تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 27 تير 1384-0:0

شمار قربانيان خزر رو به افزايش است

مريم فرهمند


 با آغاز تعطيلات تابستانى، براى يك بار هم كه شده به شمال كشور سفر خواهيد كرد. روزهاى گرم تابستان بهترين فرصت است تا تنى به آب بزنيد. كنار ساحل بنشينيد و از صداى امواج لذت ببريد. نسيم خنك دريا تمام خستگى ها را از وجودتان مى گيرد و به شما آرامش مى دهد. ولى تنها شنا كردن در آب لذت بخش نيست. تماشاى دريا از ساحل هم بى نظير است.
زيباترين مناظر را در سواحل آبى خزر مى بينيد و خاطرات به يادماندنى مى سازيد. اما اين سفر تابستانى براى همه شيرين و به ياد ماندنى نيست. كسانى هم هستند كه با تلخ ترين خاطرات از سفر بر مى گردند. خاطرات تلخى مثل از دست دادن يك عزيز، يك دوست و يا يك فرزند. اين آبى پرفريب به آسانى مى فريبد و قربانى مى گيرد. دريا كوچك و بزرگ هم نمى شناسد؛ به هيچ كس رحم نمى كند. ولى اگر كمى انصاف داشته باشيم فقط دريا را مقصر نمى دانيم. شايد بى احتياطى، خودسرى و بى فكرى ما هم نقش داشته باشد. بيشتر ما فكر مى كنيم اگر در يك ساحل بكر و دور از چشم ديگران، مخصوصاً ناجيان دريا، شنا كنيم خيلى بهتر است. چون مى خواهيم كسى مدام سوت نزند و مانع شنا كردن ما نشود! ولى طبق نظر مسؤولان اين امر، بيش از ۹۰ درصد افرادى كه طعمه دريا مى شوند از نقاط كور و دور از چشم ناجيان استفاده مى كنند.
«على اسفنديارى» نايب رئيس فدراسيون نجات غريق كشور در اين رابطه گفت: يكى از عمده ترين دلايل بالا بودن آمار تلفات دريا، استفاده مردم از سواحل و نقاط كور است. وى افزود: متأسفانه مسافران هيچ توجهى به مناطق پرخطر و هشدارهاى ناجيان ندارند و خود سرانه وارد آب مى شوند كه در اين صورت از نجات غريقان هم كارى ساخته نيست.

نايب رئيس فدراسيون نجات غريق در مورد اين كه شايد علاوه بر بى توجهى مردم، كافى نبودن ناجيان و كمبود امكانات آنها نيز در ميزان بالاى كشته شدگان مؤثر باشد، تصريح كرد: وظيفه فدراسيون، تربيت منجى غريق و نظارت فنى بر امور محل هاى شناورى است و سالانه هفت هزار ناجى تحت آموزش اين مركز قرار مى گيرند. وى ادامه داد: طى سه سال گذشته با همكارى و هزينه بنادر و كشتيرانى تعدادى ناجى ويژه در مناطق كور استان هاى گلستان، مازندران و گيلان مستقر شده اند كه اين عمل تا حدى ميزان تلفات را كاهش داده است.

به گفته «بهروز اسفنديارى» اين طرح موجب آگاهى مسافران مى شود تا بدانند مكان هاى بدون نجات غريق حتماً خطرناك و ممنوع هستند. وى اظهار داشت: فدراسيون با ارائه طرح هاى مناسب و افزايش ناجيان مى تواند آمار تلفات دريا را كاهش دهد، به طورى كه در سال گذشته تعداد قربانيان در استان گيلان تا ۵۰ درصد كمتر شد.

 مازندران بيشترين قربانى را دارد
استان مازندران با ساحلى به مسافت ۹۰۰ كيلومتر داراى بيشترين نقاط كور و دور از دسترس ناجيان دريا است كه اين از عمده ترين دلايل بالا بودن آمار كشته شدگان در اين استان است. «كيميايى راد» رئيس مجمع كل مسؤولان هيأت هاى نجات غريق مازندران در اين مورد تصريح كرد: اين استان در سال گذشته با ۲۵۶ نفر كشته بالاترين آمار تلفات دريا را نسبت به ديگر استان هاى شمالى داشته است. وى تعداد قربانيان امسال را بيش از سال ۸۳ پيش بينى كرد و گفت: در تابستان ۸۰ ، ۲۴۷ نفر كشته؛ در تابستان ۸۱ ، ۱۲۵ نفر كشته؛ در تابستان ،۸۲ ۱۷۰ نفر كشته و در تابستان ۸۳ نيز ۱۴۳ نفر در دريا غرق شدند. وى ادامه داد: اين در حالى است كه امسال در اولين ماه فصل تابستان تلفات از ۱۰۰ نفر هم بيشتر بوده است.

 «كيميايى راد» در مورد تعداد سواحل امن براى استفاده مسافران اظهار داشت: با توجه به اين كه تعداد گردشگران از سال ۸۰ تاكنون چندين برابر شده، اما نقاط امن و قابل استفاده براى مردم افزايش نيافته است. وى در مورد كمك هاى بنادر و كشتيرانى به استان مازندران گفت: اين سازمان در سال هاى ۸۲ و ۸۳ به ترتيب ۳۰ و ۴۰ ميليون تومان به اين استان كمك كرده كه در پيشبرد زير ساختمانهاى طرح هاى دريا و نجات غريق مؤثر بوده است، ولى امسال اين كمك مالى هنوز محقق نشده است.

 رئيس مجمع كل مسؤولان هيأت هاى نجات غريق مازندران افزود: از تعداد ۱۰ تا ۱۲ ميليون گردشگرى كه به اين استان سفر مى كنند، ۳ تا ۴ميليون از آنها به غرب مازندران سفر مى كنند كه امكانات نجات غريق و خدمات اين منطقه پاسخگوى نياز مسافران نيست.
«مراد كيانوش» نماينده قايقرانان نجات غريق مازندران نيز در خصوص مشكلات ناجيان گفت: قايق موتورى، جليقه هاى نجات و كپسول اكسيژن به تعداد كافى در اختيار ناجيان قرار ندارد و تنها پاسخگوى ۴۵ تا ۵۰درصد بخش گردشگرى است. وى علت بيشتر مرگ وميرهاى دريا را عدم پاكسازى بلوك هاى سيمانى، سنگها و چاههاى باقى مانده در آبهاى خزر دانست و افزود: افراد بى اطلاع از اين اوضاع كه با فنون شنا نيز آشنا نيستند، با ورود به آب يا زخمى مى شوند و يا جان خود را از دست مى دهند.
كارشناسان و مسؤولين نجات غريق در استان مازندران معتقدند با آگاهى مسافران از مناطق خطرناك، استفاده از سواحل امن و داراى نجات غريق و همچنين توجه به هشدارهاى ناجيان مى توان آمار تلفات دريا را پايين آورد. امسال طرح جالبى براى اطلاع رسانى به گردشگران در استان مازندران اجرا شده است. در اين طرح با نصب علائم رنگى هشدار داده مى شود. بدين ترتيب كه علائم سياه رنگ براى ممنوعيت ورود به درياى توفانى، قرمز به نشانه ورود محتاطانه به دريا و رنگ سفيد براى آزادى شنا در نظر گرفته شده است.(iran-newspaper)



    ©2013 APG.ir