تعداد بازدید: 6159

توصیه به دیگران 5

پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393-16:27

گزارش یک نشست

گردشگری در خدمت توسعه مازندران

گزارش+عکس از اولین تالار گفت و گوی تخصصی با موضوع گردشگری مازندران در دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران


  مازندنومه؛ محیط زیست و گردشگری، رضاشریعتی: از ساعت 9 صبح امروز به مدت 3 ساعت، اولین نشست تالار تخصصی دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران، با محوریت گردشگری برگزار شد .

در این نشست لطف الله آجدانی -مدیر کل آموزش و پژوهش های استانداری مازندران- ضمن قدردانی از حضور رسانه ها واعضای هیئت های علمی دانشگاه ها، پژوهشگران، فرمانداران وشهرداران جهت حضور در این نشست گفت: تالار گفت وگو آمده است تا از طیف های موجود با ظرفیت های مختلف استفاده کند ومواردی را که به توسعه مازندران کمک می کند، بشناسد.

وی بیان داشت:همكاران پژوهش اين اداره كل، طرح جامع پژوهشي مازندران را تدوين کردند تا مسير راه را هر چه اصولي تر و بهتر اجرا کنند.

آجدانی تصریح کرد: برای شناسايي اولويت هاي توسعه استان، هر ماه يك اولويت در قالب تالار گفت و گو مورد بررسي قرار گرفته، در طول سال به 12 موضوع پرداخته خواهد شد و در اين تالارهاي تخصصي سعي مي شود از صاحب نظران حوزه هاي مختلف، نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي و اهالي رسانه ها دعوت شود .

 وی ضمن انتقاد از رسانه هایی که از حضور در این جلسات امتناع می کنند، تصریح کرد : چنانچه حس شود در جایی برنامه نداریم، آمادگی  داریم که از نقطه نظرات صاحب نظران بهره مند شویم.

عباس مهدوی -مجری جلسه- با بیان اینکه خواسته ما این بود که فقط مشکلات مطرح نشود و به ظرفیت های موجود نیز پرداخته شود، با استناد به مصاحبه دکتر علی اصغرجهانگیری –موسس موزه کندلوس- با روزنامه همشهری واظهارات او مبنی بر احتمال تعطیلی این موزه، از کتایون معینی، دکتر جعفر اولادی و سیدهادی حسینی -نماینده مجلس- به عنوان تعدادی از مهمانان جلسه نام برد که البته حسینی با تاخیر به جلسه رسید.

*از دریا فقط تلفات آن را می شناسیم

کتایون معینی -مهندس کامپیوتر و مدیرعامل شرکت کیش‌پارس مارین- بانویی که به گفته خود 13سال است در حوزه گردشگری دریایی فعالیت می کند،  به ظرفیت های موجود در این حوزه و تعریف گردشگری دریایی اشاره کرد و اظهار داشت: گردشگری دریایی در واقع به هرگونه فعالیتی که در کنار دریا و رودخانه صورت می گیرد، گفته می شود وشما با دریای بی نظیر خزر،  صاحب این طرح هستید.

 این فعال حوزه گردشگری ضمن گلایه از آنچه در رسانه ها پیرامون تلفات دریای مازندران نوشته پرداخته می شود، گفت:امروز به جای شناخت مازندران با توانایی هایش، آن را با میزان قربانیانش می شناسند، چرا که فکر اساسی پیرامون طرح دریا صورت نگرفته است و مگر الان فصل اجرای طرح دریا نیست؟!

وی با بیان اینکه امروزه باید دید چه میزان سرمایه برای تاسیس کارخانجات صنعتی در مازندران خرج شده و چند میلیون سرمایه هدر رفته، تصریح کرد:ما طلای مایع(آب) داریم اما باید دید چند فانوس دریایی در دریا داریم و اگر جنگی رخ دهد در حوزه دفاعی چه دیوارهای بازدارنده ای در این حوزه داریم؟

 معینی با انتقاد از زباله دان شدن برخی مکان های گردشگری و بلال فروشی در بنادر اظهار داشت: با برخی ابتکار وخلاقیت ها نظیر برگزاری همایش ها وجشنواره ها، کارگاه های تخصصی و انتخاب یک منطقه ویژه گردشگری می توان از ظرفیت های موجود در این حوزه استفاده کرد.

