تعداد بازدید: 6613

توصیه به دیگران 5

شنبه 13 دی 1393-9:12

تجلیل از آغازگرموج نوی سینمای ایران در شب نشان نیما

کیمیایی: خاطرات زیادی از نوشهر دارم

گزارش+عکس از پنجمین شب نشان نیما/جمعه 12 دی ماه 1393، نوشهر


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: پنجمین شب نشان نیما، جمعه شب با حضور مسعود کیمیایی به عنوان مهمان ویژه در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و کشتی‌رانی نوشهر برگزار شد.

قدردانی از پروفسور رقیه بهزادی -استاد بازنشسته دانشگاه تهران و دکترای فرهنگ و زبان های باستانی- و یادبود مرحوم ماه‌گل مهر -بازیگر فقید تئاتر- از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

بابک شمس -رئیس اداره ارشاد شهرستان نوشهر- در این همایش در سخنانی اظهار کرد: نیما نه فقط در شعر و ادبیات بلکه در فرهنگ، جامعه‌شناسی، زبان و ... ما هم تاثیر گذاشت و نگاهی نو آفرید.

وی با بیان اینکه امیدوارم در سال‌های آینده در جای جای مازندران شب‌های نیمایی داشته باشیم، افزود: شب خیلی خوبی است و حیف است که به سمت حرف‌های اداری و سخنرانی برویم.

عیسی رمضانی -نایب رئیس شورای شهر نوشهر- هم از نامگذاری خیابانی به نام نیما خبر داد.

وی گفت: خیابان 21 متری که از میدان دهخدا به سمت چالوس و کوکوره‌سر در حال مرمت و بازسازی است، به نام نیما نامگذاری می‌شود.

*گسترش خرد و آزادی

در این مراسم نیلوفر ترک -از هنرمندان تئاتر نوشهر- پیام سید علی صالحی برای یادمان نیما را قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده بود: هر کجا و هر زمان و هر جمعیتی اندیشه و صلح و هنر را محترم بشمارد در راه آزادی بیان و اندیشه قدم برداشته است.

پاسداشت پیام‌آوران و اهل بشارت و بلوغ انسانی به ویژه در حوزه هنر، گسترش خرد و آزادی است و به عنوان شاعر ادامه دهنده راه و خرد علی خان نوری یا همان نیما بسیار بسیار شادمانم که در کنار شما جای گرفته‌ام.

صندلی خالی من را در این جمع، هنرمندی به خود اختصاص داده است که او نیز ادامه دهنده دانایی همین حضور است حضوری که اشتیاق ما را برای آفرینش پیگیر و پایان ناپذیر تضمین می‌کند.

هر کجا که کلمه و و نیما به حیات خود ادامه می‌دهد ما به هر تقدیر در آنجا حضور داریم. بسیار شادمانم این جمعیت مستقل در سرزمین و زادگاه نیما چنین تعهدی را در مقام وظیفه و فرهنگ قبول کرده و با همه کاستی‌ها، خواسته تا خود به جای منحل شدن در شرایط، سازنده شرایط قالب باشد. برای همه شما از صمیم قلب آرزوی بهروزی دارم.

*پایان غم انگیز زندگی

جلیل قیصری -شاعر برجسته نوشهری-در ادامه این مراسم اظهار کرد: شاعران از رودکی تا نیما گره‌گشای ادبیات ما در جهان هستند.

این شاعر با اشاره به ویژگی‌های مشترک نیما و فردوسی ادامه داد: هر دو شاعر پایان زندگی غم‌انگیزی دارند اما قله‌های رفیع ادبیات ما هستند.

قیصری به اشاره به اینکه فردوسی و نیما هر دو خان‌زاده بودند، افزود: هر دو شاعر به دفاع از مواضع رعیت پرداختند و مغضوب حکام زمان خود بودند. از اموال پدری استفاده کردند و یکی پدر شعر فارسی و دیگر پدر شعر نو ما شد.

