تعداد بازدید: 3088

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 4 آبان 1393-17:12

حجت الاسلام رسولی:

مجالس در اختيار روحاني باشد/ گرياندن مردم، اصل نیست

امام جمعه میاندورود:منابر و مداحي ها بايد كوتاه و با كيفيت باشد/ ايجاد مزاحمت حرام است/طبل و شيپور مناسب عزاي سيدالشهدا نيست/تصاوير و شمايل اهل بيت سنديت ندارد، بايد برچيده شود/علامت ها هتك حرمت به سيدالشهدا است/روحانيون از ظرفيت شبكه هاي مجازي استفاده كنند


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: حجت الاسلام سيدمجتبي رسولي جويباري در همايش روحانيون شهرستان مياندورود اظهار داشت: اصل در برگزاري مراسم هاي عزاداري، افزايش معرفت است.

وي با بيان اينكه در مرحله بعد استفاده از اشك و ناله و مصيبت قرار دارد، افزود: روحاني وظيفه ايجاد تحول دروني در مردم را به عهده دارد و مداح به عنوان چاشني ايجاد اين تحول، مي تواند با شعر و مديحه، دل هاي مومنان را آماده و مهيا سازد.

امام جمعه مياندورود با تاكيد بر اينكه اصل بر معرفت است گفت: مجالس بايد در اختيار روحاني باشد، چرا كه اصل بر گرياندن مردم نيست.

وي با بيان اينكه مداح و روحاني لازم و ملزوم هم هستند، افزود: متاسفانه امروز باب شده است كه فقط مردم را بگريانند و يك طوري باب شده است كه فقط صداي گريه و ناله فضاي حسينيه را پر كند.

حجت الاسلام رسولي با اشاره به اهميت منبر اظهار داشت: روحاني نبايد مجلس و مستمعان را كوچك در نظر بگيرد، بلكه بايد با مطالعه بيشتر به مجلس وعظ برود تا زماني كه يك عزادار از مجلس وعظ خارج مي شود، با دست پر حسينيه و مجلس را ترك كند.

*پاسخ به شبهات در منابر وعظ است

وي با اشاره به رواج مطالعه در بين جوانان و نوجوانان ابراز داشت: روشهاي مطالعه در كشور عوض شده است و امروز دانش آموزان ما نيز از روشهاي مختلفي كسب اطلاعات مي كنند

امام جمعه مياندورود با اشاره به رواج شايعات و شبهات در بين نسل جوان اظهار داشت: پاسخ اين شبهات در مداحي، تعزيه خواني و سينه زني نيست، بلكه در منبر است چرا كه بايد مستدل و متقن و با قول سديد به شبهات پاسخ گفت.

وي با بيان اينكه منابر و مداحي ها بايد كوتاه و با كيفيت باشد، افزود:آنچه كه امروز و در سنوات گذشته مشاهده شده است، مزاحمت هايي است كه براي مردم به نام عزاداري ايجاد شده است، در حالي كه مطابق حكم شرعي ايجاد مزاحمت حرام است.

حجت الاسلام رسولي ادامه داد: تنها پخش صداي اذان از مساجد استثناء است، اما متاسفانه بلندگوها تا نيمه هاي شب روشن است و عده اي قبل از اذان صبح بيدار مي شوند و طبل و سنج مي زنند و صدا بلند مي كنند كه نبايد انجام شود.

وي با بيان اينكه اگر كسي علاقه مند بود بايد در داخل حسينيه و مسجد اين كار انجام شود، افزود: دسته روي ها هم بايد طوري برنامه ريزي شود كه بلندگوها مزاحمت براي مردم نداشته باشد.

امام جمعه مياندورود با بيان اينكه طبل و شيپور مناسب عزاي سيدالشهدا نيست، گفت: سابقه تاريخي طبل و شيپور به زماني باز مي گردد كه دشمن بعد از شهادت امام حسين(ع) شادي مي كرد و هلهله سر داده بودند و اين موضوع را بعد از سالها وارد فرهنگ عزاداري ما كردند.

وي با بيان اينكه فعلا بناي اين بحث را ندارم و در جاي ديگري در اين خصوص سخن خواهم گفت، افزود: سد معبر هم حرام است و همه هيات هاي عزاداري بايد رعايت كنند تا براي مردم مزاحمت ايجاد نكنند.

