تعداد بازدید: 4442

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 15 مهر 1393-20:12

برگزاری اولين همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در مازندران

فلاح: فضاي امنيتي براي سرمايه گذاري مساعد است

استاندار مازندران: سند چشم انداز مانع رشد و توسعه استان است/هر سرمايه گذاري كه در خصوص احداث سالن هاي سينمايي بخواهد فعاليت كند از او حمايت خواهيم كرد+عکس


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمداسماعیل بخشی سورکی: ربيع فلاح جلودار-استاندار مازندران- در نشست خبري خود با رسانه ها از برپایی اولين همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در استان مازندران، در تاریخ 17 مهرماه در محمودآباد خبر داد.

وي با بيان اينكه بودجه ها در دو بخش درآمدهاي دولتي در قالب بودجه سنواتي و اعتبارات فاينانس قابل جذب خواهد بود، افزود: اعتبارات دولتي در قابل بودجه سنواتي در استان ها توزيع مي شود.

مقام عالي دولت تدبير و اميد در مازندران با تاكيد بر اينكه علاوه بر بودجه دولتي بودجه ملي نيز وجود دارد كه در اختيار وزارتخانه ها است، ابراز داشت: البته تمام تلاش ما بر اين است كه بودجه از قالب ملي خارج و در اختيار استان ها قرار گيرد.

وي بيشترين پيگيري ها را مرتبط با پروژه هاي نيمه تمام عنوان كرد و گفت: تحت هر شرايطي بايد اين پروژه هاي نيمه تمام تعيين تكليف شود، البته اميدواريم كه در مازندران بسياري از اين پروژه ها به اتمام برسد.

استاندار مازندران بخش ديگري از اعتبارات را پنهان دانست و ابراز داشت: هر استاني به نسبت فعاليت هايي كه دارد مي تواند نسبت به جذب اين اعتبارات اقدام كند.

فلاح جلودار با بيان اينكه بيشترين توجه ما نسبت به جذب اعتبارات صندوق توسعه ملي و فاينانس است، افزود: با تلاش دولت تدبير و اميد اعتبارات شش ماهه در حدود 50 درصد تخصيص يافته كه در مورد طرح هاي زيربنايي هم قول داده شده كه تخصيص 100درصد باشد.

وي گفت: سرمايه گذاري در بخش اقتصادي مانند گذشته نيست بلكه به عنوان هدف اجتماعي و اقتصادي مطرح است، چرا كه سرمايه گذاري به عنوان پيش شرط توليد است كه انتقال و تامين معيشت مردم را در پي خواهد داشت.

استاندار مازندران با بيان اينكه اقتصاد دانان سرمايه را به عنوان نيروي محركه رشد مي دانند، افزود: البته فضاي امنيتي و اجتماعي سرمايه گذاري بايد آماده و زيرساخت ها نيز مهيا شود كه اكنون فضاي امنيتي و اجتماعي استان مازندران براي سرمايه گذاري مساعد است.

*سند چشم انداز مانع رشد و توسعه استان است

نماينده دولت تدبير و اميد با انتقاد از برخي رسانه ها و مطبوعاتي كه بدون منبع، خبري را درج مي كنند، گفت: در بسياري از مواقع بايد مصلحت و انتفاع مردم جامعه نيز مورد نظر قرار گيرد.

فلاح جلودار با بيان اينكه بررسي هاي ما نشان داد كه سند چشم انداز مانع رشد و توسعه استان است، افزود: در همان ابتداي كار با حضور كارشناسان نسبت به تغيير سند چشم انداز اقدام كرديم.

وي ادامه داد: توسعه تنها در محور كشاورزي قابل دستيابي نيست و بايد در مباحث گردشگري و صنعت نيز اقدامات اساسي صورت پذيرد.

استاندار مازندران با تاكيد بر اينكه سرمايه گذاري نيازمند مشاركت همه مردم است افزود: ظرفيت درياي مازندران بيش از 200 هزار تن است كه قابل احصا است و بايد تلاش شود تا سرمايه گذاري در اين بخش به صورت عملي صورت پذيرد.

*سخنرانی ها را کم کردیم

وي گفت:استان مازندران بايد از نظر اقتصادي منشا تحول باشد و ضمن اينكه خود استان در زمينه هاي مختلف خودكفا باشد، بتواند نيازمندي كشور را هم تامين كند.

ربيع فلاح هدف از سرمايه گذاري و برگزاري اين همايش را اشتغالزايي، افزايش درآمد خانوار و بهبود وضعيت معيشت مردم دانست و گفت: براي برگزاري اين همايش بيش از شش ماه كار شده تا فرصت هاي سرمايه گذاري بخش هاي مختلف شناسايي و معرفي شود.

وي با بيان اينكه جهت تشويق سرمايه گذاران بحث صدور مجوزها را تسهيل خواهيم كرد، افزود: در معاونت برنامه ريزي استانداري پنجره واحد تشكيل شده است تا از طريق آن اخذ مجوز صورت پذيرد.

استاندار مازندران با اشاره به اينكه بيش از 500 نفر مدعو استاني، ملي و حتي خارجي در اين همايش شركت خواهند كرد، افزود: اميدواريم بعضي از تفاهم ها در اين نشست انجام و عملي شود.

ربيع فلاح گفت: در اين همايش سعي بر اين بوده كه از تعداد سخنراني ها كاسته شود و چيزي كه اتفاق خواهد افتاد معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري در پنل هاي صنعت و معدن، گردشگري، كشاورزي و امور زيربنايي و انرژي است.

