تعداد بازدید: 5448

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 26 آذر 1392-7:59

عکس و خبر

زمزمه های کریسمس

عکس های خبری مازندنومه/ 14 عکس ارسالی یکی از مخاطبان از جشن کریسمس در کشور سوئد


 

مازندنومه:  سوئد (به سوئدی: Sverige به تلفظ سْوَریه)، کشوری است در شمال اروپا در شبه‌جزیره اسکاندیناوی. از غرب با کشورنروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه‌است. نام این کشور در فارسی از نام آن در زبان فرانسوی (Suède) گرفته شده‌است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور شهر استکهلم است.

سوئدی‌ها جزو شهروندانی در جهان هستند که از کیفیت بالای زندگی برخوردارند. نرخ بیکاری آن پایین است و اقتصاد آن بر پایه مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌ها استوار است.


عکس ها و مطلب زیر را یکی از مخاطبان و دوستان ما –خانم دکتر مژگان وزیری- از سوئد فرستاده و نوشته:  شاید بتوان از مراسم کریسمس به عنوان یکی ازمهمترین مراسم فرهنگی و سنتی کشورهای غربی از جمله سوئد نام برد.


 کریسمس و سنت های حاشیه ای آن از هفته ها قبل شروع می شود و به عبارتی تمام ماه دسامبر برای سوئدی ها رنگ و بوی کریسمس دارد، از چراغانی درخت ها و خیابان ها گرفته، ویترین خاص Jul فروشگاه ها تا شمع های ادونت پشت پنجره خانه ها، همه از فرارسیدن کریسمس خبر می دهند.

این روزها به هرجایی که در سوئد بروید، چراغ های رنگی روشن و پنجره های آذین شده با شمع ها و چراغ ها را می بینید. خیابان ها و میدان ها چراغانی شده اند و درختان، برگ ها و میوه های روشن و زیبایی با لامپ های کوچک رنگی پیداکرده اند و تاریکی زمستان را به روزی روشن مبدل ساخته اند.

همه چیز برای برپایی مراسم کریسمس یا یول و سال نو مسیحی آماده است. دراین میانه ی رنگ و نور، خرید هدیه های کریسمس نیز جنب و جوشی درمحیط های آرام سوئدی ایجادکرده و شتابی به زندگی مردم و رونقی به بازارکالاها داده است. دراین روزها کارت های کریسمس و سال نو نیز فرستاده می شود.

تعطیلات کریسمس در سوئد می تواند از 23 دسامبر شروع شود و تا سیزدهم ژانویه ادامه پیدا کند. تعطیلات برای مدارس، اداره ها و البته سازمان های مختلف فرق دارد ولی همه مکان ها روزهایی را در این فاصله تعطیل هستند.


کودکان مدرسه ای بیشترین دوره تعطیلی را دارند که حدود شانزده-هفده روز می شود. ولی شب کریسمس Julafton   و شب سال نو Nyärsafton تقریبا همه اماکن عمومی به جز جاهایی که خدمات ضروری ارایه می دهند مثل پلیس و بیمارستان ها تعطیل است.



 


  • پنجشنبه 28 آذر 1392-7:50

    بنده پیشاپیش تولد حضرت مسیح(ع) و عید کریسمس را به هموطنان مسیحی تیریک عرض می کنم.باشد سالی و سالیانی خوش در کنار هموطنان مسلمان خود تجربه کرده باشند.آمین

    • عليرضا اكراميپاسخ به این دیدگاه 1 1
      سه شنبه 26 آذر 1392-18:18

      اي كاش از اين دست گزارشاي تصويري بيشتر كار كنيد! مرسي

      • باوند سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 3 0
        سه شنبه 26 آذر 1392-13:46

        کریسمس پیشاپیش مبارک

        • رضا سحابیپاسخ به این دیدگاه 2 1
          سه شنبه 26 آذر 1392-13:43

          خیلی سپاس. عالی بود

          • رضا تهرانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
            شنبه 14 دی 1392-20:56

            آقای سحابی عزی، تشکر شما جای بسی افتخار است بابت قدر شناسی یک مازنی، ولی جانا!! عالی نبود،چون حرفه ای نبود. من هم به نوبه خود بابت ارسال عکسها تشکر میکنم و یک خواهش دارم که اگر امکان دارد عکس های با کیفیت و هنری ارسال بفرمایند. آقا رضا خوشوقتم از آشنایی با شما.


          ©2013 APG.ir