وی در خصوص انتخاب نشدن منطقه نمونه گردشگری اظهار داشت: عدم انتخاب منطقه نمونه گردشگری به دلیل ضعف مدیران نیست، بلکه از طرفی ما در این حوزه مشکلات حقوقی داریم و باید کمیته گردشگری دریایی تبیین کنیم واز طرف دیگر ما باید به تامین منابع مالی وبیمه ای و تهیه وتبین آیین نامه ها بیندیشیم.



* مفهوم کارآفرینی داشتن پول نیست

 دکتر جعفر اولادی -عضو ستاد راهبردی توسعه مازندران و استاد دانشگاه- با اشاره به ظرفیت های موجود وچوب خشک هایی که در مازندران دیده می شود، با نشان دادن اسلاید هایی از ساخته شدن اشیا و پرندگان چوبی در کشور های دیگر، خانه های درختی وجوش خوردن درختان ومنظره زیبایی که می سازد، اظهار داشت:ما همیشه به بودجه اشاره می کنیم، در حالی که مفهوم کارآفرینی داشتن پول نیست بلکه ما در کار آفرینی ایده خود را به فروش می گذاریم.

*پتو به جای تخت!

عباس مهدوی ضمن انتقاد از آمار 9 میلیونی گردشگران ورودی به استان و مقایسه آن با  آمار هفت تا هشت درصدی اقامت در هتل ها گفت:محور شمارش مسافران وگردشگران تخت است، در حالی که در استان ما پتو را در نظر می گیرند!

* کسی به حرف منِ متخصص گوش نمی دهد!

دکتر امینی -عضو هیئت علمی دانشگاه  و محقق منابع طبیعی ومحیط زیست- با بیان اینکه ما در حاشیه کلیات، جزییات را از دست می دهیم، اظهار داشت: متاسفانه فرسایش خاک 25% است و ما روزانه 40 هزار هکتار را جنگل زدایی کردیم وآب های خزر به دلیل فلزات سنگین وآلودگی قابل شناسایی نیست؛ ولی کسی به حرف من متخصص گوش نمی دهد!

کتایون معینی در ادامه بحث با بیان این که من گردشگری دریایی را پیشنهاد می کنم، افزود: کدام منطقه شده منطقه محافظت شده  اما ز بین نرفته است؟! چند سال طول می کشد تا مصوبه ای را از مجلس بگیریم؟! ما می آییم واز استانداران وشهرداران ونمایندگان مجلس انتقاد می کنیم، مگر یک نماینده چقدر می تواند در مجلس در این مورد حرف بزند؟!

سید هادی حسینی که با تاخیر به جلسه رسیده بود، در این هنگام گفت: سالی 7 دقیقه که حاضران او را تشویق کردند!

*در 3 سال گذشته، نیم کیلو خاویار هم صید نکردیم!

نماینده  قائم شهر، سوادکوه و جویبار با اشاره به بازدید از زندان محل اسارت نلسون ماندلا، خاطر نشان کرد: در آن جا چیزخاص وچشمگیری ندیدم، فقط یک زندان در دل دریا بود که گردشگران را برای بازدید می کشاند،  درحالی که ما اینجا آشوراده را داریم واز آن استفاده نمی کنیم.

حسینی با اشاره به جلسه ای که هفته قبل با حضور فرمانداران حوزه انتخابیه وشهرداران ومدیران ارشد منابع طبیعی برگزار شده بود، اظهار داشت: در جلسه ای که در هفته قبل برگزار شد و تمام مدیران آن مازندرانی بودند در مورد تاسیس تله کابین وهتل های جنگلی و بهره بری از گردشگری در مازندران واستفاده از دریا بحث کردیم و جا دارد بگویم متاسفانه ما در 3 سال گذشته، نیم کیلو خاویارهم از دریای مازندران صید نکرده ایم.

 وی با اشاره به محور های مواصلاتی مازندران، به انتقاد از نبود اتحاد بین مدیران پرداخت و گفت: متاسفانه اگر به همین محور فیروزکوه نگاه کنیم، در هر 10 کیلومتر یک سرویس بهداشتی نمی بینیم.
حسینی با اشاره به خاطراتش در زمان ریاست سازمان تربیت بدنی مازندران وبرگزاری مسابقات موتورسواری در پل سفید ومسیر آن در دل جنگل، اظهار داشت: مازندران جزو استان هایی است که بیشترین سهم آب بند ها را دارد و400 -500سال پیش این آب بندان ها -که می تواند از جاذبه های گردشگری باشد- با دست کنده شده اند، اما ما امروزه توانایی پاک کردن آن ها را هم نداریم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در استان ادامه داد: اینجا دو موضوع وجود دارد، من به عنوان یک سرمایه گذار باید ببینم از فنونی که به ارث رسیده چقدر استفاده کرده ام و موضوع بعدی سیاست گذاری است.



