تعداد بازدید: 3238

توصیه به دیگران 2

شنبه 1 شهريور 1393-21:50

استاندار مازندران:

مشکل مازندران، مالی نیست/همه مسائل با سیاست زدگی دیده می شود

گزارش+عکس از نشست روسای دانشگاه ها با استاندار مازندران


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: فخرالدین اصغری آقمشهدی در نشست روسای دانشگاه ها و نهادهای مقام معظم رهبری در دانشگاه های مازندران اظهار داشت: دانشگاه مازندران 12 دانشکده، 11 هزار دانشجو و 307 عضو هیات علمی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به بزرگی دانشگاه مازندران، مشکلات فراوانی وجود دارد اما اینجا جای بیان مشکلات نیست.

اصغری با اشاره به اینکه مشکلی که استاندار می تواند رفع کند را بیان می کنم، ادامه داد: دستگاه های اجرایی موظف هستند 75درصد از بودجه های تحقیقات و پژوهشی را از طریق انعقاد قرارداد با دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، هزینه کنند.

وی با بیان اینکه اخیرا دیوان محاسبات مازندران خطاب به مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری، طی نامه ای درخواست داشته که اهتمام جدی در جهت صرف هزینه ها از این طریق صورت گیرد، گفت: همواره از ارتباط دانشگاه و صنعت صحبت می کنیم، یک بخش از این ارتباط می تواند با واحدهای خصوصی باشد. در ارتباط دانشگاه با دستگاه های اجرایی، استاندار می تواند نقش ایفا کرده و در جهت اجرایی شدن این امر، نظارت کند که تاحدودی مشکلات دانشگاه و صنعت برطرف شود.

*امام صادق، یاران صادق نداشت

رحیمیان مسئول نهاد رهبری دانشگاه های مازندران در ادامه این نشست اظهار داشت: آنچه امروز از میراث معارفی مکتوب شیعه در عرصه های گوناگون داریم، قسمت عمده ای مستند به امام صادق(ع) است.

وی با اشاره به اهتمام آن حضرت به علوم، گفت: نگاه آن حضرت به دانش، نگاه قدسی است.

رحیمیان با بیان اینکه امام صادق دانش را از سطح زمینی جدا کرده و به اوج می رساند، افزود: آن حضرت دانش را وسیله نزدیک شدن به خدا عنوان کرده است.

وی با اشاره به نخبه پروری امام صادق، یادآور شد: امام صادق چهار هزار شاگرد داشت و به نخبگان شاگردان خود، اهتمام ویژه داشت.

رحیمیان ادامه داد: آنچه امام صادق را رنج می داد نداشتن یاران صادق بود و البته یاران شعاری همواره حضور داشتند و این جریان تلخی است که در سیره امام صادق فراوان مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه انجام درست کار در عرصه خدمتی، معیار حرکت ها و فعالیت ها بر محور ولایت، به عنوان هدف اساسی و تکلیف شرعی و قانونی است، تصریح کرد: با اتخاذ این معیار باید انتظارات و تکالیفی را که امروز در چنین شرایط بر عهده ما است، به انجام برسانیم.

*تعامل دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها معلوم نیست

بهمنیار - رییس دانشگاه کشاورزی ساری- در این مراسم گفت: مازندران با فرهنگ کهنی که دارد انتظار است در مسائل اجتماعی خود، نقش آفرینی خوبی داشته باشد و دانشگاه از مراکزی است که این نقش آفرینی را می تواند به منصه ظهور بگذارد.

وی با اشاره به اینکه باید به ضعف هایی که در استان داریم بپردازیم، ادامه داد: تعامل دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها معلوم نیست.

وی با بیان اینکه اگر پشت اقدامات و کارها، برنامه پژوهشی باشد می تواند تعامل دستگاه ها و دانشگاه را افزایش دهد، اظهار داشت: در استان این انسجام جدی وجود ندارد و از ظرفیت ها به خوبی بهره برداری نمی شود.

