تعداد بازدید: 3499

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-2:21

اعتمادسازی دولت در بحث هدفمندی

چرا مردم انصراف ندادند؟

آیا 90 درصد ایرانی ها که در سایت رفاهی ثبت نام کردند، به خاطر آن چه حسین شریعتمداری نوشته به خواهش دولت پاسخ منفی دادند یا علت جای دیگر است؟


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، سید حسین میرشفیعی، دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه مازندران: روز یکشنبه یکم اردبیبهشت ماه امسال، یادداشتی از آقای حسین شریعتمداری -مدیرمسئول روزنامه کیهان- در باب چرایی عدم استقبال مردم در انصراف از یارانه منتشر شد.

آنچه از مضمون این یادداشت می توان برداشت کردد این است که آقای شریعتمداری، عملکرد جناحی دولت و به کارگیری عناصر فعال و معترض سال 88 را عامل عدم انصراف مردم از دریافت یارانه می داند.

در سایت های خبری آمده که تنها ده درصد افراد جامعه، معادل هفت میلیون نفر از دریافت یارانه انصراف داده اند. این در حالی است که در روزهای اخیر شاهد تبلیغات زیاد رسانه ها و نهاد دولت بودیم تا مردمی که نیاز ندارند، از گرفتن یارانه امتناع کنند. انصراف گروهی مسئولان و مدیران و افراد خوشنام جامعه نیز برای تهییج و تشویق مرم به کار گرفته شد.

سوالی که مطرح است این است که چرا مردم -آنان که می توانستند انصراف دهند ولی ندادند- مصاحبه ها و بعضا خواهش مسئولان دولت و رییس جمهوری محترم ، روشنگری های رسانه ای و حتی احساس امید به توسعه ی ملی را نادیده گرفته و اقدام به ثبت نام کردند؟

آیا 90 درصد ایرانی ها که در سایت رفاهی ثبت نام کردند، به خاطر آن چه حسین شریعتمداری نوشته به خواهش دولت پاسخ منفی دادند یا علت جای دیگر است؟

به باور کارشناسان نبودشفافیت و وجود برخی ابهامات در خصوص هدفمندی، به هنگام نبودن اطلاعات پیرامون رویکرد دولت در آینده هدفمندی یارانه ها، فرارهای مالیاتی و مواردی؛ ازاین دست باعث بروز این رویداد شده است؛ اما چیزی که که نظر نگارنده ی یادداشت را جلب نموده فراتر از این مقوله است و آن نبود اعتماد اجتماعی به دولت و حاکمیت است.

اعتماد اجتماعی مفهومی جامعه شناختی است که آنتونی گیدنز -جامعه شناس بزرگ- آن را مقدمه و شالوده ی زندگی اجتماعی می داند.

برای انکه علل و ریشه های این عدم انصراف را دریابیم، نیازمند توجه به ساختارها و سطوح مختلف اعتماد اجتماعی خواهیم بود.

مدیرمسئول کیهان البته به روش خودش، مشغول بهره برداری سیاسی و دست افشانی در قبال این وضعیت است(که البته همین گونه هم پیش بینی می شد و نظرسنجی ها نشان از ثبت نام 90 درصدی مردم می داد).

شریعتمدار خودش را به فراموشی زده و نمی داند همین مردم سال گذشته، بعد از پیام سید محمد خاتمی و آیت الله هاشمی دست به انتخاب حسن روحانی زدند

آن چه در مقوله ثبت نام 90 درصدی مردم قابل گفتن است، نبود اعتماد عمومی و اجتماعی به ساختار دولت و حاکمیت است و بخشی نیز به فرهنگ و خلق و خوی ایرانی ها بر می گردد که:«مفت باشد، کوفت باشد-از تن خرس مویی کندن هم غنیمت است و...!»