*تصاوير و شمايل اهل بيت سنديت ندارد، بايد برچيده شود

حجت الاسلام رسولي به وجود بعضي خرافات در مراسم عزاداري اشاره كرد و گفت: تصاوير و شمايل اهل بيت سنديت ندارد و حرمت شرعي دارد، لذا بايد از تكايا و مساجد برچيده شود.

وي ادامه داد: علامت ها هتك حرمت به سيدالشهدا است و موضوع قمه زني نيز كه در سال هاي اخير علي رغم فتواي رهبري و مراجع در حال افزايش است، موجب وهن اسلام و تشيع مي باشد.

حجت الاسلام رسولي با بيان اينكه متاسفانه در صحن ابي عبدالله (ع) هم قمه زني انجام مي شود، افزود: يك جوان از خود مي پرسد اگر اين كار درست نيست، چرا در صحن امام حسين(ع) اينكار انجام مي شود؟ لذا بايد گفت قرار نيست هر كاري كه در كشور انجام مي شود صحيح و براي ما الگو است.

* وي ادامه داد: مگر هر چه كه صدا و سيما پخش كند، يا هر چه يك منبري بالاي منبر بگويد و يا هر چه كه يك مسئول در جايي مطرح كند براي ما سند است؟ هر شخصي نظر شخصي خود را ارائه مي دهد اما هر حرفي كه مبناي ديني و قرآني نداشته باشد، حرف غلطي است ولو اينكه از يك انسان بزرك و مجتهد هم صادر شده باشد.

حجت الاسلام رسولي با بيان اينكه حرف غلط پذيرفته نيست، افزود: حرفي كه مستند، مستدل و با پشتوانه آيه و روايت بيان شود، درست است و حرفی كه سند روايي و ديني و قرآني نداشته باشد بايد در منجلاب فاضلاب و سطل آشغال ريخته شود.

وي ترويج شايعات بر مبناي حرف اشخاص بدون استناد بر پايه هاي ديني و قرآني را نادرست دانست و اظهار داشت: من نوعي براي خودم عرض نمي كنم، بلكه بنده حرف دين و قران و پيامبر را بيان مي كنم، عمامه بسر كه حرف مي زند بايد حرف دين و قرآن بگويد، لذا بايد حواس مان جمع باشد.

این مسئول با بيان اينكه روحانيون تلاش كنند از ابتدا تا انتهاي مجلس حضور داشته باشند، افزود: اگر خطايي در جلسه مشاهده شود با تذكر شما اصلاح و اگر مسايلي انحرافي در جلسه مطرح شود پاسخ داده خواهد شد

*روحانيون از ظرفيت شبكه هاي مجازي استفاده كنند

امام جمعه مياندورود با بيان اينكه وظيفه بسيار سخت و سنگين است، افزود: فقط گفتن بر روي منبر كافي نيست، چرا كه بسياري از جوانان پاي منابر و مجلس وعظ نمي نشينند بنابر اين نياز به ابزار داريم.

وي با بيان اينكه آنچه كه در راستاي تقويت دين به ما كمك مي كند بايد از آن استفاده كرد افزود: اگر شبكه هاي اجتماعي به ما كمك مي كند ابزار بسيار خوبي براي تقويت دين است.

حجت الاسلام رسولي با طرح اين سوال كه چرا هميشه مي ترسيم و همواره عقب نشيني مي كنيم، اظهار داشت: مگر بنا نيست كه با ابزار نوحه خواني و دسته روي و منبر، دين تقويت شود و معرفت افزايش يابد؟ پس چرا از ابراز استفاده نمي كنيم؟

وي گفت: چه اشكالي دارد كه يك روحاني ساعاتي از شبانه روز را به حضور در شبكه هاي اجتماعي بگذراند و در گروه هاي مختلف با جوانان مستدل حرف بزند؟ اما چرا اينكار را نمي كنيم؟ چرا هميشه يك سري انسان ها با تصاوير مبتذل در اين شبكه ها حضور يابند و ذهن جوانان مان را خراب كنند اما من و شما جرات نكنيم كه دنبال شبكه هاي اجتماعي برويم؟ چرا نمي رويم آيا ما تكليف نداريم؟

