تعداد بازدید: 9772

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 19 خرداد 1393-8:31

کلان شهر و ارتقای درجه شهرداری/موضوع چیست؟

شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، شهرهاي بالاتر از 500 هزار نفر را به عنوان كلانشهر تعيين نمود، ولی قانون دیگری می گوید منظور از کلان شهرها "شهرهاي بالاي يك ميليون نفر جمعيت" است.


مازندنومه؛ سرویس حقوقی، رضا اصغری: تعدادی از پایگاه‌های خبری به نقل از شهردار ساری اعلام کردند که رتبه شهرداری ساری از 10 به 11 ارتقا یافته که با تایید وزیر کشور، شهر ساری به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور تبدیل شده است.

پس از انتشار این خبر، احدی از مسئولان حوزه معاونت عمرانی استانداری نسبت به این ادعا واکنشی نشان نداد. پس از آن بود که در سطح شهر، بنرهای تبریک به خاطر کلان شهر شدن ساری، نصب شد.

یک عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز پس از اظهارات شهردار، بر این موضوع صحه گذاشت. در این میان برخی از نزدیکان شهردار نیز یادداشت‌هایی را نوشتند.

در نامه مورخ 4 خردادماه 1393 وزیر کشور تصریح شد که ار تاریخ92/10/1 ارتقای درجه آن شهرداری (ساری) از ده به یازده مورد تصویب قرار گرفت.

همین ایام در قائم شهر نیز اتفاقاتی از این دست افتاد و رتبه شهرداری این شهر از 9 به 10 ارتقا یافت و هزینه هایی بابت اطلاع رسانی این موضوع صرف و به مردم شریف تبریک گفته شد!

در ذهن برخی شهروندان، پرسش هایی مطرح شده که ارتقای درجه شهرداری یعنی چه؟ در پاسخ باید گفت: به موجب مواد 1 و 2 آيين‌نامه حقوق و مزاياي شهرداران‌ مصوب  1370/3/19 با اصلاحات بعدي هيأت‌وزيران، عدد مبنای حقوق و فوق‌العاده های شغل، جذب، تلاش و فوق‌العاده عمران شهرداران، بر مبنای درجه بندی شهرداری ها تعیین می شود.

برابر ردیف 3 ماده 6 آيين نامه نحوه پرداخت حق جلسه و مزايا به اعضاي شوراهاي اسلامي مصوب 1384/9/2 با اصلاحات بعدي 1385/12/20 پرداخت حق جلسه به اعضاي شوراي شهر (غير كلان شهرها) حداكثر ساعات جلسه (در ماه)، هر ساعت 60/1 حقوق و مزاياي شهردار همان شهر بدون احتساب حق عمران پرداخت می گردد.

اعلام شده که شهر ساری کلان شهر شد. حال چه مزایایی برای شهر یا شهروندان وجود دارد؟

مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 مرکز آمار ایران، شهر ساری دارای 296.417 نفر جمعیت است.

شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 88/1/31، شهرهاي بالاتر از 500 هزار نفر را به عنوان كلانشهر تعيين نمود. ولی تبصره 2 ماده 39 قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 1387/2/17 با اصلاحات و الحاقات بعدي، پیش بینی نمود 20% عوارض و جرائم شهرداری ها براساس شاخص جمعيت بین كلان شهرها توزیع شود و منظور از کلان شهرها "شهرهاي بالاي يك ميليون نفر جمعيت" است.

برخی شهروندان می گویند وقتی ما می خواهیم عوارض را الکترونیکی بفهمیم و مجازی واریز کنیم، شهرداری ها این امکان را برای مان فراهم نمی کنند، ولی برای ارتقای درجه با پیامک و امکانات دیگر مجازی، چه خوب اطلاع رسانی می کنند یا شهر را کلان شهر می پندارند!

شهروندانی که نحوه دخل و خرج شهرداری شان را نمی دانند تا بفهمند مدیران محلی چه قدر از درآمدشان را به درستی وصول می کنند تا رفاه عمومی را بیشتر کنند و چه مقدار در خرج شان انضباط دارند، می خواهند چه که شهرداری شان درجه چند باشد یا شهرشان، کلان شهر شود؟

مناسب است هنگام اطلاع رسانی ابتدا ضرورت دانستن را اولویت بندی کنیم تا با شناخت عمومی بر رفع مقداری از نیازها یا حقوق شان، مردم را شاد و دلگرم کنیم.

