تعداد بازدید: 3812

توصیه به دیگران 1

جمعه 28 آذر 1393-1:3

مدیرکل دفتر توسعه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خبر داد:

شاخص نشاط در ایران؛ رتبه 115 از بین 157 کشور

50درصد از طلاق‌ها، 20 درصد قتل‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها و 22 درصد از خشونت‌ها و نزاع‌ها ناشی از مصرف مواد مخدر است/نشاط اجتماعی در کشور ما در پایین‌ترین سطح قرار دارد/ در کشور دغدغه امور اجتماعی نداریم و اگر معضلی به خیابان ها کشیده شد، دستور می‌دهیم جمعش کنند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: علیرضا مرادی دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر مازندران در همایش علمی - تخصصی نقش مشارکت‌های اجتماعی و کنترل کاهش مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی اداره کل ارشاد مازندران در ساری، اظهارداشت: دولت به دنبال اجتماعی کردن برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر است.

وی ادامه داد: سابقه نشان می‌دهد با این همه اقدامات دولتی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، امروز در چه جایگاهی قرار داریم، بنابر این لازم است دست نیاز به سوی مردم دراز کنیم.

مرادی افزود: با توجه به اینکه 98 درصد از مردم ما پاک هستند، باید از ظرفیت این افراد برای کمک به آسیب‌دیدگان استفاده شود.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر مازندران تصریح کرد: گروه‌های اجتماعی در این دولت، مجوز گرفتند و امروز در عرصه فعالیت‌های اجتماعی نقش خود را بر اساس سیاستگذاری کشور، ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه با پیگیری مجدانه تیم دولت در مازندران، جلسات شورای هماهنگی مواد مخدر را به شهرستان‌ها بردیم، متذکرشد: در پایان آذرماه، یازدهمین جلسه شورای هماهنگی مواد مخدر را برگزار کردیم.

مرادی با اشاره به اینکه از توان‌مندی‌های شهرستان‌ها استفاده می‌کنیم، تصریح‌کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، حمایت و پشتیبانی خوبی از ما دارد اما نیاز است اعتبارات افزایش یابد.

* بعضی از خانواده‌ها نقش پانسیون را برای فرزند خود دارند

در ادامه این نشست سعید آرام -مدیرکل بهزیستی مازندران- اظهارداشت: مواد مخدر به عنوان شوک هزاره سوم، همه کشورها را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان ملل بالغ بر 250 میلیون مصرف کننده مواد مخدر و وران‌گردان در دنیا وجود دارد، افزود: گردش مالی قاچاق مواد مخدر باعث شده در کنار تجارت اسلحه، نفت و توریسم به عنوان صنعت غیرقانونی جایگاه ویژه داشته باشد.

آرام با اشاره به اینکه سوء مصرف مواد مخدر، چهارمین عامل مرگ و میر است، متذکرشد: 50درصد از طلاق‌ها، 20 درصد قتل‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها و 22 درصد از خشونت‌ها و نزاع‌ها ناشی از مصرف مواد مخدر است. هم چنین 40 درصد از زندانیان به صورت مستقیم و 20 درصد هم به صورت غیر مستقیم با اعتیاد مرتبط هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه باید هوشمندانه در زمینه مبارزه با مواد مخدر عمل کنیم، گفت: گاهی تصور می‌کنیم پیشگیری از مصرف مواد مخدر بسیار ساده است.

آرام ادامه داد: با توزیع بروشور نمی‌توان از مصرف مواد مخدر پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه اعضای خانواده فرد معتاد، در فاصله زمانی از این فرد غفلت کرده‌اند، اظهارداشت: بعضی از خانواده‌ها لباس و غذای فرزند خود را مهیا می‌کنند و نقش پانسیون را برای فرزند خود دارند.

آرام با بیان اینکه 55 درصد از خانواده ها پنج سال بعد از اعتیاد فرزندشان به این موضوع پی می‌برند، افزود: بسیاری از افراد جامعه ما هیچ آگاهی نسبت به عوارض مصرف شیشه آگاهی ندارند.

* فرهنگ گفت‌وگو به شدت در خانواده کاهش یافته است

در ادامه این مراسم حسن موسوی چلک -مدیرکل دفتر توسعه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور- در سخنانی اظهارداشت: حوزه اجتماعی ایران، حوزه بیمار و نگران‌کننده‌ای است.

