تعداد بازدید: 4558

توصیه به دیگران 6

سه شنبه 26 فروردين 1393-21:12

دکتر فخرالدین اصغری آقمشهدی مطرح کرد:

تضارب آرا به جای تهمت و توهین

گزارش+حاشیه های مراسم معارفه رییس جدید دانشگاه مازندران


     مازندنومه، سرویس سیاسی: آیین تودیع دهمین و معارفه یازدهمین رئیس دانشگاه مازندران با حضور دکتر عبدالحسین فریدون -مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی- مسوولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، استاندار مازندران، فرماندار بابلسر، روسای پیشین دانشگاه مازندران، اعضای هیات علمی  دانشگاه مازندران از جمله دکتر علی کریمی مله(که مدت ها بود در چنین مراسمی در دانشگاه شرکت نمی کرد)،  فرمانده سپاه بابلسر و جمعی از استادان و دانشجویان ساعت 10:30 سه شنبه در تالار اجتماعات دانشکده علوم انسانی و اجتماعی این دانشگاه برگزار شد.

متن سخنرانی حجت الاسلام دكترفخرالدين اصغري آقمشهدي  -رئیس جدید دانشگاه- به این شرح است:

بشریت در عصری زیست می کند که دانش و تولید علم سهم بنیادینی در میزان قدرت و منزلت کشورها یافته و نشانگان توسعه یافتگی جوامع با گستره و ژرفای دانش پایگی آنان سنجیده می شود. عملیاتی شدن چنین نقشی در گرو مشارکت مجدانه و بی وقفه آحاد اعضای جامعه علمی در فرایند تولید علم است که خود مستلزم برخورداری از محیطی امن و ایمن، مشارکت رقابتی، مشحون از آزادی خواهد بود.

مشارکت جهادی اهالی علم و نمایش عزم عمومی برای تولید علم و ارتقای منزلت ملی  و ارتفاع بالندگی و شکوفایی اجتماعی جز در پرتو برخورداری از آزادی اندیشه و بیان در چارچوب قانون میسر نخواهد بود.

در چنین محیط مشحون از پرسش های بنیادین، دانشمندان با فراغت از دغدغه های ایمنی زدا و امنیت سوز، با اعتماد به نفس فزاینده ای رسالت ایمانی، حرفه ای و ملی و انقلابی خویش را به بهترین شیوه ممکن به منصه بروز خواهند رسانید.

دانشگاه در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی به درستی و به هنگام نشان داده است که در انجام وظایف خویش  مسئولانه عمل می کند. از این رو رویکرد برنامه اینجانب در راستای برنامه رییس جمهور محترم و دولت کریمه، اداره دانشگاه و استفاده از همکاران به منظور تحقق شعار تدبیر و امید در دانشگاه است.

ایفای وظیفه کانونی تولید علم در محیط دانشگاه مستلزم به رسمیت شناختن استقلال دانشگاه و مدیریت آن در عین تعامل سازنده و مثبت با نیروها و تصمیم گیرندگان برون دانشگاهی از یک سو و اتخاذ رویکردی جامعه محور برای شناسایی و برآوردن نیازهای فناورانه و تحقیقاتی جامعه از سوی دیگر است، از این منظر دانشگاه در حد ممکن از انجام تحقیقات انتزاعی و غیرکاربردی پرهیز نموده و با تمرکز بر نیازهای جامعه، مساعی خویش را مصروف نیازهای پژوهشی جامعه خواهد نمود و از این طریق دانش پایگی جامعه با جامعه محوری دانشگاه در هم می آمیزد که نتیجه قهری آن مسئولیت شناسی دانشگاه در قبال جامعه و عزم آن برای حل معضلات و مواجهه عالمانه با چالش های اجتماعی و به رسمیت شناختن استقلال دانشگاه از سوی نیروهای برون دانشگاهی خواهد بود.

دانشگاه مازندران به عنوان قطب علمی بزرگ دانشگاهی شمال کشور، دارای چهره ای مشعشع در حوزه های علمی، دانشجویی، فرهنگی و ورزشی است و من آمده ام تا با صدایی رساتر این عظمت را برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی که برای تحقق شعارهای سه گانه اصلی آن (استقلال، آزادی جمهوری اسلامی) هزاران نفر به خون خویش غلطیده اند با بهره گیری از همه ظرفیت ها و همه دانشگاهیان عزیز این دانشگاه به خدمت گیرم.

