تعداد بازدید: 3651

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 26 شهريور 1393-14:58

دفاع رهبری از پایتخت/مخالفان خلع سلاح شدند

امیدواریم این نگاه و هوشمندی رهبر فرزانه انقلاب در تحلیل کارشناسانه از سریال پایتخت، سرمشق و الگوی مسئولان استان قرار گیرد تا رویکردشان نسبت به محصولات و آثار فرهنگی عاری از سیاست زدگی و غلبه احساسات باشد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، عباس مهدوی: نوروز 1390 وقتی سریال پایتخت یک از شبکه یک پخش  شد، موجی از حاشیه سازی در مازندران آغاز شد.

مسئولان مازندران آغازگر جنجال های رسانه ای بودند و از هر تریبونی برای نفی این سریال نوروزی استفاده می کردند. عمده این اظهارنظرها فارغ از هرگونه تحلیل منطقی و نگاه ساختاری به یک اثر تلویزیونی بود.

مسئولان مخالف سریال پایتخت، مدیر رسانه ملی را به نابودی فرهنگ مازندرانی متهم می کردند. برخی اظهارنظرها نیز در نوع خود اعجاب آور بود! آن زمان چون اسفندیار رحیم مشایی در دولت احمدی نژاد بروبیایی داشت، عده ای از مسئولان مخالف این سریال در مازندران بر این باور بودند که هدف عزت الله ضرغامی تضعیف چهره مشایی است که زادگاهش مازندران است!

به یاد دارم تنها پایگاه خبری مجازی که بر ضرورت نقد منصفانه و نگاه واقع بینانه به این سریال داشت، مازندنومه بود .

برخی چهره های حاکمیتی مطرح استان مخالف جدی این سریال بودند.

در نوروز همان سال حسین قبادی -خبرنگار واحد مرکزی خبر در مازندران- به دلیل یادداشت هایی که پیرامون سادگی و انسانی بودن پایتخت یک نوشته بودم، از من خواست تا با دوربین واحد خبر مصاحبه کنم.  این گفتگو کوتاه با دردسرهای عظیم همراه بود!

 پای استانداری هم به این مصاحبه و یادداشت ها باز شد. بهترین حربه این بود که مسئول روابط عمومی دستگاه فرهنگی دولت در مازندران خلاف جریان شنا می کند و پیشتاز حمایت از سریال پایتخت است و در اردوگاه رسانه ملی خیمه زده است! در حالی که من از جنبه حقیقی و رسانه ای به تحلیل این سریال پرداخته بودم.

 هرچه فریاد زدیم که پایتخت تهدیدی برای مازندران نیست و به جای مقابله باید آن را به یک فرصت تبدیل کرد، فایده ای نداشت.

آن روزها، مازندنومه تنها جایی بود که مقابل این مخالفتهای بی اساس ایستاد و با وجود ترکش های متعدد، ماوایی شد تا بتوان با مخالفان بانفوذ پایتخت صحبت کرد. بعدها پایتخت 2 و 3 نیز ساخت شد و با اقبال مردم مواجه شد.

این روزها پس از گذشت چهارسال، حقانیت نگاه حامیان پایتخت و مازندنومه عیان شد که هدف و مسیرمان درست بود و روسیاهی برای مخالفان باقی ماند؛ مخالفانی که حتی سریال را کامل ندیده بودند و قضاوت کردند.

روابط سالم خانواده‌های ایرانی و فرهنگ ایرانی

سیروس مقدم- کارگردان سه گانه پایتخت، در دوران بستری رهبر معظم انقلاب به عیادت ایشان رفت. وی پس از این دیدار صمیمی که از نگاه ستودنی. مقام معظم رهبری به پایتخت ها سخن گفت.

سیروس مقدم گفته است:« در عیادتی که از مقام معظم رهبری داشتم، ایشان پایتخت‌ها را اثری ایرانی دانستند و فرمودند که روابط سالم خانواده‌های ایرانی و فرهنگ ایرانی در این اثر به خوبی دیده می‌شود.خیلی خوشحال شدم که ایشان را سالم و سلامت دیدم و روی گشاده ایشان برای ما قوت قلب بود.ایشان در این دیدار از یکی از سریال‌هایی که خیلی تعریف کردند و بنده استفاده کردم، همین سریال پایتخت بود. اول اینکه بنده را که شناختند و برایم جای خوشحالی زیادی دارد و تعریف کردند و گفتند سریال‌های شما را پیگیر هستم که سریالهای بسیار ایرانی است و به فرهنگ ما مردم و زندگی  ایرانی بسیار نزدیک است.

من هم از ایشان پرسیدم که کدام سریال‌هایم را می‌فرمایند و ایشان گفتند که پایتخت‌ها را پیگیری کرده‌ام و روابط سالم بین خانواده‌های ایرانی و شئون یک خانواده ایرانی در این سریال‌ها رعایت شده است. به مسئولان صداوسیما هم گفته‌ام که این سریال‌ها الگوی خوبی برای سریال سازی است. از مردمی بودن سریال هم تعریف کردند که من خیلی خوشحال شدم.»

امیدواریم این نگاه و هوشمندی رهبر فرزانه انقلاب در تحلیل کارشناسانه یک اثر تلویزیونی سرمشق و الگوی مسئولان استان قرار گیرد تا رویکردشان نسبت به محصولات و آثار فرهنگی عاری از سیاست زدگی و غلبه احساسات باشد.

روی سخن در این یادداشت با منتقدان این اثر پرمخاطب تلویزیونی نبود که دیدگاه و نظرشان قابل احترام است و ارزشمند، بلکه تلنگری بود به مخالفان عمدتاً صاحب منصب که به هیچ وجه پایتخت را دارای جنبه های مثبت انسانی و رفتاری نمی دانستند و آن را لکه ننگ توصیف می کردند!
 


  • جمعه 10 دی 1395-22:51

    هیچ وقت مقام معظم رهبری از سریال مزخرف پایتخت تعریف نکرده و نخواهد کرد
    این حرف کجا و کی زده شده؟!

    • جمعه 28 شهريور 1393-8:21

      آقای مقدم،وقتی رهبری از این سریال تعریف وتمجید کردند،دیگر هیچ کس نباید برای خود نظر بدهد.لطفا استارت پایتخت4 برای سال94را هم بزنید.تا بر اساس فرمایشات رهبری اقدام کرده باشید.

      • پنجشنبه 27 شهريور 1393-14:38

        ...واقعا حیفه چنین سریال های زیبایی که عاری از هر نوع توهین و اهانت و لودگی و تمسخر و تحقیری هست فقط برای یک قومیت ساخته بشه.

        • پنجشنبه 27 شهريور 1393-11:49

          ما همیشه مطیع رهبری بودیم و هستیم.
          ...!

          • همکار مطبوعاتیپاسخ به این دیدگاه 1 8
            پنجشنبه 27 شهريور 1393-9:57

            ... چه جوابی به این یادداشت دارن؟


            ©2013 APG.ir