بهمنیار با اشاره به اینکه شناسایی مراکز علمی به خوبی انجام نگرفته است، گفت: کارگروه پژوهش و فناوری استان می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم پژهش ها کاربردی باشد، ادامه داد: اگر این پروژه ها به سمتی برود که در نگاه اول مشکل استان را رفع کند می تواند در ایجاد ارتباط با دستگاه ها نقش ایفا کند.

رئیس دانشگاه کشاورزی ساری با اشاره به اینکه مراکز مختلف آموزش عالی باید کیفیت بخشی شوند، گفت: کیفیت بخشی از کمیت صرف به کیفیت صرف ضروری است. کمیت را باید متوقف کرده و به سمت کیفیت و تنوع رشته ها برویم.

وی با بیان این که باید رشته های مورد نیاز استان را در اولویت بگذاریم، تصریح کرد: نیاز است سند آمایش استان در زمینه رشته های دانشگاهی اصلاح شود.

* باید آینده نگر باشیم

رستمی -رئیس دانشگاه شمال آمل- گفت: پیشرفت استان را در گرو دانشگاه می دانم.

وی ادامه داد: اگر رئیسی فکر کند فقط در زمان مدیریت خود باید کار کند، به دانشگاه خیانت کرده است، چرا که ما باید آینده نگر باشیم.

رستمی با طرح این سوال که دانشگاهی که 12 میلیارد بدهی دارد و استادی که دو ترم حق التدریس خود را نگرفته است، آیا می تواند در توسعه استان موثر باشد، گفت: دانشگاه مبدا همه تحولات است ولی آیا ما واقعا دانشگاه را این گونه نگاه می کنیم؟

وی با اشاره به افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی و با بیان اینکه سطح سواد کاهش یافته است، ادامه داد: تربیت یک فوق دیپلم که به درد جامعه بخورد بهتر از تربیت هزاران دکتر است که به درد اجتماع نخورند.

رستمی با بیان اینکه دل من برای آموزش عالی استان می سوزد، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا دانش آموخته خوبی داشته باشیم.

*دانشگاه ها برنامه توانمندسازی اعضای هیئت علمی را هم داشته باشند

معتمدزادگان -رئیس مرکز پارک علم و فناوری مازندران- هم در این نشست در سخنانی گفت: مازندران در ورودی دانشگاه ها دارای رتبه 2 است.

وی افزود: در حوزه مراکز پژوهشی و آموزشی بعد از تهران رتبه دوم را داریم، ولی به دلیل اینکه برای فضای بعد از دانشگاه و برای اشتغال، فکری نشد، مقام 28 تا 33 را در پارک علم و فناوری داریم.

2 تا 4 درصد وی ادامه داد: اگر دانشجویان در عرصه فناوری توانمند نشوند کسی با ما قرارداد نمی بندد.

معتمدزادگان با بیان اینکه چند نفر از دانش آموختگان دانشگاه می توانند روی پای خود بایستند، اظهار داشت: به راستی چند درصد از این افراد می توانند کارآفرینی داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه ها به این نکته توجه داشته باشند که رسالت دارند دانشجویان کارآفرین و مولد داشته باشند.

این مسئول با بیان این که دانشگاه ها برنامه توانمندسازی اعضای هیئت علمی را هم داشته باشند، گفت: پارک علم و فناوری یک نهاد فراسازمانی است که می تواند در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد. برای رفع کمبود زیرساخت های پارک علم و فناوری استان، به برنامه جدی نیاز است.

*باید بتوانیم دانشجوی خارجی بپذیریم

شیخ الاسلامی -رئیس دانشگاه علوم و فنون مازندران- گفت: با آمار دقیق و خوب، محرومیت آموزش عالی مازندران قید شود.

وی با بیان این که سهم ما در کشور دیده نشده است، تصریح کرد: باید به سمت تقویت روابط بین الملل برویم. رقابتی بین دانشگاه ها ایجاد شود و بتوانیم دانشجوی خارجی بپذیریم.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه مرکز همایش های دانشگاه در استان نداریم، ادامه داد: چنین بستری وجود ندارد تا اعضای هیئت علمی بتوانند دستاوردهای علمی خود را در معرض دید بگذارند.

