تعداد بازدید: 3900

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 18 آذر 1393-22:26

استاندار مازندران:

رشته هاي موجود در دانشگاه ها متناسب با شرايط استان نيست

در آيين تجليل از از پژوهشگران برتر مازندران مطرح شد: طبق برنامه پنجم توسعه سهم پژوهش بايد به سه درصد برسد/امیدواریم دانشنامه مازندران در سال آینده منتشر شود/ روند آموزش محوري موجود در دانشگاه ها بايد تبديل به كارآفرين محوري شود.


 

مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: پانزدهمين آيين تجليل از از پژوهشگران برتر مازندران با حضور استاندار در تالار همايش دانشكده فرهنگ و هنر دانشگاه مازندران برگزار شد.

دکترفخر الدين اصغري آقمشهدي در اين مراسم با اشاره به پنجمين حضور استاندار مازندران در جمع دانشجويان و دانشگاهيان اظهار داشت: اين حضور نشان از توجه خاص استاندار به دانشگاه و عرصه فرهنگ و علم است.

وي با بيان اينكه يكي از نشانه هاي جوامع پيشرفته اهميت دادن به تحقيق و مطالعه علمي است افزود: اراده ملي، تهيه امكانات سخت افزاري و نرم افزاري مناسب براي توسعه فعاليت هاي پژوهشي و همكاري واحدهاي پژوهشي با واحدهاي آموزشي دولتي و خصوصي وظيفه دولت در اين راستا است.

آقمشهدي با بيان اينكه دولت با تخصيص اعتبار مناسب در تقويت اراده ملي و تقويت امكانات لازم نقش بسزايي دارد، اظهار داشت: در لايحه بودجه از سال 83 هر سال شاهد روند نزولي در سهم پژوهش از توليد ناخالص داخلي بوده ايم.

وي ادامه داد: از سال 90 سهم پژوهش روند افزايشي داشته است و در لايحه سال 94 صحبت از يك تا دو درصد است كه با احقاق اين مهم، محققان مي توانند به آرزوي ديرينه خود دست يابند.

رياست دانشگاه مازندران با بيان اينكه طبق برنامه پنجم توسعه سهم پژوهش بايد به سه درصد برسد، افزود: مقام معظم رهبري در ابلاغ سياست هاي علم و فن آوري بیان داشتند که تا پايان 1404 اين سهم به چهار درصد برسد كه نشان از وظيفه سنگين دولت در اين زمينه دارد.

وي از عقد قرارداد دستگاه هاي اجرايي با اشخاص انتقاد نمود و گفت: طبق ماده 42 قانون تنظيم بخشي از قوانين و مقرارت مالي، دولت ، اين كار خلاف قانون است و دستگاه هاي اجرايي حق ندارند بدون موافقت مديريت دانشگاه با اشخاص عقد قرارداد كنند.

*امیدواریم دانشنامه مازندران سال 94 چاپ شود

در ادامه اين مراسم دكتر مسلم منصور لكورج –معاون پژوهشي دانشگاه مازندران و دبير پانزدهمين آيين تجليل از نخبگان و پژوهشگران – گزارشي از روند عملكرد و فعاليت دانشگاه و همچنين از روند انتخاب نخبگان توضيحاتي ارائه كرد.

سپس لطف ا... آجداني –مديركل آموزش و پژوهش استانداري مازندران- نخستين تغيير چشمگير را با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد در مازندران، تغيير نگاه مديران ارشد استان نسبت به حوزه آموزش و پژوهش دانست.

وي به تكريم پژوهش گران و بازكردن گره هاي موجود در راستاي كار پژوهشي در استان اشاره كرد و گفت: با حمايت استاندار مازندران و معاون توسعه منابع انساني تلاش براي تدوين طرح جامع پژوهشي انجام شده است كه هر 45 روز هم قابليت به روز شدن دارد.

آجداني با بيان اينكه اين طرح از سوي مركز مطالعات راهبردي وزرات كشور مورد قدردانی قرار گرفته است، افزود: سامانه پژوهش از سال 89 آغاز به كار كرده است اما به رغم همه تلاش ها از سال 89 تا 92 تنها در حدود 1200 عضو پژوهشگر با اين سامانه در ارتباط بودند، اما در طول يكسال گذشته تعداد اعضا به 2200 نفر افزايش يافته است.

وي به اعتبارات شش ميليارد و پانصد ميليون توماني پژوهش در حوزه هاي مختلف اشاره كرد كرد و ابراز داشت: در سال مشابه گذشته اين رقم چيزي در حدود سه ميليارد بوده است كه امسال اين رقم 100 درصد افزايش داشته است.

مديركل دفتر آموزش و پژوهش استانداري مازندران به عملياتي شدن دانشنامه مازندران نيز اشاره كرد و گفت: اميدواريم با شجاعتي كه استاندار به خرج داده اند در سال 94 اين دانشنامه چاپ و منتشر شود.

وي همچنين به خلا موجود بين دانشكاه و مراكز صنعتي اشاره كرد و ابراز داشت: اميدواريم با تعامل خوبي كه ايجاد شده است شاهد پيوند دو حوزه علمي و صنعتي باشيم.

آجداني اتفاق خوب ديگر را تامين اعتبار و هزينه هاي برگزاري قدردانی از نخبگان استان دانست و گفت: امروز افتخار مي كنم كه آموزش و پژوهش استانداري مازندران جزو سه حوزه برتر در قياس استانداري هاي كشور است كه همه اين اتفاقات در سايه حمايت و جديت استاندار مازندران رخ داده است.

