تعداد بازدید: 2989

توصیه به دیگران 0

شنبه 6 ارديبهشت 1393-12:26

هدفمندسازی یارانه ها، بهانه جدید هجمه به دولت


 اقتصاد ایران در شرایط کنونی به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌های گذشته و البته کارشکنی برخی سودجویان زالو صفت، به مرحله‌ای رسیده است که باید پذیرای چاقوی تیز جراحان اقتصادی باشد.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، علیرضا یونسی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران: این روزها، اصلی‌ترین مشغله دولت « اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها » به مهمترین دغدغه ذهنی مردم نیز تبدیل شده است.

همه به ياد داريم كه در اواخر سال 1388 بعد از مدتها رفت و برگشت بين دولت و مجلس، سرانجام قانون هدفمند كردن يارانه‌ها با جلب رضايت حداكثري دولت به تصويب رسيد و به دولت ابلاغ شد.

در سال 1389 دولت احمدی نژاد از اول دي ماه، با پرداخت يارانه نقدي به خانوارها و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و نان اجراي قانون را آغاز كرد.

 البته دولت و تیم احمدی نژاد چندين ماده از قانوني را كه خود خواسته بودند را نقض كردند : 1. دولت مكلف بود تدريج را در افزايش قيمت بنزين، گازوئيل، گاز، برق، نان و... رعايت كند[1]، اما رعایت نكرد.

2. دولت مكلف بود 30 درصد درآمد حاصل از افزايش قيمت‌ها را براي جلوگيري از تعطيلي واحدهاي توليدي و بيكاري كارگران، به آن‌ها اختصاص دهد[2]، ولي فقط يك هشتم آن را تخصیص داد.

3. دولت مجاز بود 20 درصد از درآمدهاي به دست آمده را به بودجه عمومي دولت تخصيص دهد[3]، اما این کار را هرگز نکرد .

4. دولت مجاز بود «حداكثر تا 50 درصد» از درآمد حاصل شده را به خانوارها اختصاص دهد[4]، متأسفانه همه درآمد را به اين كار اختصاص داد.

5. قرار بود پرداخت نقدي با لحاظ ميزان درآمد خانوار باشد[5]. اما همه را مساوي پرداخت.

6. قرار بود سهمي را كه به خانوارها تخصيص مي دهد علاوه بر پرداخت نقدي، براي تامين اجتماعي (مانند گسترش بيمه) نيز صرف كند [6]، ولي همه را صرف يارانه نقدي كرد.

7. قرار بود، از هيچ محل ديگري از بودجه كل كشور براي اين پرداخت‌ها استفاده نكند[7]، ولي با بالا گرفتن مبلغ نقدي پرداختي (ماهانه 44500 تومان براي هر نفر كه 4 هزار تومان آن يارانه نان بود)، پول كم آورد و از منابع ديگر بودجه به طور غیرقانونی سوء استفاده كرد.

 بدين ترتيب دولت احمدی نژاد درموارد متعدد حكم قانون را زير پا گذاشت و روح آن را نيز ناديده گرفت. در مجموع عملکرد منفی در زمان دولت آقای احمدی نژاد موجب شد کشور بناحق با دشواری‌های زیاد ناشی از تحریمهای دشمنان انقلاب مواجه و در نتیجه جامعه با محرومیت‌های متعددی رو به رو شود.

 اقتصاد ایران در شرایط کنونی به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌های گذشته و البته کارشکنی برخی سودجویان زالو صفت، به مرحله‌ای رسیده است که باید پذیرای چاقوی تیز جراحان اقتصادی باشد.

آغاز این عمل جراحی اما برای آقای روحانی هزینه دارد. چرا که برخی از طبقات مردم که حتی به او رأی داده و حامی او هم محسوب می‌شوند، ممکن است از گرانی‌های جدید ناشی از این جراحی ناراحت باشند. اما آقای دکتر روحانی و تیم اقتصادی‌اش به دلیل منافع ملی عزم خود را جزم کرده‌اند تا این جراحی دردناک بر اقتصاد ایران را انجام دهند؛ عملیاتی که اگر به درستی صورت گیرد، اقتصاد بیمار ایران را پس از تحمل درد ناشی از تیغ جراحی، رو به بهبودی خواهد برد . آن وقت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و "شجاعت" دکتر روحانی با چاشنی " تدبیر" قابل تقدیر است.