این نماینده مجلس افزود: وقتی اجازه استفاده گردشگری داده نمی شود، مردم ناچار می شوند از چوبش استفاده کنند.

وی هم چنین گفت: بدترین دستوری را که یک مدیر می تواند بدهد در دست بررسی واقدام بودن یک پروژه است.


 در این هنگام فرماندار فریدون کنار خطاب به خانم کتایون معینی اظهار داشت: ما آمادگی داریم با شما همکاری کنیم.

معینی با اشاره به خاطره چندین سال قبل خود وممانعت یک سرباز از ورود وی به دریا به دلیل زن بودنش، خطاب به فرماندار فریدون کنارگفت: ما هم آماده همکاری با شما هستیم، هر چند در حال حاضر جنوبی ها هم متقاضی طرح هستند.

*بدهکارترین مردم هستیم

سید هادی حسینی که قرار بود به خاطر قرارش با استاندار، به جویبار و پس از آن به جلسه شرکت نفت برود، تا انتهای جلسه ماند و در خصوص نواقص قانونی که از سوی خانم معینی مطرح شده بود، بیان داشت: نمی دانم  کجای قانون برای شما مشکل ساز شده است و شما به چه قانونی نیاز دارید؟! یا کجای قانون نقص دارد و باید برطرف شود؟ بگویید به چه قانونی نیاز دارید تا مجمع نمایندگان استان از آن حمایت کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: دریا یکی از راهکارهای موجود در حوزه گردشگری است.

 وی سپس با بیان اینکه مدیران اجرایی به دنبال دولتی شدن کارها نباشند، گفت:ما امسال گردشگری را در حوزه تولید قرار دادیم واز خدمات خارج کردیم.

حسینی افزود: ما مازندرانی ها کم تر از دو درصد از سرانه استفاده می کنیم وبدهکارترین مردم هستیم که 3 هزار میلیارد سود بانکی پرداخت می کنیم و سرانه بدهکاری هر مازندرانی بالغ بر 5 میلیون تومان است.

این مسئول با اشره به این که ما همیشه فکر می کنیم مرغ همسایه غاز است، تاکید کرد: ببینید این اصفهانی ها با زاینده رود شان چه کردند وچه بر سر دریاچه ارومیه آمده است؟!

 وی با اشاره به درخواست واسطه شدن برای پیشگیری از قهر کردن دو مدیر و بیان مسایلی که در حیطه وظایف نماینده مجلس نیست، افزود:اتفاقات منطقه حاصل کم کاری 12 نفر نیست بلکه اگر قرار به محاکمه باشد همه محاکمه می شویم .



*آیا گردشگری دغدغه نظام است؟

حسین برزگر -مدرس دانشگاه- با بیان اینکه گردشگری راه حلی برای توسعه است، اظهار داشت :قرار نیست این جلسات راه حل کلی ارائه بدهد .

وی با بیان این که ما باید در نظر بگیریم که آیا واقعا گردشگری دغدغه نظام است، ادامه داد: ما هنوز آمار واطلاعات دقیقی از سهم گردشگری نداریم.

 برزگر با اشاره به این که 17-18 نوع گردشگری داریم، تصریح کرد: 1800 روستا داریم که می تواند جزو جاذبه های گردشگری ما باشد.

*وقتی قورباغه ابوعطا نمی خواند

 فلاح -باستان شناس حاضر در جلسه - گفت: در فریدونکنار میراث فرهنگی یک نمایندگی است که یک یا دو اتاق دارد، چطور یک نمایندگی که قدرت اجرایی کافی هم ندارد از عهده کارهای اداری بر آید؟

اعظم السادات حسینی -عضو فیس بوکی شورای شهر بهشهر- هم گفت: در این حوزه مشکلی که وجود دارد، نبود مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح میانکاله هزار سازمان ومدیر مدعی می شوند اما کسی هیچ اقدامی نمی کند که این موضوع ناشی از عدم قدرت مدیران اجرایی و فرمانداران است.

