تعداد بازدید: 4103

توصیه به دیگران 0

جمعه 21 شهريور 1393-9:8

ابتکار: در بدترين شرايط مسئوليت محيط زيست را پذيرفته ايم

گزارش+عکس از نشست رییس سازمان محیط زیست کشور با سمن ها


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محمد اسماعیل بخشی سورکی: عصر پنج شنبه معصومه ابتكار –معاون رئيس جمهوری و رياست سازمان محيط زيست كشور-در نشست با سمن هاي استان مازندران در سالن همايش محيط زيست استان حضور يافت.

در اين همايش ناصر مهردادي-مديركل محيط زيست استان مازندران- ابراز داشت: اعتقاد داريم اگر پيوند بين محيط زيست، اصحاب رسانه و سازمان هاي مردم نهاد و سمن هاي زيست محيطي نباشد در كار خود موفق نخواهيم بود.

*همه مديران بايد به دوستداران طبيعت تبديل شوند

علي فلاح –مشاوراستاندارمازندران در امور محيط زيست و دبیر سازمان مرم نهاد آسان– اظهار داشت: محيط زيست به صفا، صميميت و عطوفت بيشتري نياز داشت كه با حضور خانم دكتر ابتكار اين امر محقق شده است.

وي به برگزاري اولين همايش قران و محيط زيست، قضات و محيط زيست، دهياران، شوراي اسلامي و محيط زيست و همچنين برگزاري اولين همايش باران دماوند توسط ngoهاي استان اشاره كرد و گفت: اين سمن ها با اقدامات داوطلبانه خود جلوي بسياري از بي تدبيري ها را گرفتند.

مشاور استاندار مازندران ابراز داشت: اين سمن ها بيش از 50 تن ذرت جمع آوري و به دوستان مسئول در محيط زيست تحويل دادند، در حالي كه در سال 89 بيش از 500 هكتار از جنگل هاي مازندران در آتش سوخت و دل طبيعت دوستان به درد آمد.

وي با بيان اينكه يك گرم شيرآبه زباله شش مترمكعب آب و يك گرم روغن بيش از يك ميليون مترمعكب آب را آلوده مي كند افزود: ايران در حال صنعتي شدن است و بايد تدبير صورت پذيرد.

فلاح ابراز داشت: همه مديران و ادارات بايد به دوستداران طبيعت تبديل شوند و دايره مجوز شكار نيز به دايره محبت به پرندگان تبديل شود.

اين فعال محیط زیستی با بيان اينكه 68 هزار هكتار منطقه حفاظت شده ميانكاله تنها با 10 محيط بان محافظت مي شود، افزود: اگر قرار باشد براي هر هزار هكتار هم يك نفر به عنوان محافظ در نظر گرفته شود اين منطقه نيازمند 68 محيط بان است.

وي همچنين گفت: متاسفانه اين منطقه از يك ايستگاه اطفای حريق نيز محروم است و سايت آموزش نيز در منطقه ميانكاله احداث نشده است.

فلاح NGOها را وزن اجتماعي جامعه و وجدان هاي بااخلاق اجتماع دانست و گفت: سمن ها اعتبارشان به اخلاق و عملكردشان است و هر چه بيشتر از آنها استفاده شود در انجام كارها موفق تر خواهيم بود.

*اراده سياسي حكومت براي حل مشكلات بسيار ضعيف است

در اين همايش پس از پخش كليپ هايي از فعاليت سازمان محيط زيست، بعضي از نمايندگان سمن هاي مردمي نظرات خود را مطرح كردند كه فرازهای مهم اين سخنان به شرح زير است:

-خانم قلي پور دبير انجمن دوستداران طبيعت قائم شهر: تعريف منافع ملي و عمومي تفسير به راي مي شود و هر كس به نفع خود از آن برداشت مي كند كه نياز است تا اصلاح صورت پذيرد.

عبادي دبير علمي شوراي هماهنگي انجمن هاي زيست محيطي مازندران: فرهنگ سازي و اخلاق محيط زيستي عملا اتفاق نيفتاده است. بيشتر گسترده فعاليت هاي سمن ها در دهه اخير نمادين، فانتزي و تشريفاتي بوده است و شاهد مشاركت واقعي نبوديم. قوانين پيچيده NGOها را يكي پس از ديگري از راه به در كرده است. متاسفانه محيط زيست به لحاظ ساختاري نتوانسته است توانمند شود و نياز است تا با توانمند سازي اين بخش سمن ها نيز جايگاه واقعي خود را پيدا كنند. شنيده شده كه مركز مطالعات انتقال آب خزر در گرمسار در حال شكل گيري است كه اميدواريم جلوي پروژه انتقال آب درياي خزر گرفته شود.