متاسفانه برخی شکست خوردگان انتخابات با توجه به فضای ناشی از وضعیت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها به دنبال کارشکني بر علیه دولت آقای دکتر روحاني‌اند و البته اذهان عمومي نیز متوجه همه امور است و می داند ... چرا که اين روز‌ها از برخی رفتارها و نامه نوشتن‌ها و سخنرانی ها بوي سياسي غیر از مصالح مردم و کشور استشمام مي‌شود و نشان مي‌دهد شکست خوردگان در انتخابات 24 خرداد ، دنبال اين هستند تا با لطایف الحیلی در امور دولت آقاي روحاني اخلال کنند.

 گر چه دولت گذشته بی توجه به مشکلاتی که پیش خواهد آمد، حتی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را "کاغذ پاره" خواند و با مواضع خاص خود سبب شد تا به کشور در حوزه های مورد نظر آسیب جدی وارد شود . آثار تحریم ها در ابعاد مختلف بر زندگی مردم بویژه در حوزه معیشت تأثیر منفی زیادی برجای گذاشت. تورم به شدت افزایش یافت ، قیمت ها به طور مستمر بالا رفت و آرامش روانی جامعه دستخوش تغییر شد .

اما مردم در انتخابات 24 خرداد به آن شیوه خدمتگزاری نه بزرگی گفتند و خواهان تجدید نظر اساسی در وضع گذشته شدند . به همین منظور واقعیتی که از ۲4 خرداد92 در کشور ما خودنمایی می‌کند، این است که جامعه خود را آماده تنش زدایی کرده است و دولتمردان نیز با هدایت رهبری فرزانه انقلاب به این سمت حرکت کند .

 حال به آن دسته محدود از مخافین رأی مردم باید گفت که اگر واقعا دلسوز نظام و کشور هستند، در اظهار نظرات شان منصف و واقع بین باشند، چرا که یکی از اصلی ترین لازمه‌های موفقیت درعرصه داخلی و بین الملل آرامش فضای کشور است.

 بعد از روی کار آمدن دولت جدید، قدرت های بزرگ با پای خود و در سطحی به مراتب بالاتر از دوران آقای جلیلی به میز مذاکره بازگشته اند و سد تحریم در حال ترک برداشتن است ، قیمت ها تا حدی کنترل شده است ، آرامش روانی و امید به آینده ای روشن بر فضای سیاسی، اجتماعی جامعه با آمدن دولت جدید، حاکم شده است، لذا اذهان عمومی قضاوت خواهد کرد کدام گروه شایستگی بیشتری برای اداره کشور دارند.

با این توضیحات باید گفت: "دولت اعتدال" بهترین عنوانی است که می‌توان برای دولت آقای روحانی به کار برد .

 حالا در شرایطی که در فضای داخلی نشاط و امید جای پررنگی در اذهان عمومی دارد، نظام بین الملل هم شاهد این مساله است که « تنش زدایی» جایگزین سیاست تقابلی ناموزون دولت‌های نهم و دهم شده است ، همه باید کمک کنند تا با استفاده از شرایط مناسب پیش آمده در جامعه به انتظاراتی که ریشه در نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد دارد، جامعه عمل پوشاند .

 گام هایی که در هفت ماه آغازین کار دولت کاملا منطقی برداشته شده است، با توجه به رهنمودهای اقتصاد مقاومتی، در تاکید بر اقتصاد دانش بینان ، تحرک دیپلماتیک برای رفع موانع از سر راه صادرات کالاها و خدمات، توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان، توسعه ظرفیت های تولید نفت و گاز، رفع موانع از صادرات محصولات پتروشیمی و افزایش صدور فرآورده های نفتی و جلوگیری از اقدامات، فعالیت ها و زمینه های فسادزا، در جهت این سیاست های کلی بوده و مورد تایید و تاکید صریح رهبری بزرگوار قرار گرفته است. امید داریم با ایجاد فضای همدلی بیشتر، به همت همه تلاشگران ، سال ۹۳ ، سال شکسته شدن محدودیت ها و شکوفایی و رونق و رشد و توسعه پایدار در اقتصاد و فرهنگ ایران با عزم ملی و مدیریت جهادی را شاهد باشیم، زیرا که ما برای پیشرفت و تعالی کشور راهی جز وحدت و همبستگی نداریم .

