تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 29 خرداد 1384-0:0

دهكده آرامش در جاده چالوس

احداث نخستين دهكده آرامش كه در منطقه «سياه بيشه» و در مسير تهران - چالوس واقع شده است به مراحل نهايي خود نزديك مي‌شود.


 

توسعه فضاي گردشگري مناسب با اين منطقه چندي پيش به دانشگاه علامه طباطبايي سپرده شد و اين دانشگاه پنج پروژه گردشگري را به وزارت نيرو اعلام كرده تا فضاي آرامش‌بخش براي علاقه‌مندان فراهم شود.

به گفته دكتر «حميد ضرغام» مدير اين پروژه در دانشگاه علامه طباطبايي به جز دهكده آرامش كه ويژگي‌هايي مانند روستاهاي برخوردار از نيازهاي شهري دارد، پروژه‌هايي از جمله استراحتگاه كوچك براي مسافران گذري، مجتمع‌‌هاي درماني تفريحي با بهره‌گيري از لجن درماني و آب درماني، مجتمع‌هاي پذيرايي و ايجاد فرودگاه‌هاي صنايع دستي منطقه نيز به منظور توسعه گردشگري منطقه ارايه شده است.

وي مديريت‌ محلي و سرمايه‌گذاري افراد و سازمان‌هاي بومي را از ويژگي‌هاي اين پروژه عنوان كرده و معتقد است:‌ «با ايجاد اين شرايط، سدها به عنوان مجتمع‌هاي پايدار در گردشگري مطرح مي‌شود.»

پيش از اين تجربه دهكده سلامت تنها در اطراف زاينده‌رود وجود داشت ولي تفاوت اين مجموعه با دهكده سلامت چالوس در وارد نشدن اتومبيل است كه تفكر دهكده را القا مي‌كند و خدمات آن در حد هتل 4 ستاره است.

ضرغام، مي‌گويد: «در بررسي‌هاي انجام گرفته، طرح‌هاي ارايه شده منطبق بر توسعه بود و از لحاظ قانوني و حقوقي منعي ندارد. هم‌چنين از لحاظ مالكيت زمين، مسايل آن تا حد زيادي حل شده است.»

به گفته وي، از لحاظ ميزان بازار و مشتري، مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد اين منطقه به سرعت قابل توسعه است و مي‌تواند مشتري‌هاي خود را جذب كند و هم‌چنين باعث كم و از بين رفتن مغازه‌هاي بين‌راهي كه با كيفيت نامطلوب فعال هستند، مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي اضافه مي‌كند: «طرح جامع به وزارت نيرو ارسال شد و در طرح تفضيلي نيز جزييات ريز آن مشخص مي‌شود كه با صلاحديد كارفرما ارسال خواهد شد.»

هم‌چنين گردشگري سبز محور توسعه منطقه پيشنهاد شده است و بخشي از پروژه‌هاي وزارت نيرو را نيز در بر مي‌گيرد.

ضرغام، مي‌گويد: «منظور از گردشگري سبز، فعاليت مردم منطقه در راستاي توسعه است، به طور مثال كشاورز در حين انجام كار خود،‌ از گردشگران نيز پذيرايي كرده و به گردشگران سرويس مي‌دهد. به همين دليل پاسداران خوبي براي ارايه برنامه‌ها و توسعه گردشگري منطقه مي‌شوند. اين طرح بر اساس نمونه‌برداري از كشورهايي كه با موفقيت آن را انجام داده‌اند، اجرا مي‌شود.»

طرح گردشگري سبز، شهرستان نور و روستاهاي اطراف آن و سياه‌بيشه را در بر مي‌گيرد.(chn)


    ©2013 APG.ir