تعداد بازدید: 3788

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 30 مهر 1393-17:8

حجت الاسلام رسولی:

جلوگیری از حضور مردم در يادواره شهداي سورك بسيار قبيح است

امام جمعه میاندورود: مي توان در شبکه ای اجتماعی با جوانان ارتباط درستي برقرار كرد و به شكل منطقي به شبهات پاسخ گفت، اما ما متاسفانه چماقي را به دست گرفته ايم و همه را با آن زده ايم/  اگر فردي سخنران مراسم و يا مداح را قبول ندارد، مي تواند خودش به بهانه اي در مراسم شركت نكند، اما هرگز وظيفه ندارد كه به ديگران بگويد شما هم شركت نكنيد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: حجت الاسلام سيد مجتبي رسولي جويباري ظهر امروز در جلسه شوراي فرهنگ عمومي مياندورود خطر تحريف و انحراف در محرم را به علت حضور گسترده مردم جدي عنوان كرد و گفت: به دليل احساسات پاك و عواطف ناب است كه از نقد موشكافانه مسايل پرهيز مي شود.

وي استفاده از محرم و صفر در حد حضور در مساجد و حسينيه ها را ظلم به حضرت سيدالشهدا دانست و گفت: اعتقاد داريم كه بايد به درستي و با هدف از ظرفيت ها استفاده شود.

این مسئول با بيان اينكه سنت عزاداري، روضه و منبر در محرم براي ما يك اصل است، افزود: بر سر و سينه زدن از بعدازظهر عاشورا، سينه به سينه و نسل به نسل نقل شده و به دست ما رسيده است، لذا بايد حفظ شود.

وي با تشريح شرايط امروز جهان و طرح اين سوال كه آيا مدرنيته در تقابل با سنت است و يا در جهت تكامل سنت و حماسه عاشورا مي تواند موثر باشد، افزود: تحولات آنقدر زياد بوده است كه امروز به عصر پست مدرنيسم رسيده ايم، اما بايد از ظرفيت هاي تكنولوژي به درستي بهره برد.

ريیس شوراي فرهنگ عمومي مياندورود با بيان اينكه تحول، هميشه ريشه كني نيست افزود: تحول همان تغيير در جهت رشد و تعالي است و مدرنيته و پست مدرنيسم هم مي تواند براي تبديل شدن به احسن فعال شود و به استخدام سنت درآيد.

وي با اشاره به ماهواره ها، اينترنت و شبكه هاي اجتماعي گفت: چاقوي تيز و بران در همه آشپزخانه هاي منازل وجود دارد، اما اين به معناي حضور خطر نیست و تاكنون نيز هيچ چاقويي در منزل و آشپزخانه حتي دست يك كودك را خراش نداده است.

حجت الاسلام رسولي ابرازداشت: البته اگر چاقو دست نااهل بيفتد از هدف اصلي بهره برداري خود خارج مي شود و آن گاه است كه شكم ها، پاره خواهد كرد، بنابر اين خروج چاقو به اين سبك ممنوع است اما استفاده از چاقو كاملا مجاز است.

وي با تاكيد بر اينكه نمي توان مطلقا ورود چاقو به خانه را ممنوع كرد بلكه استفاده بيجا از آن ممنوع است، افزود: ممنوعيت مشكلي را حل نمي كند، بلكه براساس روايات انسان حريص به چيزي است كه از آن منع شده است.

امام جمعه مياندورود ممنوعيت به طور مطلق را كار ناصوابي عنوان كرد و اظهار داشت: بايد در اين عرصه هدايت و رهبري كرد و با فرهنگ سازي درست از اين ظرفيت ها در جهت سنت بهره برداري كرد.

وي به تشكيل گروه هاي مختلف در ماه محرم و صفر و ماه مبارك رمضان در شبكه هاي اجتماعي تاكيد كرد و گفت: امروز مي توان در اين فضاها با جوانان ارتباط درستي برقرار كرد و به شكل منطقي به شبهات پاسخ گفت، اما ما متاسفانه چماقي را به دست گرفته ايم و همه را با آن زده ايم.

