تعداد بازدید: 3813

توصیه به دیگران 0

جمعه 27 تير 1393-23:27

حیدرپور:

سیستم کشاورزی امروز مازندران، متعلق به 5 هزار سال پیش است

رییس جهاد کشاورزی مازندران: سال گذشته از اعتبارات استان 4.5 درصد آن به بخش کشاورزی داده شده که انتظارما 10 درصد است، اما استاندار قول 4.5 تا 8 درصد را به ما داده است.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، بابک ابهرزاد: پنج شنبه گذشته جلسه ای به منظورتوسعه کشاورزی و باغ داری با حضور 2 نماینده این شهر و مدیر کل جهاد کشاورزی استان در سالن کنفرانس اداره جهاد کشاورزی بابل برگزار شد.

در این جلسه محسن اخوان -رئیس مجتمع کشت و صنعت- گفت: هم اکنون درآمدهای ما بر اساس 12 سال قبل است، ما مرکبات را کیلویی 500 تومان فروختیم، در حالی که 1200 تومان برای ما هزینه در برداشته است .
وی با اشاره به بازی دادن کشاورزان به وسیله دولت، افزود: دولت با واردات حق کشاورز را از بین می برد، اگر به دنبال پیشرفت هستید، همت کنید و اگر نمی خواهید، چرا ما را بازی می دهید؟

اخوان فرموده رهبری را اولویت در بخش تولیدات کشاورزی دانست و خواستار سیاست گذاری مناسب، طبق فرمایش های ایشان شد.

رئیس مجتمع کشت و صنعت ادامه داد: وقتی به قیمت ها اضافه می شود، توان خرید پایین می آید و ما نمی خواهیم مصرف کننده  این وسط له شود!

وی دادن یارانه در این بخش را مفید دانست و افزود: تسهیلات 7.5 درصد به 14 درصد افزایش و هم اکنون به 16 درصد رسیده است که کار کشاورزان را بسیار سخت کرده است .

در ادامه این جلسه مهدی جهانیان -رئیس مرکز علمی کاربردی بابل- کفت: الان محصولات استرتژیک را بازار تعیین می کند و دولت باید کشاورزی را به بخش خصوصی بسپارد و خودش نظارت داشته باشد .

وی افزود: شناسایی واقعی مسائل داخلی و خارجی و همچنین شناسایی محیط و بهره بری از تجارب موفق کشورهای دیگر، می تواند نقش مهمی در پیشرفت در بخش کشاورزی ما داشته باشد .

بعد از اظهارنظر برخی حاضران در نشست، علی اکبر ناصری -نماینده بابل در مجلس- با بیان این که کشاورزی شغلی است که از قدیم مورد لطف خدا بوده، افزود: بسیاری از مسائلی را که مطرح شد، پشت تریبون مجلس داشتیم .

وی تصریح کرد: ما در مجمع نمایندگان شمال مطالبات مشترک و از کشاورزان دفاع داشتیم که چرا باید برنج خارجی وارد شود، در حالی که ما خود از برنج های مرغوب تری می توانیم استفاده کنیم.

ناصری ضمن کم بودن تلاش برخی کشاورزان، استدلال کرد: کشاورز باید همه جانبه از زمین های کشاورزی استفاده کند، این طور نمی شود که کشاورز ما فقط در سال برنج بکارد و با پول آن همه چیز بخرد.

وی پس از اظهاراتش ضمن عذرخواهی به خاطر دعوت در جلسه ای دیگر، نشست را ترک کرد و در ادامه دیگر نماینده بابل -حسین نیازآذری- گفت: این روزها بحث کشاورزی در کشور به عنوان یک کار ویژه در دستور کار است.

وی تولید 72 محصول را در مازندران نقطه عطفی برای این استان دانست و افزود : از ظرفیت دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان باید استفاده نمود تا به یک جمع بندی خوبی برسیم .

این مسئول استفاده از تجارب پیش کسوتان این عرصه را مهم دانست و گفت: باید در حال حاضر از راه کارهای حمایتی استفاده کنیم، بخش کشاورزی در شرایط فعلی با ثبات ترین بخش کشور است یعنی وابستگی خارجی به آن بسیار کمتر از بخش های دیگر است .

نیازآذری مشکلات بخش کشاورزی را بسیار فراوان دانست و افزود: تشکل های مختلف در این بخش باید دعوت شوند و این توضیحات ما را به جمع بندی مناسبی می رساند .

وی از نقش دولت در نوسازی وسایل کشاورزی در بخش محصولات استراتژیک گفت و ادامه داد: قرار شد 85 درصد از این وسایل نوسازی شوند .

در پایان نشست نیز حیدرپور -رئیس جهاد کشاورزی مازندران- ضمن انتقاد از نبود اعتبارات لازم در این بخش گفت: سال گذشته از اعتبارات استان 4.5 درصد آن به بخش کشاورزی داده شده که انتظارما 10 درصد است اما استاندار قول 4.5 تا 8 درصد را به ما داده است.

وی سیستم کشاورزی امروز مازندران را متعلق به 5000 سال پیش دانست و افزود: این کشاورزی یاعث می شود ضایعات بالا رفته و درصد دریافتی کم شود .

حیدرپور پور افزود : تنها محصولاتی که نرخ آنها کاهش پیدا کرده محصولات کشاورزی است .

وی ذخایر آبی در استان را 7درصد دانست و گفت: اگر عرصه تجارت رونق بگیرد و برنج دوباره وارد شود ما توان مقابله و رقابت را نداریم زیرا هزینه تولید بسیار بالاست.

رئیس جهاد کشاورزی استان نقش رادیو و تلویزیون را به عنوان رسانه بسیار پررنگ دانست و گفت: تلویزیون رسانه خوبی است اما برای پخش برنامه های مرتبط نیاز به پول داریم که این پول در اختیار ما نیست.


  • سه شنبه 14 مرداد 1393-15:24

    این جلاسات هیچ فایده ای ندارد ، تا زمانی که نمایندگان شهر های شمالی به خود جرات حرف زدن در مجلس را راه ندهند کا به جایی نمی رسد. نمایندگان شمالی کشور در بخش کشاورزی برش کافی را ندارند برای همین هر سال با افزایش قیمت سم ، کود ، ماشین آلات کشاورزی ، کارگر و ... روبرو هستیم.

    • کشاورزی پنج هزار سال پیشپاسخ به این دیدگاه 1 1
      يکشنبه 29 تير 1393-21:57

      کشاورزی پنج هزار سال پیش ؟؟ این دیگر چگونه اظهار نظری است ؟ بهتر نیست کمی متعادل تر و واقع بینانه تر حرف بزنیم ؟ مصرف این همه کود وسم و استفاده از این همه تراکتور و تیلر و کمباین و برق و الکتریسیته برای پمپ های آب، معنایش چیست ؟ صحبت های بی ترمز ، ما را از واقع گرایی دور می کند و فرصت ها را از حرف حساب می گیرد .شمارا به خدا به این گفت و گوها دقت کنید ، خروجیش چیست ؟

      • يکشنبه 29 تير 1393-19:56

        به مازندنومه تبریک میگم.می بینم که عکس ها زیرنویس بانام عکاس دارن.موفق باشید


        ©2013 APG.ir