تعداد بازدید: 3574

توصیه به دیگران 4

سه شنبه 19 آذر 1392-8:28

اظهارات بی پرده نماینده تهران

دولت خوب عمل کرده است - مطهری

نماینده تهران در مجلس به سئوال های دانشویان پاسخ داد/دیوارکشی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را قبول ندارم-اعضای شورای نگهبان چند ماه قبل از انتخابات از احمدی‌نژاد حمایت کردند /توفیقی فتنه‌گر نیست/شورای نگهبان باید در همان مقطع احمدی‌نژاد را رد صلاحیت می‌کرد.


مازندنومه، کلثوم فلاحی: علی مطهری –نماینده تهران در مجلس- شب گذشته پاسخگوی سئوال های خبرنگاران و دانشجوها بود. پرسش ها و پاسخ های این نشست در زیر آمده است.
 
سئوال:آیا باید آرمان‌های اسلام و امام را بر اساس شرایط زمانه تحلیل کنیم یا اینکه شرایط زمانه را با این آرمان‌ها تغییر دهیم؟

مطهری: سوال خیلی پیچیده‌ای بود. از رموز انطباق اسلام با زمان، همین ویژگی قابل انعطاف بودن است، اسلام، اصولی دارد که قابل تغییر نیست اما انعطاف هم دارد. این طور نیست که اگر 30 سال قبل موضعی در پیش گرفتیم شرایط ما تا وقتی که بخواهیم بمیریم همان باشد. شرایط امروز ما با 10 سال قبل متفاوت است. پیشرفتی که امروز در موضوع هسته‌ای داریم نسبت به 10 سال قبل خیلی متفاوت است، امروز در مسئله هسته‌ای به نقطه غیرقابل بازگشت رسیدیم.

در بحث رابطه با آمریکا تصمیم انقلاب این نبود که با آمریکا قطع رابطه داشته باشیم، قطع رابطه با آمریکا در تسخیر سفارت اتفاق افتاد و آنها رابطه را قطع کردند، به عقیده من طولانی شدن قطع ارتباط با آمریکا، درست نبود. تبلیغات وسیعی علیه ایران صورت گرفت، انقلاب ما را خشن نشان دادند و تصویری مثل القاعده از ما به دنیا مخابره شد و صدام از این فرصت استفاده کرد.

ما از اصول خودمان و از مسئله فلسطین کوتاه نمی‌آییم، اوباما برای فضای داخلی کشور خود، مجبور است خیلی حرف‌ها بگوید، این حرف‌ها را به خاطر راضی کردن تندروها می گوید، همانطور که اینجا هم با تندروها مشکل داریم، باید کنگره را راضی کند.

سئوال:آیت‌الله محقق داماد انتقاداتی به سخنان آیت‌الله جنتی داشت و صحبت‌های آیت‌الله جنتی را غیر شرعی دانست. با وجود اینکه هر 2 آیت‌الله هستند چه کسی شرعی سخن می گوید؟

مطهری: برای قضاوت بین 2 آیت‌الله باید آیت‌الله دیگری بیاوریم، ما کاره‌ای نیستیم. حرف آقای محقق این بود که صحبت‌های آقای جنتی درباره مفسد‌فی‌الارض بودن تهمت است و باعث می‌شود از عدالت خارج شود. هر کسی باید خودش قضاوت کند سخنان کدام‌یک درست است.

سئوال: حکومت علوی بد که سعی در علوی‌تر شدن دارد با حکومت اموی خوب که سعی در پرسود و مفیدتر شدن دارد چه تفاوتی دارد؟  آیا رگه‌های این حکومت‌ها در سیاسیون ما پیدا نیست؟

مطهری: شاید منظور این سوال درباره حکومت ظالم و حکومت کافر باشد که کدام‌یک اولا است. در این زمینه حدیث مشهور داریم که ظلم و جور در یک دیدار باقی نمی‌ماند.


* خودمان، خودمان را مسخره می کنیم


در ادامه این نشست محمد جهانگیری نماینده انجمن اسلامی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران سوال خود را شفاهی  مطرح کرد:

سوال: آقای ظریف را تهدید به استیضاح کرده‌اند با این دلیل که هولوکاست را انکار نمی‌کند، با توجه به صحبت‌ها شما درباره کلیسا که در قرون وسطی به تفتیش عقاید می‌پرداخت، آیا این اقدام نمایندگان تفتیش عقاید نیست؟ درباره برکناری آقای ظریف صحبت‌هایی هست، نمایندگان می‌گویند ظریف گفته نباید مسائل محرمانه را بگوییم و حالا رفتار دیگری دارد‌، در مجلس چه خبر است؟ آیا هدف مجلس رویارویی با دولت است؟ درباره کارت زرد مجلس به وزرا هم توضیح دهید.