*نقد منصفانه اي بود/جانا سخن از زبان ما مي گويي

حجت الاسلام رسولي در واكنش به نقد يك مداح در پاسخ به سخنانش در خصوص ايجاد انحراف توسط مداحان(رجوع کنید به مازندنومه: چرا وزن مداح پررنگ تر از روحانی شده است؟) با بيان اينكه از نقد استقبال مي كند، افزود: به عقيده بنده نقد بسيار عالي و كارشناسانه اي بوده است كه در واقع بايد گفت جانا سخن از زبان ما مي گويي.

وي ادامه داد: بايد براي محرم و همه افرادي كه تاثيرگذارند برنامه داشت، نه اينكه هميشه به يك گروه و تشكيلات حمله كنيم، بلكه بايد بدانيم گير كار كجاست تا بتوان مشكلات را رفع كرد.

امام جمعه مياندورود گفت:عزيز نقاد اگر به سخنان گذشته ما در خصوص روحانيون و مداحان در همايش هاي قبل مراجعه كند، خواهند ديد كه ما مستند تر صحبت كرده ايم و همين مسايل را بر اساس آيات و روايات نقد كرده ايم.

وي با تاكيد بر اينكه روحانيون هم بايد به سلاح علم مجهز باشند، افزود: روحاني نبايد تا يك روايتي در كتاب بحار مي بيند، نقل كند بلكه بايد با عقل،عرف و باور مردم آن را بسنجد.

ريیس شوراي فرهنگ عمومي مياندورود ادامه داد: روحانيون نبايد داستان هايي را كه به عنوان جعليات در تفاسير آمده است، نقل كنند، ولو اينكه در چند كتاب تفسير قيد شده باشد بلكه بايد تحقيق كرد كه آيا اين احادث و داستان ها با عقل و عرف پذيرفتني است يا خير اما متاسفانه برخي از ما روحانيون رعايت نمي كنيم كه شيهات زياد شده است.

وي ابراز داشت: اگر بتوانيم در شبكه هاي اجتماعي حضور قوي داشته باشيم مي توانيم به بسياري از اين شبهات پاسخ دهيم، چرا كه وقتي قرار است عقل،عرف و باور مردم را هدايت كنيم بايد تلاش بيشتري انجام دهيم.

*ممانعت از حضور مردم در مراسم يادواره شهداي سورك بسيار قبيح و زشت است

حجت الاسلام رسولي همچنين در خصوص ترغيب عده اي از افراد براي عدم حضور مردم در مراسم يادواره شهداي سورك اظهار داشت: واقعا اين موضوع جاي تاسف دارد.

وي گفت: اگر فردي سخنران مراسم و يا مداح را قبول ندارد، مي تواند خودش به بهانه اي در مراسم شركت نكند، اما هرگز وظيفه ندارد كه به ديگران بگويد شما هم شركت نكنيد.

امام جمعه مياندورود با بيان اينكه اين موضوع خلاف شرع و عرف است، گفت: اينكه شخصي خودش شركت نمي كند، موضوع كاملا شخصي است، اما اينكه به صورت پيامك و يا بخش نامه لفظي و متني بگوييم كه در مراسم يادواره شهداي يك شهر شركت نكنيد، كار بسيار قبيح و زشتي است.

*فرماندار مياندورود: ديدگاه فكري در مسايل اجتماعي گسترده تر باشد

ارسطو قادري-فرماندار مياندورود-هم در اين جلسه با بيان اينكه وسع فكري و ديدگاه فكري ما بايد در مسايل اجتماعي گسترده تر باشدف افزود: فضاي مسايل اجتماعي بسيار سنگين است لذا نياز است تا در اين موضوعات با تدبير درست حركت كنيم.

وي ابراز داشت: بايد مسايل مرتبط با شوراي فرهنگ عمومي در كارگروه هاي تخصصي بررسي شود، چرا كه براي فرهنگ سازي بايد مستند و با اطلاعات عمل كرد.

قادري گفت: در مسايل اجتماعي انگشت گذاشتن بر روي يك قشر خاص فضاي آرامي را به دنبال نخواهد داشت لذا بايد توجه شود تا مسايل به شيوه مناسبي مطرح شود.



©2013 APG.ir