادرسانی رودبار را ترک کرد و به دلیل نشان دادن شایستگی های خود بلافاصله به عنوان معاونت خدمات امدادی هلال احمر کشور منصوب شد.

او هفت سال در این سمت بود و حوادث بزرگی مانند سه زلزله پی در پی بجنورد اردبیل و قائنات را در کمتر از چهارماه مدیریت کرد.

سپس مدتی قائم مقام معاونت اداری و مالی هلال احمر بود و با تاسیس هلال احمر استان تهران ، به عنوان اولین مدیرعامل آن منصوب شد.

در ادامه طرح شبکه امداد و نجات کشور را پایه گذاری نمود و زمانی که نابسامانی در زلزه آوج بسیار وسیع بود، مامور سر و سامان بخشیدن به امداد رسانی این زلزله شد و پس از آن به مدت دو دوره و در مجموع شانزده سال به عنوان رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران فعالیت و خدمت رسانی شبانه روزی کرد.

استاد دفتری همواره خود را «وکیل مدافع آسیب دیدگان»می داند. کسی که براساس درایت، لیاقت، جوانمردی، سخاوتمندی و تیزهوشی اش و نه رانت خواری، رشد کرده، لیاقت عنوان «چهره ماندگار و پدر امداد و نجات کشور» را دارد.

او در زلزله بم، با وجود پنومونی شدید در بستری دیابتیک، حاضر به ترک منطقه نبود. مانند سپری در برابر ناملایمات ماند و به خدمت به مردم زلزله زده بم ادامه داد و هنگامی که موج ناملایمات به سمت امدادگران می آمد، آن را منحرف یا برطرف می ساخت و هر جا مردم خشمگین آسیب دیده می خواستند با امدادگران درگیری فیزیکی پیدا کنند، به میان مردم می رفت، از آنها می خواست که او را کتک بزنند، زیرا او رئیس امدادگران است.

رفتار جوانمردانه و سخنان حکیمانه اش، آتش خشم مردم را فرو می نشاند و برای آنها بردباردی به ارمغان می آورد.

مسئولان ارشدی که وارد بم می شدند، وقتی می فهمیدند که کار امدادرسانی در دستان دفتری است، نفس راحتی می کشیدند. هر چند بازگویی این خاطره توسط نماینده بم در مجلس، حسادت خیلی ها را برمی انگیخت!

دفتری از نحستین مسوولانی است که نسبت به زلزله استان تهران هشدار داد! او در این خصوص گفت :«مگر چه چیزی با ارزش‌تر از جان انسان داریم كه برای آن سرمایه‌گذاری نمی‌كنیم. دوری انبارهای اقلام امداد و نجات از بافت شهری با توجه به پیچیدگی حمل و نقل در شرایط بحران،نگرانی عمده‌ای است كه تدبیر امروز متولیان دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح را نیاز دارد.

با توجه به وسعت شهر تهران و اینكه اكثر انبارهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر در خارج از شهر هستند باید ازهم اكنون با مشاركت شهرداری و سازمان مدیریت بحران كشور‌، محیط‌ ها و اماكن مناسب برای ذخیره اقلام امداد و نجات از قبیل چادر، موادغذایی ،مواد بهداشتی،سوخت و نظایر آن در محله‌های شهر مشخص و تجهیز شود چرا كه با وقوع زلزله شدید مسیری كه اكنون یك ساعته طی می‌شود ممكن است یك تا دو روز طی شود و این یعنی از دست دادن زمان طلایی در نجات حادثه دیدگان!

باید فرصت امروز را دریابیم كه هنوز حادثه رخ نداده و توان مقابله را در شهر تهران افزایش دهیم و این كه مدام می‌گویند قیمت زمین در تهران برای ایجاد انبار‌های امداد و نجات گران است و ساخت این مجموعه‌ها هزینه دارد، پرسش این است مگر چه چیزی با ارزش‌تر از جان انسان داریم كه برای آن سرمایه‌گذاری نمی‌كنیم.»

استاد بیژن دفتری در تمامی مجامع ، سازمان ها و موسسات بین المللی صلیب سرخ شناخته شده می باشد و امدادگران تمامی کشور های دنیا به عنوان پیشکسوت و مربی نمونه امدادگری احترام ویژه ای برای وی قایل هستند.