مطهری: در مجلس خبری نیست، یک چیزهایی برای خودمان می‌گوییم. یکی از نمایندگان در مجلس قبلی می‌گفت ما نمایندگان از صبح تا شب یا حرف مفت می‌گوییم یا حرف مفت می‌شنویم، البته اینطور نبود. خودمان، خودمان را مسخره می کنیم. اینکه آقای ظریف گفته مسائل محرمانه را با نمایندگان مطرح نمی‌کنم، خواسته ناراحتی‌اش را برساند نه اینکه قراری بین او و نمایندگان باشد.

نشنیدم اعتراض نمایندگان به موضوع هولوکاست باشد، راجع به اظهارات ظریف درباره قدرت نظامی آمریکا بود. ظریف در امارات هم گفته بود موضوع جزیره ابوموسی قابل مذاکره است که البته جوگیر شده بود، وظیفه نمایندگان است این مسائل را پیگیری کند اما کش دادن خوب نیست.

مجلس هم یک روز شاداب است و به یک مسئله رای می‌دهد و روز دیگر که شاداب نیست رای نمی‌دهد، خیلی نباید جدی گرفت. این کارت‌های زرد هم خیلی مشکل ندارد، فوتبال نیست که کارت زرد منجر به اخراج شود.

سوال: درباره گزارش صد روزه دولت چه نظری دارید؟

مطهری: گزارش خوبی بود، رئیس‌جمهور باید وضعی را تحویل گرفت به مردم توضیح می‌داد، در حال رکود تورمی هستیم و توقع مردم نباید بالا برود. رشد اقتصادی ما منفی 8/5 است و  با رسیدن به رشد مثبت فاصله داریم.

دولت قبلی بی‌انضباطی مالی داشته، بودجه را از این‌ور برداشته و برده آن‌ور و خیلی شلوغ کرده است.



سوال: چگونه مطلع شدید در دفتر کارتان شنود اطلاعاتی کار گذاشته شده است؟ آیا می‌‌توان گفت این اتفاق برای بقیه نماینده‌ها نمی‌افتد؟

مطهری: موبایل همه نماینده‌ها شنود است، اما اینکه دفتر کار کسی هم شنود باشد را نمی دانم، شاید استثنا درباره من بوده است.

حدس من این است که چون به دفتر ما  سیاسیون  و خانواده‌های دراویش گنابادی  و خانواده‌های زندانیان سیاسی سال 88رفت‌و آمد داشتند، حساس شده و شنود کارگذاشتند که ببیند چه کسانی به دفتر ما رفت‌و آمد می‌کنند.

اسفندماه هم آمده بودند، این را سرایدار بعدا به من گفت. او را تهدید کرده بودند که به ما نگوید. تیرماه که آمدند تجهیزات را کامل کنند لو رفتند. مسئول دفتر من بچه زیرکی است و روز قبل دفتر را تی کشیده و صبح فردا متوجه رد پا در دفتر شده بود، شک کرد.


دریچه کولر هم تکان خورده بود، مسئله را به من گفت و ما هم دریچه کولر را باز کردیم و دستگاه شنود لو رفت. بعید می‌دانم برای همه نمایندگان شنود کار گذاشته باشند. به ما گفتند اینها چه کسانی بودند، همان حدسی که خودم می‌زدم، بیشتر از اینها نمی‌شود چیزی گفت.

سوال: موافق آزادی موسوی و کروبی و یا رسیدگی به اتهامات آنها در دادگاه هستید؟

مطهری: بالاخره آنها متهم هستند، از ابتدا گفتم حبس خانگی 10 روز یا یک ماه، در این مدت زمانی می‌توان قبول کرد که کسی بدون محاکمه در حبس باشد اما وقتی سه سال در حصر باشند بدون اینکه محاکمه شده و از خود دفاع کنند، این را نمی‌ِپسندم و این مسئله به ضرر نظام است. هر دو این افراد حال خوبی ندارند و احتمال از دنیا رفتن یکی وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد به ضرر کشور است. معتقدم اینها را بیاد بیاورند و اگر لازم است محاکمه علنی شوند، مردم حرف‌های اینها را بشنوند و به آنها اجازه دفاع بدهیم. اگر محکوم شدند آن وقت کسی اعتراض ندارد. بارها گفته‌ام محاکمه این 2 نفر باید همزمان با  محاکمه احمدی‌‌نژاد باشد و قضیه تمام شود. (مطهری به شدت مورد تشویق دانشجویان قرار گرفت)ما هر سه آنها را متهم می‌دانیم.

به نوع برخورد با معترضان هم انتقاد داشتم، این بحران به درستی مدیریت نشد. احمدی‌‌نژاد با افراد به گونه‌ای برخورد می‌کرد که آنها مثل اسفند روی آتش می‌شدند، شاید هر کدام از ما جای موسوی بود این کار را می‌کرد.

