تعداد بازدید: 4022

توصیه به دیگران 7

يکشنبه 4 خرداد 1393-1:28

فارسی، زبان وحدت ملی

امام جمعه امیرکلا: باید در گسترش زبان فارسی بکوشیم

گزارشی از چهارمین همایش " سیمرغ توس"، بزرگداشت استاد سخن پارسی حکیم ابوالقاسم فردوسی در امیرکلا


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، علیرضا صادقی امیری: چهارمین همایش " سیمرغ توس"، بزرگداشت استاد سخن پارسی حکیم ابوالقاسم فردوسی در روز پنج شنبه یکم خرداد ماه سال جاری در کتابخانه عمومی شهر امیرکلا، از سوی انجمن جوانان سپید پارس و گروه صنعتی خرم، با همکاری اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل میراث فرهنگی، شهر مجازی امیرکلا، شرکت تولیدی فرش و گلیم دستباف ترنج بافت پارسه گرد برگزار شد.

در این همایش که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و نمایندگان سازمان های مردم نهاد از شش استان کشور و عموم علاقه مندان و شهروندان برگزار شد، برنامه های گوناگونی از قبیل سخنرانی، موسیقی و نقالی اجرا شد.

پس از تلاوت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی و اجرای سرود نونهالان مهد کودک سرزمین شادی های امیرکلا، دبیر همایش و نماینده گروه صنعتی خرم به عنوان برگزار کنندگان این مراسم، به حضار خوش آمدگویی گفتند.

در ادامه از آن، امام جمعه شهر امیرکلا -حجت الاسلام "امیری ارجمندی"- سخنرانی کرد. او که از حامیان برگزاری این همایش بود، اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری، زبان فارسی زبان مشترک ملت ایران است که باید در گسترش آن جهت وحدت ملی کوشید.

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای انقلاب وقتی انقلابیون مجسمه ها را تخریب می کردند،در مشهد و در شهر توس وقتی خواستند مجسمه زنده یاد فردوسی تخریب کنند مقام معظم رهبری در آن زمان فرمودند:نباید این کار انجام شود،چون فردوسی مربوط به همه دوران است و شاهنامه فردوسی بیان کننده قدمت زبان فارسی است و باید حفظ شود و به دنیا معرفی گردد.

امیری ارجمندی افزود: فردوسی یکی از بزرگان و حکیمان کشور ماست و در سالی که بنام فرهنگ و اقتصاد نامیده شده است، مسئولان نیز باید با جوانان و دستگاه های برگزاری  چنین برنامه هایی همکاری کنند.

 قدمی -معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان مازندران- سخنران بعدی بود که گفت: نیاز امروز ایران اسلامی ما بها دادن به جوانان و پیش رفتن به سوی شعار سال است.

یکی از پرشور ترین بخش های اجرایی این برنامه، اجرای نقالی شاهنامه از سوی کودک خردسال " یاسمن اسدی" بود که داستان جمشید را نقالی و بازخوانی کرد.

در بخش سخنرانی علمی استاد "جمال طاهری" -شاهنامه پژوه بنام مازندرانی- به ایراد سخنرانی پرداخت و درباره نقش شاهنامه فردوسی در یکپارچگی ملی بوده سخن گفت.

از دگر برنامه های این مراسم اجرای موسیقی سنتی و زورخانه ای گروه آوا با سرپرستی آقای "عزیزی"، اجرای موسیقی سازدهنی از سوی هنرمند جوان "رضا صادقی امیری" ، اجرای موسیقی بومی از سوی گروه هنری شوگا و بومی سرایی از سوی استاد "علی اکبر صادقی امیری" بود.

چهارمین همایش "سیمرغ توس" با اجرای سرود میهنی ای ایران و پذیرایی به کار خود پایان داد

 حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد کیانی دبیر جامعه روحانیت شهر امیرکلا، حجت الاسلام مومنی رییس محترم عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی منطقه شرق تهران و دهستانی رییس میراث فرهنگی شهرستان بابل از جمله حاضران در همایش بودند.