در همین آبگرفتگی و سیل چند روز پیش، شهروندی می گفت: ما کلان شهر نمی خواهیم، نگذارید آب، زندگی ما را ببرد.


  • عمار عمار یاسر پاسخ به این دیدگاه
    پنجشنبه 22 خرداد 1393-0:39

    یاسر عزیز نمیخوام مغرضانه برای تایید کامنت شما نظر بذارم اما شما سوال کنید که آیا همانطور که ارتقاء درجه شهرداری مصوب شد و به استانداری ابلاغ شد ، جناب آقای کلانشهردار ، آیا کلانشهر شدن ساری از وزارت کشور تصویب و به استانداری و شهرداری ابلاغ شد ؟ در ضمن به آقای عبوری تبریک میگیم که عضو هیئت مدیره شهرداریهای کشور شد و فراموش نکنه که دوستانی که باهاشون سر ناسازگاری داره چقدر در تهران کمکش کردن

    • چهارشنبه 21 خرداد 1393-21:51

      الان علاوه بر شهر، بخش، شهرستان، مرکز حوزه انتخابیه مجلس و مرکز استان در ساری، به موجب مصوبه مورخ 05/12/1387 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، طرح توسعه و عمران (جامع) ناحيه ساري هم داریم که شامل شهرستان هاي آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، جويبار، ساري، سوادكوه، قائم شهر، محمودآباد، نكا، نور، فريدون كنار و گلوگاه می شود. پس ساروی ها میهمانان ناخوانده ای دارند که مسوولیت ساروی ها را بیشتر می کند.

      • چهارشنبه 21 خرداد 1393-21:37

        فکر کنم باید کشاورزی رو تعطیل کرد تا زمین ها رو از تولید غذا به افتخار کلان شهر تبدیل کرد؛ آقا کلان شهر چه فایده ای داره؟

        • کلانشهر ساریپاسخ به این دیدگاه 7 10
          چهارشنبه 21 خرداد 1393-9:17

          ما ساروی ها خودمونو از باقی شهرهای مازندران متفاوت میدونیم.حتی اگه یک خیابون هم باشیم چیزی داریم به نام اصالت و فرهنگ.با این مقاله ها هم نمی تونید نه ذره ای به فرهنگ خودتون اضافه کنید و نه ذره ای از فرهنگ ما کم کنه.آقا زور نیست که راهمون از هم جداست.

          • اصغرزادهپاسخ به این دیدگاه 7 3
            چهارشنبه 21 خرداد 1393-5:52

            آقای نویسنده بدجوری قائمشهری فکر می کنه. به نظر می رسه برای سهم بردن از ظرفیت کلانشهر بهترین راه اینه که ساری، قائمشهر (13 کیلومتر)، جویبار (9 کیلومتر)، سورک (7 کیلومتر)، نکا (20 کیلومتر) و هولار (10 کیلومتر) و طبق قانون مسیر بولوار فرح آباد به عرض 500 متر از دو طرف (تا فرح آباد 20 کیلومتر) حدود 900 هزار و خورده ای جمعیت دارد که می توانند یک کلانشهر بزرگ را تشکیل بدهند و همه از سفره این کلانشهر به تناسب جمعیت بهره مند شوند.
            همکاری بهتر از تضاد جواب می دهد و باید روحیه تهاجم و جنجال آفرینی و مخالفت جویی و ستیزه جویی را به روحیه تعامل و همکاری و همدلی و یاریگری و همراهی تغییر داد تا هم ساری آباد و قشنگ و شایسته مرکز استان بودن و رقیب سایر مراکز استان ها را داشته باشیم و هم شهرهای اطراف به صورت اقماری (متروپولیتن) از مواهب آن بهره مند شوند.
            هیچ اشکالی هم وجود ندارد عین همین اتفاق مبارک برای بابل، بابلسر (25کیلومتر)، بهنمیر(16 کیلومتر)، امیرکلا(متصل)، هادی شهر(7 کیلومتر)، فریدونکنار(35 کیلومتر)، آمل(30 کیلومتر) و گتاب(10 کیلومتر) و ... برای کلانشهر جدید بابل و اقمار آن بیفتد.
            افکار عمومی مازندران باید بداند که بخواهیم یا نخواهیم ساری مرکز استان است و تا موضوع کلانشهر برای آن رقم نخورد با رقابت های منفی چیزی نصیب سایر شهرها نخواهد شد.
            حمایت همه جانبه برای تاسیس اولین کلانشهر، کلانشهرهای بعدی را هم به دنبال خواهد داشت.
            ما نباید پیشرفت خود را از مسیر تضعیف مرکز استان دنبال کنیم. باید خوشحال باشیم که با ایجاد فضای مثبت رسانه ای در افکار عمومی و تشویق و تهییج افکار و انعکاس خواسته ها به وزارت کشور به اولین کلانشهر دست پیدا بکنیم تا بعد کلانشهرهای بعدی نیز تعریف و با جدیت و بدون تضعیف پیگیری شوند