اخلاق حسنه، برخورد شایسته با همکاران، شاگردان و مردم و آسیب دیدگان در حوادث طبیعی، روحیه ایثارگری و امدادرسانی بالا ،هم نوع دوستی و عشق به وطن و مردم ایران از جمله صفات نیک وی می باشد که باعث شده در جامعه امدادی ایران و جهان از او به خوبی نام برده شود.

او ترویج فرهنگ ایمنی و خودامدادی را برای نخستین بار مطرح و آن را پایه امدادرسانی موثر و موفق دانست و پس از بازنشستگی نیز به تدریس، تحقیق و مشاوره ادامه می دهد و علی رغم بیماری، خود را در کنار مردم آسیب دیده و امدادگران داوطلب می داند.

استادبیژن دفتری بشلی مدت یک سال و اندی است که مجدد بیماری صعب العلاج سارکوم روده کوچکش عود نموده و در بستر بیماری است و تاکنون زیر نظر مجرب ترین پزشکان بارها تحت عمل جراحی روده و شیمی درمانی قرار گرفته است.


وی مجدد در چهارم آذرماه 1392 در بیمارستان ابن سینا تهران بستری شد و در نهایت ضعف و درد جسمانی سراغ وضعيت مردم خانقين و كرمانشاه به خصوص مردم قصر شيرين و سر پل ذهاب را مي گيرد که به پدر امداد و نجات ايران و پير امداد جهان اطمينان داده شد امروز شاگردانش هريك خود استادي بي نظير هستند.

خبر بیماری شدید استاد دفتری سخت است و چون انسان با درد و رنج و بیماری هم نشین وهم ساز است شاید این نیز امری طبیعی تلقی شود. این اتفاق شاید برای همه ی ما آدمیان تکرار شود ولی مگر در این سرزمین و دیار چند بیژن دفتری می زایند؟!

استاد دفتری بعد از بیماری

استاد از سال های دور دست واز میان گرد وغبار و سرمای جانسوز و گرمای طاقت فرسا ی حوادث وسوانح این سرزمین تا بدین جا رسیده است و مگر این دانش و تجربه و اندوختن گنج به راحتی میسر و فراهم شده است؟!

ایران و ایرانیان مدیون خدمات استاد دفتری و امثال او هستند، همان کسی که طرح شبکه امداد و نجات کشور و امداد های جاده ای، هوایی، دریایی و کوهستان را در ایران بنیانگذاری نمود و برنامه مدیریت بحران کشور ، تهران و حتی برخی کشور های دیگر را نوشته و سالهای سال با حضور و مدیریت های بی نظیر و بی مانندش در حوادث طبیعی و سیل و زلزله در ایران و اقصی نقاط جهان ، راحتی خاطر دیگر مسوولان و مردم آسیب دیده را به همراه داشت!

شاید این نوشته دردی از دردهای استاد نکاهد و شاید بسیاری آن را طبیعی بینگارند، اما استاد بیژن دفتری بشلی در بستر بیماری است و ما بسیار دل نگران!

تمام مردم ایران و همه کسانی که در حوادث مختلف ایران و جهان با وی همراه بوده اند به خوبی می دانند که او چه گنجینه با ارزشی است و همین باعث شده است تا بسیاری از آسیب دیدگان در زلزله ها و سیل ها از اقصی نقاط کشور به دیدار و ملاقات با وی بشتابند.

استاد دفتری نمونه بارزِ یک مسوولِ مردمی و میهن پرست است! او همیشه قلبش برای ایران و ایرانیان و بشریت می تپید و امیدواریم هیچ وقت از تپش نایستد و همچنان از وجود او استفاده گردد.برایش دعا کنیم.

* باز هم بیژن دفتری

بیژن دفتری بشلی ، زاده اول فروردین 1327 درخانواده ای کشاورز در روستای بشل واقع در سوادکوه است. دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرستان قائم شهر(شاهی) گذراند.

پس از اخذ دیپلم متوسطه وارد کادر نظامی ژاندارمری کل کشور شد ولی در همان عنفوان جوانی به بیماری صعب العلاج سارکوم روده کوچک مبتلا شد و چون امیدی به بهبودی نداشت،از ادامه خدمت در ژاندارمری انصراف داد. پس از عمل جراحی و بهبودی نسبی ،علاقه مند شد تا باقیمانده حیات خود را صرف خدمات انسان دوستانه کند.