هیچ‌کس از آن مناظره انتقاد درستی نکرد، شورای نگهبان باید در همان مقطع احمدی‌نژاد را رد صلاحیت می‌کرد و یا به او تذکر می‌داد. (دانشجویان مطهری را ممتد تشویق کردند)

موسوی احساساتی شد و گفت پیروز انتخابات هستم، باید صبر می‌کرد و حتی اگر قانع نمی‌شد ولی حرف مجامع قانونی را قبول می‌کرد، جفا شد، هیچ‌کس از او دفاع نکرد، او مردی تنها بود.

خبرگزاری فارس ساعت 6 بعدازظهر روز انتخابات اعلام کرد احمدی‌نژاد پیروز شده است، دولت هم درست عمل نکرد، نتیجه انتخابات هر بار سه روز بعد اعلام می‌شد آن هم به صورت آرام آرام، چه ضرورتی داشت آن روز به این سرعت بخواهند نتیجه انتخابات را اعلام کنند.

سوال: اهل سنت یک ششم از جمعیت تهران را دارا هستند، چرا از داشتن مسجد در پایتخت محروم شده‌اند؟ ( این سوال تشویق حاضران را در پی داشت)

مطهری: ظاهرا اکثریت حضار، سنی هستند. این مسئله سال‌ها در تهران مطرح است و من مخالف این رویه هستم و اهالی سنت می‌توانند در تهران مسجد داشته باشند. این معنا ندارد که نتوانند اجتماع یا نماز جمعه‌ای داشته باشند. در تهران چندین کلیسا داریم، آنها آزادتر از اهل سنت هستند، این منطقی نیست.

مگر اختلاف اهل سنت با ما در چیست؟ درباره یک موضوع تاریخی و جانشین پیامبر.  می‌توان بحث علمی کرد نه اینکه بر سر و کله همدیگر بزنیم. این همه اشتراکات داریم، تندروهای دوطرف تحریک می‌کنند

سوال: آیا عملکرد دولت را متناسب با شعارهای زمان انتخابات می‌دانید؟


 مطهری: دولت خوب عمل کرده، در دیپلماسی موفق بوده و جایگاه دیپلماسی را ارتقا داده است. دیپلماسی با اقتصاد هم مرتبط است. دولت با 35 مصوبه در شروع کار خود تسهیلاتی را در اقتصاد ایجاد کرده است و الان برای قضاوت در وضعیت اقتصاد کشور، زود است اما تورم نقطه به نقطه پایین آمده و شتاب تورم کم شده است. اینها علامت‌هایی است که وضعیت اقتصادی دارد بهبود پیدا می‌کند.

در حوزه فرهنگ هم خوب بوده و در آزادی مطبوعات، خوب عمل کرده است. بحث‌هایی درباره رفع فیلترینگ فیس بود(تشویق دانشجویان) است که اینها مسائل اساسی است و البته باید مزایا و معایب آن سنجیده شده  و حساب شده عمل کنیم. دولت را در این مدت، موفق می‌دانم.

در این بخش محمد شهیدی از بسیج دانشجویی، سوال شفاهی پرسید. بخشی از سوالات وی از سوی دانشجویان هو شد. مطهری به سوالات وی که بیشتر به سخنرانی شبیه بود پاسخ داد.
شهیدی مطالبی درباره نظارت بر نمایندگان، نظارت بر بیان عقیده افراد، توافقات ژنو و ... مطرح کرد.

مطهری: اگر بی‌نشاط صحبت کردم، عذرخواهی می‌کنم. (صدایی از جمعیت آمد: خدا قوت) آزادی بیان رها نیست، تمام مباحث مخالفان و مادی‌ها در کتاب‌های اسلامی ثبت شده چون منطق اسلام قوی است و ترسی ار روبه‌رو شدن با این مسائل ندارد.

تحریم‌هایی به ما تحمیل شد که می‌توانست تحمیل نشود، در اثر سیاست‌های غلط و ادبیات بد و گاهی توام با لجاجت، پرونده ما از آژانس انرژی اتمی به شورای امنیت رفت. آن روز همه هشدار دادند ولی پاسخی که شنیدند این بود « آن قدر قطعنامه صادر کنید تا قطع‌نامه دان‌تان پر شود»، این ادبایت و نحوه برخورد ما با دنیا بود، مقصر بودیم.



خیلی از این تحریم‌ها لازم نبود چون ما هیچ تخلفی نکردیم. اگر می‌توان با گفت‌و گو ورق را برگرداند، باید این کار را بکنیم، مردم چرا باید زجر بکشند.