            • سه شنبه 20 خرداد 1393-20:27

              دور نخواهد بود که همه شهرهای شمالی از بابل و قائمشهر و ساری ونکا وبهشهر و نورو محمودآباد و فریدونکنار و... به هم وصل می شوند کلان شهر بزرگی به نام مازندران شهر خواهیم داشت .آنچه که مهم است سیاستگذاری های مشترک مسولان شهرهای شمالی است تا در آینده مشکلات مختلف مثل شاهراه های مواصلاتی و کلیه کارهای زیربنایی گریبانگیر مردم ومسولان آینده نشود

              • سه شنبه 20 خرداد 1393-19:0

                ساری بیچاره نیست! ساری خوشبخت است، اما خوشبخت خوابیده. زیبای خفته!
                ساری یک هفته ای می تواند بهشت شود. ضمناً:
                1-فرمایید آقای عبوری اگر پیاده روی قارن را به حال خود رها کرده، در عوض پیاده روی خیابان روبروی عمارت شهرداری که روزانه یک میلیون نفر از آنجا عبور می کنند را آباد کرده!
                2- بفرمایید که در سیل اخیر روشن شد که این همه پولی که خرج کانال کشی 2300 متری از میدان امام تا عمارت شهرداری شد بی حاصل نبود، بلکه باعث تسهیل قایقرانی در این منطقه شد!
                3- بفرمایید اگر بوی آشغال مردم را در محلات حاشیه ای اذیت می کند، در عوض مانع ترافیک بیجا شده و تمیزی شهر را موجب می شود!
                قطع درختان از روز ورود عبوری در ساری چقدر رونق گرفته! انصافاً تقصیر شهردار سابق هم هست.
                شمِه گره!

                • سه شنبه 20 خرداد 1393-16:18

                  زنده باد کلانشهر ساری

                  • سه شنبه 20 خرداد 1393-15:0

                    باهات نظر شما موافقم آقای مرادی
                    واقعا هم همینطوره که کلانشهر شدن یکسری ویژگی ها و شرایط منحصر بفردی میخواهد که ساری و بابل حالا حالا ها قادر به کلانشهر شدن نیستند .

                    • سه شنبه 20 خرداد 1393-13:20

                      اگر کلانشهر شدن به همین سادگی بود الآن نیمی از شهر های ایران باید کلانشهر میشدند .
                      شهرهایی همچون بابـل ، انزلی , گرگان , سمنان ، دامغان , کرمان و . .

                      • بابلی و بهارنارنجیپاسخ به این دیدگاه 8 13
                        سه شنبه 20 خرداد 1393-11:1

                        من بابلی هستم و بهارنارنجی . .
                        افتخارم این است که بچه ی خاک پاک مامطیر کبیرم . .
                        بچه ی پایتخت شهیدان استان های شمالی . .
                        بچه ی بابل بزرگ ؛ پایتخت علم و طب و دانش و فرهنگ و سیاست . .
                        شاد شدم از شنیدن کلانشهر شدن شهر همسایه و دوست داشتنیمان ولی دیری نپایید متوجه شدم این خبر هیچ سند و مدرکی ندارن ...