*آرامش به كشور بازگشته است

ربيع فلاح جلودار –استاندار مازندران-نيز در اين مراسم با تسليت ايام اربعين حسيني اظهار داشت: رويكرد هفته آموزش و پژوهش بايد اقتصادي و اجتماعي باشد.

وي با بيان اينكه چيزي كه دولت تدبير و اميد توانسته است به عنوان شاخص اصلي بر روي آن تاكيد كند همان تدبير در سياست خارجي و داخلي بوده است، افزود: تيرماه 92 به هيچ عنوان با روزهاي بعد از استقرار دولت قابل قياس نيست.

استاندار مازندران با اشاره به حادثه هاي ناخوشايندي كه در آن برهه از زمان در عرصه سياست داخلي و خارجي براي كشور رخ مي داد، گفت: با استقرار دولت در سايه تعامل كلي با دنيا شرايط آرامش به كشور بازگشته است و اميد مردم افزايش يافته است.

وي به تورم بالاي 45 درصدي و رشد اقتصادي منفي دولت قبل اشاره كرد و گفت: در حال حاضر نه تنها رشد نامتعارف نداريم، دولت روند افزايش تورم را نيز مهار كرده است.

مقام عالي دولت تدبير و اميد در مازندران اظهار داشت: استان هماهنگ با دولت مركزي و متناسب با فعاليت هاي بومي در راستاي رشد اقتصادي در حال فعاليت است .

وي با بيان اينكه درتعيين قيمت چندين محصول در كشور تاثيرگذار بوده ايم افزود: برنج محلي هيچ گاه توسط دولت حمايت نمي شد و به دليل اقدامات ما، مصوبه عدم واردات را گرفتيم و همچنين شرايطي به وجود آمد كه در سبدكالاي خانوار نيز برنج محلي مازندران جايگاه داشته باشد.

فلاح جلودار با انتقاد از عدم ورود نخبگان در حوزه عملي و پژوهشي اظهار داشت: آيا اين نمايشگاهي كه در ورودي سالن وجود داشت در شان اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي ما است؟

وي تصریح کرد: درست است كه مديريت در دانشگاه به دليل رها بودن فضا بسيار سخت است، اما نبايد روزمرگي سابق اكنون نيز تداوم داشته باشد چرا كه اين روند نامتعارف است.

استاندار مازندران ابراز داشت: ما در سال 94 به سهم خود تمام اعتبار بخش هاي پژوهشي را اختصاص خواهيم داد و پيشنهاد مي كنيم كه نخبگان و دانشمندان به فكر رفع مشكلات اقتصادي كشور باشند.

وي ادامه داد: به عقيده بنده با سر و سامان دادن بسياري از همين واحدها و كارگاه هاي توليدي مشكل اشتغال مازندران مرتفع خواهد شد.

فلاح با بيان اينكه بنده به دانشگاهيان اعتقاد دارم، افزود: روند آموزش محوري موجود در دانشگاه ها بايد تبديل به كارآفرين محوري شود.

وي گفت:در حال تهيه اسامي بيكاران استان هستيم تا بتوانيم آموزش هاي متناسب به آنها بدهيم، چرا كه اكثر آموزش هاي ما نظري است.

نماينده دولت تدبير و اميد در مازندران با اشاره به بازديد خود از سكوي نفتي خزر اظهار داشت: دو حلقه از چاه هاي ما به نفت رسيده است كه ميزان هيدروكربن آن از نفت ساير مناطق كشور بالاتر است كه همين امروز هم مي توانيم با بكارگيري تدابير لازم نقت را استخراج كنيم.

وي در بخش پاياني سخنان خود به استفاده از دريا و ظرفيت گردشگري و صنعت توريسم نيز اشاره كرد و اظهار داشت: به همه نخبگان و محققان بخش دريايي پيشنهاد مي كنم كه از ظرفيت هاي درياي خزر استفاده كنند، چرا كه تمام دريا بايد پر از اسكله هايي باشد كه مردم بتوانند از آن بهره ببرند.

فلاح جلودار با اذعان به اينكه متاسفانه در صنعت توريسم كاربلد نداريم افزود: رشته هاي تحصيلي موجود در دانشگاه هاي مازندران نيز متناسب با شرايط استان نيست و نبايد اجازه داد رشته هايي كه در جامعه اشباع شده است باز هم دانشجو بپذيرد.

در پايان اين مراسم از پژوهشگران و نخبگان برتر مازندراني تجليل شد.

آقايان دكتر كوروش نوذري، جهانبخش رئوف،علي ابراهيم نژاد مرزوني، محمد شكرالله زاده، محمدعلي ابراهيم زاده معبود، محمدولي ززولي، جواد غفاري، سعيد امامقلي زاده، محمد صالحي ، حسنعلي آقاجاني، محسن جهانشاهي، حميد اميرنژاد، علي شاه نظري، كريم سليماني، رضا مهرآفرين، حسن فضلي، سيدهادي ناصري، رضا عبادي جامخانه، محمدباقر فرقاني اوزرودي و خانم ها ناهيد آملي و فرحناز قاسميان جزو تقدير شدگان اين مراسم بودند.

 



    ©2013 APG.ir