عارف نماينده انجمن دوستداران طبيعت دارابكلا: در همين سالن شكارچيان حيوانات و پرندگان به عشق طبيعت، تفنگ هاي خود را شكستند تا با طبيعت آشتي كنند.

ابوطالبي نماينده حوزه دانشگاهيان: شبكه زيست محيطي در دوره اول رياست خانم ابتكار شكل گرفته است، سپس در دهه 80 شبكه ملي محيط زيست در كشور ثبت شد. قشنگ صحبت كردن و كف زدن مشكلي را حل نمي كند، بلكه بايد با تشكيل كارگروه، برنامه ها و دستورالعمل هاي اجرايي تدوين شود. يك كار پايلوت در مازندران استارت زده شود تا به كل كشور تعميم يابد و آن فعال ساختن تصفيه خانه هاي شهرك هاي صنعتي است كه مي توانيم با فعال سازی آنها بخشي از مشكلات فاضلاب هاي خانگي و صنعتي را سامان دهيم.

-مسعود مولانا دبيراجرايي انجمن دوستداران دماوند كوه: اراده سياسي حكومت براي حل مشكلات بسيار ضعيف است. فاجعه با سرعت موشك در حال پيشروي است اما حركت بازدارنده لاك پشتي است.

جمال ابوطالبي دبيرانجمن دوستداران طبيعت زاغمرز: مشكل مازورت در پالايشگاه نفت جدي است و ما صبح ها گردي از اين موارد آلوده را در حياط منزل خود مي بينيم.

*نمي توان انتظار داشت كه مشكلات در كوتاه مدت حل شود

در ادامه اين برنامه از فاز اول سامانه نظارت تصویری مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به صورت آنلاین، کتاب نقشه راه محیط زیست استان مازندران و بازی زیست محیطی برای گوشیهای موبایل رونمایی شد.

معصومه ابتكار در اين همايش با ابراز خرسندي از حضور در جمه تشكل هاي مردمي اظهار داشت: خوشحاليم كه در فضاي دولت تدبير و اميد فرصتي فراهم شد تا صداي سازمان هاي مردم نهاد شنيده شود.

وي با بيان اينكه سمن ها بايد در چارچوب قانون در سطوح سياست گذاري مشاركت داشته باشند و با نظرات خلاقانه وارد شوند، افزود: در خيلي از موارد نكاتي كه مطرح شد درست است، اما معضلات محيط زيست كشور بسيار زياد است.

معاون ریيس جمهوری اظهار داشت: نمي توان انتظار داشت كه مشكلات در كوتاه مدت حل شود، چرا كه سالها به اين مشكلات بي توجهي شده است و نيازمند برنامه ريزي و گذشت زمان هستيم.

وي با نفي سخنان يكي از نمايندگان سمن ها در خصوص نبود اراده سياسي در حكومت ابراز داشت: از طرف دولت اين اراده كاملا وجود دارد چرا كه اولين مصوبات دولت محيط زيستي بوده است.

دكتر ابتكار از كارآمدي استانداران و توجه ويژه آنها به محيط زيست خبر داد و گفت: نگاه متعادل دكتر روحاني بر مبناي ايجاد توسعه پايدار با حفظ مسايل زيست محيطي سبب اين امر بوده است.

وي با بيان اينكه ريیس جمهوری، دولت را با 40 درصد تورم تحويل گرفته و در مدت كوتاه آن را به 23 درصد رسانده است، افزود: كشور بايد مسير تعالي خود را همپا با توسعه اقتصادي و با لحاظ مسايل زيست محيطي ادامه دهد.

ريیس سازمان محيط زيست كشور گفت: در راستاي تحقق اين امر نه تنها سازمان هاي مردم نهاد بايد هم افزايي داشته باشند، براي رسيدن به بلوغ مدني بايد افراد تحمل سخنان همديگر را داشته باشند.

وي با تاكيد بر اينكه همه شما يك صدا براي ايران هستيد، افزود: اگر اين هم افزايي وجود داشته باشد مي توانيم در برنامه ششم توسعه شاهد اعتلاي وضعيت زيست محيطي كشور باشيم.