                        • سه شنبه 20 خرداد 1393-7:57

                          باسلام قصد تخریب و تو هین ندارم اما اعتقاد دارم مسولین وقتی در جایگاهی قرار میگیرند باید مواظب اعمال کردار و گفتار خودشان باشند ...گرچه اعتقاد داریم که
                          باید خوب زندگی کرد اما مسولیت محدودیت هایی دارد

                          • يکشنبه 12 بهمن 1393-12:48

                            بهار نارنج بخون بعد سکوت کن...

                            در بابل، مهندس فرهاد عسکری بیان داشت: وزارت کشور در نامه‌ای با ارتقای درجه شهرداری بابل موافقت کرد و بر این اساس شهرداری بابل با یک درجه تغییر از درجه 9 به 10 ارتقا یافت.
                            وی بیان داشت: در این نامه که به امضای مصطفی محمد نجار وزیر کشور رسیده ذکر شده است: بنابر بررسی های به عمل آمده و مستند به ضوابط تعیین شده از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور از تاریخ1/3/92 ارتقای آن شهرداری مورد تصویب قرار گرفت تا ملاک عمل قانونی قرار گیرد.
                            شهردار بابل با ابراز خرسندی از موافقت وزارت کشور این تحول را مبنای تغییرات مثبت بعدی ارزیابی کرد و بیان داشت: درجه شهرداری بابل از سال 1361 تاکنون 9 بوده که پس گذشت 31 سال و با پیگیری شهرداری و حمایت شورای محترم اسلامی شهر و البته با عملکرد مطلوب این دو نهاد بویژه در سالهای اخیریک درجه ارتقا یافته است.
                            وی خاطر نشان کرد: هر چه درجه شهرداری یک شهر باالاتر باشد از بودجه‌ی بیشتری برخوردار خواهد بود و امکان اجرای طرح های عمرانی فراهم تر خواهد شد و امیدواریم این اتفاق مبارک منجر به پیشرفت و توسعه شهری بیشتر بابل گردد.
                            عسکری همچنین درخصوص ملاک های ارتقا درجه شهرداری ها گفت: شاخص های مهمی چون جمعیت، میانگین تفریغ بودجه، موقعیت جغرافیایی و نیز اهمیت سیاسی و اجتماعی شهرها جزو مهم ترین مسایل مرتبط با درجه بندی شهرداری هاست که در هر دوره پنج ساله مورد ارزیابی واقع می شوند.
                            وی یادآور شد: بنابر قانون، شهرداری های کشور به 12 درجه تقسیم بندی شده اند و بر اساس آن شهری که به درجه 11 ارتقا یابد جزء کلان شهرهای ایران محسوب خواهد شد و از مزایای کلان شهرها بهره‌مند خواهند شد و امیدواریم روزی شاهد آن باشیم که بابل نیز از توسعه شهری در حد کلان شهرهای ایران برخوردار باشد./

                          • سپهرشناسپاسخ به این دیدگاه 10 1
                            سه شنبه 20 خرداد 1393-7:38

                            ضمنا به آقای دامادی هم تبریک میگم که به خودش اومد و به آغوش گرم ساروی ها بازگشت.رو سیاهی واسه کسایی موند که خواستند از اختلاف دوتا نماینده ساری به نفع خودشون و شهراشون استفاده کنند.

                            • سه شنبه 20 خرداد 1393-7:29

                              جمعیت شهر ساری همون296417 نفری هستش که تو مقاله اومده اما جمعیت شهرستان ساری که جمعیت شهر ساری و کل روستاهای ساری هست حدود 490هزار نفر می باشد واسه کلانشهر شدن جمعیت شهر ساری باید 500هزار نفر باشه

                            • دوست یاسرپاسخ به این دیدگاه 0 6
                              دوشنبه 19 خرداد 1393-23:55

                              آقا یاسر آیا جمعیت شهر ساری با شهرستان ساری فرق نمی کنه که در مقاله اومد؟

                              • سه شنبه 20 خرداد 1393-8:9

                                سرشماری که این بنده خدا نویسنده اشاره داره مال دو سال قبله بعدش طرحی ارایه شده مبنی بر الحاق بافتهای روستایی چسبیده به شهر که دقیق نمیدونم چقدر به جمعیت ساری اضافه شده اما همین بافتهای روستایی چسبیده به شهر از خیلی از شهرستانها بزرگتره اینطور نیست؟ دوستانی که ساری رو بلدن تایید میکنن متن رو.