گفتنی است بنا بر برخی از مشکلات پیش آمده، به اشتباه نام و نشان "شهرداری و شورای اسلامی شهر امیرکلا به عنوان یکی از حامیان و  برگزار کنندگان این برنامه اطلاع رسانی شد که این موضوع از سوی دبیرخانه در قالب یک نامه رسمی به شهرداری امیرکلا اطلاع رسانی و اصلاح شد.


  • دوشنبه 5 خرداد 1393-12:49

    درود به همه ی دست اندرکاران این همایش بسیار عالی برگزار شد ...

    • يکشنبه 4 خرداد 1393-20:41

      خوب شد این برنامه اجرا شد و گروه فشار نتوانستند آن را برهم بزنند. برای شورای شهر متاسفم که تحت تاثیر گروه اندک اند. آفرین به امام جمعه شهر

      • امیرکلاییپاسخ به این دیدگاه 8 1
        يکشنبه 4 خرداد 1393-19:55

        دست مریزاد و خدا قوت به امام جمعه شهر امیرکلا!
        نشان دادند که در قاموس نظام و دولت و دین افراط و تفریط جایی ندارد
        "صراط المستقیم"
        هر چیز باید سر جای خودش باشد
        فرهنگ,هنر, دین برای سعادت انسان ها و زندگی است نه برای بازیچه دست و رسیدن به امیال شخصی
        مسئولان و دیگران از امام جمعه شهر و برگزار کنندگان این برنامه فرهنگی بیاموزند و آنان نیز ورود پیدا کنند!
        در هر شهری هم میشود برنامه مذهبی برگزار نمود هم هنری و هم فرهنگی!
        اگر در راستای قانون شرع و کشور باشد به هیچکدام ضربه ای وارد نخاهد شد, البته تشخیص این موضوع از سوی خبرگان باشد نه از سوی کسانی که میخاهند یک شهر را با همه ی توانمندی ها و فرهنگ,دین و هنرش مصادره کنند, و آنان که تعدادشان به تعداد انگشتان دو دست هم نمیشود میخاهند بجای چندهزار شهروند تصمیم گیری کنند

        • کوروش کبیرپاسخ به این دیدگاه 2 5
          دوشنبه 5 خرداد 1393-13:28

          این ادعا که «ر هر شهری هم میشود برنامه مذهبی برگزار نمود هم هنری و هم فرهنگی!
          اگر در راستای قانون شرع و کشور باشد به هیچکدام ضربه ای وارد نخاهد شد, البته تشخیص این موضوع از سوی خبرگان باشد نه از سوی کسانی که میخاهند یک شهر را با همه ی توانمندی ها و فرهنگ,دین و هنرش مصادره کنند, و آنان که تعدادشان به تعداد انگشتان دو دست هم نمیشود میخاهند بجای چندهزار شهروند تصمیم گیری کنند» را بر اساس کدام سند و مدرکی به نگارش درآوردید؟
          عجب از اتهام عوامانه تان مگر برای درست بودن یا نبودن یک امری اکثریت یا افلیت آن امر ملاک است؟
          برای شما که چنین نگاه غیر علمی دارید متاسفم و اکذیب مندرج تان را به عنوان یک مسلمان ایرانی امیرکلایی شدیدا محکوم می کنم

        • سعید غلامی‌نتاج امیریپاسخ به این دیدگاه 10 1
          يکشنبه 4 خرداد 1393-12:18

          شاهنامه خوانی بانوی ایرانی یاسمن اسدی در چهارمین نکوداشت حکیم سخن فردوسی در دیار امیر پازواری بهار ٩٣، کودک هشت ساله‌ای که از چهار سال پیش به یمن برگزاری همایش سیمرغ توس، گام در راهش نهاده است.
          http://www.aparat.com/v/raHuB


          ©2013 APG.ir