تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 24 اسفند 1383-0:0

نوروز بر مازندران سايه انداخته است!

با آمدن سال نو، دل كودكان بي‌قرار پيش اسكناس‌هاي تا نخورده‌ي پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌هاست كه به نسبت پربركتي ميان قرآن نهاده شده‌اند.


در ميان بيشتر خانواده‌هاي ايراني رسم است كه زماني‌كه سال نو تحويل مي‌شود، بزرگترهاي خانواده پس از رو بوسي با كوچك‌ترها، هداياي سال نو به آنها مي‌دهند كه معمولا هر كادويي براي كودكان در نظر گرفته باشند يك اسكناس نو هم مكمل آن مي‌كنند.

در استان مازندران نيز رسم است كه بزرگان فاميل علي‌رغم موارد فوق، تخم مرغ‌هايي را رنگ مي‌كنند و به بزرگ و كوچك هديه مي‌كنند.

هديه دادن در نوروز، كه به آن «عيدي» مي‌گويند، از رسم‌هاي كهن است و در كتابهاي تاريخي از پيشكش كردن و بخشش‌هاي نوروزي، پيش از اسلام و بعد از اسلام سخن گفته شده است.

خبر ديگر نوروزي اين كه در آستانه‌ي فرا رسيدن نوروز و فصل بهار و اعتدال هوا، كوچ پرندگان مهاجر از آب‌بندها و آب گيرهاي شهرستان بابل آغاز شده است.

شهرستان بابل با داشتن آب و هواي معتدل و بيش از 200 قطعه آب بند و ده‌ها رودخانه‌ي محلي و آبگير با منابع سرشار آب و دشتهاي حاصلخيز، همه ساله در فصل زمستان، پذيراي دسته‌هاي زيادي از پرندگان مهاجري است كه از روسيه و مناطق سرد سيبري به اين منطقه آمده و زمستان‌گذراني مي‌كنند.

اين پرندگان در پايان فصل زمستان و در آستانه‌ي بهار با ترك منطقه به سكونت‌گاه‌هاي خود پرواز مي‌كنند.

از جمله پرندگان موجود در آب‌بندها و ني‌زارهاي بابل، گله‌هاي بزرگ قو، غاز، مرغابي، فلامينگو، اردك، پره‌لا، خوتكا، آب چليك و پليكان مي‌باشند كه به تناوب در منطقه زمستان‌گذراني مي‌كنند.

(isna)


    ©2013 APG.ir