                              • دوشنبه 19 خرداد 1393-15:34

                                کل شهرستان ساری 490 هزارتا جمعیت داره ناشناس عزیز قبل کامنت گذاشتن یه سرچ تو اینترنت بکنی بد نیست هر چیزی که بهتون گفتند نباید باور کنی

                                • دوشنبه 19 خرداد 1393-15:2

                                  برای نویسنده این مطلب همینطور سایت مازند نومه متاسفم که اینقدر سطح فکر کوتاهی دارن ! درود بر عبوری شهردار محبوب ساری
                                  مثل کوه پشتت هستیم شهردار جان از تخریب امثال اینا نترس و بتازون

                                  • دوشنبه 19 خرداد 1393-14:28

                                    ساری تنها مرکز استان شمالی که دریا داره و تنها کلانشهری است که ساحل دریا و کوهستان جنگلی وسیعی هم دارد.جمعیت ساری با اضافه شدن پل گردن،مهدشت ،دزاها،شریف آباد و قرق و بندارخیل و (((هولا))) به بالای پانصد هم رسید..حالا ایشالا صفرآباد هم متصل بشه.از همه مهمتر از نظر فرهنگی و علمی که ساری را منحصر بفرد کرد.بیابید شهری که هم مردم متمدنی با افکار باز و ریلکس داشته باشد و هم سالانه نفرات برتر کنکور داشته باشه.به امید توسعه روزافزرون ساری و کور شدن چشم دشمنان ساری.آمین

                                    • دوشنبه 19 خرداد 1393-13:29

                                      بنر کلان شهر چه زود جمع شد؟
                                      گشتی در شهر بزنیم میفهمیم گودال چطور شده است
                                      سیل یادم رفت چه کرد
                                      اقا این مقاله همه چیز رو کامل کرد از نگارنده ممنونم
                                      .........عوام فریبی و...........
                                      این سریال ادامه دارد

                                      • شنبه 23 خرداد 1394-16:13

                                        کلانشهر شیم خوبه ولی فکری بحال ترافیک ولیعصر غربی امیر فرهنگ قارن و.......... کنین

                                      • دوشنبه 19 خرداد 1393-12:8

                                        دروغ ممنوع

                                        • دوشنبه 19 خرداد 1393-12:2

                                          خدا را شاكرم عبوري دشمناني با اين جور سطح فكري داره
                                          عبوري و...همه ميان وميرن چيزي كه ميمونه عملكردشان ورضايت وعدم رضايت مردم
                                          درحال حاضر ودراين روزها مردم ساري راضينددرجاي جاي شهر بين همه اقشارمردم بپرسين همين حرف را تاييدميكنه تاجايي كه روال همينه وميبينم تمام شهرمن كارگاه شده درتمامي خيابانها فعاليتهاي شهرداري را ميبينم بايد وبايد ازعبوري دفاع كنم چون براي محل زندگي ام كارميكنه وقتي ميتونم بچه ام وخانواده ام را به پاركي ببرم ولذت ميبرم چراكه نه

                                          • دوشنبه 19 خرداد 1393-12:57

                                            عزیزم کم آوردی داری توهین میکنی اگه حرف غیر منطقی زده شد جواب بده

                                          • دوشنبه 19 خرداد 1393-11:53

                                            عرشیا تو آمریکا کلینتون رییس جمهور وقت رو به خاطر یه دروغ بردن دادگاه و محاکمه شده حالا شما داری از شهردار...حمایت میکنی واقعا که
                                            لطفا از حمایت کورکورانه دست بردارید و واقعیتها رو ببینید

                                            • دوشنبه 19 خرداد 1393-11:49

                                              عرشیا ... باش تا روز واقعه خیلی نمونده

                                              • دوشنبه 19 خرداد 1393-11:48

                                                دم عرشیا گرم!
                                                کامنت هاشو می خونم و همه ی حر ف هاشو قبول دارم...
                                                زنده باد شهر زیبای من: ساری...