*خاطرات زیادی در نوشهر دارم

در این همایش مسعود کیمیایی -فیلم ساز شهیر ایرانی- در سخنانی اظهار داشت: تاریخ، نیما را دعوت نکرد بلکه نیما تاریخ را دعوت کرد.

وی با بیان اینکه هنر نیما فقط این نبود که در اوزان دست ببرد، گفت: وسعت نیما در تفکر بود. فرم زیاد مهم نبود. نیما به هم ریزاننده بود، به هم ریخت اما نه به قصد به هم ریزی، بلکه به قصد نیمایی بودن این کار را انجام داد و این تاثیر تا ابد در ادبیات ما خواهد بود.

کیمیایی با اشاره به اینکه نخستین فیلمم را در 24 سالگی و فیلم قیصر را در 26 سالگی ساختم، تصریح کرد: خاطرات زیادی در نوشهر دارم، فیلمنامه داش آکل و رضا موتوری را اینجا نوشتم.

*سینمای ما مدیون نیما است

میثم زندی -مدیر موسسه مردم‌نهاد نیما- هم در سخنانی اظهار کرد: به راه مان ادامه می‌دهیم و هرچه موانع بیشتر باشد تلاش ما در این راه مضاعف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نیما شعر می‌گفت و نباید فقط از این منظر مورد بررسی قرار گیرد، گفت: نیما برای ما به منزله انسانی است که در زمینه مفاهیم خرد و فرهنگ، جریان شگرف ایجاد کرد.

زندی با بیان اینکه سینمای ما مدیون نیما است، افزود: نیما در نسبت حقیقت و پیرامون، دگردیسی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه وقتی نیما در ادبیات و فرهنگ ما ظهور کرد دیگر نمی‌توانست برگشت به عقب داشته باشد، ادامه داد: نیما در این بازگشت ادبی، سر بالا آورد و گفت که باید به جلو برویم.

این کارگردان تئاتر با بیان این که نیما حرکت به عقب بلد نبود و به همه آموخت باید به جلو حرکت کرد، افزود: باید در فرهنگ به نیما تکیه کنیم.

زندی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی ما برای نیما هیچ کاری نکردند، ادامه داد: از ارشاد تشکر می‌کنم که به ما اجازه می‌دهد این مراسم را برگزار کنیم.

وی خطاب به فیاضی -نماینده مردم نور و محمودآباد- که در این مراسم حضور داشت، گفت: بلوارهای اصلی شهرهای  مازندران باید به نام نیما باشد نه یک خیابان در دورقوزآباد. جای روز فرهنگ و ادب نوین در تقویم ایران خالی است.

زندی افزود: وقتی برای نیما هیچ کاری نکردیم، چرا پشت تریبون می‌گوییم برای نیما کار کردیم. نسل بعدی باید به نیما تکیه کند.

وی از شورای شهر و شهرداری نوشهر و همچنین اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران و رئیس اداره شهرستان نوشهر برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.

*حاشیه ها

- در این همایش کلیپی از فیلم های قبل و بعد از انقلاب مسعود کیمیایی پخش شد که حاضران با دیدن برخی هنرپیشه های قدیم اقدام به کف زدن می کردند.

-روزبه مهر برادر مرحوم ماه‌گل مهر مستندی از این هنرمند فقید تهیه کرده بود که در سالن پخش شد. رویا نونهالی -خاله این هنرمند تئاتر- هم در وصف این بازیگر تئاتر سخن گفت.

-استاد محمدرضا اسحاقی به همراه جلال و حمزه محمدی قطعه‌ای را در وصف نیما اجرا کردند و ایمان فلاح -خواننده پاپ مازندرانی-هم در این مراسم به اجرای برنامه پرداخت.

