تعداد بازدید: 3581

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 23 شهريور 1393-18:48

صادرات در قرنطینه/حضور کمرنگ در بازار هدف

در نشست رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با صادرکنندگان این بخش مطرح شد: صادرکنندگان از قرنطینه محصولات کشاورزی ابراز نگرانی می کنند/پرتقال ما به درد صادرات به روسیه نمی خورد/مشکل ما بسته بندی میوه ها نیست بلکه کیفیت پایین آن ها است.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، مینا محسن پور: دلاور حیدرپور -رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران- پیش از ظهر امروز در نشست با صادرکنندگان بخش کشاورزی استان که در جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: علی رغم پتانسیل های بالایی که مازندران در تولیدات محصولات بخش کشاورزی دارد، در برخی محصولات دچار کمبود هستیم، که این نیاز را باید با واردات برطرف کنیم.

وی با اشاره به اهمیت صادرات برای تنظیم بازار و حمایت از تولید، گفت: مازندران با صادرات 200 میلیون دلاری محصولات کشاورزی در سال، از رشد خوبی برخوردار است.

این مسئول با اشاره به اینکه در بخش لبنی شاهد رشد 30 درصدی در استان هستیم، افزود: مازندران کانون خوبی برای تولیدات بخش طیور است.

حیدرپور اظهار داشت: با توجه به شرایط و پتانسیل های تولید که در کشور وجود دارد، باید تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از محصولات کشاورزی از مزیت صادرات خوبی برخوردار نیستند، افزود: بخش کشاورزی باید به گونه ای رشد کند که کسری نیاز واردات، به سمت تراز خارجی مثبت پیش رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: در سال 81 و 82 صادرات بخش کشاورزی از واردات آن بیشتر بوده است که در حال حاضر شاهد تراز بازرگانی منفی بخش کشاورزی هستیم و مازندران با توجه به پتانسیل های بالا، این توانایی را دارد که به سمت تراز مثبت پیش رود.

حیدر پور با بیان اینکه حمایت از صادرات به عنوان یک اصل پذیرفته شده است، افزود: باید از تولید به صورت عام حمایت شود و حمایت از تولید داخل، توسعه صادرات را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه حضور در بازارهای جهانی دارای سلیقه های خاصی مانند بسته بندی متفاوت با داخل کشور است، گفت: صادرات باید بر اساس بازار هدف مد نظر باشد.

حیدر پور با ابراز نگرانی از بخش حمل و نقل جهت صادرات محصولات کشاورزی، گفت: حمل و نقل دریایی سبب کاهش بسیاری از هزینه ها در صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای آسیای میانه می شود که این ظرفیت در دریای خزر وجود ندارد و سبب می شود صادرکنندگان هزینه های بالایی را برای صادرات پرداخت کنند.

وی کشتی های مجهز به سردخانه را که سبب انتقال سریع تر محصولات کشاورزی به کشورهای آسیای میانه می شود، خواستار شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در بخش اطلاع رسانی قیمت و وضعیت محصولات کشاورزی که در اختیار صادرکنندگان جهت ورود به بازارهای هدف قرار دارد دچار کمبودهایی هستیم که نیازمند است دستگاه های متولی توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

حیدر پور با بیان اینکه مسئولیت تنظیم بازار از امسال به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، افزود: مسئولیت اصلی صادرات در کشور بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید از ظرفیت های موجود به درستی استفاده کنیم.

این مسئول با اعلام اینکه 50 درصد تولید مرکبات کشور از مازندران انجام می شود، گفت: ظرفیت بالایی جهت صادرات مرکبات وجود دارد، که در حال حاضر از این ظرفیت کمتر استفاده می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ابراز داشت: در خصوص پایانه صادرات گل و گیاه بر اساس شرایط کالاهایی که صادر می شود، از نظر بسته بندی و نگهداری اقداماتی در استان صورت گرفته که متاسفانه به نتیجه نرسیده است.

حیدر پور در ادامه گفت: برای پایانه صادرات گل و گیاه در غرب استان 15 سالی است که هزینه هایی صورت می گیرد، اما هدف دار نیست.

وی خواستار رعایت فرهنگ و اخلاق صادراتی در امر صادرات محصولات کشاورزی شد و افزود: صادرکنندگان باید منافع خود و کشور را در بازار هدف در نظر بگیرند و استانداردهای لازم را جهت صادرات محصولات کشاورزی، به خصوص کیوی و مرکبات رعایت کنند.

*حضور کمرنگ در بازار هدف

در ادامه نشست، پیش از بیان مشکلات صادر کنندگان، غلام رضا عشریه - رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران – گفت: با توجه به اینکه سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی محصولات کشاورزی است و مازندران ظرفیت بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد، باید تلاش برای صادرات محصولات در کشورهای منطقه صورت گیرد.

عشریه با بیان اینکه صادرکنندگان نیازمند حمایت و پشتیبانی همه جانبه در بخش صادرات محصولات کشاورزی هستند، افزود: نبود حمایت از صادرکنندگان سبب حضور کم رنگ در بازارهای هدف خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران ادامه داد: صادرکنندگان با وجود ریسک بالای برگشت سرمایه، حضور کمرنگی در بازار هدف دارند که این برای ما راضی کننده نیست.

وی تصریح کرد: جوایز صادراتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی سبب حمایت از آنها خواهد شد.