                                                • دوشنبه 19 خرداد 1393-11:31

                                                  عبوري محبوب القلوبه نيازي نداره
                                                  نظرسنجي بذارين متوجه ميشين

                                                  • مهندس ابراهیمیانپاسخ به این دیدگاه 18 45
                                                    دوشنبه 19 خرداد 1393-10:47

                                                    واقعا بامزه ترین سخنی بود که تا بحال شنیده بوده ام .
                                                    ساری شده کلانشهر !!!!
                                                    اصلا با کدام دلیل و برهان این حرف رو زده ایید آقای شهردار ؟!
                                                    چرا با افکار و عقاید مردم بازی میکنید ؟!
                                                    چرا برای اینکه خود را در دل مردم شهر جا کنید دست به هر کاری میزنید ؟!
                                                    لطفا این کارها و این سخنان تشریفاتی را بس کنید .

                                                    • دوشنبه 19 خرداد 1393-18:47

                                                      مگه سخن هم بامزه داره؟شما همونایی هستید که مثلا میگید چه سایت تمیزی.همینجوری صحبت میکنید که ما ساروی ها همیشه خودمونو از شماها جدا میکنیم.

                                                    • دوشنبه 19 خرداد 1393-10:9

                                                      شهر ساری مخصوص ما کچل ها شده کلان شهر (شهری که در ان کل زیاد هستند )

                                                      • دوشنبه 19 خرداد 1393-9:43

                                                        خودزني سارويها خصوصا مازندنومه !!!!؟؟؟؟؟
                                                        علت چيه مازندنومه چي ميخواي به علتهاي مختلف از مطالب تكراري دريك صفحه چهارخبر سيل را دريك موضوع پوشش دادند ونگارنده مقاله از مشكلات سيل روستاهها مينويسد امامازندنومه تيتر بهارنارنج و...!!!
                                                        حال اينكه شهرداري ساري ارتقا پيداكردبرهمگان ثابت شده ومعاون عمراني استاندار بانصب بنر از شهردار تشكرميكنه اما...
                                                        از ماست كه برماست

                                                        • دوشنبه 19 خرداد 1393-11:50

                                                          عرشیا، بدجور داری می سوزی؟ تحمل یک مطلب حقوقی رو هم نداری؟ ده به 11 شدن چه ربطی به کلان شهر شده داره؟ بنر زدید و بعد خودتون جمع کردید! سند بیارید که ساری شده کلانشهر؟ با هر بارنی آب شهر رو میگیره، جمعیت هم که ندارید، چیه الکی تبلیغات کلانشهر میکنید؟! هرکی حرف از قانون زد میشه خودزن؟ مگر اینکه شما طرفدار بی قانونی باشی،آره؟

                                                          • دوشنبه 19 خرداد 1393-14:37

                                                            سپهر ...با چسبوندن خودت به ساروی ها سعی نکن کمبود های خودت و همشهریات را جبران کنی ؛مشکلاتتون اساسیه اینجوری حل نمیشه.دقت کردید ما ساروی ها اصلا صفحه های مربوط به شهر شماهارو باز نمیکنیم.دلم واست میسوزه حتی انقدر اعتماد بنفس نداری اسم شهرتو بنویسی

                                                          • دوشنبه 19 خرداد 1393-11:48

                                                            ارتقا رتبه به خاطر زحمات مهندس حجازی در تبدیل ساری به 3 منطقه و اجرای پروژه های گوناگون بوده نه تیر برق رنگ کردن ...ما بابت دروغگویی گله داریم عرشیا

                                                          • دوشنبه 19 خرداد 1393-9:32

                                                            همه چیز مشخصه من دیگه حرفی ندارم اما
                                                            منتظر کامنت عرشیا میمونم


                                                            ©2013 APG.ir