تعداد بازدید: 3147

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 26 مرداد 1384-0:0

مثل هميشه بي نصيب!

سهم استان ها و مناطق در دولت احمدی نژاد و سهم ما!


احمدي نژاد در بحث انتخاب وزرا ،‌موضوع میزان سهم هر یک از استان ها و مناطق در هیأت دولت و سمت های ارشد را مورد توجه قرار دادترديدي نيست كه معیار مذکور به تنهایی نمی تواند توضیح دهنده، توزیع قدرت سیاسی باشد اما برای بسیاری از مردم و حتی نخبگان سیاسی، موضوعی حائز اهمیت به شمار می رود.

در مجلس نیز تجربه نشان داده که وابستگی های استانی و منطقه ای وزرا در نحوه نگرش و رأی اعتماد نمایندگان به آنها مؤثر بوده است. اکنون که دولت جدید جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی شده، اظهارنظرها درباره احتمالات موجود در زمینه سرنوشت هر یک از وزرا شروع شده است. 

به عنوان مثال در حالی که نمایندگان مناطق زاگرس نشین با 80 امضا خواستار قرار گرفتن وزیری از این مناطق در کابینه بودند، ‌در آخرین لحظات نتوانستند عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه را به عنوان وزیر تعاون وارد کابینه کنند. آنها تهدید کرده اند که اگر وزیری در کابینه نداشته باشند، در رأی اعتماد خود به کابینه تجدیدنظر خواهند کرد. 

در کابینه های گذشته، به طور سنتی سهم وزرای اصفهانی و آذربایجانی بسیار پررنگ تر از وزرای سایر مناطق بوده است اما آمارها درباره کابینه احمدی چه می گویند؟ 

مشخصات اعلام شده وزرا نشان می دهد که شهر تهران دارای بیشترین سهمیه در دولت است و متولدین تهران 8 پست از 21 پست وزارتی را اشغال کرده اند . در واقع سهم متولدین تهران از کابینه نزدیک به یک سوم پست ها می باشد.

 البته باید در نظر داشت که وزرای متولد تهران هر یک ممکن است دارای وابستگی های استانی بوده و اصالتا به یکی از شهرستان ها و یا اقوام ایرانی وابسته باشند. (وزرای رفاه، بازرگانی،‌ ارشاد، بهداشت، کاوه، دفاع،‌ اقتصاد و آموزش و پرورش) 

پس از تهران، اصفهانی ها با سه سهمیه در دولت حاضر هستند، محمد سعیدی کیا وزیر مسکن، محسنی اژه ای وزیر اطلاعات و علیرضا احمدی وزیر تعاون با عنوان متولدین اصفهان معرفی شده اند اگرچه ممکن است برخی دیگر از وزرا نیز که متولد اصفهان نیستند، به اصفهانی بودن شهره باشند. نکته مهم درباره وزرای اصفهانی دولت، سابقه و شهرت ویژه آنان در کابینه جدید است.

 سعیدی کیا و محسنی اژه ای تقریبا شناخته شده ترین وزرای دولت احمدی نژاد هستند و به نظر می رسد نفوذی بیش از عنوان خود در جهت گیری های دولت داشته باشند. 

استان های آذری نشین به استناد آمار و مشخصات شناسنامه ای سه وزیر در دولت دارند (سعید لو وزیر نفت از تبریز، کریمی راد وزیر دادگستری از قزوین و فتاح وزیر نیرو از ارومیه). با توجه به سابقه استانداری احمدی نژاد در اردبیل، وی را نیز باید از زمره مسؤولان ارشدی دانست که به مسائل این استان ها حساسیت و دقت ویژه ای دارد. اگرچه به طور معمول وزاری آذری زبان دیگری را نیز باید به زمره مسؤولان هدفدار توسعه این مناطق اضافه کرد. 

استان فارس و شیرازی ها دو سهم در کابینه دارند. سلیمانی وزیر ارتباطات از کازرون و طهماسبی وزیر صنایع از شیراز. اگرچه لنکرانی وزیر بهداشت نیز مدت ها رئیس بیمارستان شیراز بود و از همین سمت به وزارت راه یافته است. 

نفوذ کرمانی ها و یزدی ها که در دولت های هاشمی رفسنجانی و سیدمحمدخاتمی در سطح بسیار بالایی بود، در دولت جدید به شدت کاهش یافته است. کرمانی ها فقط زاهدی وزیر علوم و یزدی ها فقط رحتمی وزیر راه را در کابینه دارند. 

ترکیب موجود نشانگر آن است که علاوه بر کاهش نفوذ کرمانی ها و یزدی ها در حکومت، برخی استان ها نظیر استان های شمالی مازندارن و گیلان،‌ خراسان و استان های کردنشین و لرنشین غربی نظیر کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان،‌ چهار محال و بختیاری و کهکیلویه نیز نماینده در دولت ندارند. 

نا م وزرای پیشنهادی احمدی نژاد با توجه به وابستگی استانی و منطقه ای آنها به شرح زیر است: 

1- محمد سعید کیا وزیر مسکن (اصفهان)
2- سید مهدی هاشمی وزیر رفاه ( تهران)
3- سید مسعود میر کاظمی وزیر بازرگانی ( تهران)
4- محمد حسین صفار هرندی( تهران)
5- علی سعید لو وزیر نفت ( تبریز)
6- کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت( تهران)
7- محمد رحمتی وزیر راه( یزد)
8- محمد سلیمانی وزیر ارتباطات( کازرون)
9- جمال کریمی راد وزیر دادگستری ( قزوین)
10- غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات(اصفهان)
11- محمدرضا اسکندری وزیر کشاورزی( اهواز)
12- محمد مهدی زاهدی وزیر علوم(کرمان)
13- مصطفی پور محمدی وزیر کشور( قم)
14- سید محمد جهرمی وزیر کار( تهران)
15- مصطفی محمد نجار وزیر دفاع(تهران)
16- پرویز فتاح وزییر نیرو( ارومیه)
17- داوود دانش جعفری وزیر اقتصاد( تهران)
18- علی اکبر اشعری وزیر آموزش و پروش( تهران)
19- منوچهر متکی وزیر خارجه( گلستان)
20- علیرضا علی احمدی وزیر تعاون( اصفهان)
21- علیرضا طهماسبی وزیر صنایع( شیراز)

(aftabnews)



    ©2013 APG.ir