تعداد بازدید: 5661

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 27 اسفند 1392-3:45

ما حق داریم

نامه جمعی از شهروندان بهشهری به استاندار مازندران درباره معضلات شهری این شهر+عکس


مازندنومه، سرویس اجتماعی: تعدادی از اهالی بهشهر پس از چند مرحله نامه نگاری و پیگیری برخی معضلات شهری، نامه ای به استاندار مازندران نوشتند تا شاید مسایل و معضلات موجود بدین طریق حل شود. متن نامه در زیر می آید:

جناب آقای دکتر ربیع فلاح، استاندار محترم مازندران با سلام و عذرخواهی از اینکه ناچار شده ایم تا به شما نامه بنویسیم تا با دستور حضرتعالی مشکل 14 ساله ما حل شود.

 ما به عنوان شهروند حق داریم تا در آستانه سال نو علاوه بر خانه ای پاکیزه، از خیابان و کوچه های تمیز برخوردار شویم و از اینکه میهمانان ما از میان زباله و دیواره های شکسته و چشم اندازی زشت عبور می نمایند، شرمنده نباشیم.

 نامه هایی که به شهرداران مختلف در طی این سالها نوشته ایم بدون عمل مانده است و امید داشتیم تا در دولت تدبیر و امید با مدیریتی مسئولانه مشکلات عمومی حل شود، اما متاسفانه شاهدیم که در به همان پاشنه قبلی می گردد و مشکلات  مان همچنان بدون پاسخ و اجرا مانده است.

کوچه سقراط واقع در بلوار شهید هاشمی نژاد بهشهر با حضور نزدیک به چهل خانوار تنها از معبری باریک برخوردار است و کوچه های دو سوی آن تعریض و آسفالت شده است و در اثر بی توجهی مسئولان شهرداری از آسفالت مناسب و مسیری شایسته شهروندان برخوردار نیست و زباله های اهالی بدون جمع آوری موجب تعفن و تجمع موش ها شده است.

 ما به جای شهرداری باید زباله ها را جمع آوری کنیم و آتش بزنیم ولی هر سال شهرداری با ارسال عوارض و نوسازی شهری، بابت خدمات شهری از ما مبلغی را مطالبه می نماید، در حالی که هیچ خدمتی به ساکنان این محله نمی کند.

 دیوارهای فرسوده ی ویران شده و زمین های بایر مکانی برای حضور معتادان شده و ما باید از ترس آلودگی های ناشی از سرنگ های آلوده و ابتلا به بیماری های واگیردار دائما نگران خود و فرزندانمان باشیم.

 در آخرین نامه که به تاریخ 19/12/92 به شهردار نوشته ایم و بازدیدی که معاونت ایشان انجام داده اند، باز هم قول مساعدی بود تا پیش از سال نو اقداماتی را به انجام برسانند اما هنوز هیچ کاری انجام نشده است. نزدیک به هشت ماه از قول معاونت حقوقی در مورد تعیین تکلیف زمین های رها شده در این منطقه می گذرد و هر بار مسئول مربوطه به بهانه مشغله اداری و یا بی مسئولیتی و سهل انگاری کارشناس ثبتی قول به هفته ای دیگر می دهد و از این همه تماس تلفنی و رفت و امد به شهرداری خسته شده ایم.

تماس های مکرر اهالی هم با روابط عمومی شهرداری بدون نتیجه بوده و علی رغم تبلیغاتی که در رسانه ها مبنی بر الزام مالکان به ساخت دیواره های مخروبه انجام شده، نسبت به این منطقه هیچ خدمتی به انجام نرسیده است.

چگونه می شود شهرداری بخشی از درآمد شهری را در مکان های خارج از محدوده مانند محوطه بالای غار هوتو و جاده منتهی به خلیج میان کاله و ... هزینه می کند ولی نسبت به وظایف شهری خود بی توجه است؟

بخشی از وظایف قانونی شهرداری ها براساس ماده 55 عبارت است از:
 1- ايجاد خيابانها وكوچه ها و ميدانها و باغهاي عمومي و مجاري آب و توسعه معابر در حدود قوانين موضوع.

 2-تنظيف و نگاهداري و تسطيح معابر و انهار عمومي و مجاري آبها و فاضل آب و تنقيه قنوات مربوط به شهر و تأمين آب و روشنائي به وسائل ممكنه.

...

 14- اتخاذ تدابير مؤثر و اقدام لازم براي حفظ شهر از خطر سيل و حريق و همچنين رفع خطر از بناها و ديوارهاي شكسته و خطرناك واقع در معابر عمومي و كوچه ها و مساكن عمومي و دالانهاي عمومي و خصوصي و پر كردن و پوشاندن چاهها و چاله هاي واقع در معابر و جلوگيري از گذاشتن هر نوع اشياء در بالكنها و ايوانهاي مشرف و مجاور به معابر عمومي كه افتادن آنها موجب خطر براي عابرين است و جلوگيري از ناودانها و دودكشهاي ساختمانها كه باعث زحمت و خسارت ساكنين شهرها باشد.

 تبصره: در كلية موارد مربوط به رفع خطر از بناها و غيره و رفع مزاحمت هاي مندرج در ماده فوق شهرداري پس از كسب نظر مأمور فني خود به مالكين يا صاحبان اماكن يا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت دار متناسبي صادر مي نمايد و اگر دستور شهرداري در مهلت معين بموقع اجرا گذاشته نشود، شهرداري رأساً با مراقبت مأمورين خود اقدام به رفع خطر يا مزاحمت خواهد نمود و هزينة مصروف را به اضافة صدي پانزده خسارت از طرف دريافت خواهد كرد.