وی افزود: این نگرانی و بیماری به منزله نادیده گرفتن تلاش‌هایی که در دوران مختلف شده، نیست، ما قدردان همه هستیم اما نتیجه آن تلاش‌ها، وضعیت امروز است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در خانه خیلی‌ها را زده و اما خیلی‌ها خود را به خواب زده‌اند و نمی‌خواهند بیدار شوند، افزود: هیچ کسی با هیچ دیواری نمی‌تواند جلوی آسیب‌های اجتماعی را بگیرد. امروز مسیر آسیب‌های اجتماعی هم به سمتی می‌رود که هیچ کنترلی بر آن نداریم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه جزیره‌ای کردن حوزه اعتیاد، اشتباه فاحش این حوزه است، تصریح‌کرد: نوک پیکان آسیب‌های اجتماعی به سمت خانواده است.

وی ادامه داد: رشد ازدواج همواره کمتر از رشد طلاق است و این روزها هم که جشن طلاق و ازدواج سفید و مسائل این چنینی به دغدغه تبدیل شده است.

موسوی چلک با بیان اینکه فرهنگ گفت‌وگو به شدت در خانواده کاهش یافته است، گفت: بر اساس پژوهشی که چند سال قبل انجام دادم میانگین صحبت در بین اعضای خانواده 15 دقیقه بود و امروز این رقم به مراتب کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی در کشور ما در پایین‌ترین سطح قرار دارد و این مسئله مربوط به هیچ دولتی نیست، اظهارداشت: ظلم در حق مسائل اجتماعی است اگر به این مسائل رنگ و بوی سیاسی دهیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: مسائل اجتماعی و رفاهی نباید تحت تاثیر بازی‌های سیاسی قرار گیرد، سیاست‌زدگی و جانب‌داری سیاسی در حوزه اجتماعی ظلمی است که قابل بخشش نیست.

وی با بیان اینکه از157 کشور بررسی شده شاخص نشاط ما در ردیف 115 قرار داشت، تصریح‌کرد: شاخص‌های اختلالات روانی در ایران در حال افزایش است و فرصت‌های شادی و نشاط در جامعه کم شده است، بنابراین نیاز به خلق شادی گروهی و جمعی داریم.

این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی بیشتر ممیزی کردیم و اینکه چه کار نکنیم مبنای کار بود، ادامه‌داد: در کشور دغدغه امور اجتماعی نداریم و اگر معضلی به خیابان ها کشیده شد، دستور می‌دهیم جمعش کنند، نگاه‌ها در حوزه اجتماعی باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه امور اجتماعی همیشه در حاشیه سیاست‌گذاری‌ها بوده چون از مطالبه‌گری و از ورود به حوزه اجتماعی می‌ترسیم، خاطرنشان‌کرد: حوزه اجتماعی متولی ندارد و طبیعی است که کسی در این حوزه مطالبه‌گری نخواهد کرد.

موسوی یادآورشد: آن قدر در حوزه اجتماعی مداخله کردیم که مردم توقع دارند دولت فرزندشان را درمان کند.

وی با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی باید مبنای سیاست‌گذاری باشد، اظهارداشت: ما قیم مردم و سازمان‌های غیر دولتی در حوزه اجتماعی نیستیم و مشارکت اجتماعی را بر مبنای تعداد سمن‌ها قرار ندهیم.

موسوی چلک با اشاره به این که باید مطالبه‌گر اجتماعی باشیم که نیستیم، گفت: دغدغه داشتن و مطالبه‌گری به منزله مخالفت نیست.

  رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه مدیریت شهری برای پسماند برنامه دارد اما برای حوزه اجتماعی برنامه نداریم، گفت: از واگذاری امور اجتماعی به مدیریت شهری نترسیم. مشارکت لازمه مدیریت هوشمند اجتماعی است با این شرط که این مشارکت‌ها را مورد بهره‌برداری سیاسی قرار ندهیم.

وی یادآورشد: اگر معتادی بخواهد به زندگی برگردد همچنان برچسب مخدر را با خود دارد و تا زمانی که برچسب باشد، پذیرش اجتماعی معتادان سخت است.



    ©2013 APG.ir