تعداد بازدید: 2788

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 2 شهريور 1393-11:29

اهمیت هفته دولت تقویمی است یا ماهیتی؟

دولت دکتر روحانی کابینه تدبیر و امید است و مردم انتظار دارند کارگزاران دولت با ادبیات علمی و شاخص های کمی وکیفی تفاوت اجرای وظایف دولت اعتدال را با دولت های پیشین ترسیم کنند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ایرج نیازآذری: شان نزول مناسبت هایی که در تقویم ملی ثبت و ضبط می شوند، تابع وقایعی است که حول آن موضوع اتفاق می افتد. بسته به نوع موضوع از حیث سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صنفی سالروز مناسبتی خاص در کشور گرامی داشته می شود.

مناسبت ها با تولد ، فوت و شهادت مشاهیر و بزرگان یا رویدادی تاریخی مورد توجه قرارمی گیرند، اما وقتی خونی ریخته شد تا روزی تاریخ سازباشد ودر تقویم کشورنقش ببندد به سادگی نمی توان از اهمیت آن گذشت و از این حیث مناسبت هفته دولت در جمهوری اسلامی با شهادت رییس جهموری و نخست وزیر مکتبی شهیدان رجایی و باهنر اهمیت و جایگاه ویژه ای پیدا کرد.

این اهمیت هم به خاطر دولتمران شهید و شهیر ایرانی است و هم به لحاط فاجعه تاریخی در انفجار دفتر نخست وزیری توسط تروریسم و رادیکالیزم افراطی ضد انقلاب اسلامی بیش از سایر مناسبت ها مورد توجه واقع شده است.

ازسویی دیگر ویژگی های شخصی ،سیاسی و مبارزاتی این دو شهیدبزرگوار در دفتر تحولات جمهوری اسلامی بازتاب گسترده ای داشته و دارد، چه آنکه نسبت دولت های بعدی با مشی دولت شهید رجایی مورد مطالعه تطبیقی صاحب نظران و بازیگران عرصه سیاست ورزی بوده است.

دولت به عنوان نماد قوه مجریه در جمهوری اسلامی بدان دلیل مهم و با اهمیت است که میزان و نماد مردمسالاری و به عبارتی مظهر جمهوریت نظام اسلامی است و همین نماد است که مطالبات و نیازهای مختلف جامعه را در خود جمع کرده است؛ نیازهایی که مفاد قانون اساسی را تشکیل داده و موضوع حقوق اساسی است.

مهمتر از مناسبت تقویمی ماهیت و چیستی نهاد دولت است، لذا کارآمدی نظام سیاسی در کشور به کارایی و توانمندی دولت ها در اجرای قانون اساسی و تامین نظر مردم بر می گردد.

هرچند دولت برای ایفای رسالت خود به همکاری و هماهنگی سایر قوا احتیاج دارد و تعارضات حقوقی اختیارات رییس جمهورو مسولیت پارلمان روند اجرای منویات قانون اساسی را با مشکلاتی همراه ساخته، اما از نظر مردم عمده امور و پاسخگویی به نیازها متوجه دستگاه های اجرایی و قوه مجریه است.

سنجش و ارزیابی دولت ها در اجرای وظایف قانونی و جلب رضایت مردم همواره موضوع مهم محافل سیاسی و رسانه ای و هفته دولت زمان تخصصی بررسی این موضوع است.

ارزیابی درست و واقع بینانه در صورتی اتفاق می افتد که همراه با اطلاع رسانی مستمر وکارشناسانه باشد، چرا که اگر دولت رسانه قوی نداشته باشد تضعیف می شود.

هفته دولت امسال از جهات مختلفی در تاریخ تحولات سیاسی ایران حائز اهمیت است. ازیک منظر به خاطر اولین سال استقرار دولت دکتر روحانی و یک سالگی گفتمان اعتدال در عرصه کشورداری و از سویی تاثیر ادبیات این گفتمان بر دیپلماسی بین المللی حائر رصد و سنجش است.

دولت دکتر روحانی کابینه تدبیر و امید است و مردم انتظار دارند کارگزاران دولت با ادبیات علمی و شاخص های کمی وکیفی تفاوت اجرای وظایف دولت اعتدال را با دولت های پیشین ترسیم کنند.

  از دولتمردان مازنی هم انتظار داریم در مستندسازی فعالیت های دولت در مازندران از سیاست ها، برنامه ها، موانع و اقدامات با مردمی که بیشترین رای را به شیخ دیپلمات داده اند افکارعمومی را آگاه سازند.

اطلاع رسانی اقناعی و مستدل باعث اعتماد سازی و جلب رضایت افکارعمومی برای اجرای سیاست های دولت و جلب مشارکت مردم می شود.



    ©2013 APG.ir