*مازندران دومین استان نخبه پرور است،

داود دومیری گنجی هم در سخنانی اظهار داشت: یک دانشگاه ژاپن به تنهایی به اندازه تمام دانشگاه های ایران تحقیقات دارد.

  رییس بنیاد نخبگان مازندران با بیان اینکه تحقیقات دانش بنیان به شدت مورد حمایت قرار می گیرد، افزود: در شروع کارهای علمی قرار داریم و بسیاری از تحقیقات بعد از شروع کار، رها می شوند.

دومیری گنجی با اشاره به اینکه کار تحقیقاتی در جایگاه علمی خود، از جایگاه خوبی برخوردار است، ادامه داد: رشته های مختلف علمی مخالف بحث دانش بنیان نیست.

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی به شدت در استان به ما ضربه می زند، تصریح کرد: در عوض مسائل علمی هم به شدت ضربه می خورد.

این مسئول با اشاره به اینکه مازندران دومین استان نخبه پرور است، اظهار داشت: در جذب اینها مشکل داریم و بعضی از اینها در خارج از استان جذب می شوند.

وی با بیان اینکه 30 درصد از نخبگان باید عضو هیئت علمی دانشگاه ها باشند، افزود: آیا این دستورالعمل وزارت علوم اجرایی می شود؟

* خروجی دانشگاه ها باید مشخص شود

استاندار مازندران در این مراسم اظهار داشت: همه نقطه نظرات ارائه شده قابل توجه هستند.

وی با بیان اینکه امروز دانش و منابع انسانی به عنوان مهم ترین ارزش و دستاورد هر کشور است، گفت: وقتی در این زمینه کشور و یا استان مازندران را بررسی می کنیم، جهت گیری های ما و یا شرایط امروز کشور، نشان می دهد که راه را گم کرده ایم.

ربیع فلاح با اشاره به اینکه خروجی دانشگاه ها باید مشخص شود، تصریح کرد: با امکانات و ظرفیت هایی که در استان داریم چرا باید از استان های زیر 50 درصد برخوردار باشیم.

وی با بیان اینکه اشکال کار ما کجاست، اظهار داشت: مازندران دارای نیروهای بیکار و نیروهای تحصیل کرده جویای کار است و با اینکه نخبه پرور هستیم، اما بحث ما در استان، همه مسائل با سیاست زدگی دیده می شود. کیفیت و ارزش، دارای جایگاه نیست.

فلاح با اشاره به این که این جا ظاهرسازی و فریب کاری و دغل بازی جاری است،خاطرنشان کرد: مشکل استان، مشکل مالی نیست. در طول هشت سال گذشته کشور سرمایه های زیادی از فروش نفت داشته است اما معلوم نیست 700/800 هزار دلار به کجا رفته است؟ چرا چهار تا کار مناسب در استان صورت نگرفته است؟

وی ادامه داد: اگر امروز بحث دانش بنیان مطرح می شود باید نگاه اساسی داشته باشد، نه اینکه لقلقه زبان شود.

فلاح خاطرنشان کرد: با وجود تحریم ها و مشکلاتی که وجود دارد، اما کشور اداره می شود و جایگاه خوبی داریم.

وی با بیان اینکه عده ای منافقانه با مسائل برخورد می کنند، گفت: اینها در جهت هم افزایی استان نیست.

فلاح با اشاره به اینکه باید اعتقاد پیدا کنیم که دانشگاه مبدا تحول است، یادآور شد: اگر این اعتقاد را داشته باشیم مسائل دانشگاه رفع می شود.

وی با بیان اینکه سند چشم انداز استان را تغییر دادیم، چراکه این سند باید جامع باشد، اظهار داشت: استان مرکزی و سمنان سرمایه گذاری بیشتری در زمینه کشاورزی دارند تا مازندران.

این سئول گفت: اگر اینجا برنج کشت می کنیم به خاطر شرایط طبیعی مازندران است و نباید به حساب این بگذاریم که خودمان این کار را انجام دادیم.

فلاح با اشاره به اینکه شش هزار متر مکعب در استان آب داریم که وارد دریا می شود، افزود: فقط هشت درصد از آب های سطحی استان مهار می شود.

