تعداد بازدید: 3647

توصیه به دیگران 4

شنبه 24 آبان 1393-18:46

روز ارج کتاب

ته زبون که دوسه وا کنده کتابه

گزارش+عکس از آیین تجلیل از کتابداران و خادمان کتاب استان مازندران/مدیرمسئول مازندنومه به عنوان یکی از خادمان کتاب امسال برگزیده شد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینامحسن پور: صبح امروز مراسم تجلیل از کتابداران، کتابخانه های عمومی و خادمان کتاب استان مازندران در سالن جمعیت هلال احمر مازندران برگزار شد.

عبدالحسین باقری - سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران- با بیان اینکه رسالت متولیان فرهنگ ارائه فرصتی برای آشنایی جوانان با عرصه کتابخوانی است، گفت: ارائه راه های موثر برای گرایش نسل جدید به کتابخوانی از اهداف شهرداران و فعالان این عرصه است.

وی در صحبت های خود پیشنهاد کرد که اختیار عمل بیشتری به کتابخانه داران داده ونیروی انسانی باتوجه به حجم بالای کار تامین شود.

* ته زبون که دوسه وا کنده کتابه

در ادامه برنامه، کیوس گوران -نویسنده و شاعر پیشکسوت- باوجود بیماری و دستور پزشکش مبنی بر استراحت مطلق، با همراهی چند تن از مسئولان، از جمله معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران که بارها او را بوسید و دستش را گرفت، بالای سن آمد.

گوران گفت: همه افتخارم در زندگی کتاب و همسر و مراقبم بوده است و با وجود توصیه پزشک مبنی بر استراحت مطلق و شعر نسرودن، درباره کتاب غزلی سرودم:

مه زلیخا گنه درد ته دوا کنده کتابه / ته زبون که دوسه وا کنده کتابه...

او سپس غزلی در مدح حضرت علی (ع) خواند: یا علی وقتی تئی دوای عشق من پیر کورمه / یا که اون راس درو گت گته غدیر کورمه ...

*هر مازنی، یک کتاب

در ادامه مراسم تعزیه ای توسط گروه تئاتر علی عظیمی اجرا شد. پس از آن علیرضا یونسی-معاون سیاسی، امنیتی استاندار مازندران- با بیان اینکه ارزش کتاب آن قدر بالا است که پروردگار در قرآن نیز به آن سوگند یاد می کند، گفت: باید کتاب را ارج بنهیم و هرکس به فراخور حالش از آن بهره ببرد.

وی ادامه داد: اسلام دین معرفت و اندیشه است و به روشنی در می یابیم که وارث نظام گرانبها، فرهنگ پویا و تمدن والای اسلامی هستیم و این هنر ماست که با برخورداری از آثار مکتوب، چگونه در راه احیای این فرهنگ بکوشیم.

یونسی با اشاره به روزگار تلخ و شیرین و زمان عزلت و اوج شکوفایی کتاب در دوران مختلف تاریخ، ابراز داشت: کتاب نقشی برجسته و سازنده در سهولت تعلیم فرهنگ عمومی داشته است.

معاون سیاسی استاندار با بیان اینکه ابزار نوظهوری برای سهولت و تبادل اندیشه در دسترس همگان قرار گرفته تصریح کرد: هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد و در این وادی نقش کتابداران بسیار پررنگ است.

وی ادامه داد: کتابداران اهل اندیشه و مشاوران امین و روشنفکری هستند که می توانند با برنامه ریزی راه را برای رسیدن افراد به دانایی هموار کنند.

یونسی در بخش دیگری از سخنانش، از نبود کتاب در سبد خرید روزانه مردم ابراز تاسف کرد و افزود: همانگونه که ما به فکر خوراک و پوشاک مان هستیم، باید به فکر پرورش روح مان نیز باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات کسب شده میزان مطالعه مفید در استان مازندران از متوسط مطالعه کشوری بالاتر است اما این میزان نیز برای استانی که مشاهیر عظیمی در تاریخش دارد اصلا کافی و رضایت بخش نیست.

یونسی با بیان اینکه کتاب کالایی است با قیمت ارزان، تنوع موضوعی و همیشه همراه و یار انسان، تصریح کرد: کتاب تقویت تفکر و زبان گفتاری و نوشتاری و اطلاع رسانی در حوزه های مختلف را میسر می کند و خیلی بیشتر از نیاز ما به آب و هوا، نیاز به کتاب احساس می شود.