پی نویس :
 [1] بندهاي الف، ب، و ج ماده 1 و بند الف ماده 3 و ماده 4 قانون هدفمند كردن يارانه ها مصوب 15/10/89 [2] ماده 8 [3] ماده 11 [4] ماده 7 [5] بند الف ماده 7 [6] بند ب ماده 7 [7] مستفاد از مواد 13 و 15


  • يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-23:37

    کندی عزل و نصب های انتقاد ماست آقای یونسی به چه دلیل 8 ماه از دولت تدبیر گذشته و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری استان باید همچنان مدیر کل فنی و حرفه ای باشدما اطلاع موثق داریم که بین ایشان و معاون ... سابق و معاون عمرانی استاندار و همچنین یکی از نمایندگان ساری ارتباطات فروان و تشکیلاتی وجود دارد

    • يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-22:1

      درود بر اقا عرشیا کسی که سخنگوی امارت است واز ان بالا به ویلای... مینگرد وبه میدانی که نساخته شهر را به اشوب کشاند والان به ساختمان و پاساز ابن شهر اشوب انهم برای خودشان اقایون دارند میسازند می نگرد اقا جان پیاده شو بیا باهم برویم از عرش تا فرش قانون نا نوشته ایست که باید ان را تجربه یا حق

      • يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-13:12

        باسلام بنده از کسانی بودم که از گرفتن یارانه انصراف دادم و اگه خدا قبول کنه یارانه قبلی رو هم به فقرا میدادم دیروز در خدمت یکی از حسابداران یکی از بانک ها بودم مطلبی را اشاره کردند که بنده پشیمان شدم که چرا انصراف دادم شخصی به نام ...که در روستای ما ویلا دارد در دولت قبلی 500میلیون بدهکار بود والان خودشو به اصلاحاتیها نزدیک کرد و طبق پرینت 500میلیون به بانکها بدهکاری دارد چند روز پیش بهمراه فرماندار طلب وام کرد که با مقاومت حسابدار محترم روبرو شد جناب اقای صادقی عزیز در ... زمین منابع طبیعی را که 5میلیارد تومن قیمتش بود را با رشوه دادن به کارشناسان 1 میلیارد و دویست هزار تومان خریدند من از شما که انسانی شریف هستید خواهش میکنم به موارد بالا رسیدگی نمایید

        • يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-8:3

          ثبت نام درخواست یارانه اهانتی شدید به شخصیت و شرافت ملت. ، مردم صادقانه فرم درخواست یارانه را پر کنند، ولی کم کم بحث این شد که اظهارات راستی سنجی خواهد شد و سیستمهای ذی ربط کاری کردند که مردم باوجود نیاز به یارانه، به دروغ متوسل شوند و فرم درخواست را آن گونه پر کنند که خدایی ناکرده و گوش دشمن کر! یارانه ای که دولت دهم بدون منت به ملت داد، دولت یازدهم با منت قطع نکند! آیا وادار کردن مردم به اظهارات غیرواقعی، دروغگو پروری عمومی نیست؟! یکی از نمایندگان مجلس، در برنامه ای اعلام کرد «در بین وزرای دولت، هستند کسانی که بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان دارایی دارند.» و تا امروز هیچکدام حاضر به اعلام دارایی های خود نشده اند! و تاكنون از يارانه بهرمندشده بودند.......................................واقعا چه می خواهند بر سر ملت بیاورند؟! دروغگویی بدتر است، یا دروغگو پروری؟!

          • يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-0:20

            جناب یونسی عزیز هجمه ی که به بهانه تقلب در انتخابات به دولت احمدی نژاد شده است و دولتش را هشت ماه درگیر فتنه وشورشهای خیابانی کرده بودند بهانه چه کسانی بود .و چه کسانی باید پاسخگو باشند .

            • حسن جاویدانی املپاسخ به این دیدگاه 5 2
              شنبه 6 ارديبهشت 1393-19:4

              سلام بردولت مردان جناب اقای یونسی تحلیل شما عالی بود بنده چندنکته رابااجازه شما بعرض مردم برسانم زمانی که دولت خاتمی ان هم نفت را ارزان بود ه بدهی خارجی وبدهی بانک مرکزی را برداخت کرد زخایر ارزی برای دولت احمدی نزاد کذاشت جناب اقای احمدی نزاد موقع تحویل دولت به دکتر روحانی چی تحویل داد بدهی خارجی بدهی بانک مرکزی بدهی به تمام شرکتها وییمانکارهاو غیره اکر بنویسیم کم کفته ام کشور در ورطه نابودی تورم بیداد واین همه کرفتاری وتورم بعلت ندانم کاری قبل است زمان دولت کذشته فقط نفت بالای 150 دلار فرخته شد حساب کتابی نبود تمام حساب وکتاب بسته هرچه برسر ملت امد حالا بعضی کاسه داغ تر از اش شدند فکر می کنندمردم نمی فهمند سررا زیر برف کردن 8سال ملت را بیچاره کسی نتوانست دولت رابه سر حساب وکتاب بیاره حالادولت با تدبیر داربا حساب وکتاب شفاف حرکت میکنه داد مهرورزان به خیال خودشان درامده بدانند دیکر جامعه به ان سمت سو باز نخواهد کشت شتر درخواب بیند ینبه دانه..................

