تعداد بازدید: 3408

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393-22:3

دومین همایش ملی هنر تبرستان پایان یافت

گزارشی از مراسم اختتامیه دومین همایش ملی هنر تبرستان (چهارشنبه 17 اردی بهشت ماه 1393، دانشگاه مازندران)


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: مراسم اختتامیه دومین همایش ملی هنر تبرستان با رویکر معماری بومی عصر چهارشنبه، در سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری با حضور ریاست و معاونان دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران، استادان، پژوهشگران و دانشجویان رشته معماری برگزار شد .

در این مراسم مجید احمد پور -عضو هیات علمی گروه معماری دانشکده هنر و معماری داشگاه مازندران و دبیر اجرایی دومین همایش ملی هنر تبرستان- به قرائت بیانیه پایانی این همایش پرداخت و با اشاره به آیه 61 سوره فرقان  گفت: بزرگوار آن خدایی است که در آسمان ها برج ها  مقرر داشت و در آن چراغ روشن خورشید و ماه تابان را روشن ساخت.

وی افزود: در نظر هنرمندان هنر های سنتی ایران میان هنرهای زیبایی محض و هنر های سنتی کمترین تفاوتی وجود نداشته و از این جهت با وضعیتی که اثار هنرهای سنتی در ایران داشته هم مفید فایده بوده است و هم جنبه زیبای و هنری در ان رعایت شده است.

احمدپور ادامه داد: هنر های سنتی ایران در وهله نخست با زندگی پیوند نزدیک دارد و تار و پود آن از تجارب انسانی یافته شده است و با نگاهی به هنر های سنتی ایران در می یابیم که اغلب هنرهای اسلامی و ایرانی ،جنبه علمی داشته ودر ردیف هنر های صناعی محسوب می شده است.

این مدرس دانشگاه با ارایه این مطلب که عشق به زیبایی و برگرفتن عبرت در تمام دوره ها موضوع اساسی هنر های سنتی بوده است،  تصریح کرد:آثار موجود هنر های سنتی ایران در اقصی نقاط علم نشان می دهد که مردم این سرزمین در تمام ادوار تاریخی همواره زندگی شان با ذوق ،سلیقه و زیبا پرستی همراه بوده است.

دبیر اجرایی دومین همایش ملی هنر تبرستان  با اشاره به نتایج دومین همایش هنر تبرستان  خاطرنشان کرد: بازخوانی میراث تبرستان در قالب مفاهیم آموزشی برای انتقال آن به نسل جوان، تبین راهکارهای علمی برای توسعه زمینه ی هنر های بومی و بستر سازی و کارآفرینی در بستر هنر، تعریف مضوعات جدید پژوهشی  در زمینه ی هنر  و معماری بومی و ایجاد بستر های آموزشی دانشگاهی ، بررسی شیوه اجرایی نظام استاد و شاگردی به عنوان یک میراث بومی ،توجه به دانش بومی در مقابل دانش رسمی با عنایت به تمام شئونات زندگی انسانی و... از جمله نتایجی است که در این همایش ما به ان دست پیدا کردیم.

پس از قرائت بیانیه و نتایج دومین همایش هنر تبرستان، شرکت کندگان در این همایش با اهدای لوح و جوایزی قدردانی شدند.

*برگزاری کارگاه آموزشی معماری پایدار و روش های صرفه جویی در انرژی

در دومین همایش ملی هنر تبرستان با رویکرد معماری بومی،  کارگاه آموزشی با عنوان معماری پایدار و روش های صرفه جویی در انرژی با حضور ماریا کرد جمشیدی در  دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که شرکت کنندگان از اعضای سازمان نظام مهندسی استان مازندران بودند، دبیر علمی دومین همایش ملی هنر تبرستان هدف از توسعه پایدار را در کاهش مصرف انرژی ،حفظ محیط طبیعی و افزایش آسایش و سلامت و روشی برای اطمینان از کسب زندگی بهتر برای نسل حاضر و آینده با ابعاد مختلف دانست.

وی در ادامه به دیدگاه های پایدار در معماری پرداخت و گفت: سه دیدگاه فرهنگی و اجتماعی ، اقلیمی زیست محیطی و دانش بومی را می توان برای پایداری در معماری ذکر کرد.

کرد جمشیدی تصریح کرد: سه اصل ضروری در طراحی پایدار عبارتند از طراحی بر اساس صرفه جویی در مصرف منابع، بر اساس چرخه حیات و طراحی انسانی.

دبیر علمی دومین همایش ملی هنر تبرستان انرژی و توسعه پایدار را مهمترین بحث در توسععه پایدار دانست و خاطرنشان کرد : توسعه پایدار در معماری پایدار شامل معماری پایدار، معماری سبز،معماری زیست محیطیو معماری اکوئولوژیکی است.

وی به اصول معماری پایدار اشاره کرد و ادامه داد: حفظ انرژی، طراحی اقلیمی ، کاهش از منابع جدید مصالح، بر آوردن نیاز های ساکنان و هماهنگی با سیاست کلی گرایی از جمله اصول معماری پایدار به شمار می رود.

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران به اشاره به طراحی اقلیمی وکاهش مصرف انرژی به دو روش فعال و غیر فعال گفت:روش غیر فعال عبارت است از استفاده از انرژی خورشیدی به طور مستقیم و بدون استفاده از تجهیزات مکانیکی و  در روش فعال ذخیره انرژی خورشیدی یا همان جمع آوری و انتقال گرما توسط تجهیزات مکانیکی صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: استفاده از انرژی های تجدید پذیر به روش های ساده معماری سنتی بهترین نمونه معماری پایدار است.

کرد جمشیدی در ادامه به بحث ساختمان های هوشمند پرداخت.

گفتنی است که این دوره که به صورت فشرده برگزار شد، برای اعضای سازمان نظام مهندسی استان مازندران الزامی بود و  شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی دوره ارتقای پایه 3 به 2 را گذراندند  و به آنان گواهینامه پایان دوره اعطا شد.



  • دانشجوي دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 0 4
    پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393-10:28

    براي اقاي مهندس مجيد احمدپور ارزوي توفيقات روز افزون در عرصه علمي وفرهنگي داريم


    ©2013 APG.ir