تعداد بازدید: 2858

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 10 آذر 1393-1:31

مازندران و نمایندگان مازندران

به بهانه روز مجلس/نماینده های ما نگاه جزیره ای و مستقل از دیگران دارند و مانند تکه هایی پراکنده و ناهماهنگ اند که پازل توسعه  استان را تکمیل نمی کنند.

 


 

مازندنومه؛ سرویس سیاسی، هوشنگ زحمتکش: مجلس پس از انقلاب ، نام شورای اسلامی را بر خود گرفت تا مدافع انقلاب در خانه ملت باشد. مجلس فراز و فرود زیادی را تجربه کرد. مردم همیشه حامی مجلس شورای اسلامی بودند و این حمایت موجب شد تا قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی جایگاهی ویژه داشته باشد.

نخستین نکته ای را نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مد نظر داشته باشند، ساده زیستی است، هنری که شایسته و درخور جایگاه  نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. جملات «مردی از جنس ملت»، « مردی همرنگ ملت» و «مردی همدرد ملت»شعارهای شب انتخابات است که مردم آن را باور نمی کنند. مردم نماینده هایی را می پسندند که چون خودشان طعم تنگدستی، ساده زیستی و ساده پوشی را چشیده باشند.

نمایندگی مجلس جایگاهی دولتی نیست، مردمی است؛ پس باید از جنس و رنگ مردم بود تا صدای آن ها را شنید و برای آنها گام برداشت.

دومین نکته آن است که قانون گذار مجلس با رای مردم وارد خانه ملت می شود و باید بداند مردم به قانون نیاز دارند تا در پرتو آن امنیت، آسایش و رفاه داشته باشند.

نکته دیگر مربوط به دخالت نماینده های استان در کار دولت و فشار برای عزل و نصب است. زمانی که مدیری با اعمال نظر نمایندگان  مجلس در دستگاهی منصوب می شود، نظارت بر فعالیت وعملکرد وی کم رنگ می شود. چنین مدیری را به دلیل قصورش نمی توان بازخواست کرد، چون متصل به فرد و قوه ای دیگر است.

با فراگیری این موضوع، کارایی نظارتی نمایندگان نیز بر دستگاه ها بی اثر خواهد شد، چه آن ها با کسانی که خود و از طریق فشار و لابی بر سرکار آورده اند، مماشات خواهند کرد.

نمایندگان ما بعضا" یادشان رفته که وظیفه ی آنها قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است، نه عزل و نصب و لابی و فشار بر دولت.

در این میان البته وعده و وعید هم می دهند تا علاوه بر اینکه موجب افزایش انتظارات بدون برنامه از دولت می شوند، در صورت محقق نشدن آن ها شاهد سلب اعتماد مردم نیز خواهیم بود.
موضوع دیگر نبود وحدت رویه و یکپارچگی نمایندگان مازندرانی است. حتی با وجود راه اندازی دفتر مجمع نمایندگان، پس از مدتی فعالیت و با تغییر دبیرمجمع، این مجمع دوره افول خود را آغاز کرده است و اکنون مشخص نیست فعالیت های آن چگونه است و اصلا فعالیتی دارد یا خیر؟

نماینده های مازندران در مجلس می توانند با اتخاذ رویه ای واحد از کشاورزی، صنعت، اقتصاد، گردشگری، صادرات و واردات و... حمایت کنند، اما مشاهده می کنیم که آن ها به طور انفرادی به اظهار گله مندی و انتقاد صرف از وضعیت به وجود آمده کفایت می کنند یا گاه گاهی در مجلس تذکری می دهند و تمام.

به باور ما نماینده های ما نگاه جزیره ای و مستقل از دیگران دارند و مانند تکه هایی پراکنده و ناهماهنگ اند که پازل توسعه  استان را تکمیل نمی کنند.

توسعه مازندران فقط در شعار و ادعا حاصل نمی شود. باید عملگرا و هم جهت و هم آوا حرکت کرد و هیچ کس در این ارکستر 12 نفره، ساز مخالف و ناکوک و فالش ننوازد.

 


  • چهارشنبه 12 آذر 1393-14:50

    مطلب بسیارجالبی بود .قلم آقای زحمتکش بسیار شیوااست.از زحمتکش که نویسنده مطالب دفاع مقدس است نگارش چنین عریضه ای بعید بود.

    • س میرا کلانتریپاسخ به این دیدگاه
      سه شنبه 11 آذر 1393-18:0

      نزدیک خواهد بود روزی که نصف صندلی مجلس مازندران زنان استان باشند.

      • سه شنبه 11 آذر 1393-10:39

        تازماني كه حزب نداشته باشيم پاشنه بر همين در مي چرخد

        • سه شنبه 11 آذر 1393-14:26

          برادر در اينجا حزب همان باند است كه خيلي هم داريم

          • یک مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 7 0
            سه شنبه 11 آذر 1393-13:37

            با حزب تنها مشکلی از استان حل نمی شود. موضوع اینه که نمایندگان استان باید تعهد لازم را داشته باشند،با توجه به وعده هایی که به مردم دادند برای استان کار بکنند و با متحد شدن تمام نمایندگان سهم مردم را از دولت بگیرند.