ما به برکت عقل جمعی و تعالیم انسان ساز اسلامی  در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری براي رسيدن به اهداف چشم اندازي بيست ساله و  نقشه جامع علمي كشور تلاش خواهیم کرد و از این فرصت استفاده می کنم و از کلیه گروه های آموزشی و  اعضای هیات علمی فرهیخته  دانشگاه مازندران تقاضا می کنم در این راستا  اینجانب را مورد عنایت خویش قرار دهند.

هر دانشگاهی می تواند به انجام وظیفه خطیر خود جامه عمل بپوشد.با شناختن مسئولیت اصلی خویش که همانا تولید علم در کنار تهذیب اخلاقی است، خود ضامن استقلال خود باشد و از درافتادن در ورطه  سیاست زدگی بپرهیزد.



دانشگاه آزمایشگاه کالبدشکافی نحله ها، باورها و رفتارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و نقد و ارزیابی عالمانه و منصفانه است تا نقطه های قوت و ضعف از موضعی تحلیلی بیان گردد و قدرت انتخاب و داوری مخاطبان تقویت شود.

 در این آزمایشگاه بسیاری از مباحث و موضوعات که در محیط های غیرتخصصی قابلیت طرح نمی یابند، استعداد طرح و بررسی دقیق و آزادانه پیدا می کنند و منطقا از برچسب شبهه افکنی و اتهام تضعیف مبانی فکری-معرفتی و ارزشی مبرا می شوند و بدین ترتیب با رخت بربستن جزم اندیشی و انجماد فکری و تک صدایی، چندصدایی فکری و علمی محملی موجه پیدا می کند تا دانشجویان طالب حقیقت با الهام از توصیه شرع انور بعد از استماع آرا و انظار گوناگون به انتخاب احسن نائل آیند.

راستی، صداقت و رعایت حقوق افراد اساس کار بنده و همکارانم خواهد بود و بر همین اساس به عنوان شاگرد مکتب امام صادق(ع) از کسانی که عیوبم را به من هدیه می کنند استقبال می کنم. چه آنکه آن امام بزرگوار می فرمایند احب اخوانی الی من اهدی الی عیوبی. دوست داشتنی ترین برادر من کسی است که عیوب مرا به من هدیه کند.

ما در دانشگاه مازندران آموخته ایم و می آموزانیم  که به افکار دیگران احترام بگذاریم و به جای فضای تهمت ، توهین و افترا و بد اخلاقی های سیاسی که دور از ذات و شان محیط علمی است به تضارب اندیشه ها احترام بگذاریم و با کمک به فضای نقد علمی به  باروری اندیشه های ناب و علمی کمک کنیم.

دانشگاهیان باید بتوانند نقد کنند و احساس امنیت از نقد نیز داشته باشند. ما در دانشگاه باید معرف زندگی اخلاقی، قانونی و عقلانی باشیم. دانشگاهیان باید الگوی حرمت گذاری به خود و ارزش های جامعه باشند که امام صادق (ع) حرمت مومن را از حرمت خانه خدا بزرگتر دانسته است و دفاع از آبروی برادر دینی به تعبیر پیامبر عظیم الشان اسلام مانع آتش دوزخ دانسته شده است.

ما دانشگاهیان با تاسی در رفتار و عمل به امام صادق(ع) باید بدانیم که هر کس خبری بر ضدّ مؤمنی بازگو کند و بدین وسیله بخواهد از او عیب جویی کند و شخصیتش را نابود سازد ، تا از چشم مردم بیفتد ، خداوند او را از ولایت خود خارج و به ولایت شیطان حواله می دهد ، ولی شیطان هم او را نمی پذیرد( اصول کافی، ص267). پس این یک انتظار دینی و اجتماعی از دانشگاهیان در پاسداشت این الگوی حسنه است.

ما باید بیاموزیم که  از عقل در داوری  و با کرامت اخلاقی در  فضای دانشگاهی استفاده کنیم. امتیاز بزرگ پرچمدار دین اسلام و سفارش موکد قرآن به پیامبران اعظم، کرامت اخلاقی، مهربانی و خلق حسنه است. این وظیفه بر شما نگهبانان و پرسشگران اندیشه‌ در دانشگاه مازندران  بیش از پیش سنگین است تا به زایش و تقویت این  فضا برای آگاهی  و انتشار این آموزه اسلامی که خمیره  اسلامی شدن دانشگاه است  صمیمانه مدد رسانید که این یک دین  صنفی و  در عین حال اخلاقی و دینی است چرا که مورد تاکید مقام معظم رهبری به عننوان پرچمدار این حرکت عظیم است.   