تحصیلات :
لیسانس علوم اجتماعی از دانشگاه تهران
فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تهران

سوابق اجرایی :
مدیر بیمارستان شهرستان قائمشهر، معاونت امداد جمعیت هلال احمراستان مازندران ،مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران ،معاونت خدمات امدادی جمعیت هلال احمر کل کشور،قائم مقام معاونت اداری و مالی جمعیت هلال احمر ایران،اولین مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران و رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمرجمهوری اسلامی ایران، بنیانگذارطرح شبکه امداد و نجات ایران، بنیانگذار امدادهای جاده ای،هوایی،دریایی و کوهستان هلال احمر ایران، بنیانگذار و مدیر دانشگاه علمی کاربردی سوانح طبیعی ایران ، بنیانگذارو مدیر موسسه علمی کاربردی هلال ایران، مدیر پایگاه مطالعات مدیریت بحران

سوابق آموزشی:
عضو هیئت علمی دانشگاه علمی کاربردی سوانح طبیعی ایران
عضوهیات علمی موسسه علمی کاربردی هلال ایران
عضو هیات علمی گروه سوانح موسسه مقاوم سازی ایران
مدرس سازمان آتش نشانی کشور
مدرس دوره های امداد رسانی و برنامه ریزی مدیریت بحران برای جمعیت هلال احمر کشور های عراق،افغانستان،ارمنستان و آذربایجان


سوابق پژوهشی:
برنامه ریزی یکپارچه مدیریت بحران – طرح جامع مدیریت بحران تهران بزرگ، طرح آمادگی برای بحران تهران بزرگ، طرح و سازماندهی شبکه امداد و نجات کشور، طرح جامع مقابله با بحران برای کشور سودان


فعالیت های امدادی :
حضورفعال در زلزله رودبار و منجیل 1990
حضورفعال در زلزله ترکیه 1994
حضور فعال در زلزله بجنورد 1996
حضورفعال در زلزله اردبیل 1996
حضور فعال در زلزله قائن 1996
حضورفعال در سیل نکا 1999
حضورفعال در سیل گلستان 2000
حضور فعال در زلزله بم
حضورفعال در زلزله زرند
حضورفعال در سیل جیرفت و کهنوج و گلستان 2005
همکاری نزدیک با چند سازمان بین المللی


  • جانعلیزاده وسطی کلائیپاسخ به این دیدگاه
    جمعه 29 فروردين 1393-20:57

    از خداوند منان سعادت ونیکبختی برای شما وعلو درجات برای آن عزیز از دست رفته را مسئلت می نمایم امدادگری از صفات انبیائ وبسیار خرسندم که از امددگران مازندرانیم

    • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 13 آذر 1392-0:0

      دعای غلط اندازی

      خدایا استاد را از رنجی که می برد رهایی ببخش و درمان را به ایشان هدیه فرما.

      خدایا ترا به آبروی نداشته غلط انداز بر همه بندگانت رحم کن و حتی دشمنان قلمی غلط انداز را هم از شفای خودت محرو مفرما و استاد که جای خود دارد و ایشان را به خاطر دعای بندگان خوبت شفای عاجل مرحمت بفرما.

      خدایا غلط انداز را که حتم می دانی خیلی بیچاره و درمانده است از این درماندگی ها نجات ببخش و دعای او را در حق استاد مستجاب بفرما

      • چهارشنبه 13 آذر 1392-0:0

        آرزوی سلامتی برای آقای دفتری بشلی ،

        بشلی ها در هر سیستم دولتی هستند آدمهای بزرگ و تاثیرگذار در عرصه سیاسی اجتماعی فرهنگی هستند

        • چهارشنبه 13 آذر 1392-0:0

          درود و سپاس ویژه از مازندنومه بویژه جناب آقای صادقی

          از صمیم قلب در نیایش های خود از خداوند مهربان خواستاریم تا تندرستی و شفای کامل را به استاد اهدا و باری دیگر او را به تمام جهانیان بازگرداند...انشاالله

          • ابوالحسن سلیمانی تپه سریپاسخ به این دیدگاه 2 1
            سه شنبه 12 آذر 1392-0:0

            خیلی خوب معرفی کردید این انسان شریف و کاربلد راغ. خداوند اورا تندرست بدارد.


            ©2013 APG.ir