تعداد بازدید: 3614

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 19 شهريور 1393-8:3

زندگی، بدون شکار

به بهانه 20 شهریور، روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات/اعمال خشونت نسبت به حیوانات وحشی و اهلی و تعرض به حقوق و حیات آنها به اشکال گوناگون وجود داشته و حمایت های حقوقی و قانونی برای دفاع از حیات و حقوق آنها بسیار کمرنگ و تاسف بار است.


مازندنومه؛ سرویس حقوقی، محمدرضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری: "محیط زیست به عنوان میراث مشترک بشریت" در قوانین اساسی کشورها و کنوانسیون های متعدد بین المللی مورد شناسایی و احترام قرار گرفته و بر حقوق محیط زیست و لزوم رعایت تضمینات حقوقی آنها در سطح ملی و بین المللی تاکید شده است.

 حیوانات به عنوان بخشی از حیات وحش موجود در محیط زیست به مانند جانداران اهلی از حقوق متعددی در نظام حقوقی داخلی و جهانی برخوردارند؛ مانند حق حیات، حق درمان، حق آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از اعمال هر نوع خشونت علیه آنها، حق پرهیز از هرگونه نسل کشی، حق استفاده از حیات وحش و... و هرگونه تعدی و تفریط نسبت به آنها یا حقوق آنها، به منزلۀ نقض حقوق آنان محسوب شده و ضروری است، مستوجب مسئولیت قانونی نیز باشد.

کشتار و شکنجه یک خرس و توله‌هایش در شمس آباد ونک سمیرم در سال ۱۳۹۰ ، رویدادی بود که با انتشار فیلم تهیه شده توسط شکارچیان، توسط دیده بان حقوق حیوان در داخل و خارج از کشور بازتاب فراوانی یافت. کشتار خرس قهوه‌ای ماده، به نحو وحشیانه در مقابل دو توله کوچک آن و قتل توله‌های این حیوان مادر و بی پناه، دریدن شکم های آنان و چرخاندن آنها و در نتیجه، تعرض آشکار و خشونت بار به حیات آنها و تعرض تاسف بار به محیط زیست و نقض حقوق آنها و حیات وحش آنان، با واکنش های جدی و متعددی نیز همراه بود.

 در اثر خلاء های قانونی مربوطه، اقدام خشونت بار آن شکارچیان در فروردین ماه سال جاری، به ترتیب دیگری تکرار شد و کماکان نیز ادامه دارد.

    اعمال خشونت نسبت به حیوانات وحشی و اهلی و تعرض به حقوق و حیات آنها به اشکال گوناگون وجود داشته و حمایت های حقوقی و قانونی برای دفاع از حیات و حقوق آنها بسیار کمرنگ و تاسف بار است.

 خشونت های مرسوم و مستمر نسبت به حیات وحش حیوانات در مناطق حفاظت شده با تخریب مستمر و مکرر محیط زیست و آتش سوزی های مکرر در جنگل های گلستان و شبه جزیره( تالاب بین المللی میانکاله) و از بین رفتن حیات وحش گیاهی و حیوانی ارزشمند و بی مانند منطقه در مقیاس گسترده، خشونت های متعدد معموله نسبت به حیوانات در سیرک ها و به اسارت درآوردن آنها به مانند باغ وحش ها و سلب حیات وحش آنها، برخلاف آموزه های طبیعی و زیست محیطی، خود حکایت قابل ذکر دیگری دراین باره هست.

 "مرگ خانوادگی شیرها در سیرک پرشین" در آذربایجان شرقی و از بین رفتن 5 قلاده شیر مادر و توله های آن بنا به اعلام داداشی، رئیس اداره سازماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست آن استان، آخرین دستاورد تعرض به حیات وحش ایران در رسانه ها گزارش شده است.!( همشهری، شنبه، 15/6/1393، شماره 6342، زیست بوم، ص 7).
 کشتار بی رحمانه خرس مادر و توله های آن در سمیرم، موجب مطرح شدن دوباره مشکلات فرهنگی و اجتماعی در مواجه با طبیعت و همچنین، نقص نظام حقوقی ایران و خلاء قوانین موضوعه نسبت به حقوق حیوانات و در برخورد با این گونه موارد شده است. بنا به گزارش ها، عوامل این اقدام از شکارچیان سابقه دار و خشن منطقه بوده و از تکرار این گونه اعمال خشونت بار، به ترتیب ذکر شده نیز ابائی ندارند!

 جنایت مزبور، دیده بان حقوق حیوانات را بر آن داشت که همراه 27 سمن دیگر، این روز را "روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات" نامگذاری کنند و هر ساله در این روز برنامه ای داشته باشند.

دو سال پیش، کنسرت گروه خورشید سیاه به عنوان یک گروه موسیقی محیط زیستی برگزار شد و امسال نیز " اولین همایش تخصصی حقوق حیوانات"  در تاریخ 20 شهریور، پنج شنبه همین هفته به همت جمعی از سازمان های مردم نهاد فعال در حیطه حیوانات و حیات وحش با حضور مسئولان، حقوقدانان، کارشناسان، فعالان حقوق محیط زیست و حیوانات در دستور اقدام قرار دارد تا ضمن بررسی وضعیت موجودِ حقوق حیوانات در نظام حقوقی ایران، نسبت به آسیب شناسی مراتب و خلاء قانونی موجود و ارائه راهکارهای حقوقی و مدیریتی مربوطه جهت تبیین نظام حقوقی و قانونی مربوط به حقوق حیوانات اقدام شود.

در این همایش که همزمان با سالگرد اعلام خبر کشتار فجیع سه خرس در مرکز ایران برگزار خواهد شد، صاحب نظران به ارایه دیدگاه های تخصصی در زمینه حقوق حیوانات، حیوان آزاری و نقص قوانین جاری در برخورد با حیوان آزاری خواهند پرداخت .

در خلال این برنامه، اهدای سه نشان خرس قهوه ای سال ۱۳۹۳ به فرد، جوان و گروه فعال حیطه حقوق حیوانات پیش بینی شده است.

همایش مزبور از ساعت 10تا 12:30 روز پنج شنبه 20 شهریور در سالن همایش های سازمان حفاظت از محیط زیست در پارک پردیسان، واقع در ضلع شمالی بزرگراه شهید حکیم، بین بزرگراه شیخ فضل الله و یادگار امام برگزار می شود.

برای آشنایی بیشتر با گروه دیده بان حقوق حیوانات، به این نشانی اینترنتی مراجعه کنید : http://arw.ir/


ایمیل نویسنده: zamani.i.l.institute@gmail.com


  • چهارشنبه 19 شهريور 1393-11:38

    شکار ممنوع. حیوانات را شکارنکینم. ما انسانیم؟!!


    ©2013 APG.ir