علی صادقی مدیرمسئول پایگاه مازندنومه، استاد محمدرضا اسحاقی، ایمان فلاح ، رضا عموزاد بازیگر تئاتر و تعداد دیگری از هنرمندان و فرهیختگان مازندرانی در این مراسم قدردانی شدند.

-غلامعلی کیا از جانبازان دفاع مقدس در این همایش مورد قدردانی قرار گرفت.

-قاسم احمدی لاشکی -نماینده نوشهر و چالوس- در اقدامی جالب به جای سخنرانی، تنها در یک جمله از حاضران و برگزارکننده ها تشکر کرد.

-پروفسور رقیه بهزادی در این همایش درباره وجه تسمیه مازندران به سخنرانی پرداخت.


  • محمدحسین ملایی کندلوسیپاسخ به این دیدگاه 1 0
    دوشنبه 15 دی 1393-16:11

    از تلاش های آقای میثم زندی و مجموعه موسسه نیما که این برنامه بسیار ارزشمند را برگزار کردند سپاسگزاری می کنم.خدا قوت به همه دست اندرکاران این همایش بزرگ و ارزشمند.

    • يکشنبه 14 دی 1393-16:9

      آقاي صادقي تلاش و زحمات زيادي در حوزه رسانه براي آئين ها و فرهنگ هاي بومي و محلي كشيدند.تجليل از ايشان كار بسيار خوب و پسنديده اي بود.اگر چند بار ديگر هم از ايشان تجليل شود جاي تقدير دارد.
      از دست اندركاران شب نيما و همه كساني كه زمينه ساز تجليل از آقاي صادقي شدند تشكر مي كنم

      • مرتضی اسماعیل زادهپاسخ به این دیدگاه 16 0
        يکشنبه 14 دی 1393-9:8

        به دوست عزیزم آقای صادقی تبریک عرض میکنم. و در پاسخ به دوستانی که انتقاد نمودند عرض میشود: مازند نومه در طول 13 سال به اشاعه فرهنگ عمومی و شناخت معضلات و پتانسیلهای استان مازندران پرداخته است و در این راه یکی از بهترین و معتبرترین رسانه مجازی استان مازندران میباشد. تقدیر از جناب آقای صادقی ، تقدیر از یک فرد نیست. تقدیر از یک تفکر است. این حرکت هرچه بیشتر انجام شود به معرفی زحمتکشان مازندرانی منجر میگردد.
        ارادتمند: مهندس مرتضی اسماعیل زاده مجاوری. جوان نمونه ملی در شاخه هنر

        • يکشنبه 14 دی 1393-0:20

          صادقی پیام منو گذاشتی که بعد نظر براش بذاری که من حسودم! باشه برار ته خله خاری من حسودمه شه دل همیناجه خش هاکن برار!

          • يکشنبه 14 دی 1393-0:15

            حسادت بدترین درده. می فهمم چقدر درد داره. ای خدا از دست این جماعت. خودشون هیچی نیستند فقط می خوان دیگران در دید نباشند