*سیاست درست دولت در حوزه اقتصاد

مقام عالي دولت تدبير و اميد در مازندران با بیان اینکه دولت از ابتدای کار تاکنون 75 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است که 1600 میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی و 71 میلیون یورو هم تسهیلات ارزی بوده است، افزود: دولت در مجموع 41 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات پرداخته است.

وي به سرمايه گذاري بنياد بركت و شركت شستا در مازندران هم اشاره كرد و گفت: بنياد بركت تعهد كرده است 200 ميليارد تومان در مازندران سرمايه گذاري كند كه در حال پيگيري كارها هستيم.

فلاح جلودار همچنين به لزوم تجميع نظرات در خصوص تدوين برنامه ششم توسعه كشور و استان نيز اشاره كرد و گفت: جايگاه بخش خصوصي در سرمايه گذاري استان بايد مورد نظر قرار گيرد چرا كه ديگر اعتبارات دولتي پاسخگوي نياز جامعه نخواهد بود.

وي به تورم 19 درصدي ماه منتهي به شهريور امسال اشاره کرد و گفت: طبق اطلاعات مركز آمار ايران اين رقم در كشور 20.6 درصد در همين دوره زماني است كه نشان از سياست درست دولت در موضوع اقتصادي دارد.

* به دنبال طرح هاي سرمايه گذاري بانك محور نيستيم

موسی ابن قاسم پیشه- مدیر کل اقتصاد و دارایی مازندران- نيز در اين جلسه با بيان اينكه 290 طرح در اين خصوص به دبيرخانه واصل شده است، افزود: در بين اين طرح ها 20 طرح كه داراي توجيه اقتصادي بودند و امكان سنجي آن نيز انجام شده بود، به عنوان طرح هاي شاخص سرمايه گذاري استان در قالب چهار پنل معرفي خواهند شد.

وي پنل هاي صنعت و معدن، كشاورزي و شيلات، گردشگري و اكوتوريست و گردشگري سلامت و امور زيربنايي و انرژي را به عنوان محورهاي اصلي اين همايش عنوان كرد و گفت: تلاش كرديم تا اين همايش در حد نمايش نباشد و متفاوت از ساير همايش ها برگزار شود.

اين مسئول با بيان اينكه سخنراني در حد افتتاحيه خواهد بود، گفت: اصل موضوع در قالب پنل هاي تخصصي در روز همايش ارائه خواهد شد كه تمام مشخصات پروژه، ميزان سرمايه گذاري و تعداد اشتغال ايجاد شده در اين پنل ها معرفي خواهد شد.

مديركل اقتصاد و دارايي مازندران گفت: اگر اطلاعات معرفي شده كامل نباشد در انتهاي پنل پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد تا نقاط ابهام احتمالي رفع شود.

وي با بيان اينكه در دهه 50 اقتصاد كشور به سمت دولتي سرعت داده شده است، افزود: بعد از آن كشورها به سمت سرمايه گذاري خصوصي رفتند كه متاسفانه در كشور ما اين امر به كندي اتفاق افتاد.

قاسم پيشه ابراز داشت: تعاوني ها در جذب،اختصاص و سهم بري اعتبارات از بخش دولتي كوتاهي كرده اند و توفيق خوبي حاصل نشده و درصدي كه بايد جذب مي شد انجام نشده است.

وي با بيان اينكه در سرمايه گذاري بايد امنيت و منفعت سرمايه كذار تامين شود، افزود: متاسفانه در سال هاي اخير نظارت خوبي صورت نگرفته است و بسياري از منابع به دنبال سفته بازي رفته است.

اين مسئول ادامه داد: به دنبال طرح هاي سرمايه گذاري بانك محور نيستيم و سعي كرده ايم تا به دنبال طرح هاي با توجيه اقتصادي باشيم.

وي با بيان اينكه كتاب فرصت هاي سرمايه گذاري تهيه و تدوين شده است افزود:سايت اولين همايش فرصت هاي سرمايه گذاي مازندران نيز با آدرس www.mioc.ir قابل دسترسي است.

*همه طرح ها بايد داراي پيوست زيست محيطي باشند

در ادامه استاندار مازندران نيز به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. ربيع فلاح در پاسخ به سوال خبرنگار مازندنومه مبني بر اينكه آيا محورهاي توسعه در سند چشم انداز مازندران همين موضوعات است يا خير اظهار داشت: اين چهار مورد از اولويت هاي اصلي ما در مازندران است.

وي با بيان اينكه اين به معناي آن نيست كه نسبت به بخش هاي ديگر بي توجهيم افزود: بخش هاي خصوصي به دنبال ايجاد فرصت هاي سرمايه گذاري جهت ايجاد درآمد و منفعت هستند و بايد مواردي مورد نظر قرار گيرد كه در اين راستا باشد.

استاندار مازندران همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری در خصوص رعايت مسايل زيست محيطي نيز ابراز داشت: همه طرح ها بايد داراي پيوست زيست محيطي باشند.

وي با بيان اينكه در سفر اخير خانم دكتر ابتكار به وي پيشنهاد شد كه اختيارات به مراكز استان ها تفويض شود افزود: ما استادان دانشگاهي داريم كه به عنوان مشاور مي توانند در اين زمينه كمك كنند.

استاندار مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در خصوص بی توجهی به ظرفيت هاي فرهنگي شهرستان قائمشهر گفت: اين گونه كه شما مي گوييد نيست، چرا كه بنده از روحيات فرماندار قائمشهر اطلاع دارم.

وي گفت: هر سرمايه گذاري كه در خصوص احداث سالن هاي سينمايي بخواهد فعاليت كند از او حمايت خواهيم كرد.


  • پنجشنبه 17 مهر 1393-7:1

    ما نكرفتيم آيا فضاي امنيتي بد است يا خوب !؟؟
    تفسير به راي يا


    ©2013 APG.ir