تعداد بازدید: 3188

توصیه به دیگران 1

جمعه 23 آبان 1393-10:49

زندگی با سم/ کشاورزی در لبه‌ی سقوط قرار دارد

گزارش+عکس از همایش تلاش برای کاهش سموم کشاورزی/شیب کشاورزی ما از مرکبات به سمت سیاه‌ریشه رفته که البته کشت سیاه‌ریشه هم آینده ندارد/ مصرف سموم نیتراته در دنیا منسوخ شده است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: همایش تلاش برای کاهش سموم کشاورزی، در روستای دارابکلای میاندورود برگزار شد.

نصرت صفائیان -استاد دانشگاه- در این همایش اظهارداشت: در اثر بی‌برنامگی‌هایی که ریشه در مدیریت دارد، اکوسیستم با مخاطره مواجه شده و به صورت‌های مختلف، از بین رفته است.

وی با بیان اینکه دور هم جمع شدیم تا ببینیم برای بیماری‌های جدیدی که پیدا شده و برای سرطان که بیداد می‌کند، چه باید کرد، افزود: در سال‌های قدیم، معدن‌کاوان، پرنده‌هایی داشتند که با خود به معدن می‌بردند. هر وقت اکسیژن کم می‌آمد و هوا آلوده بود، این پرنده‌ها می‌مردند. الان در شاخص‌های اکولوژیک، کشاورزان مانند این پرندگان عمل می‌کنند چون با سم و انواع آفت‌کش سر و کار دارند.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه سازندگان سموم، واقعیت‌ها را به مصرف‌کننده نمی‌گویند و این سموم از آب، هوا و خاک به نوعی به مصرف‌کننده می‌رسد، ادامه‌داد: بر اساس نظر اکولوژیست‌ها، اگر در خاک مقداری سم وجود داشته باشد، در زنجیره چرخش، این سم در نهایت به بدن انسان می‌رسد. این اندک‌ اندک‌ها به جایی می‌رسد که وقتی فرد آسیب‌پذیر شد، سرطان بروز می‌کند.

صفائیان با بیان اینکه سمی که به درختان می‌زنیم، انرژی کمکی یارانه‌ای است، گفت: این سم مانند قانون انرژی، از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود و هرگز از بین نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه در روی بسته‌های سموم نوشته شده که ظرف مدت 15 روز از بین می‌رود، خاطرنشان‌کرد: هرگز این سخنان را باور نکنید و از تولیدکنندگان سموم بپرسید که این سهم بعد از 15روز به کجا می‌رود؟ این سموم در نهایت وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند. با از بین بردن فیلتر آب‌های زیرزمینی که پوشش گیاهی بود، تمام این آب‌ها به سم نیتراته آلوده شده است.

صفائیان با بیان اینکه مصرف سموم نیتراته در دنیا منسوخ شده است، متذکرشد: کشورهای پیشرفته با اخلاق، این سموم را مصرف نمی‌کنند.

وی ادامه‌داد: وقتی کودی را طبق فرمول اداره‌کل جهاد کشاورزی روی خاک می‌ریزید، اگر عناصر خرد و کلان در زمین، کم وجود داشته باشد نمی‌تواند همه کود را جذب کند.

این استاد دانشگاه با بیان این که هر ساله مقدار زیادی کود شیمیایی روی زمین کشاورزی می‌ریزیم که روی هم انباشده شده و خاک، مسموم می‌شود، ادامه داد: بهتر است از ادارات جهاد کشاورزی بخواهیم خاک را تجزیه کرده و عناصر و میکروب آن را مشخص کرده و بر اساس این عناصر، کود تجویز کنند. با این روش، 80 درصد از مصرف کود کاهش می‌یابد.

*فعالیت 250 فروشگاه سموم با مجوز فقط در شهرستانن ساری

در بخش دیگری از این نشست دیگر فعال حوزه محیط زیست، اظهارداشت: کشور ما کشاورزی به معنای زراعت ندارد. کشاورز وقتی متوجه شد که زراعت فایده‌ای ندارد، باغداری را شروع کرد.

این کارشناس افزود: اگر تصور کنیم کشاورزی شیبی است که زراعت در آن به دره افتاده است، باغداری هم در این شیب قرار گرفته و در لبه‌ی سقوط قرار دارد.

منصوری با بیان اینکه تعادل طبیعی زمین را به هم زده‌ایم و جبران خسارتی که به زمین وارد می‌کنیم را باید بدهیم، ادامه‎‌داد: زمانی صحبت بر این بود به خاطر امنیت غذایی باید کشاورزی کنیم جمعیت ما در مقطعی به دوبرابر افزایش یافت اما تولید ما کاهش 10برابری داشت و کسی از گرسنگی نمرد اما هزاران نفر را داریم که در اثر این شیوه کشاورزی، می‌میرند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه نخستین قربانی این شیوه کشت، خود کشاوران هستند، گفت: میلیاردها دلار برای خرید داروهای سرطانی از کشور خارج می‌شود و برخی انواع سرطان‌ها در مازندران آمار بالایی دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزی ارگانیک، اختراع چندین نفر نیست بلکه نسخه‌ای است که طبیعت برای ما پیچیده است، اظهارداشت: یاد بگیریم با طبیعت، به زبان طبیعت سخن بگوییم.

منصوری با اشاره به اینکه خاک ما در شرایط طبیعی به سر نمی‌برد، خاطرنشان‌کرد: شیب کشاورزی ما از مرکبات به سمت سیاه‌ریشه رفته که البته کشت سیاه‌ریشه هم آینده ندارد و پایدار نیست.

وی با بیان اینکه اگر طبیعت را به حال خود بگذاریم مثل یک سپر و محافظ در برابر حوادث، مقاومت می‌کند، افزود: اما ما این کار را نمی‌کنیم.

منصوری با اشاره به فعالیت 250 فروشگاه سموم با مجوز فقط در شهرستانن ساری، تصریح‌کرد: آن فروشگاه‌هایی که بدون مجوز کار می‌کنند جزو آمار من نیست.

وی با بیان اینکه این شیوه باغداری در سراشیبی سقوط و آماده سقوط است، متذکرشد: هیچ شناختی درباره درصد پوسیدگی ریشه درختان وجود ندارد و مصرف قارچ‌کش‌ها هم درمانی برای پوسیدگی ریشه درختان نیست.

در پایان این همایش، کودکان و نوجوانان، به اجرای تئاتر درباره محیط زیست پرداختند.


  • دوشنبه 26 آبان 1393-8:18

    اصلی ترین علت شیوع بالای سرطان دستگاه گوارشی به خصوص سرطان معده در مازندران همین استفاده بی رویه و غیر کارشناسی از سموم کشاورزی است.
    فاجعه ای در حال رخ دادن است اما هیچ کس به فکر نیست


    ©2013 APG.ir