تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 30 تير 1384-0:0

قلعه هاى جنگل مازندران

نگاهي کوتاه به چند قلعه باستاني مازندران.


مازندران فقط به جنگل ها و دريايش شهرت ندارد. اگر اندكى آدم جست وجوگرى باشيد مى توانيد قلعه هاى قديمى بسيارى در اين سرزمين سبز پيدا كنيد كه به نوبه خود ديدنى و رسيدن به آن قلعه ها هيجان انگيز است. فقط كيسه خواب و چادر فراموش نشود چون در اطراف اين قلعه ها، آبادى و هتل يافت نمى شود.
قلعه بلده مازندران بيش از ديگر قلعه هاى استان مشهور است. اين قلعه تا اوايل دوره صفوى دائر بوده و مركز يكى از مهمترين قدرت هاى محلى آن روز به شمار مى  رود. اين قلعه در بالاى كوهى مشرف بر بخش بلده نور است و عظمت آن از قسمت هاى باقى مانده به خوبى روشن است. اين قلعه تا آن جا قابليت دارد كه در صورت توجه و مرمت مى تواند به يكى از كانون هاى گردشگرى تبديل شود. ولى ظاهراً براى احياى اين قلعه هم مثل ميراث ديگر بودجه به اندازه كافى وجود ندارد.

اما استان مازندران قلعه هاى بسيار ديگرى هم دارد. يكى از آنها قلعه كنگلو است كه در جنوب شرقى دو آب بالاى صخره اى قرار گرفته و قسمت اعظم آن به دليل گذشت زمان و عدم مرمت خراب شده است. فضاى داخلى قلعه مدور و در دو طبقه ساخته شده و مصالح به كار گرفته شده در آن سنگ لاشه و ملات آهك و سنگ است. ديدن باقى مانده اين قلعه را براى طبيعت گردان معمار جدى توصيه مى كنيم. چون گفته مى  شود طرح و نقشه اين قلعه بسيار منحصر به فرد است.
قلعه شاهاندشت در دهكده لاريجان آمل و برج سلطان العابدين در سارى از ديگر قلعه هاى استان مازندران است.(sharghnewspaper)



    ©2013 APG.ir