            • شنبه 13 دی 1393-23:21

              یک موسسه فرهنگی هنری با عنوان تابلوی نیما متولی برگزاری بزرگداشت نیما می شود. مدیرش می گوید کار نمایشی - سینمایی می کند و از طریق این برنامه از بازیگران و کارگردانان سینما و تئاتر تجلیل می کند.تجلیل در جای خود ارزشمند است اما این همایش چند ساله چه دخلی به نیما دارد. چه شناختی از نیما دارند و از نیما و زحماتش چه چیزی گفته اند؟ افراد مدعو چه ارتباط و تلاشی در حوزه نیما و نیماپژوهی داشته اند. قرابت آقایان و خانم ها با شعر چیست؟ آقای کیمایی به عنوان یک کارگردان در جای خود قابل احترام است اما در حوزه شعر با اظهارنظر سخیفی که نسبت به فروغ فرخزاد فرمودند چه جایگاهی دارند. این همایش نیماست یا نمایش کارگردانان. از لطف شورای شهر هم باید سپاسگزار بود که خیابانی فرعی را به نام نیما اعلام نمود اما آقای فیاضی که نماینده محترم نور و بلده و البته یوش هستند باید پاسخ بدهند که برای نیما چه کردند. وقتی حتی یک گام برای نیما برنداشته اید در این مراسم چه می کنید؟ از یک فرهنگی انتظار بسیار بسیار بیشتری می رود. آقای زندی! سینمای ما در کجا دین اش را به نیما ادا کرد؟ جز چند فیلم بی اصالت و نامستند تاکنون چه کرده است؟ متاسفانه اداره کل ارشاد و سازمان میراث فرهنگی در خواب تشریف دارند که کسانی بنام نیما بدنبال اهداف دیگری هستند. شک نیست که اگر نیما زنده بود هرگز در چنین مکان و مراسمی حضور پیدا نمی کرد.

              • شنبه 13 دی 1393-21:53

                صادقی جان برای تو می نویسم و می دونم که طبق معمول پیام رو نمی ذاری ولی نمی فهمم چه ربطی به تو داره که از تو تقدیر می کنند؟ دلیل تقدیر چیه؟ از تو نیما فلاح و دیگران...
                تا پایان سال باید همچنان منتظر تقدیرهای دیگه ای از تو باشیم مثلا به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم وارش، همایش تاریخ محلی، دهه فجر، نزدیک عیدو...!

                • يکشنبه 14 دی 1393-15:9

                  من تو همایش شرکت کردم. دیدگاه و ویژگیهای خاص نیما یوشیج به وضوح از طرف مدعوین مختلف بیان شد. حتی آقای کیمیایی عمده صحبتش رو به شخصیت نیما یوشیج اختصاص داد.
                  عموما کسانی که کار نمی کنند معترض کسانی هستند که تلاش می کنند

                  • نزدیک په!پاسخ به این دیدگاه 11 0
                    شنبه 13 دی 1393-23:35

                    برادر یه اسپند برای خودت دود کن. دارن بعضی بی هنران از حسادت می ترکند. تو هم دغدغه فرهنگ داشته باش و تجلیل شو. وقت وسیع است! حداقل یک دهه است این سایت دارد کتاب و موسیقی و شعر و فرهنگ عامه مازندران را تبلیغ می کند. ایشان تجلیل نشوند کی بشود؟ درد بزرگ ما همین حسادتهاست. چرا او و من نه!! حسود لایسود

                  • یک روستاییپاسخ به این دیدگاه 8 0
                    شنبه 13 دی 1393-20:52

                    درود به آقای زند که در عرصه شناساندن جایگاه نیما تلاش بسیار می نمایند.
                    کار ایشان با حضور مهمانان شایسته ی کشوری قابل ستایش است.

                    • شنبه 13 دی 1393-17:31

                      در اين مراسم برخورد بسيار تند و اهانت آميزي با خبرنگاران نوشهري شد به طوري كه سالن مراسم را به طور جمعي ترك كردند.
                      اين چه برنامه فرهنگي است كه اين همه حاشيه وبي احترامي در آن وجود دارد؟

                      • شنبه 13 دی 1393-21:51

                        خبرنگاران نوشهری مراسم رو تحریم نکردن. از یک سایت دو تا خبرنگار اومده بودن و من شاهد بودم که یکی از دست اندرکاران برنامه از اونها خواست به دلیل کمبود جا فقط یکی شون حضور داشته باشه.به نظرم نیازی نبود برای یه سایت دست چندم شهرستانی که تاثیری در فضای رسانه ای استان ندارن دو تا خبرنگار اعزام بشه. مگه خبرگزاری بود که دو تا خبرنگار بفرستن؟؟؟؟ خبرنگارا بالاخره باید یاد بگیرن ردون دعوت جایی نرن

                      • شنبه 13 دی 1393-17:23

                        آقاي صادقي در شگفتم كه چرا به اين راحتي ابزار دست كساني قرار گرفتيد كه شوي تبليغاتي راه انداختند؟
                        دعوت از مازندنومه به بهانه تجليل‏ چيزي جز استفاده ابزاري و نبود.
                        جايگاه مازندنومه تنزل يافتن تا اين حد نبود.