حجت الاسلام رسولي ابراز داشت: من سراغ دارم كه روحانيون بزرگ كشور و استان و حتي بعضي از نمايندگان ولي فقيه در شبكه هاي اجتماعي عضو هستند و اين باعث افتخار ما است، ماهرگز ضرر شبكه هاي اجتماعي و ماهواره ها را منكر نمي شويم، اينها سر جاي خود اما اگر اين شبكه ها را دست ديگران دهيم حربه اي عليه ما مي شود، پس چرا نبايد از آن استفاده كنيم؟

*همه مردم، احزاب و گروه هاي سياسي بايد بر مبناي اعتدال حركت كنند

ارسطو قادري-فرماندار مياندورود- هم در اين مراسم با بيان اينكه منشا تحولات بزرگ در كشور روحانيت بوده است، افزود: انقلاب اسلامي ما نيز با رهبري يك شخصيت روحاني شكل گرفت و به پيروزي رسيد.

وي با بيان اينكه مردم سخنان روحانيت را به دليل تقيد به دين مي پذيرند، گفت: محرم ماه اشك و عزا و ماه بيدار شدن انسان ها است و نقش روحانيت در اين ماه يك نقش محوري است.

نماينده دولت تدبير و اميد در مياندورود ابرازداشت: روحانيت مي تواند از التهابات كنوني جامعه بكاهد و اميد مردم را به آينده اي روشن بيشتر كند.

وي با اشاره به بهره مندي اقشار مختلف مردم از سفره امام حسين(ع) اظهار داشت: اگر تيزبيني و لطافت در اين مسير به خرج ندهيم، دچار آسيب هاي اجتماعي بسياري خواهيم شد.

قادري به اهميت مسايل اجتماعي در جامعه و كشور اشاره كرد و گفت: تنها قشري كه مي تواند بدون نياز به دستگاه امنيتي و قضايي مسايل را حل كند، همين روحانيون عزيز با همكاري شوراها و هيات هاي امناي دسته هاي عزاداري هستند.

وي با توصيه روحانيون به حفظ وحدت در جامعه و كشور ابراز داشت: محور خطابه ها بايد ايجاد وحدت باشد، اما وحدت به معناي نداشتن اختلاف نظر نيست.

فرماندار مياندورود با تبيين شرايط منطقه اي و جهاني كشور اظهار داشت: همه احزاب و گروه هاي سياسي در عين اختلاف نظر بايد وحدت داشته باشند و در اين بين روحانيت نقش بسيار بسزايي دارد، چرا كه بايد هادي و روشنگر راه باشد.

وي با تاكيد بر اينكه بايد واقعيت هاي كربلا به مردم و نسل جوان گفته شود، افزود: نسل امروز، نسل زنده است و نسلي نيست كه مخالف امام و نظام باشد و يا نسلي نيست كه تهديد كننده كشور و مملكت باشد.

نماينده دولت تدبير و اميد در مياندورود گفت: آنها تابع ولايت فقيه هستند اما در برخي موارد هم شبهه ها و يا برداشت هايي دارند كه ممكن است ناصواب باشد.

وي از روحانيون خواست تا در كنار حمايت از نظام و رهبري از دولت و خدمات ارائه شده به مردم سخن بگويند تا باعث دلگرمي مردم و ايجاد اميد و نشاط در جامعه شوند.

قادري با بيان اينكه متاسفانه عده اي در مملكت دلواپس هستند و نمي گذارند كه در اين كشور آباداني صورت پذيرد افزود: آنها اختلاف را در راس كار خود قرار داده اند و مانع پيشرفت در جامعه مي شوند.

وي ادامه داد: ما امروز در شهرستان به عنوان نماينده دولت در راستاي پيروي از منويات رهبري و تابعيت از دستورالعمل هاي اجرايي دولت قاعده اي پياده كرده ايم، لذا باید شمشيرها را كنار گذاشته و مسايل شهرستان را با آرامش حل مي كنيم.

فرماندار مياندورود گفت: همه مردم، احزاب و گروه هاي سياسي بايد اختلاف ها را كنار بگذارند و بر مبناي اعتدال حركت كنند چرا كه شهرستان و كشور در مرحله اي نيست كه بخواهيم با دامن زدن به اختلافات،مشكلات را تشديد كنيم.


  • مجلس نمایندگان مردم باشند !پاسخ به این دیدگاه 1 0
    دوشنبه 5 آبان 1393-6:3

    مجلس نمایندگان مردم باشند و در اختیار هیچ کس نباشند . این بهتر است !


    ©2013 APG.ir