تعداد بازدید: 4050

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 30 تير 1393-13:0

یک کارشناس بهزیستی:

در مهدکودک ها دوربین نصب شود

گزارشی درباره کودک آزاری/ درصورت مشاهده کودک آزاری از سوی مهدها، خانواده ها به بهزیستی شهرستان مراجعه کنند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اعظم کردان: انتشار فیلم کودک آزاری توسط یکی از پرسنل مهد کودک ستایش در اردبیل، لزوم بازنگری و توجه به مقوله کودک آزاری در مهدها را دو چندان کرده است.

کودک آزاری شامل رفتارهایی است که توسط افراد دیگر به ویژه بزرگسالان نسبت به کودکان انجام می شود و به نوعی به سلامت جسمی و روانی کودکان آسیب می رساند. رفتارهایی که به صورت تصادفی انجام می شوند کودک آزاری به حساب نمی آیند، مانند اینکه کودکی به علت تصادف با اتومبیل دچار نقص جسمی شود.

روان شناسان انواع گوناگونی از کودک آزاری را تعریف کردند:

1) کودک آزاری جسمی: یعنی رفتارهایی که به جسم کودک صدمه میزند مانند کتک زدن، سوزاندن، مجروح کردن، شکستن و ...
2) کودک آزاری روانی: شامل رفتارهایی است که به سلامت روانی کودک آسیب می رساند مانند توهین کردن، ترساندن، تحقیر کردم، تبعیض و ...
3) بی توجهی و غفلت: یعنی توجه نکردن به نیازهای اساسی کودکان مانند تغذیه، بهداشت، پوشاک، آموزش و ... در حدی که به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب برسد.
4) سوء استفاده: یعنی استفاده از کودکان در ارتباط با مواد مخدر، واداشتن آنها به کارهای دشوار، سوء استفاده جنسی به صورتهای مختلف و ...

کودکان آزار دیده در همه جنبه های رشد مانند رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی با مشکلات و نارسایی های فراوانی روبرو خواهند شد. بررسی ها نشان می دهد بسیاری از کودکانی که در دوران کودکی قربانی آزار و بدرفتاری بوده اند، در بزرگسالی خود به آزار کودکان پرداخته اند و این بزرگترین زیان کودک آزاری است که سبب تداوم آن می شود.

کارشناسان، ناآگاهی والدین در نحوه برخورد یا تنبیه کودک، مشکلات اقتصادی، اعتیاد، بیماری های روانی والدین، مشکلات خانوادگی مانند مشاجرات شدید و طولانی والدین، جمعیت زیاد خانواده، شیوه های تربیتی نامناسب و در برخی موارد وجود ناپدری و نامادری، مشکلات جسمی و روانی مانند بیماریهای مزمن و طولانی مدت یا مشکلات رفتاری از قبیل پرخاشگری، بیقراری، بیش فعالی، اضطراب، شب ادراری و ... که برای بزرگسالان ایجاد می کنند ، مشکلاتی که در مدرسه برای دانش آموزان ایجاد می شود مانند انتظار بیش از حد، ندیدن تفاوتها، ایجاد اضطراب، ترس و رقابتهای شدید، تبعیض، تنبیه بدنی، تحقیر و توهین و ... را از مهمترین دلایل کودک آزاری عنوان می کنند.

* لزوم نصب دوربین های مداربسته در مهدهای کودک افزایش یافته است

کارشناس امور کودکان و نوجوانان بهزیستی استان مازندران نیز ضمن ابراز تاسف از حادثه رخ داده در مهد کودک ستایش استان اردبیل گفت: با وقوع این حادثه ، لزوم نصب دوربین های مداربسته در مهدهای کودک افزایش یافته است، با وجود دوربین مدار بسته و امکان مشاهده فضای مهد، توسط والدین از طریق ارتباطات اینترنتی، علاوه بر کسب اطمینان وآسایش خانواده ها و کاهش کودک آزاری، سیستم نظارتی قدرتمندی تشکیل می شود.

به گفته سهیلا توکلی، درهر شهرستانی کارشناس ناظر برمهدهای کودک وجود دارد که موظف است ماهی یک بار از مهدها بازدید کند. همچنین در کنار این کارشناس، کارشناسان مشارکتهای مردمی و اداره نظارت حوزه اجتماعی بهزیستی، استانداری، آتش نشانی، فرمانداری نیز نحوه سلامت فعالیت مهدهای کودک را ارزیابی می کنند.

این کارشناس، مهمترین عامل موفقیت مربی و کمک مربی را علاقه به کودک و فعالیت درمهد دانست و افزود: اگر پرسنل علاقه ای به کار با کودک نداشته باشد، هم به خود و هم به کودکان آسیب می رساند.