خدا محوري و تاكيد بر حفظ كرامت انساني و تكريم  همكاران دانشگاهي و به ويژه ايثار گران، جانبازان و آزادگان و نقش محوري پرسنل دانشگاهي اعم از استاد، دانشجو و كارمند به عنوان ولي نعمتان دانشگاه ، مبناي ارزشي روح حاكم بر برنامه دانشگاه را تشكيل مي دهد. شفاف سازي و پاسخگويي، رعايت اخلاق حرفه اي در همه ي فعاليت ها از جمله فعاليت هاي پژوهشي  و آموزشي، حمايت و تشويق كارهاي گروهي، تقويت و حمايت از تعاملات آموزشي و پژوهشي ملي و بين المللي  رويكرد برنامه را در بر مي گيرد.

تدوین نقشه جامع علمي دانشگاه مازندران  که منبعث از نقشه جامع علمي كشور است، از مهمترین اولویت های این جانب است. ضمن ارج نهادن به زحمات مدیران گذشته دانشگاه که خدمات ارزنده ای را با توجه به فرصت ها و محدودیت ها از خود به یادگار گذاشته اند فعال ساختن و برنامه محور کردن شوراهای دانشگاه و پرهیز از روزمرگی از جمله اهداف محوری این جانب است.

تنگناهای مالی  دانشگاه را می پذیرم، اما این امر نباید مانع توجه ویژه به مقوله سلامت کارکنان و امور رفاهی دانشگاهیان و تکریم بازنشستگان گردد.

تحقق نکات مورد اشاره راهی جز مدیریت منضبط و قانونمند، مراعات اصول مدیریت حرفه ای، مراعات موازین اخلاقی و ارزشی، مبتنی بر آموزه های زندگی ساز دینی، اتکا به عقل و خرد جمعی، احیای سازوکارهای عقلایی درون دانشگاهی و مشارکت پذیر کردن گروه های آموزشی و بازگرداندن نقش آنها در مدیریت دانشگاهها، تبدیل شیب نزولی سرمایه اجتماعی دانشگاه به منحنی صعودی، توجه به نقش اضلاع سه گانه اداره دانشگاه یعنی اعضای محترم هیأت علمی، دانشجویان عزیز و کارکنان شریف، به منظور توجه همزمان به افزایش ظرفیت تولید علم دانشگاه و ارتقای رتبه دانشگاه مازندران، تحقق دانشگاه جامعه محور و جامعه دانش بنیان طبق آموزه های دینی، نقطه نظرات رهبری معظم، برنامه دولت تدبیر و امید و دیدگاههای وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و سند نقشه جامع علمی کشور و به اختصار راهی جز مدیریت جهادی نمی شناسد.

 
بدین منظور و برای پیشبرد امور دانشگاه و برداشتن گامهایی مثبت و سازنده، پس از توکل به ذات زوال ناپذیر الهی، دست استمداد به سوی یکایک اعضای گرانسنگ خانواده بزرگ دانشگاه مازندران، مدیران محترم استانی و شهرستانی، مدیران ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراز می کنم.  
با شهیدان گرانقدرمان که آرامش امروز ما مدیون جان فشانی های دیروز آنهاست پیمان می‌بندیم که بر راه شان بمانیم و به خوبی می‌دانیم امروز جهان، فشرده‌ای از رقابت‌های بین المللی است و نباید بیش از این، فرصت را از دست داد و باید با مراکز معتبر علمی جهان ارتباط داشته باشیم و از این رهگذر فرهنگ غنی خویش را بیش‌تر بارور سازیم.

با توجه به نگاه مثبت و ارزنده استاندار فهیم استان، دکتر فلاح، آمادگی دانشگاه مازندران را به عنوان دانشگاه جامع و بزرگترین مرکز آموزش عالی شمال کشور برای همکاری در قالب پنل خبرگان استان برای دست يابي به اهداف چشم انداز استان و  كشور اعلام می نمایم

*حاشیه ها

-حبیب الله غفاری قاری قرآن بود و دکتر روحانی خلیلی -عضو هیات علمی دانشکده ادبیات- اجرای مراسم را بر عهده داشت.

-تعداد افراد حاضر بالغ بر 1000نفر بود که به دلیل تعداد زیاد جمعیت مراسم با بی نظمی هایی نیز روبرو شد.

-جمع زیادی از دانشجویان در لابی دانشکده انسانی و از طریق ویدئو کنفرانس مجبور به مشاهده ی مراسم بودند.