وی با اشاره به ارج نهادن حاکمان به نویسندگان در طول تاریخ، گفت: امروزه با بهای بسیار اندک عصاره اندیشه یک اندیشمند در اختیار ما قرار می گیرد که باید این فرصت را غنیمت شمرد.

معاون سیاسی استاندار سه عامل آموزش از خانواده، مفید و متناسب بودن متون و جذابیت ظاهری کتاب را در جهت افزایش کتابخوانی موثر دانست و افزود: اداره کل اجتماعی و فرهنگی آماده دریافت پیشنهادهای هم استانی ها برای ترویج کتابخوانی و اهمیت به مطالعه است.

یونسی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ سازی مطالعه مشکل داریم، ابراز داشت: برای استانی با کوله باری از مشاهیر و برخورداری از تاریخ فرهنگی کهن، شایسته است که در پیوند نسل امروز با فرهنگ مان بیشتر بکوشیم.

وی در پایان با پیشنهاد طرح "هر مازنی، یک کتاب" به اهدا کتاب توسط تک تک مازندرانی ها به کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: این کار سبب شکل گیری روح کتاب خوانی در جامعه خواهد شد.

*توسعه فیزیکی کتابخانه ها را در دست اقدام داریم

در ادامه مراسم، رمضانعلی محسنی-مدیر کل امور استان ها و امور انجمن های نهاد کتابخانه های عمومی کشور- گفت: مازندران از جمله استان های پیشرو در زمینه فرهنگ است و می طلبد که این صبغه را حفظ کند.

محسنی با بیان اینکه کتاب خوانی پیشانی و پایه فرهنگ است، افزود: هیچ کس بدون علم اقدامی نمی کند و حتی در زمینه فناوری هم کتاب ها راهگشا بوده اند.

وی از اقدامات تازه در نهاد کتابخانه های عمومی خبر داد و تصریح کرد: در بحث معیشتی کتابداران مشکلاتی بود که اکنون برنامه ها و سیاست های خوبی ابلاغ شده و در حال پیگیری است.

این مسئول ادامه داد: توسعه فیزیکی کتابخانه ها را نیز در دست اقدام داریم که نیازمند اعتبارات استانی در ساخت و ساز آن ها هستیم.

وی از وجود 101 کتابخانه در استان خبر داد و افزود: با توجه به پتانسیل مازندران در استفاده از خیرین برای ساخت کتابخانه، 59 کتابخانه در دست احداث است و اگر این تعداد تعیین تکلیف شوند، با توجه به تعداد 3177 کتابخانه کشور، مازندران بیشترین تعداد کتابخانه را دارا خواهد بود.

وی نقش رسانه ها را در ترویج فرهنگ کتابخانی بسیار زیاد دانست و گفت: صدا و سیما با پخش کلیپ های آموزنده می تواند بسیار موثر باشد.

محسنی با بیان اینکه بیش از 2 میلیون و پانصد نفر از جمعیت کشور عضو کتابخانه های عمومی هستند، افزود: با احتساب اعضای کتابخانه های مدرسه، دانشگاه ها و حوزه های علمیه حدود 10 درصد جمعیت کشور می شود که این آمار برای نظام مقدس ما در حوزه فرهنگی خوب نیست و نیازمند یاری خانواده ها و برنامه ها و طرح های سازمان آموزش و پرورش نیز هستیم.

این مسئول ادامه داد: حتی با کمک روزنامه ها و خبرگزاری ها و کتاب فروشی ها می توان کارهای مفیدی در این راستا صورت داد.

وی به دو طرح ترویج کتاب که به معرفی کتاب ها در زمان انتشار اشاره دارد و نیز طرح بازنگری در طرح های گذشته نام برد و ابراز داشت این اقدامات در جهت بالا بردن کیفیت مطالعه صورت می گیرد.

محسنی از برقراری فوق العاده شغل کتابداران در حکمشان از ابتدای آذر ماه سال جاری و همچنین از جذب 337 نفر از کتابداران روستایی در مازندران خبر داد.

*تجلیل از 49 خادم کتاب

در پایان مراسم 49 خادم کتاب شامل نویسندگان، ناشران، رسانه ها، شهرداران، فرمانداران، مدیران ستادی و هم چنین کتابخوانان برتر استان در رده های مختلف سنی قدردانی شدند.

