تعداد بازدید: 4513

توصیه به دیگران 0

جمعه 22 فروردين 1393-10:44

رسانه ها بهترین ظرفیت برای تحقق شعار سال

رسانه ها بهترین ظرفیت برای حرکت به سوی جلو و ایجاد عزم ملی برای تحقق شعار سال هستند و باید از این ظرفیت ها استفاده شود.


مازندنومه، سرویس سیاسی، بابک شمس: سالی نو شد و بهاری دگر آمد. امسال نیز مانند سالهای گذشته نشاط بهار طبیعت را شاهد بودیم و دراین نو شدن پویایی را به انتظار می نشینیم اما تفاوتی هم وجود داشت.تقارن بهار طبیعت امسال با بهار فاطمیه که این موضوع نیز دارای پیامهای فرهنگی بود و مطمئنا سرآغازی بود برای سالی که نیت ارادتمندان اهل بیت گزینش رفتار فاطمی است.

رفتار فاطمی که اگر در جامعه بعنوان یک فرهنگ پایه مورد تبلیغ قرار گیرد می تواند در فرهنگ و رفتار اجتماعی نسلهای آینده آثار و زیبایی های آن را دید، فرهنگی غنی که در آن انسانیت، شرافت و معرفت موج می زند و بسیار پسندیده است.

یکی از اتفاقاتی که همگان در جمهوری اسلامی ایران در لحظات اولیه آغاز سال نو انتظارش را به همراه دارند دقایقی است که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی شان نامگذاری سال را اعلام می کنند و امسال نیز مانند سال گذشته نامی برای سال گزینش که بیش از همگان اهالی فرهنگ و هنر را مسرور و خرسند کرد.

در پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال جدید نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی برای سال جدید در نظر گرفته شد و سال مزین به این نام ارزشمند شد، نامی که اگر چه شاید به ظاهر در چند واژه خلاصه می شود ولی بسیار علمی،تخصصی و دانش محور است.

نامی که می تواند این رسالت را ایجاده کرده که باهمان عزم ملی و مدیریت جهادی شاهد تحقق شعار همراه با شعور ابتدای سال باشیم و در اقدامات و برنامه ریزی ها نیز گامهایی برداشته شود که اقتصادی دارای اثرگذاری و فرهنگی پویا و بانشاط در جامعه باشد، فرهنگی که در جامعه جاری باشد و به همه ی عرصه ها یاری رسانده کشور را در رسیدن به اهداف عالی نظام همراهی کند.

اولین چیزی که در این نامگذاری به ذهن می آید دو واژه ی اقتصاد و فرهنگ است که اتفاقا " اقتصاد و فرهنگ" نام درسی است موثر در رشته ی دانشگاهی مدیریت امور فرهنگی و به این جهت است که احساس می شود برای تحقق این شعار که از منویات مقام معظم رهبری است تاثیرگذاری اهالی فرهنگ بویژه اصحاب خبر و رسانه و دانشگاهیان بویژه متخصصین امور فرهنگی و اقتصادی بیش از گروههای دیگر است.

شعاری که امیدواریم به پشتوانه همان عزم ملی و مدیریت جهادی فقط به چند بنر،تابلو و استند تبلیغاتی اکتفا نشود و شاهد رشد و تعالی در عرصه های فرهنگ و اقتصاد کشور باشیم. از رفتارهای شعاری به اقدامات میدانی و عملیاتی ورود کنیم و به گونه ای تدبیر کنیم که در راستای تلاشهای دولت به امید آفرینی در جامعه کمک شود.

دو مقوله ی مهم که امروز بیش از گذشته دغدغه ی دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و دولت محترم نیز از لحظات اولیه ی نامگذاری سال با همتی مضاعف وارد اقداماتی شد تا عملی شدن این شعار همراه با شعور را شاهد باشیم. مقوله های اقتصاد و فرهنگ که هر کدام برای تعبیر و تفسیر ساعتها زمان و مطالعه نیاز دارد.

تشکیل کمیته های مشورتی،گروههای راهبردی و جلسات هم اندیشی می تواند کارگشای برخی تردیدها باشد، مطمئنا خردجمعی در این مواقع تاثیر بسزایی دارد و نامگذاری سال باید به گونه ای تدبیر شود که در جامعه امیدافرینی را به همراه داشته باشد. امیدی که در بوجود آمدن عزم ملی کارساز شود و این انگیزه است که در تقویت مدیران جهادی می تواند نقش داشته باشد.

سال گذشته که به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده بود با حماسه ای سیاسی آغاز شد و همواره در طول سال با میدان امدن مردم وحضور سرشار از معرفتشان تداوم داشت.سالی که مطمئنا نقش اهالی خبر و رسانه در آن بسیار پررنگ بود و واقعیت کلام این است که برای این موضوع نیز خبرنگاران و اهالی رسانه نیز باید جهادی وارد عمل شوند.