 مقررات فوق شامل كلية اماكن عمومي مانند سينماها و گرمابه ها، مهمانخانه ها، دكاكين، قهوه خانه ها، رستورانها، پاساژها و امثال آن كه محل رفت و آمد و مراجعة عمومي است نيز مي باشد.

...

 25- ساختن خيابانها و آسفالت كردن سواره روها و پياده روهاي معابر و كوچه هاي عمومي و انهار و جدولهاي طرفين از سنگ ،آسفالت و امثال آن به هزينة شهرداري هر محل. بر اساس ماده 110 شهرداری موظف است نسبت به زمين يا بناهاي مخروبه و غير مناسب با وضع محل و يا نيمه تمام واقع در محدوده شهر كه در خيابان يا كوچه و يا ميدان قرار گرفته و منافي با پاكي و پاكيزگي و زيبائي شهر و يا موازين شهرسازي باشد، شهرداري با تصويب انجمن شهر مي تواند به مالك اخطار كند منتهي ظرف دو ماه به ايجاد نرده يا ديوار يا مرمت آن كه منطبق با نقشه مصوب انجمن شهر باشد اقدام كند.اگر مالك مسامحه يا امتناع كرد شهرداري مي‌تواند به منظور تأمين نظر و اجراي طرح مصوب انجمن در زمينه زيبائي و پاكيزگي و شهرسازي هرگونه اقدامي را كه لازم بداند معمول و هزينه آن را به اضافه صدي ده از مالك يا متولي و يا متصدي موقوفه نمايد، در اين مورد صورت حساب شهرداري بدواً به مالك ابلاغ مي شود در صورتي كه مالك ظرف پانزده روز از تاريخ ابلاغ به صورت حساب قطعي تلقي مي‌شود و هرگاه مالك ظرف مهلت مقرر اعتراض كرد موضوع به كميسيون مذكور در ماده 77 ارجاع خواهد شد.



 در آخرین نامه که به تاریخ 19 اسفند ماه سال جاری به شهردار بهشهر نوشته ایم و به شماره 36106 در دفتر شهرداری ثبت شده است آمده است که: حضور محترم مهندس آزموده، شهردار محترم بهشهر با سلام. با توجه به قریب 14 سال تقاضا و استشهاد اهالی کوچه سقراط واقع در بلوار شهید هاشمی نژاد مبنی بر تخلیه ی پس آب منازل و آلودگی محل رفت و آمد اهالی، فرسودگی و ناهمواری آسفالت کوچه، عدم تعریض و گسترش کوچه ی میان کوچه مولوی و کوچه کارگران، حضور زباله و عدم جمع آوری بهداشتی توسط شهرداری و جولان حشرات و حیوانات آلوده مانند موش و آلودگی محل، درج بی انصافانه حق خدمات شهری در برگه ی عوارض سالیانه، تصرف مخفیانه و پی کنی در ساعات غیر اداری توسط یکی از اهالی محل و مسدود نمودن عرض مسیری که منتهی به کوچه های مجاور خواهد شد، ویرانی دیوارهای گلی خانه ای قدیمی و رها نمودن آن در میان خانه های مسکونی توسط مالک یا مالکین و حضور مکرر افراد معتاد در بخش های رها شده متاسفانه تاکنون شهرداری به وظایف قانونی خود عمل ننموده و ما را از حقوق بدیهی و اولیه شهروندی محروم نموده است.

درخواست های ذکر شده در طی این سالها با شماره های 15222 به تاریخ 29/7/1381 ثبت در دفتر شهرداری _ 15638 به تاریخ 7/6/1385 ثبت در دفتر شهرداری _ 46339 به تاریخ 14/7/1386 ثبت در دفتر شهرداری _ 11754 به تاریخ 19/3/1387 ثبت در دفتر شهرداری _ 489 به تاریخ 19/3/1387 ثبت در دفتر شورای اسلامی شهر _ 24985 به تاریخ 22/9/1391 ثبت در دفتر شهرداری و چند نامه ی دیگر که شماره ثبت آن در اسناد شهرداری موجود می باشد گواهی پیگیری و نیاز مبرم اهالی در ایجاد آسودگی و رفاه عمومی می باشد.

 در سال جاری نیز مجددا درخواست های مزبور به رویت حضرتعالی رسیده و دستور پیگیری حقوقی زمین های تصرف شده داده شد که علیرغم پیگیری های مکرر پس از 8 ماه از دستور حضرتعالی واحد حقوقی هنوز نسبت به بررسی و تحقیق اسنادی زمین های مزبور اقدام ننموده و هر بار با وعده ای واهی ما را در انتظار قرار داده است. لذا خواهشمندیم با توجه به موارد ذکر شده و شکایات مکرر ضمیمه شده نسبت به رفع فوری مشکلات موجود اقدام نموده و پیش از اقدامات دیگر اهالی نسبت به رفع مشکلی که در طی چهارده سال اخیر بلاتکلیف مانده است اقدام نمایید. با تشکر – اهالی کوچه سقراط – 

جناب آقای استاندار! خواهشمندیم همانگونه که در دومین جلسه شورای اداری دولت تدبیر و امید در استان مازندران به شهرداران استان نیز هشدار جدی در این زمینه دادید و فرمودید: «شهرداری ها باید در هفته پایانی اسفند نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و پاکسازی و زیباسازی معابر و مخصوصا مبادی ورودی و خروجی شهر را انجام دهند ارتقا می یابند و در مورد شهرهایی هم که خوب کار نکنند مجبوریم کارهایی را انجام دهیم که خوشایند دوستان نیست.» شهرداری بهشهر را نسبت به انجام خدمات اولیه شهری ملزم نمایید تا حقوق طبیعی و اولیه شهروندان محقق شود. با تشکر – اهالی کوچه سقراط



    ©2013 APG.ir