تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 7 ارديبهشت 1384-0:0

راز نخستین استقرار بشر در مازندران آشکار می شود

باستان شناسان احتمال می دهند که کاوش های باستان شناسی در چوق تپه مازندران به عنوان کهن ترین سکونت گاه روستایی بشر در این استان بتواند شیوه های قدیمی ترین بناهای استان مازندران را آشکار کند.




چوق تپه یکی از مهم ترین استقرار های روستایی استان مازندران است که بررسی های سطحی روی این تپه باستانی نشان از استقرار نخستین روستاییان مازندران در 6 هزار سال پیش دارد.
«علی ماهفروزی»، باستان شناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران با اشاره به اهمیت کاوش در چوق تپه  گفت: «چوق تپه مازندران یکی از مهم ترین استقرارهای روستایی حاشیه دریای خزر است که شواهد تا این لحظه حاکی از آن است که جزء نخستین استقرارهای روستایی مازندران بوده است. کاوش در این محوطه باستانی باعث می شود تا بتوان نخستین بنا های روستایی در استان مازندران را شناسایی کرد.»
به گفته وی احتمالا لایه های انتهایی این تپه باستانی متعلق به معماری اولیه بشر در مازندران است و از آنجایی که تا کنون اطلاعاتی در این خصوص به دست نیامده است کاوش در این تپه باستانی شکلی از نوع پلان معماری در آغازین استقراها را نشان می دهد.
ماهفروزی در پایان یادآور شد: «استقرارهای حاشیه دریای خزر بسیار مهم است و به علت ویژه گی های آب و هوایی منطقه می توان نخستین استقراهای روستایی و شهری را در این منطقه جستجو کرد. چوق تپه مازندران تا این لحظه قدیمی ترین محوطه استقراری باستانی بدست آمده در استان مازندران است.»
سفال های بدست آمده روی این تپه حاکی از آن است که ساکنین آن بدون استفاده از چرخ سفال گری؛ ظروف سفالی خود را می ساختند و با انگشت کوچک روی آن را نقاشی می کردند. باستان شناسان از این نوع سفال به عنوان نخستین سفال های ساخته شده به دست انسان یاد می کنند.(chn)


    ©2013 APG.ir