- در ابتدای این مراسم دکتر احمد احمد پور کاسگری -رییس پیشین دانشگاه-  روی سن رفت و از برنامه ها و رویکردها دفاع کرد. اوگفت: بنده توجه اصلی ام به مسائل فرهنگی و ارزشی بود که در این بخش نسبتا موفق بودم. احمد پور در اعتراض به وقت کمی که برای وی در نظر گرفته شده بود، گفت:45ماه فعالیت و یک ربع وقت؟!
رییس سابق دانشگاه مازندران در بخش تشریح عملکردهای خود افزود: درزمان ریاست بنده 120هکتار از زمین های بدون سند دانشگاه سند دار شد. وی که از روی یک اسلاید عملکردش را توضیح می داد خاطر نشان کرد:زمین های خوابگاه دانشگاه مازندران نیز در زمان بنده سند دار شد.اوادامه داد:خوابگاه شهید نواب صفوی که برای اسکان دانشجویان دانشگاه مازندران در نظر گرفته شده 780متر نوار ساحلی دارد که ارزش کل دانشگاه مازندران با این مقدار نوار ساحلی یکسان است.
 احمد پور در همین زمینه گفت:آن قدر برای سند دار کردن زمین خوابگاه نواب به تهران سفر کردم که در یکی از این سفر ها به تهران ماشین بنده آتش گرفت که استاندار وقت لطف کرد و یک دستگاه پژو پارس برای رفت وآمد رییس دانشگاه در نظر گرفت.
 او گفت:هرکس کار اشتباهی انجام نداده در واقع کاری انجام نداده است، تاکید کرد:بنده هم اشتباهاتی در مدیریت دانشگاه داشته ام؛اما خدا را شاهد می گیرم که اشتباهاتم عمدی نبود.
-پس از سخنرانی دکتر احمد پور،نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران به روی سن رفت و به صورت ضمنی از عملکردهای احمد پور به ویژه در بحث فرهنگی حمایت کرد.

-وقتی مجری از دکتر"فخرالدین اصغری آقمشهدی"دعوت کرد تا به ایراد سخنرانی بپردازد، صدای سوت و تشویق های مستمر دانشجویان از بیرون سالن که از طریق ویدئو کنفرانس مراسم را دنبال می کردند توجه حضار داخل سالن را به خود جلب و آنان را نیز به تشویق واداشت.

- دکتر اصغری قبل از هرچیز از عدم وجود جای کافی برای حضار و اینکه جمع کثیری مجبور بودند مراسم را ایستاده دنبال کنند، پوزش طلبید. البته برگزارکنندگان می توانستند از فضای مناسب تری همچون نمازخانه، مسجد دانشگاه و همچنین سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری که دارای فضای بزرگتری از سالن دانشکده انسانی بود، استفاده کنند و یکی از مسئولان حراست دانشگاه هم در این زمینه به خبرنگار ما گفت:"ماتذکر داده بودیم اما نادیده انگاشته شد! "

- نماینده وزیر علوم نیز پس از دکتر اصغری به روی سن رفت و از تغییر مدیرت دانشگاه ها به دنبال تغییر دولت ها انتقاد کردوافزود:اصل بر آن است که چون دانشگاه یک محیط علمی است نباید از تبعات سیاسی تاثیر پذیرد. مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد:قداست دانشگاه وبازگشت امید و نشاط علمی به دانشگا ها در دولت تدبیر وامید محسوس است.

 نماینده وزیر علوم که به نظر می رسید در جریان مطالب دروغ برخی سایت های مخالف دولت در استان وپیامک های تخریبی قرار داشت از وجود فضای تهمت و افترا گلایه کرد وافزود:مقام رییس دانشگاه دارای قداست است ونباید مورد هجمه ی بی دلیل وناشیانه ی افرادی از بیرون دانشگاه قرار گیرد. دخالت های بیرونی در اداره ی دانشگاه بسیار مضر و مورد انتقاد جامعه ی دانشگاه ی قرار خواهد گرفت.

فریدون در همین رابطه گفت:ایده ها را نباید سرکوب کرد ودر این راستا وزارت علوم از همه ی ظرفیت ها استفاده خواهد کرد.

-جمعی از دانشجویان که گفته می شد از انجمن اسلامی دانشگاه مازندران هستند اقدام به توزیع نشریه ای با عنو.ان"پابرهنه"کردند که مورد اعتراض گروهی دیگر که می گفتند استفاده از نام و نشان انجمن اسلامی مختص آنان است، قرار گرفتند که به دخالت حراست منجر شد.

 -با وجود نصب پلاکاردی مبنی بر حضور نماینده ی ولی فقیه در مازندران، آیت الله طبرسی در این مراسم حضور نداشت.