البته آنچه که باعث عدم موفقیت دولت در انصراف مطلوب مردم از یارانه شده را به نوعی ریشه در تخریب زیرساخت اعتمادهایی دارد که در دولت قبل صورت گرفته است.

پیشنهاد من به دولت دکتر روحانی این است که قبل از هر فعالیتی، اعتماد از دست رفته مردم نسبت به دولت و حاکمیت را سرلوحه و در خط مقدم امور خود قرار دهد؛ این اعتماد از دست رفته، باز نخواهد گشت مگر با معرفی مفسدان اقتصادی، شفافیت در پرونده های مالی، جلوگیری از لابی ها و ویژه خواری ها و رو راستی و صادق بودن با مردم.


  • چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393-9:12

    ميگن خانه از پايه ويران است.استارت كار كه بدون هيچ كار كارشناسي به دست آقاي احمدي نژاد زده شد ايراد داشت.اون موقع شريعتمداري كجا بود كه بگه بنزين يه شبه شد400 تومن؟نون يه شبه شد350 تا700 تومن؟؟حالا اينا براي ما اداي آدمهاي دلسوز رو درميارن.واقعا آدم خنده ش ميگيره.يه دو دو تا چهار تاي معمولي رو بلد نيستن حالا ميان طرح هدفمندي رو شروع ميكنن هر جاش كه ايراد داشت تازه يادشون اومد بايد ايراداش برطرف بشه.آخه آزمون و خطا بر سر ملت تا كي؟؟؟وقتي يه عده بيسواد مدرك دار با 10% راي مردم ميرن مجلس بهتر ازين نميشه.روحاني بايد شرايط خراب گذشته رو با شعارهايي كه داده و عليرغم مشكلات زيادي كه داره حل كنه تا بتونه اعتمادي كه آقاي احمدي نژاد از بين برد رو 2باره به مردم عزيز ايران برگردونه.رايانه حق طبيعيه همه مردمه.بريد ببينيد سوراخه كجاس؟مردم شهيد دادن تا از كشورشون دفاع كنن و همه يكپارچه بشن نه اينكه امثال شريعتمداري و رسايي ها بيان و چوب لاي چرخ بزارن.

    • چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393-1:20

      عجیبه! برادر شریعتمداری چه تحلیلهای دور از ذهنی دارند. به نظر من انصراف 10 درصدی خیلی عجیبه چون خیلی زیاده

      • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-23:10

        نوشته شما گویا جواب شریعتمداری بوده....و البته غیرکارشناسی

        • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-21:36

          مردم به حاکمیت اعتماد دارند اما بهه پدران بیسواد شما وخودتان که از طریق فامیلی و جناح بازی به جائی رسیده اید اعتماد ندارند.

          • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-21:34

            دقیقا حق با شریعتمداری است . شما اگر غیر از این باور دارید خواهشا سوار اتوبوس یا تاکسی شوید تا بفهمید .اقای جامعه شناس شما ...

            • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-19:53

              بی اعتمادی مردم به حکومت داستان بسیار کهن و دیرینه بوده و ویژه امروز و دیروز نیست تا بوده همین بوده.زیرا یک سوی ماجرا اقلیتی هست که پول، تفنگ و پیروان وفادار و مزدور دارد که زمینه در قدرت ماندنش را با مسخ و شیفته کردن مخالفان و گاه سرکوب آنان فراهم کند و سوی دیگر داستان اکثریت بی نوایی هستند که چاره ای جز پیروی و فرمانبری بی چون و چرا ندارند چون پول، هوش ،تفنگ و تفنگدار به اندازه فرمانروایان ندارند و خود را در نبردی نابرابر می بینند. هیچ کدام به هم اعتماد ندارند و هر یک می خواهد دیگری را فریفته و اطلاعات مهم و سرنوشت ساز را از وی پنهان کند تا اهرم فشاری بر او داشته باشد.از همین رهگذر است که مردم جامعه ای جمله هایی که از انسان های با ذوق شنیده اند را باور می کنند و بس که به نشانه تایید تکرارش می کنند به ضرب المثلی ماندگار تبدیل می شود همچون " از تن خرس (رقیب نیرومندتر مانند ارباب در روابط ارباب و رعیت یا امروز دولت ها) مویی (غنائم ناچیز مانند یارانه ماهانه) کندن غنیمت است" و یا "دم را غنیمت شمار"، "امروز را دریاب فردا را کی دیده" که همگی از نداشتن آینده ای روشن و پایدار فراروی مردم حکایت می کند. ما ایرانی ها هنوز از انبوه خاطرات مشترک ناخوشایند از فرمانروایانمان رها نشدیم و هر بار بی اعتمادی خود به ایشان را در موقعیت های بزنگاه تاریخی باز می آفرینیم.