گفتنی است علی صادقی- مدیرمسئول و سردبیر سایت مازندنومه که خادم برتر کتاب در بخش رسانه ها شده بود- و همچنین دکترعلی رمضانی-نویسنده برتر- هدیه خود را به کودکان سرطانی ماهک اهدا کردند.


  • محمد قاسم نژادپاسخ به این دیدگاه
    دوشنبه 26 آبان 1393-13:53

    با سلام خدمت مدیر یت سایت مازند نومه خواهشن در پسوند نام استاد کیوس گوران نام سوادکوه هم گنجانده شود.

    • دوشنبه 26 آبان 1393-11:44

      وقتي خبر و ديدگاه ها رو خوندم اين دوبيتي خيام از خاطرم گذشت:
      افسوس كه بي فايده فرسوده شديم
      وز داس سپهر سرنگون سوده شديم
      دردا و ندامتا که تا چشم زدیم
      نابوده به کام خویش نابوده شدیم

      • دوشنبه 26 آبان 1393-11:41

        تبريك ويژه

        • دوشنبه 26 آبان 1393-10:19

          اگه ميخواهيد دكتر رمضاني را بشناسيد تو همين صفحه سايت مازند نومه نگاه كنيد 1عكس هاي سمت چپ 2دعوت از دو استاد برجسته گرجستاني 3تقدير در روز كتاب خواني انهم ظرف يك هفته

          • دوشنبه 26 آبان 1393-10:14

            بادرود سعي نكنيددر عرصه فرهنگ بدون مطالعه خدشه هاي بر مردان عرصه فرهنگ وارد كنيم اين افراد درعين بزرگي بسيار ظريف هستند . ايا كار اين دو عزيز ستو دني و قابل تقدير نبود؟حكيمي ميكويد:از مال گذشتن سخت تر از از جان گذشتن هست اين دو عزيز باتوجه به شناختي كه بنده از انها دارم منسوب به خانواده شهدا و يكي از اين عزيزان جانباز مي باشند فقط جهت اطلاع اخرين كتاب دكتر رمضاني بنام تاريخ مازندران از اغاز تا جمهوري اسلامي كه تازه رونمايي شده رو بخونيد شاهكاري است در نوع خود .با انصاف باشيد هركس در اين استان قدمي برداشت پايش را قلم كردند وقلمي زد قلمش را شكستنديا يا پاكني متن هايش راپاكش كردند

            • دوشنبه 26 آبان 1393-7:34

              وجدانا هركسي كه براي فرهنگ اين مرزوبوم تلاش ميكنه را بايد ستود
              ضمنا كتابداران انسانهاي فرهيخته وبي ادعايي هستند...

              • يکشنبه 25 آبان 1393-20:36

                رمضانی مدرک ندارنه اما شاکرد دوره دکترا دارنه رمضانی راه شونه کتاب نویسنه دیپلم ندارنه رمضانی سواد دارنه .ادم هسه ادماره دوست دارنه اهل کتاب و قلم هسه حسودها ره دعا کانده که خدا شفا هاده3964

                • علاقه مند به كتاب پاسخ به این دیدگاه 3 2
                  يکشنبه 25 آبان 1393-12:25

                  لطفا آثار آقاي رمضاني كه نويسنده ي برتر استان شد؛ چه كتاب هايي بود؟
                  دكتري اش كه تاجيكي است ولي مشتاقيم آثارش را بدانيم.

                  • حسین اسلامی سارویپاسخ به این دیدگاه 2 0
                    يکشنبه 25 آبان 1393-8:26

                    دتا علی جان دارمی
                    یتّا علی صادقی
                    یتّا علی گل رمضانی
                    دتایی بونه اتا دسه گل
                    از همین آدما که اهل قلم هسنه این کارها بونه. اینتا ره امروز اما بدیمی بقیه ره نویمی. ایثار اینجور آدما در قلم بزوئن راه رضای خدا برای مردم مهم تر هسه. شرف و عزت اونجه مین بونه. وقتی ته کاسبی باز نکنی کاسب نومه نداری، مازند نومه بمونی خله سخته. علی صادقی آ علی رمضانی تا دنیا دنیا هسه کاسب بشو نینه.

                    • يکشنبه 25 آبان 1393-7:33

                      درود بر روح ايثار گري اقاي دكتر رمضاني و اقاي صادقي بنده تو اون جمع شاهد بودم كه مجري از قبل اعلام كرد اين دو نفرميخواهند جايزه شان رو به كودكان سرطاني ماهك تقديم كنند


                      ©2013 APG.ir