حسینی گفت: رییس منابع طبیعی از شهردار شهر ما شکایت کرد و مدعی بود فلان طرح شما باعث شد قورباغه ها دیگر نخوانند!



*پیگیر ثبت جهانی رامسر هستیم

گفتنی است دلاور بزرگ نیا –مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران- به دلیل حضور دکتر طالبیان -معاون میراث فرهنگی سازمان- و دکتر نظری و دکتر صابری -دو تن از مدیران کل این معاونت- به رامسر سفر کرده بود.

بزرگ نیا در گفت و گوی تلفنی با ما با اشاره به این که برنامه سفرش را به غرب استان به اطلاع مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری رسانده بود، درباره این بازدید گفت: معاون میراث فرهنگی سازمان گردشگری کشور برای آماده سازی و پیگیری بحث ثبت جهانی رامسر و شناسایی  و رفع نواقص به غرب استان آمد تا درباره حریم منظر و معماری شهر و مواردی نظیر اینها تصمیم گیری شود.

وی افزود: قرار بود علی ماهفروزی – پژوهشگر سازمان میراث فرهنگی- در این جلسه حاضر شود، که به خاطر سفرش به خارج از استان، امکان پذیر نشد.


  • شنبه 20 ارديبهشت 1393-3:8

    متاسفانه آقای آجودانی از عاملین صنعت گردشگری و کسانی که سالها در این حوزه مشغول فعالیت و پژوهش هستند و به صورت مستقیم با گردشگران کار می کنند غافل ماند. چرا از لیدرهای خبره تورهای گردشگری و انجمن های بی ادعای دوستداران میراث فرهنگی استان خبری نیست؟ با شعار دادن و دروس کلاسیک دانشگاهی نمی توان گردشگری مازندران را زنده کرد؟ آقای اجودانی به فکر پژوهش های عملی وکارامد باشید والا جمع کردن دوستان کار هر کسی هست. اولین جلسه شما بد کلید خورد امیدواریم در جلسات دیگر این ضعف ها برطرف شود.

    • جمعه 19 ارديبهشت 1393-19:40

      درود بر استاد آجداني

      • جمعه 19 ارديبهشت 1393-0:54

        ايده خوبي است جهت ارتقا گردشگري و توريسم راه زيادي در پيش داريم

        • مدرس دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 12 1
          پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393-20:38

          جلسه فوق العاده و بي سابقه اي در مازندران بود. به آقاي آجداني بايد تبريك و خسته نباشيد گفت. عالي بوذ. كارشناسي و انتقادي. به استاندار براي انتصاب استاد آجداني در اين اداره كل تبريك ميگوييم.

          • پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393-20:25

            بسيار خوب و عالي بود ممنون از استاد دكتر آجداني و جناب حسيني
            اين برنامه نقاط قوت زيادي داشت اما واقعا جاي تاسف داشت عدم حضور آقاي بزرگ نيا
            حداقل يك نماينده مي فرستادن او جلسه....

            • جمعه 19 ارديبهشت 1393-1:7

              ته ته این جلسات چیزی در نمیاد که بدرد توسعه استان بخوره. این جلسه ها صدها بار تشکیل شده و تکرار مکرراته. البته بودش به نبودش می ارزه. مخالف حرف زدن نیستم، اما از حرف چیزی بدست نمیاد. در ضمن در خبر آمده که بزرگ نیا رفته بود غرب استان برای یک طرح مهم کشوری و اطلاع هم داده بود. اگر به این جلسه می اومد چه فایده ای برایش داشت؟ نماینده بفرسته که چی بشه؟! انتقاد باید منطقی باشه.

              • جمعه 19 ارديبهشت 1393-10:1

                اقا يا خانم محترم اين جلسات دادن راهكار ومشاوره است براي بالا بردن كيفيت انجام پروژه ها اولا نقد پذير باشيم ثانيا من در استان اولين بار است كه جلسه اي به معناي واقعي كارشناسي ميدبينم قرار نيست كه صاحبنظران در حوزه اجرا وارد شوند انها بايد راهكار دهند و مديران اجرا كنند مشكل اينجاست كه مااز مديران. توقع توليد فكر هم دارريم در صورتيكه فردي كه در حوزه اجرا وارد ميشه تواما نيازمند مشاوره خواهد بود


            ©2013 APG.ir