وی، ادامه داد: متاسفانه یکی از تصورات غلط جامعه این است که درمهدها به کودکان شربت خواب می دهند، هنوز نتوانستیم این باور غلط را تغییر دهیم. ما معتقدیم در مهدها هیچ اجباری برای کودک وجود ندارد اگر می گوییم بچه ها با هم غذا بخورند ، برای تحریک شدن آنها به خوردن است لازم نیست مربی وکمک مربی به زور به کودکان غذا بدهد ما چنین اجباری نداریم.

توکلی با بیان اینکه درصورت مشاهده کودک آزاری از سوی مهدها، خانواده ها به بهزیستی شهرستان مراجعه کنند، ادامه داد: چنانچه صحت گفته والدین تایید شود در مرحله اول مهد تعطیل موقت می شود تا پیگیریهای تکمیلی صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه کودک آزاری در مهدهای مازندران تا کنون گزارش نشد، اظهارداشت: مردم مازندران به دلیل عاطفی بودن، کودکان را دوست دارند.

کارشناس امور کودکان و نوجوانان بهزیستی مازندران ، در خصوص مدرک تحصیلی مربی گفت: مربی باید حداقل دارای مدرک کاردانی یا بالاتر در رشته های مربی کودک و پیش دبستانی باشد،

همچنین مربیان با مدرک دیپلم و کمک مربی نیز با مدرک پایین تر از دیپلم باید سابقه کار داشته و دوره های آموزشی را گذرانده باشند.

کارشناس امور کودکان و نوجوانان بهزیستی مازندران ،از اجرای برنامه جامع ارزیابی مهدهای کودک خبر داد و اظهار داشت: بر اساس این دستورالعمل، مهدهای کودک بر اساس 5 محور اصلی شامل شرایط فیزیکی و تجهیزات- بهداشت، ایمنی و تغذیه- قوانین و مقررات- نیروی انسانی و آموزش به 3ستاره، دو ستاره و یک ستاره درجه بندی می شوند.

توکلی ادامه داد: مهدهای سه ستاره که بالاترین نمره راکسب می کنند دارای شرایط 10 گانه تعریف شده در برنامه جامع ارزیابی مهدهای کودک هستند که پرداخت حق بیمه و حقوق مکفی پرسنل یکی از این آیتمهاست.

وی، با بیان اینکه مهدهای دو ستاره نیز مهدهای خوبی هستند که به دلیل عدم توانایی در بیمه تمامی پرسنل از درجه سه به درجه دوج تنزل یافتند اظهارداشت: مهدهای یک ستاره در 5 محور اصلی ضعیف اند به طوری که اگر طی شش ماه نتوانند خود را ارتقا دهند تعطیل می شوند.

این کارشناس، به منشور اخلاقی مهدهای کودک اشاره و تصریح کرد: در این منشور، بر ایجاد فضای امن و مطلوب در مهدها، رفتار شایسته و رعایت شئونات اسلامی واخلاقی و اجتماعی توسط مربیان، آموزش نسل فردا بر اساس ارزشهای والای انسانی و ملی و مذهبی، بهره گیری از جدیدترین شیوه های هنری وادبی برای آشناسازی کودک با معارف و تعالیم اسلامی واحترام به حقوق والدین و خانواده تاکید شده است.

*ضعف نظارتی وجود دارد

هرچند با وجود تمامی نظارتها باز موارد کودک آزاری در برخی از مهدها مشاهد می شود که نشان از ضعف نظارتی دارد اما برخورد قاطع با افرادی که اقدام به کودک آزاری می کنند زنگ خطری خواهد بود برای سایر مراکز و مهدهای‌کودک‌ که در رفتار خود تجدید نظر کرده و نهایت مراقبت و مهربانی را در برخورد با کودکان داشته باشند.

به خانواده‌ها و والدین نیز توصیه می شود تنها به شکل ظاهری و تبلیغات مهدها بسنده نکنند و با بررسی و استعلام از اداره بهزیستی شهرستان خود اطلاعات کافی از مهدهای کودک‌ به دست آورند سپس به نام‌نویسی کودکان خود در آن مراکز اقدام کنند.


  • سه شنبه 31 تير 1393-7:43

    متاسفانه برخي هزينه هاي سربار درمهدكودكها مشاهده ميشود
    يك عامل ديگر بودجه كم بهزيستي وعدم نظارت كامل برمهدهاست خصوصا دراين فصل كه وضعيت بدي دارد


    ©2013 APG.ir