تعداد بازدید: 4875

توصیه به دیگران 2

شنبه 3 خرداد 1393-19:8

پاسداشت سوم خرداد در دانشگاه مازندران

به گذشته افتخار می‌کنیم، اما در گذشته نمی‌مانیم

گزارش+عکس از مراسم پاسداشت سوم خرداد در دانشگاه مازندران با حضور رییس، معاون دانشگاه، استادان و دانشجویان


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: دانشگاه مازندران امروز میزبان برنامه‌ای با عنوان  "شهری در آسمان" ویژه گرامی‌داشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرم شهر بود.

حجت‌الاسلام دکتر محمود دیانی -معاونت فرهنگی دانشگاه  مازندران- در این همایش گفت: نگاه ما در برگزاری چنین حماسه‌ها و خاطراتی، صرفا بزرگداشت یک خاطره نیست.

وی ادامه داد: مهم‌ترین چیزی که امروز کشور ما در سطح مسئولان و مردم به آن نیاز دارد، برخورداری از فرهنگ ایثار و شهادت است.

دیانی با بیان اینکه روحیه و رفتارهای خاصی از داشتن این فرهنگ برمی‌خیزد، افزود: تلاش داریم در حد توان، فرهنگ ایثار و شهادت را نهادینه کنیم.

وی با تاکید بر بازکاوی فرهنگ ایثار و شهادت، متذکر شد: این برنامه آغازی است بر برنامه‌های فرهنگ ایثار و شهادت که به دنبال آن هستیم.

دیانی خاطرنشان کرد: دست نیاز به سوی استادان و دانشجویان دراز می‌کنیم تا برای تثبیت این فرهنگ، ایده ارائه کنند.

معاونت فرهنگی دانشگاه مازندران با بیان اینکه ما به گذشته افتخار می‌کنیم اما در گذشته نمی‌مانیم، اظهار داشت: گذشته را چراغ راه آینده می‌دانیم و به ویژه در موضوع ایثار و شهادت، نیازمند بازتعریف و مصادیق هستیم.

* 75 درصد از رزمنده‌های ما زیر 25 سال بودند

در بخش دیگری از این برنامه، سید محمود خیرالامور -از یادگاران دفاع مقدس و از رزمندگان حاضر در نبرد آزادسازی خرم شهر-به سخنرانی پرداخت.

خیرالامور گفت: در تیرماه سال 59 وقتی مشاور امنیتی کاخ سفید در مرز اردن و به دور از چشم رسانه‌ها ملاقاتی را با صدام انجام می‌دهد و چراغ سبزی می‌گیرد برای آغاز شرارت در منطقه به عنوان جانشین ژاندارم منطقه، زمینه حمله به ایران را فراهم کردند و خوزستان ما را به عنوان یکی از استان‌های عراق می‌دانستند.

وی با بیان اینکه فروپاشی جمهوری اسلامی، مدنظر آنها بود، تصریح کرد: برای همین در 400 سال گذشته در هیچ جای تاریخ، چنین جنگ احزابی رخ نداده است.

خیرالامور با اشاره به اینکه عراق 13 میلیونی، توان و جرات درافتادن با ایران را نداشت، ادامه داد: برای عراق پشتیبانی ایجاد کردند تا با ایران وارد جنگ شود.

وی با بیان اینکه شش روز بعد از شروع جنگ، سازمان ملل بیانیه‌ای صادر و تنها اعلام کرد که وضعیت بین عراق و ایران تغییر کرده است، گفت: در آن بیانیه نگفتند که عراق 19 شهر ایران را بمباران کرده است.

خیرالامور با اشاره به تجهیزات بی‌شمار و لشکر عراق در ابتدای جنگ، اظهار داشت: در سال 67 بعد از 700 هزار کشته و 168 هزار اسیر هنوز 63 لشکر مجهز برای عراق باقی مانده بود.  

این جانیاز دفاع مقدس ادامه داد: در عملیات بیت‌المقدس توانستیم به اندازه یک سال و نیم، تجهیزات و غنیمت جنگی از عراق بگیریم.

خیرالامور با اشاره به اینکه فرهنگ ایثار و شهادت در ما جاری است، گفت: دشمن‌شناسی و سبک زندگی ما باید سر جایش باشد، اگرچه جنگ سخت تمام شده اما آمریکای 300 میلیونی و اروپای با جمعیت یک میلیاردی در مقابل ما قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه فیدل‌کاسترو در آن مقطع از علی‌اکبر ولایتی درخواست کرده بود که 10 دقیقه بدون حضور رسانه‌ها با یکدیگر مذاکره کنند، اظهار داشت: سوال کاسترو این بود که بچه‌های ما چگونه از اروند گذشتند و این عزتی برای ما است که رهبر یک کشور، چنین سوالی داشته باشد.