روحیه مقاومت را هیچ‌وقت نباید از دست بدهیم، در هر حال باید آماده باشیم.

مشکل اصلی ما با غربی‌ها بر سر  مسئله فلسطین است، تا زمانی که ما بر سر مسئله فلسطین تاکید داریم آنها با ما دشمن هستند، اگر فلسطین را رها کنیم حتی راجع به مسئله هسته‌ای هم با ما مشکلی ندارند.

این خبرها نیست که نماینده‌ها در آسایش مطلق باشند، هزینه دفتر و تلفن و رفت و آمدهای نمایندگان شهرستان‌ها پرداخت می‌شود. نگاه مردم به نماینده‌‌ها این است که نماینده را بین خودشان و دولت، پاسخگو می‌دانند.

حقوق نمایندگان بالا نیست، عضو هیئت علمی هستم و مامور به خدمت در مجلس شدم، حقوقم را از دانشگاه و هزینه دفترم را از مجلس می‌گیرم.

حقوق نمایندگاه 2 میلیون و 400 هزار تومان است که برای شغل نمایندگی زیاد نیست.

( اعلام حقوق نمایندگان مجلس، همهمه دانشجویان را به همراه داشت)

مطهری: مثل اینکه وضع شماها خیلی خراب است.

همچین خبرهایی نیست که نمایندگان سونا و استخر بروند، یک سالن ورزشی در خیابان آن سوی مجلس هست که ساختمانی قدیمی است، نماینده‌ها اصلا وقت ندارند به آنجا بروند، حالا آقای حسینی (نماینده قائمشهر) رفت یا نه نمی‌دانم.

-توفیقی فتنه‌گر نیست، در روز حمله به دانشگاه، او دانشگاه را کنترل کرده. اصلا فرض کنید او معتقد بوده که تقلب شده اما آیا بعد از نظر شورای نگهبان، به خیابان آمده؟

-اعضای شورای نگهبان چند ماه قبل از انتخابات از احمدی‌نژاد حمایت کردند، این اشتباه بود.

انتخابات یازدهم آسیب‌زدایی شد و انتخابات خوبی هم برگزار شد.

سوال: با بحث‌های حذف شعار مرگ بر آمریکا موافق هستید یا مخالف؟

مطهری: نمی‌توانیم دستوری عمل کنیم که شعار موافق یا مخالف داده شود. مردم ما متناسب با نوع رفتار آمریکا، تصمیم می‌گیرند که این شعار را سر بدهد یا نه، این چیزی نیست که روی آن حساسیت ایجاد کنیم.

سوال: چرا با حضور زنان در عرصه اجتماعی مخالف هستید؟

مطهری: من مخالف نیستم. در حوزه سیاست، حوزه من به اصلاح‌‌طلبان نزدیک‌تر است و در مسائل فرهنگی هم به حوزه اصولگرایان نزدیک هستم، خودم هم نمی‌دانم کجا واقع شدم.

دیوارکشی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را قبول ندارم، هر کسی مبانی فکری دارد که به آن عمل می‌کند.


  • سه شنبه 19 آذر 1392-23:47

    این آقا اصلا ثبات سیاسی ندارند،یعنی اگه تو حرفاش دقت کنی خودش خودشو نقد یارد میکنه،و هرجا هم دعوت کنند میره...پیشنهاد میشه در این روز ازکسانی دعوت شود که حرف خوب برای گفتن داشته باشند.....

    • سه شنبه 19 آذر 1392-23:19

      اگر با آوردن مطهری کلاس دانشگاه می ره بالا وا اسفا
      مطهری وامثالهم ویروسی گرفته اند که درمان ندارد
      کاش آقای مطهری انقدر دم خروس نشان ندهد

      • سه شنبه 19 آذر 1392-16:22

        خودمان، خودمان را مسخره می کنیم!!! با درود. نمایندگان با چنین عملکردشان وبا حقوق های ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی ملت ایران را به تمسخر کشیدند!!! در مقایسه با قشر زحمتکش٬ روزنامه نگاران و معلمان و کارمندان و پرستاران و کارگران بدبخت که از صبح سحر تا پاسی از شب باید جان بکنند برای ۴۰۰هزار تومان و تازه نیمی از این پول هزینه کرایه خانه شود!!! عجب عدالتی!!!

        • سه شنبه 19 آذر 1392-13:13

          دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نشست سیاسی گرامیداشت روز دانشجو در آذر 1392 و با آوردن چهره ملی دکتر علی مطهری فرزند شهید مطهری این دانشگاه را از نظر سیاسی هم ردیف دانشگاه تهران، صنعتی شریف و شهید بهشتی قرار داد. از مسئولین برگزاری و تشکل های دانشجویی سپاسگذاریم.


          ©2013 APG.ir