تعداد بازدید: 2537

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393-16:11

کوچ جشنواره ها به شهرستان ها

استاندار:دولت به تنهایی نمی تواند عامل توسعه فرهنگی باشد

گزارش+عکس از آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان و نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه های مجازی


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: قاسم عزیززاده گرجی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان و نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه های مجازی در سالن اجتماعات اداره کل کانون پرور فکری کودکان و نوجوانان مازندران، اظهار داشت: 15هزار و 130 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

مدیر کل کانون پرور فکری کودکان و نوجوانان مازندران با بیان اینکه 28 نشریه در 20 غرفه به مدت چهار روز نمایشگاه برگزار کردند، گفت: رسانه ها هم از ابتدا پای کار بودند و همکاری صمیمانه ای داشتند.

جواد محقق -دبیر علمی این جشنواره- در سخنانی اظهار داشت: بیش از 30 داور در 11 گروه به داوری جشنواره پرداختند.

وی با بیان اینکه جشنواره ها معمولا در تهران برگزار می شد و رنگ و بوی پایتخت داشت، افزود: دوستداران مسائل فرهنگی هم از طریق اخبار اختتامیه، در جریان جشنواره قرار می گرفتند و آنهایی که از دور دستی بر آتش داشتند، جشنواره را حسرت دنبال می کردند.

کمبود امکانات و تنگ نظری ها و سوء مدیریت در بسیاری شهرستان ها را ضرب کنید در فضای نسبتا برخوردار تهران تا علت کوچ سرمایه های فرهنگی استان ها به مرکز را متوجه باشید.

محقق با اشاره به اینکه در دهه 70 این جاده یک طرفه فرهنگی، دوطرفه اعلام شد و به دنبال بازسازی سالن های فرهنگی در دیگر نقاط کشورف عدالت فرهنگی تبلور بیشتری پیدا کرد، گفت: در دهه اخیر تلاش شد تا برخی جشنواره ها از پایتخت نشینی دربیاید و به استان ها کوچ کنند.

وی ادامه داد: این مسائل باعث شد تا دوستداران ادبیات و فرهنگ و هنر در شهرستان ها، دسترسی آسانی به محافل فرهنگی و هنری داشته باشند.

محقق تصریح کرد: جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در یازدهمین دوره با تصمیم مدیریت سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، مهاجرت معکوس را تجربه کرد و اجرای آن به مازندران واگذار شد تا در صورت توفیق، تداوم یابد.

استاندار مازندران در این نشست اظهار داشت: در سالی که از سوی رهبری مزین به سال فرهنگ است، مازندران به دلیل توانمندی و شایستگی رسانه های خود، میزبان این جشنواره است.

ربیع فلاح با بیان اینکه جشنواره ای که 20 سال در تهران برگزار می شد، امروز در مازندران به اجرا درآمده است، گفت: این تمرکززدایی و مشارکت منطقه ای و ملی است که می تواند رشد فرهنگی کشور را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان، اساسی ترین مخاطبان ما در بحث فرهنگی هستند، ادامه داد: آنچه از کودکی در اندیشه کودک نقش می بندد، اثری مانا و جاودانه در زندگی او دارد.

فلاح با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند عامل توسعه فرهنگی باشد، خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت ها در سطح کشور بهره برد.

علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور هم در سخنانی، اظهار داشت: این جشنواره فرصت خوبی است تا دست اندرکاران نشریات این حوزه به ارزیابی تلاش خود بنشینند.

وی با بیان اینکه گسترش فرهنگ مطالعه از مهم ترین اهداف کانون است، گفت: با گسترش فرهنگ مطالعه می توان اهدافی چون رشد فکری و شکوفایی استعدادها را تحقق بخشید و زمینه های بروز خلاقیت ها را فراهم ساخت.

حاجیان زاده با اشاره به ضعف کودکان کشور ما در زمینه خواندن، ادامه داد: بر اساس مطالعات بین المللی در زمینه سنجش سواد خواندن، میانگین نمره دانش آموزان کشور ما از میانگین کلی، کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 2011 از 45 کشور، رتبه ایران در رده 38 قرار گرفت، افزود: این واقعیت هرچند ناراحت کننده استاما تلخی آن می تواند ما را برای تلاش جهت برون رفت از آن، وادارد.

 



    ©2013 APG.ir