این یادگار دفاع مقدس با اشاره به اینکه  در خرمشهر سلاح سنگین دست رزمنده‌های ما نبود، گفت: شاید سه توپ 106 داشتیم و در مقابل تجهیزات و  حملات سنگین دشمن، ایستادگی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: صدام بعد از حمله به کویت، به طارق‌عزیز گفته بود اگر دوهزار نفر از نیروهای سربندبسته ایرانی را داشتم عربستان را می‌گرفتم.

خیرالامور با اشاره به اینکه در بهار سال 61 نزدیک به 80هزار نیروی عراقی را از صحنه خارج کردیم، متذکر شد: صدام 48 ساعت تشنج کرده بود.

وی با بیان اینکه امام راحل روان شناسی قوی داشتند، افزود: امام می‌فرمودند هر موقع می‌بینید که دشمن در حال جشن گرفتن است بدانید که در جبهه‌ها خوب شکست خوردند.

خیرالامور تصریح کرد: صدام آبروی جامعه اعراب را در تسخیر خرمشهر گبذاشته بود.

وی با بیان اینکه کاری نداریم الان جنگ هست یا نه و چه کسی در مقابل ما قرار دارد، گفت: فرهنگ ایثار و شهادت را باید محترم بشماریم.

خیرالامور با اشاره به اینکه دنیا از این تعجب می‌کرد که جنگ ما مردمی بود نه اینکه فقط نیروهای مسلح در میدان باشند، ادامه داد: پشتیبانی جنگ ما از جانب مردم بود.

وی با  اشاره به یازده مجتهد شهید در جبهه‌ها، اظهار داشت: روحانیت با 93 هزار اعزام، بالاترین درصد حضور را نسبت به جامعه ایرانی در جبهه‌ها داشت.

خیرالامور با بیان اینکه جانبازی داریم که 14 بار مجروح شده و 68 بار زیر تیغ جراحی رفته و شش‌هزار روز سابقه بستری در بیمارستان دارد، گفت: رزمنده‌ها جوگیر نشده بودند و می‌دانستند که در جبهه‌ها نان و حلوا پخش نمی‌کنند.

وی افزود: طبق آمار بنیاد شهید 75 درصد از رزمنده‌های ما زیر 25 سال بودند.

*اینها داستان نیست و واقعیت است

در بخش دیگری از این نشست، رزمندگانی که در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر نقش داشتند به بیان خاطراتی پرداختند.

دکتر فخر‌الدین اصغری آقمشهدی -رئیس دانشگاه مازندران که از رزمندگان حاضر در عملیات بیت‌المقدس بود- اظهار داشت: در ابتدای جنگ این چنین نبود که گردان خط‌شکن، ترخیص شود. شهید احمد متوسلیان فرمانده گردان با پای گچ گرفته هم راضی نشد که به عقب برگردد. با آن حال جبهه را ترک نکرد و در خط مقدم هم حضور می‌یافت.

وی با بیان اینکه شهید احمد بابایی هم فرمانده گردان ما بود، ادامه داد: شهید متوسلیان در روز معارفه شهید بابایی گفت که بابایی لقب کلکسیون تیر و ترکش دارد.

اصغری افزود: شهید بابایی با دست گچ گرفته با یک دست آرپیجی به شکار تانک‌ها دشمن رفت و با همان دست گچ گرفته به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه شهید محمدمهدی اجاق هم از نیروهای عادی گردان بود، تصریح کرد: این شهید با اینکه تیر خورده بود و باید از جبهه ترخیص می‌شد اما از بیمارستان فرار کرد و به جبهه آمد، باندپیچی‌های بدنش را خودمان باز کردیم.

اصغری آقمشهدی ادامه داد: شهید اجاق جوان زیبارویی بود و وقتی ترکش به سرش خورد آن چنان سر و صورتش کبود شده بود که او را نشناختم با اینکه مدت‌ها با هم بودیم.

وی با بیان اینکه شاید عده‌ای فکر کنند اینها داستان و مبالغه است، افزود: اینها داستان نیست و واقعیت است و این خاطره‌ها هرگز نبایداز ذهن‌ها محو شود.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه مگر صدا و سیما تا چه اندازه می‌تواند منعکس کننده این واقعیت‌ها باشد، گفت: اگر مثل امروز، در ایام جنگ هم هر فردی موبایلی داشت و از صحنه‌ها فیلم می‌گرفت شاید می‌توانستیم بخشی از واقعیت‌ها را منعکس کنیم.