وی با بیان اینکه ما نیاز به هم داریم و باید در کنار همدیگر باشیم، ادامه داد: باید استان را از بحران خارج کنیم.

فلاح با اشاره به اینکه بیکاری همه نوع آسیب پذیری را در استان به وجود می آورد، گفت: باید در استان نهضت کارآفرینی راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه همه دانش آموختگان نیازمند آموزش مجدد و کسب مهارت هستند، یادآور شد: آموزش های کوتاه مدت مهارتی برای دانش آموختگان برگزار می شود تا بعد از آن در شرکت ها به کارگیری شوند.

فلاح افزود: با دانشگاه بودن، بیشتر به نفع ما است تا اینکه به نفع دانشگاه باشد.

استاندار مازندران ادامه داد: مازندران ظرفیت فوق العاده ای دارد و خداوند ما را نخواهد بخشید با این منابع در چنین وضعیتی قرار گیریم. اگر کشاورزی محور توسعه استان بود الان باید 300 درصد رشد در کشاورزی داشتیم.

وی با بیان اینکه خزانه در اختیار شماست، تصریح کرد: در مازندران هیچ مشکل سیاسی نداریم.

فلاح تصریح کرد: لطف الله آجدانی -مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران-می تواند محور همکاری دولت با دانشگاه در استان باشد.

وی تاکید کرد: رابطه دستگاه اجرایی با دانشگاه باید تعریف شود. باید راهکارهایی را طراحی کنیم و از نخبگان استان هم در این زمینه از هر گرایش و سلیقه ای دعوت کنیم.

فلاح با بیان این که اعتقاد ما این است که از همه ظرفیت های استان باید استفاده شود، افزود: تفکر جناحی از قبل بوده و به استان ما جفا شده است اما ما این راه را نمی رویم.

وی با اشاره به این که عاشق استان‌مان هستیم، یادآور شد: در اکثر شهرها آلودگی های اجتماعی و اخلاقی وجود دارد و این خروجی مدیریت در زمان گذشته بوده که این اتفاق افتاده است.


  • هيات علميپاسخ به این دیدگاه 0 1
    دوشنبه 3 شهريور 1393-11:34

    آقاي آقمشهدي به جاي اين نشستها فكر مهرماه باشيد كه دانشگاه را خوب اداره كنيد.!!!!!!

    • يکشنبه 2 شهريور 1393-11:6

      ریاست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل غایب اصلی این جلسه بودند .