                        • شنبه 13 دی 1393-23:32

                          برادر چه ربطی به آقای صادقی دارد؟ ایشان را مثل چند هنرمند و فرهنگی دیگر دعوت کردند و ایشان رفتند. نمی رفتند اسائه ادب میشد. اگر شما با بانی مراسم مشکل دارید دق دل تان را جای دیگر خالی نکنید

                        • شنبه 13 دی 1393-15:57

                          تبریک به جناب صادقی فرهنگ دوست، بخاطر اینکه در این همایش مورد تجلیل قرار گرفتند. ایشان امسال به عنوان خادم کتاب هم انتخاب شدند که باز هم تبریک می گویم. ته بلاره جان برار

                          • حلقه مفقودهپاسخ به این دیدگاه 11 0
                            شنبه 13 دی 1393-15:25

                            من در جشن امسال بود. خیلی خوب بود. فقط کلیپها و فیلم مستند کمی طولانی شده بود.

                            • روح اله مهدی پورعمرانپاسخ به این دیدگاه 4 10
                              شنبه 13 دی 1393-14:28

                              باسلام و تشکراز دست درکاران یادبود نیمای بزرگ . کوتاه سخن ، دو جمله را می گویم و می گذرم :
                              1 - آن چه در پیشینه نگاری ادبیات فارسی خوانده ایم ، رودکی را پایه گذارشعرفارسی می دانند . آن چه جلیل قیصری گفته اند ، انگاره ی خودشان است .و نادرست است .
                              2 - هیچ کس نگفت که چرا " سینمای ایران مدیونِ نیماست ! " ؟ نکند مهمان ویژه ، یک سینماگر بوده ، این سخن درکامِ گوینده خوش نشسته باشد !
                              3 - این جشن ، جای همه ی بزرگان می توانست و می تواند باشد لیک حضور کیمیایی را چه پیوندی بود ؟
                              چشم به راه ِ پاسخ می مانم .

                              • شنبه 13 دی 1393-17:29

                                جناب آقاي روح اله مهدی پورعمران
                                اين مراسم فقط يك شوي تبليغاتي بود و اهدافي غير از نيمايوشيج را دنبال مي كرد.
                                آيا سوت و كف و رقص و پايكوبي در شب وفات نيمايوشيج‏ در مراسمي به نام سب نشان نيما به معناي بزرگداشت هست؟
                                چه آثاري از نيمايوشيج دراين شوي تبليغاتي به نمايش درآمد؟هيچ.
                                چقدر دايره اخلاق در اين مراسم رعايت شد؟هيچ.
                                آقاي پورعمران عزيز‏ ‏‎براي فرهنگ وارشاد مازندران جاي تاسف دارد كه مجوز اين برنامه را صادر كرد؟
                                حاشيه هاي ضدفرهنگي و زننده در اين مراسم بيداد مي كرد؟
                                بيچاره نيما...

                                • شنبه 13 دی 1393-21:54

                                  رقص و پایکوبی اونم جلوی نماینده های مردم در مجلس و نماینده حراست ارشاد استان؟؟؟؟ شاید سالن برنامه رو اشتباه رفتی جناب هنرکده

                                  • يکشنبه 14 دی 1393-15:13

                                    ادعای رقص و پایکوبی در این همایش به شدت ، غلط است. توضیح مفصل در این رابطه را می توانید از لینک زیر بخوانید
                                    ---
                                    http://riranews.ir/?p=19107


                              ©2013 APG.ir