تعداد بازدید: 3449

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 22 مهر 1393-16:57

خوانش توسعه گرایانه از نقش وزارت اطلاعات در پیشرفت مازندران

گزارش ها و تحلیل های کارشناسی وزرات اطلاعات می تواند مقوم توسعه استان باشد.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ایرج نیازآذری، روزنامه نگار و کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای: عمومی ترین قرائت از نقش وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی امنیتی است که این تفسیر در قانون تشکیل این وزارتخانه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

پیش از تشکیل وزارت اطلاعات در مهرماه 1362فعالیت های اطلاعاتی، امنیتی و حفاظتی در چند نهاد انقلابی صورت می گرفت که با تلاش گسترده سیاسی، حقوقی و اجرایی فعالیت پراکنده ذیل وزارت اطلاعات متمرکز شد و این وزراتخانه در طول سال های پس از انقلاب اسلامی تاکنون، متناسب با شرایط و مسائل خاص انقلاب منشا خدمات و ماموریت های ارزشمند برای صیانت از دستاوردها و آرمان های نظام اسلامی بوده است. تعداد ی ازپرسنل خدوم، ساعی، انقلابی و ارزشی وزرات اطلاعات هم در ماموریت های سنگین، حساس و پیچیده اطلاعاتی و امنیتی جان خویش را در طبق اخلاص نهاده ومظلومانه و سرافرازنه فدای اسلام و انقلاب شدند.

این وزراتخانه همواره مورد تایید و تکریم حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده است و این توجه و تکریم خود سند افتخار سربازان گمنام امام زمان است.

این وزراتخانه در طول حیات خود مثل سایر پدیده های اجتماعی دارای فراز و نشیب هایی بوده اما باور و پندار عمومی و مردمی از این وزارتخانه معطوف به ارزیابی مثبت و قابل تقدیر است.

به کارکنان وزرات اطلاعات به واسطه سری بودن کارشان لقب سربازان گمنام آقا امام زمان (عج الله تعالی) داده اند که الحق این نشان زیبنده دلاورانی است که با مجاهدت های خاموش برای حفظ و صیانت از نظام، آسایش خود را ازدست می دهند تا آرامش مردم پایدار بماند.

مسائل اطلاعاتی و امنیتی ذاتا طرفداران فراوانی دارد و پیچیدگی ها و حساسیت های امور اطلاعاتی مورد توجه طیف های مختلف جامعه است، اما این روزها گرامی داشت سی امین سال تاسیس وزرات اطلاعات با مجوعه ای از فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و از این منظر فعالان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در نقش، اهمیت و کارکرد این وزارتخانه ورود کرده اند.

این قلم جدا از سایر وظایف و انتظارات از وزرات اطلاعات در افقی استانی و منطقه ای با توجه به اثربخشی و قدرت نرم و توان اطلاعاتی و نظارتی این تشکیلات، خوانشی توسعه گرایانه از نقش وزاتخانه مذکور متصور است و انتظار دارد اداره کل اطلاعات مازندران در روند ها و فرآیندهای توسعه استان ورود معناداری داشته باشد.

اگرچه برای افکارعمومی و مردم استان گزارشی از پیگیری های انجام گرفته به صورت خبری منتشر نشد و شاید امکان اطلاع رسانی نباشد، اما راقم این سطور معتقد است گزارش ها و تحلیل های کارشناسی این وزرات می تواند مقوم توسعه استان باشد.

در تمامی دنیا به نظریات و تحلیل های سازمان های اطلاعاتی و امنیتی به عنوان نهاد مستحکم نظارتی اهتمام ویژه ای می شود، از این رو ظرفیت کارشناسی و اطلاعاتی این وزارتخانه می تواند در ارائه آمار و اطلاعات بهنگام برای شتاب بخشی به روند های توسعه موثر باشد.

از سویی دیگر انحراف از برنامه ها و منابع و از دست دادن فرصت های سازندگی که منجر به عقب ماندگی استان مازندران شده است، به یک نگرانی و دغدغه برای مردم ولایتمدار دیارعلویان تبدیل است که جا دارد تشکیلات اطلاعاتی استان در این خصوص تلاش مضاعفی داشته باشند.

بی اعتمادی، هدردادن غنی ترین سرمایه اجتماعی هرنظام است و حفظ این سرمایه تلاش و مراقبت بسیار می خواهد. واقعیت این است که افکار عمومی نقش پررنگ تر و اثرگذارتری را از نهادهای نظارتی در روندهای توسعه استان خواستارند و امید دارند سازمان متعهد و حرفه ای امنیتی استان و سایر نهادهای نظارتی چون گذشته در راستای اهداف عالیه جمهوری اسلامی در تبیین " ملی سازی " مشکلات و تنگناهای استان نزد مقامات کشور تعارف نداشته باشد.

ترسیم دقیق مشکلات، پایش و پویش مستمر روندهای توسعه ای، نظارت سیستماتیک و علمی، طرح فرصت ها و توانمندی های استان، تکرار و برجسته سازی مزیت ها و تنگناها، آینده پژوهی و اجتماعی سازی مسائل جاری استان، ارتباط موثر و فراگیر با کنشگران توسعه، مطالعه علمی تهدیدات فراروی استان با مشارکت دانشگاهیان از دیگر گزاره ها و مطالبات مردم شهید پرورمازندران است.

وزارت اطلاعات به عنوان قوه عاقله نظام اسلامی که از کارشناسان و متخصصان مجربی برخوردار است می تواند هدایتگر ومقوم روند های توسعه و ناظری امین برای حفظ منابع و برنامه ها در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی باشد.

این وزارت با به کارگیری دانش و فنون روز می تواند نهادی حرفه ای، متعالی و دانش بنیان باشد و با توجه به تهعد والای سربازان گمنام حضرت ولی عصر این مهم دور از دسترس نیست.

وزارت اطلاعات یک وزارتخانه تخصصی، ملی و فرادولتی است و اقدام تحسین برانگیز مدیریت اطلاعات استان در برگزاری همایشی به همین مناسبت پیام فرست و تریبون مناسبی برای بیان مجاهدت های خاموش و تعامل هدفمند بین این نهاد انقلابی و دیگر کنشگران توسعه است.

درباره ترتیبات امنیتی منطقه و صورت بندی های اطلاعاتی خاورمیانه، انتظارات و مجادلات گروه ها و جریان های سیاسی، همچنین سایر خدمات، ماموریت ها و اقدامات وزارت اطلاعات، روزشمار و عناوین مختلفی که به مناسبت سی امین سال تشکیل آن منتشر شده مباحث و مطالب قابل ذکر و نقد وجود دارد که تحلیل و انتشار آن را به مجالی دیگرمی سپارم.



    ©2013 APG.ir