ابتكار تصريح كرد: كشورهايي كه آينده اي براي توسعه پايدار و اشتغال جوانان خود نداشته باشد نمي تواند دم از توسعه اقتصادي بزند، پس بايد اميدوار بود كه با كاهش نرخ تورم و بهبود شرايط اقتصادي و با بازگشت آرامش به كشور، بتوانيم در اين زمينه تلاش مضاعفي داشته باشيم.

وي با تشريح شرايط اقتصاي كشور اظهار داشت: دامن زدن به مطالبات، بدون در نظر گرفتن مشكلات يك توقع بيجا است و شما در عمل تفاوت اين دولت را با دولت قبل را مي توانيد در همين يك سال گذشته ببينيد.

اين مسئول از در دست اقدام بودن طرح مسير سبز، ساحل پاك در دولت خبر داد و گفت: ما اين طرح را در دولت در دست اقدام داريم و طي تفاهم نامه اي هم با وزير كشور بر اين موضوع تاكيد شده است.

وي با بيان اينكه حركت از سوي دولت در حال انجام است، گفت: كار براي تسهيل زباله سوز نوشهر و ساري نيز در حال پيگيري است.

دكتر ابتكار با بيان اينكه مشكلات بسيار زياد است، افزود: بايد با ايجاد هم افزايي و بر اساس برنامه هاي سمن ها از طريق شبكه سازي اين مسايل پيشنهاد و بيان شود.

وي ادامه داد: شبكه هاي ملي، استاني و محلي بايد اتفاق بيفتد تا نمايندگان سمن ها در تدوين برنامه هاي استاني و بخشي بتوانند با دولت و مجموعه محيط زيست همكاري داشته باشند.

ریيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور با بيان اينكه اتاق فكر سمن ها بايد تشكيل شود و به طور منظم هم جلسات شان را برگزار كنند، افزود: در بسياري از مسايل و موضوعات نيازمند جلب مشاركت مردم هستيم.

وي با تاكيد بر اينكه بايد برنامه هايي براي تنوير افكار عمومي و جلب مشاركت مردمي توسط سمن ها برگزار شود، گفت: ما هم برنامه هاي كلان در سطح آموزش و پرورش و دولت داريم.

ابتكار گفت: به دنبال كار شعاري و روبنايي نيستيم و اعتقاد داريم كه بايد كارها كارشناسي و به صورت اساسي انجام شود كه همه اينها نيازمند تعهد در رفتار است.

وي با بيان اينكه در راستاي هم افزايي، سمن ها بايد به اختلاف نظر هم احترام بگذارند، افزود: اگر مي خواهيم جامعه مدني سالم داشته باشيم، بايد همديگر را تحمل كنيم و مناسبات اوليه رفتارهاي مدني را رعايت كنيم كه ما در محيط زيست اين آمادگي را داريم.

معاون ریيس جمهور ابرازداشت: همه ما در بدترين شرايط مسئوليت محيط زيست را پذيرفته ايم، در حالي كه در جريان همه اين مسايل و مشكلات هستيم.

ابتكار با بيان اينكه توسعه اي كه بايد در پارس جنوبي اتفاق مي افتاد رخ نداده است و 8 سال اين سايت تعطيل بود، افزود: ما مي دانيم كه مازوت ضرردارد اما چاره اي نيست و نمي توانيم پالايشگاهي را كه برق صنعت و كشور را تامين مي كند، تعطيل كنيم.

وي با بيان اينكه همه شهروندان تهراني اكنون مي توانند نفس بكشند، افزود: سالها بنزين آلوده در جايگاه ها توزيع كردند و به همت مسئولان بنزين آلوده ديگر توليد و توزيع نمي شود.

معاون رئيس جمهور از توليد و عرضه بنزين هاي يورو4 در تهران و سپس شهرهاي بزرگ و آلوده خبر داد و گفت: تلاش مي كنيم تا با انجام اين كار آلودگي هوا را به سطح قابل ملاحظه اي كاهش دهيم.


  • دوشنبه 24 شهريور 1393-15:7

    خانم قلی پورمسول جمعیت زنان مبارزه با الودگی محیط زیست قایم شهر هستند

    • علي صداقتپاسخ به این دیدگاه 1 2
      يکشنبه 23 شهريور 1393-15:40

      سلام من يك زاغمرزي ام اگه ميشه متنو اصلاح كنيد چون آقاي جمال ابوطالبي رييس انجمن دوستداران طبيعت سبز زاغمرز هستن اما شما نوشتيد دبير ممنونم .


      ©2013 APG.ir