              • دوست عدالتپاسخ به این دیدگاه 1 0
                سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-18:30

                با سلام علت عمده عدم انصراف مردم اول نبود امنیت شغلی برای اکثریت اقشار جامعه دوم مردم دولت مردان را میبینند یا ستارگان سینما و یا ورزشکاران را که تا یک ساعت تعطیلی دارند سر از دوبی و انتالیا در میارند سوم در ایران کسی به فکر مردم نیست بلکه همه میخوان جیب خود را از پول مردم پر کنند اقای شفیعی فقط خواستید کامنت بذارین نه نقد کنید

                • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-13:52

                  شریعتمداری یعنی کاسب فتنه

                  • یک مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 5 2
                    سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-12:8

                    من 3 مقوله را لازم دیدم بنویسم :
                    1 - دوست ما آقای میر شفیعی انگار میخواست کامنت بگذارد و جواب مطلب شریعتمداری رو بدهد !! لطفا به عنوان دانشجوی جامعه شناسی ( آنطور که گفتید ) مقوله نوشتن و شرح و بسط موضوع را جدی بگیرید .
                    2 - شما فراموش کردید که با افزودن یک ریال به قیمت بنزین کرایه ها چند برابر بالا رفته و ناگهان سوپر مارکت سر کوچه همه اجناسش را به علاوه مبالغ جدید می فروشد و مردم برای تامین هزینه های افزوده شده بر گاز و برق و آب و تلفن و حتی اجازه بها و شارژ ساختمان و ..... کمر شکن است !
                    3 - این یک امر معقولی است که در نظام های سکولار به دلیل چرخش حوزه مدیریت کلان تغییر نسل و تغییر ذائقه مردم در شکل گیری جریانات جدید حاکمیتی صورت گیرد . اما در نظام های مبتنی بر ایدئولوژی از آنجا که خاستگاه یکی است جدیت بیشتری برای روزامد شدن لازم است و از آنجا که تغییر چندانی در رویکرد دولت ها بوجود نیامد معیارها همان معیارهای اول انقلاب است و پایبندی به همان شعارها ( که البته به جا هم بود ) نوعی دلزدگی ایجاد شده است . به نظرم دولت باید چرخه مدیریتی جوانی را در کشور اعتماد کند و مدیران کهنسال و فرسوده را به عنوان مشاورین در کنارشان داشته باشد
                    * با عرض پوزش بنده مسلمانم و به شعارهای دینی اعتقاد دارم جمهوری اسلامی کعبه آمال من است اما این نقد را دارم که در این سالها تغییرات محسوسی در موازات حتی بصورت شکلی صورت نگرفت و دولت فعلی نیز دارد راه دولت قبلی را می رود ملاحظه کنید متوجه خواهید شد که شعارهای انتخاباتی روحانی کلا رنگ باخت و اکنون ایشان در گیر مسائلی است که یک روز آن را نقطه ضعف دولت گذشته میدانست .