-در حالی که برخی دست اندرکاران مراسم مانع از عکس گرفتن خبرنگارها شده بودند، اما خبرنگاران یکی دو رسانه مخالف دولت که اخیرا" مطالب دروغی را نیز علیه رییس جدید دانشگاه مازندران انتشار داده اند، در سالن جولان می دادند.


  • دانشجوی دانشگاه مازندرانپاسخ به این دیدگاه
    شنبه 30 فروردين 1393-22:14

    جان جانان شئونات نه شعونات ...رها تیسابچک نپر وسط... هرکسی تو مراسم بود خودش گرفت قضیه چیه ...

    • عضو هيأت علمىپاسخ به این دیدگاه 8 0
      پنجشنبه 28 فروردين 1393-8:32

      اميدواريم با مديريت دكتر اصغرى و همراهى همكاران همفكر، بويژه دكتر كريمى مله، كاستى ها و نابسامانى هاى بسيار مديريت هاى ناكارآمد پيشين هرچه زودتر بر طرف شود و دانشگاه شاهد رشد و بالندگى در همه زمينه ها باشد. هم چنين به پشتوانه حمايت بدنه دانشگاه از رئيس جديد، استقلال به دانشگاه برگردد و به داخلت نيروهاى بيرون دانشگاه و إعمال قدرت غيرعلمى پايان داده شود.

      • چهارشنبه 27 فروردين 1393-23:44

        دانشجوی دانشگاه مازندران نزاشتن نه نذاشتن

        • جان جانانپاسخ به این دیدگاه 3 1
          چهارشنبه 27 فروردين 1393-19:4

          اگه قرار باشه هرکی دوربین دست بگیره بگه خبرنگاره که کاره ما زار میشه دانشجوی دانشگاه مازندران ضمناً هرکی کارت داشت و شعونات رو رعایت میکرد بهش احترام هم میزاشتن الکی دروغ ننویسید

          • دانشجوی دانشگاه مازندرانپاسخ به این دیدگاه 4 12
            چهارشنبه 27 فروردين 1393-13:43

            اینقد ترسیدن که خبرنگارا رو نزاشتن خب از چی می ترسیدین؟؟ شما که میگید فلانی چهره برتر کشور هست ..چرا مراسم تودیع و معارفه باید بدون حضور خبرنگارها و عکاسا برگزار می شد؟؟ ... نه امام جمعه بوده نه نماینده شهرستان بوده فقط چهار تا هئیت علمی اونم به زور واسه خاطر اینکه اگر نمی اومدن از کار برکنار می شدن ...اونقد ترسیدین که حتی از یک نشریه کوچیک دانشجویی تومراسم جلوش رو گرفتید ...

            • چهارشنبه 27 فروردين 1393-11:18

              منتظر حضور خانواده و فامیل دکتر اصغری در بدنه هیات علمی و کارکنان باشید. همان کاری که احمدپور کرد...

              • چهارشنبه 27 فروردين 1393-10:18

                درود بر دكتر علي كريمي مله حضورش دراين مراسم براي بنده نشاط آور بود

                • چهارشنبه 27 فروردين 1393-9:33

                  ... وامداران به وعده هاشون عمل كردند.!!!!!!

                  • یک دانشگاهی پاسخ به این دیدگاه 18 1
                    چهارشنبه 27 فروردين 1393-8:34

                    بیان مواضع و دیدگاه های دکتر اصغری رییس جدید دانشگاه و گزارش عملکرد دکتر احمد پور رییس سابق دانشگاه فاصله زیاد بین دو دو دیدگاه و منش در خصوص اداره اموره دانشگاه را بخوبی نشان داد. دکتر احمدپور گزارشی اداری و اجرایی دادو از سنددارشدن اراضی دانشگاه و مسائل بودجه و امور جاری سخن گفت ودر حد یک مقام اجرایی شهرستانی اظهار نظر کرد. اما دکتر اصغری به عنوان فردی فرهیخته و آشنا به کارکردهای اصلی دانشگاه نکاتقابل توجهی را بیان کرد که می تواند منشور اخلاقی و کاری دانشگاهیان و سایر مخاطبان بیرونی دانشگاه نیز باشد.بهر حال بند بند متن سخنرانی دکتر اصغری حاوی نکات کلیدی در باره نقش اصلی دانشگاهیان است.

                    • یک دانشگاهی دیگرپاسخ به این دیدگاه 6 11
                      چهارشنبه 27 فروردين 1393-9:23

                      گوش ما از شعار های زیبا ،متون ادبی فصیح واستفاده از واژه های دهن پرکن پر شده لطفا بر مبلغ بی افزایید...


                    ©2013 APG.ir