          • یک مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 7 0
            سه شنبه 11 آذر 1393-9:52

            مطلب شما را خواندم و انتقادهایی که شما بیان کردین جالب و درست می باشد. موضوع انتخاب نماینده مجلس از اول هم از دست مردم هر شهر و منطقه خارج است و در پایان بعد از انتخاب هم از دست مردم خارج است. موضوع اینه که هیچ کدوم از نمایندگان انتخاب واقعی مردم هر منطقه نیستند و بر اساس یک سری ارتباطات اقتصادی و سیاسی به عنوان کاندیدای نمایندگی مجلس انتخاب می شوند و بعد از یک دوره تبلیغات غیر واقعی وارد مجلس می شوند تازه این جا متوجه می شوی که نماینده ای که انتخاب شده برای مردم آن شهر و یا روستا نیست بلکه برای رسیدن به آرزوهایی که خودش در سر داشته و عواملی که کمک کردند تا این شخص انتخاب بشود تلاش می کنند.
            بعد از ورود نماینده مذکور به مجلس تازه مردم باید روزهای زیادی بدوند تا بتوانند برای شش ماه دیگر نوبت ملاقات در دفتر کارش را بگیرند تا بتوانند با ایشان صحبت کنند. برای خودم این مسأله به وجود آمده و کاملاً تجربه کردم.
            در روزهای تبلیغات و شب قبل از انتخاب شدن همه نمایندگان در دسترس می باشند و همه مهربان و دل سوز و شیفته خدمت هستنداما بعد از روز موعود آقایان وجود زمینی ندارند و باید با هزار واسطه و لابی گری با آنها ارتباط برقرار کنید. البته دیگر فرصتی برای مردم عادی ندارند و خودشان را درگیر مسائل مختلفی که بالا ذکر کردین می کنند و کار اصلی خودشان را که خدمت فقط و فقط به مردم است کاملاً فراموش می کنند.
            این هم تجربه روشنی است که همه ما در دوره های مختلف داشتیم و نمی شود منکر آن شد.
            من نمی خواهم وظایف نمایندگان را به آنها یادآوری کنم ولی کار اصلی هر نماینده یا شورای محلی نگاه به مردم شهر و روستای حوزه خودش است و توجه به مسائل و مشکلات تمام مردم همان حوزه می باشد نه فقط برای یک تعدادی خاص که صاحب نفوذ هستندو منافع آنها در میان می باشد.
            در کنار این موضوع باید یک نگاه بالاتری باشد و به کل استان توجه شود و تمامی نمایندگان استان با اتحاد نظر برای همه مردم استان تلاش کنند و وارد مسائل حاشیه ای نشوند و سعی کنند بهترین برای مردم باشند.
            متأسفانه با توجه به وضعیت فعلی که از استان عزیزمان می بینیم وظیفه اصلی نمایندگان منتخب مردم کاملاً فراموش شده و در مدار غیر ضروری پیش می رود .
            تخریب منابع با ارزش طبیعی استان مازندران و سایر استان های شمالی، بیکاری جوانان، اعتیاد، پایین آمدن کیفیت خدمات رسانی در شهرها و روستاهای استان، کاهش کیفیت بعضی از محصولات کشاورزی در استان و نا امیدی در بین مردم منطقه از تولید محصولات شان و نگهداری از زمین های مرغوب کشاورزی و موارد بسیاری دیگر که ما شاهد آن هستیم.
            سوال این جاست که با توجه به شرایط فعلی استانی که دارای بهترین منابع طبیعی در کشور و حتی دنیا است وضعیت خوبی دارد؟ آیا توانستیم مثل بعضی از استان های دیگر پیشرفتی داشته باشیم و در رده های بالایی از کیفیت و تولیدات برسیم؟
            آیا کیفیت زندگی مردم استان دارای حداقل استاندارد لازم است؟
            البته خیلی موارد قابل توجه هستند که در جایگاه خودشان قابل بحث و بررسی.
            امیدوارم افرادی که به عنوان نماینده مردم انتخاب می شوند قبل از این که سیاسی باشند بهتره نگاهی اقتصادی و اجتماعی داشته باشند و به عمق مسائل موجود در استان توجه داشته باشند.
            به امید روزهای بهتر برای مردم استانم مازندران و مطالب بعدی

            • گوش مجی کیجا قلهپاسخ به این دیدگاه 1 0
              چهارشنبه 12 آذر 1393-19:24

              با سلام خیلی از بایدها ونبایدها را گفتی اما داستان مردم ما داستان آن شیر پادشاه است که هر روز سهمیه یک بره داشت تا سالم تندرست باشد و یک متصدی تیمار آما قرار شد جند موکل بر اعمال قرار بدهند که نتیجه آن شد که پوست خالی هم نصیب شیر بخت برگشته نگردد خدا عاقبت این ملت ره خیر هاکنه؟؟؟؟؟؟؟


            ©2013 APG.ir