                    • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-11:45

                      جناب ميرشفيعي از متن كوتاه اما نكته كليدي شما استفاده كرديم كه الحق نكته ي ظريف و پراهميتي است كه امروزه به عنوان پاشنه آشيل يا چشم اسفنديار نظام شده است
                      در ضمن بنده يك پزشك حاذقي سراغ دارم كه آقاي شريعتمداري را به ايشان جهت درمان معرفي نمايم.

                      • سوادکوهی کیجاپاسخ به این دیدگاه 2 0
                        سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-11:39

                        به نظرم اگر اینطور برخورد می شد که دولت خودش بدون هیچ نظرخواهی قطع می کرد بعد از تریبون های غیر مستقیم و به اصطلاح چو می شد که هر کی اعتراض داره در صورت اثبات بی نیازی از کار از زندگی ساقط می شه می دیدیم یه اتفاق دیگه می افتاد... من سالیکه بنزین یکدفعه از بیست تومن شد خدا تومن یادم نمیره در دولت محترمه که بدون اعلام قبلی مثل یک شوک عمل کرد یادمه خیابونای تهران تا دو روز پرنده پر نمی کشید بعد چی شد هیچی همون شوک کاره خودشو کرد و مردم به بالا رفتن قیمتهای دیگه بی تفاوت شدن انگار همون استانه تحمل زورپذیریشونو بالاتر برد!!!!!!!!!1 اینا چیو نشون میده که متاسفانه ما طوری تربیت شدیم که زبان مهربانی- لطف- ادب- خودت و وجدان خودت رو بلد نیستیم و بهتر بگم نمی فهمیم به جاش زبان ارعاب و زور رو خوب و زود می فهمیم تازه سعی می کنیم اگه کسی نترسید خودمون چندتا بزاریم روش بیشتر بترسونیم (یعنی خودمون بر علیه خودمون) و یا در نهایت دست به کار میشیم برای لو دادن دیگرانی که از شایعات نترسیدن که اون هم ناشی از حسادته. جسارت منو دوستان ببخشن. مثالی می زنم اگر جلو سر در سینمایی بزنن امروز این فیلم فقط و فقط برای افراد سی تا سی و پنج سال مجانی است و نیازی به کارت شناسایی جهت اثبات ادعا نیست چند درصد از ما ایرانیها در این مسئله صادقیم و به این مسئله که به شخصیت ما احترام گذاشتن توجه داریم؟؟؟؟؟ با عرض معذرت ما ایرانیها دروغگو هستیم که این هم دلایل بسیاری داره (این یه درده). در شرایط کنونی علاوه بر این مسئله عدم اعتماد به مسئولین هم تا حدود زیادی نقش داره و بدتر از همه تربیت شدیم که برای گرفتن چیزی حالا حتی اگه حقمون هم باشه باید فقر نمایی کنیم!!!! چون متاسفانه قانون در کشور ما قدرتی نداره و سلیقه ای کار میشه در حقیقت هر مدیری و هر مسئولی خودش قانونه و ما قانون اساسی نداریم که همه در برابرش یکسان باشن... اقا درد ما یکی دو تا نیست ...

                        • پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393-20:44

                          این سوادکوهی کیجا ... اینجا و اونجا و همه جا هست.چه حوصله ای هم داره....چقدر هم خودشو کارشناس میدونه شاید هم کارشناس ارشد.

                        • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-11:31

                          قابل توجه برخي ازكاربرهاي عزيز:
                          به يك چوب همه را راندن كار درستي است !!
                          لطفا نه نه بايد وبايد ادب ونزاكت در جملاتتون را رعايت كنين
                          تمام مردم رابه تنبلي ،مفت خور،توسري خور،بي ايماني و..
                          بهتر نبود دولت تدبير تدبير ميكرد عاقلانه تر كار كارشناسي ميكرد يا به قول شما مردم شناس بودواين همه استرس وهزينه وفشار به دستگاهها وخصوصا به برخي از مردم عزيزومحتاج اين همه فشار جور واجور نمي اومد و اون وقت شما ها مردم را سيبل نميكرديد