وی با بیان اینکه من آرپیجی‌زن گردان بودم، یادآور شد: روز آزادسازی خرمشر ترکش خوردم و در آمبولانس بودم. از شادی زنان و مردان خرمشهری متوجه شدم خرمشهر آزاد شده است و از لحظات شاد زندگی‌ام است و هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم.

*جنگ همیشه به کام و مراد ما نبود

دکتر باقری از دیگر رزمندگان حاضر در عملیات بیت‌المقدس، اظهار داشت: در مرحله دوم و سوم عملیات بیت‌المقدس حضور داشتم و با لشکر 25 کربلای مازندران اعزام شده بودم.

وی با بیان اینکه گردان ما 320 نفر بود و در منطقه عملیاتی کرخه و جوفیر حضور داشتیم، افزود: در شرایطی که نه خاکریز درست و حسابی داشتیم، نه مهمات، نه پشتیبانی و نه توپخانه؛ هواپیماهای دشمن از بالا و پشت سرمان به پرواز درآمدند و با شناسایی منطقه در اندک زمانی شروع به کوبیدن منطقه کردند.

باقری خاطرنشان کرد: فاصله ما به دشمن  500 متر بود و تانک‌ها و نفربرهای عراقی مثل مور و ملخ پاتک را شروع کردند. آنچه دیده می‌شد تانک بود و نفربر، امید داشتیم نیروهای پشتبانی از راه برسند اما خبری نشد.

وی با اشاره به اینکه جنگ همیشه هم به کام و مراد ما نبود و جاهایی شکست خوردیم و عقب‌نشینی کردیم، گفت: خاکریزها با گلوله‌های تانک به هوا می‌رفتند و دوستان ما شهید می‌شدند. از سه قسمت محاصره شده بودیم، جنگ تن بود با تانک. عده‌ای از بچه‌های ما با گلوله تانک پودر شدند و عده‌ای زیر تانک ماندند.

باقری با بیان اینکه چاره‌ای جز عقب‌نشینی نداشتیم، ادامه داد: موقع عقب‌نشینی آنچه از هر طرف به استقبال ما می‌آمد گلوله بود. از 320 نفر نیروی گردان، با احتساب مجروح‌ها 90 نفر برگشتیم. نیرو کم بود و ناگزیر، همین 90 نفر بازسازی شدیم و برای مرحله سوم عملیات برگشتیم. عملیات آزادسازی خرمشهر، ایستادگی، آزادگی، سلحشوری و عزت شهدا، اسرا و رزمندگان را به تصویر کشاند.

گفتنی است در این مراسم دکتر ایزدی -یکی دیگر از استادان دانشگاه مازندران که در واقعه آزادسازی خرم شهر حضور داشت- به بیان خاطرات خود پرداخت و در پایان مراسم هم به برخی از رزمندگان حاضر در نبرد خرمشهر لوح قدردانی اهدا شد.

خاطرنشان می کنیم تعدادی از کسانی که برای حاضران خاطره تعریف کردند، برای اولین بار بود که در جمعی این چنینی به بیان مشاهدات خود از آزادسازی خرم شهر پرداخته بودند.

 


  • يکشنبه 4 خرداد 1393-16:17

    بنام پشتیبان اصلی هشت سال ذفاع مقدس
    خدای رحمان و رحیم
    متاسفانه در این مراسم با توجه به شعار های فرا جناحی ، شاهد بودم که مابین جانبازان جنگ تحمیلی فرق قائل شدند و از جانبازان چپ تجلیل به عمل آمددر صورتی که جانبازان و ایثارگران در زمان هشت سال دفاع مقدس نه چپ بودند و نه راست بلکه صراطی مستقیم را جهت حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته اند ، میدوارم که خداوند چپ و راست را به صراط مستقیم و خط رهبری و ولایت هدایت کند.

    • يکشنبه 4 خرداد 1393-19:50

      اگه رزمندگی چپ و راست نداره پس چرا تو این کامنت رو گذاشتی؟! مگه فرقی هم می کنه؟ در ضمن یادت باشه جنگ رو جناح چپ اداره کرد. نقش مهندس موسوی فراموش نشدنیه. آن زمان که جنگ بود، جناح راست داشت از طریق روزنامه رسالت سنگ اندازی می کرد که امام با انها مقابله کرد و گفت اینها عرضه ندارند یک نانوایی را اداره کنند!! شما مجاهدان شنبه هستد! جنگ تمام شد رزمنده شدید! خنده داره! 8 سال بچه های خوب دانشگاه کناری بودند، الان شایسته یک لوح تقدیر خالی هم نیستند. نه اینکه در زمان حاکمیت شما از اینها تقدیر عالی شد!!!!!!!!! جمع کنید بساط تون رو


    ©2013 APG.ir