              • تدبیر اعتدال اصلاحاتپاسخ به این دیدگاه 6 2
                شنبه 6 ارديبهشت 1393-15:2

                دولت تدبیر و امید مظلوم ترین دولت تاریخ می باشد.
                جناب آقا ی یونسی ما به شما ایمان داریم . واقعا یک عده که خودشان جا نماز آب می کشند منتظرند که دولت زمین بخورد . اما همانطور به یاری خداوند انتخابات پر شور 24 خرداد سال 92 را شاهد بودیم با توکل به خدا و همت دولتمردان بی ادعا و مظلوم مشکلاتی را که بر اثر سو ء مدیریت دولت قبلی و ... بوجود آمده را پشت سر خواهیم گذاشت.
                آقایان انصاف داشته باشید که چه کسی مشکلات را به وجو د آورده است.

                • شنبه 6 ارديبهشت 1393-14:9

                  برنامه 80روزه 100روزه و....چي شد؟؟؟؟
                  ايكاش براي نظرسنجي يارانه دولت تدبيركمي تدبير ميكرد واينهمه استرس وقت وپول مردم هدرنميرفت !!!
                  وجدانا چه كاري شده ...
                  الان هم بهانه دارند كه گراني ازقبل بوده و....
                  پس اينهمه وعده و وعيد واقعا همان شعاربود!!!!!
                  تازه اولشه ....
                  اون موقع پشت گود ولنگش كن
                  ضمنا دركمال تعجب !!چرابرخي رسانه هاي بيگانه طرف شان را ميگيرن وازشان دفاع ميكنند؟؟!!نكنه چراغ سبزي...
                  به قول امام هرگاه ديدين دشمن شما ازتون خوشش اومده وتعريف شما را ميكند بدانيد كارشما ايراد داره

                  • شنبه 6 ارديبهشت 1393-14:26

                    برنامه 100 روزه داره اجرا میشه، بدون سروصدائ تبلیغاتی صداوسیما.برنامه 8 ساله شما چی شد که مملکت رو به فلاکت کشوندید وآبروربزی جهانی به بار آوردید!؟ اختلاس ها و فسادها و هاله نورها واینها یادتون نره و ما را مجبور نکنید هرروز به شما یادآوربشیم کجا بودیم در دنیا و الان کجا داریم میرسیم. ساکت بشید تماشاکنید به نفع تونه. رییس جمهور هاله نورتان الان ساکت شده. شما هم حرف نزنید فعلا. خسته میشید یه وقت

                    • صمدی نژادپاسخ به این دیدگاه 3 1
                      شنبه 6 ارديبهشت 1393-15:6

                      برو ببین حرفهای چه کسانی شبیه حرفهای اسراییل هست شبیه نمایندگان سنا امریکا هست .
                      کیهاننننننننننننننن..................

                  • شنبه 6 ارديبهشت 1393-13:35

                    اما همه اینها دلیل نمی شود که قیمت سوخت که بطور مستقیم روی قیمتهای دیگر کالاها اثر می گذارد با شیب ملایم40درصدی!! را افزایش بدهیم ولی حقوق بازنشستگان (و شاغلان) را20درصد ،تازه بیکاران که جای خود دارند دریغ از هیچ حمایتی .خط و نشان بکشیم که نرخ سود سپرده ها را کم می کنیم و ...اگر دولت قبلی به علت عدم شناخت بیماری اقتصادی دست به ریسک زد و شروع به جراحی اقتصاد بیمار کرد امروز حداقل باید یک تیم اقتصادی قوی بر سر این بیمار رو به موت حاضر شوند . چه کسی جوابگوی طوفانی است که بعد از این به پا خواهد شد ؟

                    • شنبه 6 ارديبهشت 1393-12:55

                      متشکرم جناب آقای یونسی مختصر و مجز و عالی بود .


                      ©2013 APG.ir