                          • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-11:15

                            ملت به خوردن عادت دارند و تنبلی! کی بدش میاد ماه به ماه توحسابش پول بره؟ دولت روحانی خیلی داره دموکراتیک عمل میکنهو باید از همون بالا قطع کنه. مثل دولت قبلی که چکشی کار میکرد. اگر دست مردم باشه که اونا صدسال دیگه هم پول مفت می خوان. احمدی نژاد اینها رو به بیکاری و صدقه خوری وپول مفت گرفتن عادت داده

                            • همولایتیپاسخ به این دیدگاه 13 8
                              سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-10:55

                              1-بنده به عنوان کسی که برای آقای روحانی کار تبلیغاتی کردم و خیلی از دوستان دیگر در سایت یارانه ها ثبت نام کردیم.
                              2-اگر ملاک را صحبت آقای شریعتمداری بگذاریم با این قضیه که بعضی از مراجع اعلام فرمودند از گرفتن یارانه انصراف دهند ، چه کنیم.
                              3-یکی سنگی داخل چاه انداخت ، ولی این دلیل نمیشه که دولت هم با یک روش اشتباه اون مشکل رو حل کنه .
                              4-به نظرم دولت بایست یارانه رو به عنوان حق برای مردم ببینه،بعد اعلام کنه با یک مکانیسم مشخص و قابل اعتماد برای همه یارانه بگیران و یا افراد متقاضی سرمایگذاری نماید. مثلا سهام تدبیر و امید

                              • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-9:9

                                عدم اميد مردم به دولت تدبير واميد

                                • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-8:56

                                  با سلام.
                                  پاسخش زیاد سخت نیست؛ همیشه حرف زدن از عمل کردن راحت تر و بهتر(!) است. اتفاقا باید گفته میشد (هرکسی بی بضاعت تر است از دریافت یارانه خودداری کند) آنوقت میدید که چه تعداد انصراف میدادند یا اصلا ثبت نام نمی کردند. هر کسی بیشتر دارد بیشتر هم می خواهد. به قول این دوست عزیز ما (از خرس یک مو کندن غنیمتیه). مردم خوب حرف می زنند ولی عمل خبری نیست. البته در همه چیز همینطور شده. نماز می خوانند ولی خمس و زکات نمی دهند. نماز می خوانند ولی روزه نمی گیرند. نماز میخوانند ولی حاضر به قبول سرپرستی خواهر زاده های یتیم خود نیستند، چون می ترسند زندگی بچه هایشان خراب شود. البته منظور برخی هستند و قطعاً اکثریت مردم مومن هستند و در این هم شکی نیست. ولی یارانه را همه نوشتند و نهایتا دولت هم به برخی از کارمندان یارانه نمی دهد که اتفاقا کار درستی است. چون حقوق بالای دو میلیون تومان و برخی مزایا که به عبارتی 3/5 میلیون در ماه دریافتی می شود که دیگر یارانه نیاز ندارد.

                                  • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-7:24

                                    متن بسیار ضعیفی بود. سردبیر تجدید نظر کن

                                    • یک ایرانیپاسخ به این دیدگاه 11 4
                                      سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-6:37

                                      یکی از استاتیدمون همیشه میگفت اگر میخواهی به خوی ایرانی پی ببری به دو ضرب المثل رایج در ایران و چین دقت کن.
                                      در ایران می گویند از خرس یک مو هم بکنی غنیمت است،
                                      درچین میگویند: اگر یک کاسه برنج داری نیمی را بخور و نیمی دیگر را به کاسه آموزش و پرورش بریز برای توسعه

                                      • پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393-0:58

                                        عجب مگه اونا هم آموزش و پرورش دارن؟؟؟؟؟
                                        فکر کنم ترجمه آموزشو پرورش به ژاپنی میشه آموزوشی پرورشی


                                      ©2013 APG.ir