      • یک دانشجوی پیام نورپاسخ به این دیدگاه 3 0
        يکشنبه 2 شهريور 1393-10:33

        پس دکتر موحدمنش کجا بود ؟؟؟

        • يکشنبه 2 شهريور 1393-7:43

          اصغري كه رفت باز بابلي نياد سرجاش يه ساروي ميانه رو خوبه

          • منتقد دلسوزپاسخ به این دیدگاه 2 1
            يکشنبه 2 شهريور 1393-6:43

            1- چرا آقای خیریان پور در هیچ جلسه ای یک کلمه در دفاع از دولت حرفی نمی زند؟ حرف های عمومی می زند و از کنار قضیه می گذرد؟ (به جلسه ایشان در میاندرود توجه شود که فرماندار و امام جمعه در دفاع از دولت سنگ تمام گذاشتند ولی دریغ از یک کلمه حمایتی از سوی آقای خیریان پور
            2- در موقع انتصاب مسئولان دقت کافی نداریم و حال می خواهیم با مسئولان ضعیف به توسعه مناسب دست پیدا کنیم. این اصلاً شدنی نیست. گفته اند سیاست انگلیسی ها این بود که کارهای بزرگ را در اختیار آدم های کوچک بدهند تا مدیریت کنند و این خودش جلوی پیشرفت را خواهد گرفت. مشکل اصلی مازندران این است که کارهای بزرگ استان در اختیار آدم های ضعیف قرار داده شده است و مدیران قوی تحویل گرفته نمی شوند.
            3- استاندار محترم فرق بین هزار و میلیارد را نمی دانند و 700/800 میلیارد دلار را 700/800 هزار دلار می گویند و شش میلیارد متر مکعب را شش هزار متر مکعب می گویند. استاندار محترم که نمی توانند اعداد را در ذهنشان خوب نگه دارند و آن را دقیق بیان کنند چگونه می توانند از حقوق استان دفاع کنند؟
            4- ضعف ما در دانشگاهها کم نیست و دانشگاههای ما هم خلوص محور نیستند و سیاست زده هستند و گروه محور و قدرت محور هستند. مدیریت ها در دانشگاهها حرف های خودشان را دارند و اعضاء هیات علمی کار خودشان را می کنند و دانشجویان هم کار خودشان را. آقای رئیس پارک هم حرف های الکی زده است و سابقه ایشان هم نشان می دهد که آدم ... را از دانشگاه غیر انتقاعی متعلق به خودش یعنی تجن آورده و در پارک در جایی نشانیده که باید اطمینان صد در صدی برایش وجود داشته باشد. این نشان می دهد بین گفتار تا عمل فاصله خیلی زیادی وجود دارد و حرف ها زیاد و عمل ها کم است.
            5- بنیاد نخبگان هم عملکرد خوبی نداشته و از انسان ها فرهیخته و تحلیلگر استفاده شایانی نشده است و شهر گرایی بر آن حاکمیت دارد و بیشتر افراد آن را همشهری های مسئول آن تشکیل می دهند. این سنت غلط موجب نخبه کشی می شود و نخبگان واقعی و استعدادهای حقیقی خوب تحویل گرفته نمی شوند.
            6- معاونت ها در استانداری بر اساس توان و قدرت مدیریت بر امور و اشرافیت در کار تعریف نشده اند و رفیق سالاری و همشهری سالاری و سفارش سالاری اساس کار بوده است و هیچ ملاحطه ای برای بکارگیری افراد توانمند و کارکشته وجود نداشته است. افرادی که مرتب بلوف می زنند و دروغ تحویل خلق الله می دهند کجا می توانند در توسعه مناسب استان نقش مثبت ایفا کنند؟
            7- امروز حتی استانداری از دو گانگی اندرونی خودش در رنج است و نمی تواند مشکل خود را حل کند. آقای آجدانی مدیرکل پژوهش و فناوری زیر مجموعه معاونت مدیریت و برنامه ریزی هستند و آقای شریف زاده هم مدیرکل منابع انسانی با اموری نسبتاً مشابه و دبیر کارگروه پژوهش، آموزش و تحول اداری استان هستند که زیر مجموعه معاونت منابع انسانی استانداری و اداری و مالی هستند که مسائل مطرح شده در جلسات آن کاملاً به سمت پژوهش هدایت شده است.
            7- کلاً ما امکانات زیادی در استان داریم ولی همه امور را با همدیگر قاطی می کنیم. کسی را که در سرمایه اندوزی های شخصی توانمند است برای مسئولیت های اداری و مدیریتی مهم می آوریم و عملاً به او پیام می دهیم که از این جایگاه برای خودش و خانواده اش و همشهریانش کاری دست و پا کند. معاونت های استانداری برای کاریابی فرزندان و اقربای خود از فورث و قدرت استانداری بهره جویی می کنند و در بهترین موقعیت بدون رقابت با سایرین و رعایت تشریفات اداری و ملزومات خاص جایگذاری می شوند و حسرت را در دهان جویندگان کار باقی می گذارند.
            8- مجلس از حق خود برای عدم رای اعتماد به وزیر علوم استفاده می کند و نمایندگان ما که از امانات بورسیه ظالمانه برای خود و خانواده و فرزندان و اقربای خودشان استفاده کردند و حقوق دیگران را زیر پا گذاشته و قانون را شکستند احساس گناه هم نمی کنند. آنقدر در دنیا غرق شده اند که اینها را اساساً حق و ملک تلق خودشان می دانند. حتماً فکر می کنند به راحتی جواب خدا را هم می دهند و آن دنیا را هم کی رفته و کی دیده؟ فبای آلاء ربکما تکذبان؟


            ©2013 APG.ir