اهالی رسانه با توجه به ظرفیت بالایی که در عرصه ی خبررسانی و اطلاع رسانی دارا هستند می توانند اقدامات در راستای تقویت اقتصاد و فرهنگ را قلمی کنند و در این مسیر یادداشت کارشناسی،نقدهای منصفانه،مقامات پژوهش محور،نگارش های دارای ارائه ی راهکار و ... می تواند مکمل های خوبی برای کارهای توسعه آفرین باشد.

توسعه اقتصاد بدون توجه به مقوله فرهنگ میسر نیست، همانطور که فرهنگ بدون بن مایه اقتصادی نمی تواند ابزار موثری باشد اما انچه که باید مدنظر باشد و مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی شان در جمع زائران حرم مطهر حضرت آقا علی ابن موسی الرضا(ع) فرمودند و تاکید داشتند این است که فرهنگ از اقتصاد مهمتر است.

از اهالی رسانه می توان به عنوان یاران ارزشمند دارای تفکر و اندیشه بهره برد،گاهی در پیام رسانی اگر به سمت مثال های فرهنگی و هنری پیش برویم می توانیم ایجاد انگیز کرده و در اتفاقاتی دیگر نیز سهم داریم.

 این گونه مطرح کنیم که خبر رسانی یک نمایشگاه آثار هنری،برنامه ی ترکیبی شادمانه،جشنواره ای فرهنگی و هنری در کنار توجه به رسالت رویداد است که مطمئنا باعث تشویق و عامل ترغیب مجریان آن می گردد و آن همان برجسته سازی فرهنگ را با انگیزه تر وارد عمل می کند و اتفاق بعدی اینکه عده ای از بومیان همان منطقه و گروهی از علاقمندان را از شهرستان ها و استان های اطراف وارد آن حوزه ی جغرافیایی می کند که مقوله ی جدیدی رقم می خورد که از دو جهت اقتصادآفرین است.افزایش تماشاچیان و مخاطبان که مطمئنا یا خریدار بلیط هستند یا مشتاق خرید محصول فرهنگی و حتی اگر خوشبینانه تر بنگریم حامی بعدی اتفاق دیگر از همان تولید است.

آری،آن خبر رسانی گردشگری را هم تحت تاثیر قرار می دهد ،گردشگران خود می توانند اقتصاد را در آن شهرستان حرکت دهند و ورودشان مطمئنا در این حوزه تاثیرات فراوانی است.

مردم، مسئولان،رسانه ها و دانشگاهیان در کنار هم می توانند این عزم ملی را هدفمندتر کنند و اگر نگاه و حرکت خودجوش مردم در کنار مدیریت جهادی مسئولین با همراهی راهبردی رسانه ها عملیاتی شود مطمئنا با تزریق علم و نگاههای اندیشه محور و مبتنی بر تحقیق و پژوهش دانشگاهیان سال شایسته تر از سنوات گذشته در تحقق نامگذاری سال خواهیم داشت.

استفاده از ظرفیت رسانه ها نتیجه ای همراه با برد دارد،در سال حماسه سیاسی این خروجی اثبات شد و هرگاه اهالی خبر و رسانه از حداقل ظرفیت ها هم استفاده کردند و وارد میدان شدند کارساز و نتیجه سنجش عمل شد.

مدیریت ، زمانی جهادی اطلاق می شود که در آن اعتماد سازی همراه با کار عملیاتی صورت گیرد،اعتماد از این جهت که بجای شعار در خصوص اعتقاد به رسانه از توان و پتانسیل اهالی رسانه بهره برداری شده در شرایطی که کارها بصورت میدانی پیش می رود به مردم گزارش دهی شود تا آنها نیز در روند اقدامات خودجوش و فعالشان با انگیزه تر قدم بگذارند و کمک حال مسئولین و دستگاههای اجرایی باشند.

در پایان بهتر است این گونه نگارش کنیم که اقتصاد و فرهنگ دو بال ارزشمند و قابل اتکای جامعه هستند و هر چقدر این دو بال مستحکم تر و مقاوم تر باشند پرواز و صعود به قلل رفیع افتخارآفرینی میسورتر است.بالهایی که تقویتشان جامه و مردمانش را نیز آرامش می بخشد و امنیت خاطر می آفریند.

رسانه ها بهترین ظرفیت برای حرکت به سوی جلو و ایجاد عزم ملی برای تحقق شعار سال هستند و باید از این ظرفیت ها استفاده شود.


  • يکشنبه 24 فروردين 1393-9:17

    سخنان آقا خیلی با اهمیت است ولی این جمله های نویسنده شما چقدر تکراری هستند الان طی یک ماه گذشته 2 میلیون بار مدیران و مسئولان برای فرار از اجرایی کردن فرمان آقا این حرفها را در جاهای مختلف زدند . عمل عمل عمل میخواهیم ما


    ©2013 APG.ir