عشریه با بیان اینکه باید برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای منطقه از تجربه دیگر کشورها استفاده کرد، ادامه داد: صادرکنندگان مازندرانی انتظار حمایت صد درصدی ندارند و انتظار آنان، بهره مندی از حداقل پیشتیبانی و حمایت است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران با ابراز نگرانی از دریافت بهره بانکی 25 درصدی از سوی بانک ها از بخش های تولیدی، گفت: با دریافت این میزان بهره بانکی از فعالان بخش اقتصادی بازار خوبی برای صادرات در بازار منطقه نخواهیم داشت.

عشریه همچنین تصریح کرد: صادرکنندگان از قرنطینه محصولات کشاورزی ابراز نگرانی می کنند.

وی ادامه داد: صدور گواهی دام پزشکی با مشکل صورت می پذیرد و از سازمان جهاد کشاورزی و دام پزشکی استان انتظار داریم مشکلات در حوزه صادرات محصولات شیلاتی را رفع کند.

این مسئول همچنین تصریح کرد: از ابتدای امسال تعرفه کیوی جهت صادرات بسیار بالا بوده است و از سازمان جهاد کشاورزی انتظار داریم تعرفه این محصول را برای صادرات کاهش دهد.

عشریه با بیان اینکه در استان جایگاه انجمن برنج خالی بود، از گرفتن مجوز تاسیس شورای برنج از اتاق ایران، خبر داد.

*میوه های ما تجاری نیست

در ادامه جلسه برخی از صادرکنندگان به بیان مشکلات خود پرداختند.

مجید فانی –صادر کننده محصولات کشاورزی از شرکت پاک مهر شمال– با بیان اینکه فرهنگ صادرات در مازندران نهادینه نشده است، افزود: شناسایی بازار بسیار مهم است و این درحالی است که ما برای شناخت بازار هدف اصلا کاری نکرده ایم.

وی برقراری نرخ تعرفه ترجیحی و تضمین برگشت هزینه به صادرکننده را به عنوان خواسته اش از سازمان جهاد کشاورزی مطرح کرد.

حسن قهرمان پور –صادرکننده مواد غذایی و خشکبار از شرکت رویا چای تنکابن– تصریح کرد: از سال 89 صادرات میوه به شکل درست و اصولی انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه کسی که جنس خوب دارد به دنبال مشتری نیست بلکه مشتری به دنبال اوست، افزود: مقدار زیادی از کیوی ما به شکل قاچاق و غیر اصولی از ایران خارج می شود و اگر استاندارد این میوه رعایت نشود و از ایران خارج شود باعث بی اعتمادی بازار خارج به این محصول می شود.

وی ادامه داد: یکی از اصول صادرات شناختن جغرافیا است.ما باید به خوبی مناطق مختلف و سلیقه بازارشان را بشناسیم تا بتوانیم محصول درست را صادر کنیم.

این صادرکننده با بیان اینکه پرتقال ما به درد صادرات به روسیه نمی خورد، دلایلش را هم رنگ و هم اندازه نبودن، هسته داشتن و ترش بودن نسبت به محصولات موجود، اعلان کرد.

علی نقی پور –صادرکننده محصولات کشاورزی بازرگانی نقی پور– با بیان اینکه میوه های ما تجاری نیست، ادامه داد: بازار دنیا اکنون به دنبال طعم نیست و فقط رنگ و شکل و ظاهر میوه در بازار جهان طرف دار دارد.

وی از قرنطینه مازندران ابرازگله مندی کرد و افزود: وقتی مازندران برای قرنطینه این قدر سخت می گیرد، ما محصول مان را برای قرنطینه به استان دیگری می فرستیم واین گونه محصول را صادر می کنیم.

این صادرکننده افزود: مشکل ما بسته بندی میوه ها نیست بلکه کیفیت پایین آن ها است و جهاد آموزش های لازم را برای تولید کننده و صادرکننده و همچنین شیوه های نوین بسته بندی در نظر نگرفته است.

*قرنطینه خط قرمز هر کشوری است

دلاور حیدرپور در پاسخ به این اظهارات، گفت: ما به مشکلات موجود واقف و از نگرانی های شما آگاه هستیم. دولت هم اصل را بر روابط خارجی گذاشته است که نتایجی هم در پی داششه اما می دانیم که کافی نیست و امیدواریم با گرفتن نتایج نهایی، شما راحت تر بتوانید با زبان اقتصادی با دنیا صحبت کنید.

 وی ادامه داد: تنها 50 درصد ظرفیت مرغداری درحال حاضر فعال است و این هم به واسطه سرمایه گذاری مردم محقق شده است. ما ظرفیت بزرگی در زمینه مرغ داریم واین فرصت پیش آمده برای تجارت با روسیه غنیمتی است که باید از آن بهره کافی ببریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: پیش از این استاندارد مرغ ما به استاندارد مورد نظر روسیه نمی رسید، ولی اکنون با بسته شدن درهای بازار جهان و البته ارتقای کیفی مرغ مان می توانیم بازار روسیه را نیز به دست بیاوریم و این باعث ارتقا کیفیت بازار داخلی نیز خواهد شد.

وی در خصوص قرنطینه پاسخ داد: قرنطینه خط قرمز هر کشوری است و اگر به درستی رعایت نشود اعتبار محصول صادر شده و منبع صادر کننده وحتی کشور زیر سوال خواهد رفت.

حیدرپوردر خصوص آسیب برف غرب استان نیز گفت: دولت هرچند که دیر به فکر افتاد، اما با تخصیص 123 میلیارد تومان تسهیلات با سود متعارف برای احیای محصولات آسیب دیده اقدام کرد.



    ©2013 APG.ir