تعداد بازدید: 3148

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 25 مرداد 1384-0:0

خريدار آشوراده از محيط‌‌‌ زيست خسارت خواست

گزارش خبري از:chn


سازمان مناطق گردشگري خواستار جبران خسارت ناشي از تاخير 3 ساله در ساخت دهكده گردشگري جزيره آشوراده شد.
مدير اين سازمان در نامه‌اي به سازمان حفاظت از محيط زيست،‌ از مسئولان اين سازمان خواسته‌است تا در شرايط ساخت‌و‌ساز در جزيره آشوراده بازبيني كنند.
به گفته‌ي «محمد رضا يزدان‌پناه»، مدير شركت خصوصي سازمان مناطق گردشگري، بيش از 3 سال است كه اين شركت از سازمان حفاظت از محيط زيست خواسته است تا ضوابط خود را براي مديريت زيست‌محيطي بخش اكوتوريسم و اجراي پروژه گردشگري در جزيره آشوراده صادر كند تا يك منقطه طبيعت‌گردي در اين جزيره ايجاد شود.
او مي‌گويد كه پس از 3 سال به تازگي تفاهم‌نامه سازمان حفاظت از محيط زيست با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري امضا شده است كه همين تاخير، خسارات مالي زيادي را به سرمايه‌گذاران پروژه وارد كرده است.
به همين دليل از سازمان حفاظت از محيط زيست خواسته است تا علاوه بر جبران بخشي از اين خسارت با عواملي كه باعث اين زيان شده‌اند برخورد قانوني كند.
«يزدان‌پناه» معتقد است كه طرح‌هاي سازمان مناطق گردشگري براي ايجاد منطقه توريستي در آشوراده كاملا بر ضوابط زيست محيطي منطبق است و خسارتي به محيط زيست منطقه وارد نمي‌كند.
به اعتقاد او هم اكنون به دليل توجه نكردن مسئولان محيط زيست به آشوراده، آب‌گرفتگي جزيره سبب شده در گرداگرد و برخي از نواحي مياني آن باتلاق ايجاد شود. اين باتلاق‌ها افزايش پشه و حشرات موذي را درپي داشته و راه رفتن در منطقه را دشوار كرده‌اند.
او در اين نامه آورده است: «شغال‌هايي كه به دليل كنترل نشدن تعداد آنها هم اكنون حدود 95 درصد جمعيت جانوري جزيره را تشكيل مي‌دهند، باعث بر هم خوردن چرخه اكوسيستم منطقه مي‌شوند. اين افزايش تعداد نتيجه كنترل نكردن عملي و علمي آنهاست.»
مدير سازمان مناطق گردشگري معتقد است كه اگر راه‌حل و راهبردي اساسي براي اصلاح اين وضعيت انديشيده نشود، ارزش‌هاي زيست‌محيطي جزيره آشوراده فقط در حد نام باقي مي‌ماند.»
او مي‌گويد كه در اين طرح تلاش شده تا آسيبي به محيط زيست منطقه وارد نشود و به همين دليل، از پروفسور «رينبرگ» كه از معدود كارشناسان حفاظت محيط‌زيست اروپاست، به عنوان مشاور پروژه كمك گرفته‌اند.
به گفته‌ي او، بارها از كارشناسان سازمان حفاظت از محيط زيست دعوت شد تا در جلسات كارشناسي با حضور پروفسور «رينبرگ» شركت كنند يا فرصتي را براي ارائه نظرات كارشناسي مشاوران اين سازمان در اختيار آنها بگذارند كه هيچ وقت جوابي داده نشد.
او معتقد است كه اگر كارشناسان آن سازمان در سمينار توجيهي پروژه شركت مي‌كردند يا از نزديك با مشاوران و كارشناسان آن بحث و گفت‌وگو انجام مي‌دادند، سوءتفاهمات رفع مي‌شد.
«يزدان‌پناه» در نامه خود به سازمان حفاظت از محيط زيست گفته است: «بارها بي‌اعتنايي مديريت سازمان محيط‌زيست استان مازندران را به سازمان مركزي منعكس كرديم ولي نه تنها اقدامي نكردند بلكه پس از آن، بارها عوامل منتسب به محيط‌زيست مازندران به صورت غيرقانوني مانع از انجام مطالعات سازمان مناطق گردشگري شده‌اند.»
او مي‌گويد كه در آخرين بار، ماموراني مسلح به كارشناسان اين سازمان در جزيره حمله كرده و فعاليت‌هاي مطالعاتي آنها را متوقف كردند.
او به كارهايي چون جلوگيري از عمليات نقشه‌برداري، تخريب كمپ مطالعاتي، خارج كردن كانكس‌ها از محل استقرار و ريشه‌كن كردن نزديك به يك هزار و 500 اصله درخت هرس شده اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه اين كارها را ماموران سازمان حفاظت از محيط زيست مازندران انجام داده‌اند.
«يزدان‌پناه» شرايط انجام ضوابط و معيارهاي ابلاغ شده را به گونه‌اي مي‌داند كه راه را براي توسعه پروژه محدود كرده‌است و راهي جز بازنگري در آنها وجود ندارد.
او به مناطق حساس زيست‌محيطي در نقاط مختلف دنيا اشاره مي‌كند كه با وجود داشتن طبيعتي ويژه،‌ شرايطي فراهم شده تا انسان و طبيعت در كنار هم و با حفظ كامل محيط‌زيست زندگي كنند.
او معتقد است كه مي‌توان چنين شرايطي را در آشوراده نيز فراهم كرد.
چندي پيش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با سازمان حفاظت از محيط زيست تفاهم نامه اي را امضا كرد و در آن ساخت و ساز در جزيره آشوراده را محدود كرد.
اما هنوز بسياري از طرفداران محيط زيست با اجراي هرگونه پروژه گردشگري در اين جزيره مخالف هستند و معتقدند كه اين ساخت‌و‌سازها به طبيعت بكر منطقه آسيب مي‌زند.


    ©2013 APG.ir