تعداد بازدید: 4917

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 29 دی 1393-2:8

سرنوشت طلای کثیف آمل در گرو بازی‌های سیاسی

معضل زباله آمل دیگر یک معضل محیط زیستی برای این منطقه نیست بلکه یک تهدید ملی برای جان مسافرانی است که از جاده هراز عبور و مرور می‌کنند.


مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: در مازندران روزانه حدودا سه هزار تن فقط زباله خانگی تولید می‌شود که این زباله‌ها بدون تفکیک و جداسازی در محیط زیست استان دفن می‌شوند.

به گفته کارشناسان از هر تن زباله حدود 400 مترمکعب گازگلخانه‌ای متصاعد و 400 تا 600 لیتر شیرابه تولید می‌شود که این یكى از عوامل خسارت بارى است كه مى‌تواند شمال كشور را از جنگل تهى كند.

همچنین در مازندران به‌ دلیل حاصلخیزی زمین‌ برای کشاورزی و نیز بالابودن سطح آب زیرزمینی، زمین کافی برای دفن زباله موجود نیست.

درحال حاضر نیز مراکز دفن زباله‌های شهری استان در مناطق جنگلی، زراعی و حاشیه رودخانه‌ها قرار داشته و ظرفیت آنها برای دفن زباله اشباع شده است. برهمین اساس کاهش حجم زباله‌ها از طریق جداسازی و بازیافت مؤثرترین شیوه در مدیریت زباله‌های تولیدی است.

     یکی از شهرهایی که معضل زباله در آن به مرحله بحرانی رسیده است شهر آمل است. «عمارت» نام مکانی است که زباله‌های آمل و چندین شهر دیگر مازندران در آن دپو می‌شود و امروز دیگر این مکان گنجایش دفن زباله را ندارد. در این باره با «خسرو ابراهیم زاده» رئیس شورای شهر آمل به گفت و گو نشستیم.

*وقوع فاجعه انسانی با آلودگی آب شرب شهروندان

    خسرو ابراهیم زاده اظهار داشت: مکان دپوی زباله آمل در منطقه عمارت واقع در 30 کیلومتری شهر آمل و در جاده هراز واقع است که بیش از 3 دهه محل دفن زباله 8 شهر مازندران است و شیرابه‌های ناشی از زباله به آب رودخانه هراز نفوذ و به زمین‌های کشاورزی اطراف خسارات جبران ناپذیری وارد کرده است؛ به نحوی که خطر آلوده شدن آب شرب شهروندان نیز وجود دارد، چراکه پساب ناشی از دپوی زباله و تخلیه فاضلاب در سال‌های اخیر تا عمق 150 متری زمین نفوذ کرده و متاسفانه شیرابه‌های آن اکنون به سمت رودخانه هراز و بستر سد در حال ساخت این منطقه در حرکت است. با آلودگی آب شرب منطقه یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد و سلامت بیش از 400 هزار نفر از شهروندان  را تهدید خواهد کرد. اگرچه در حال حاضر نیز نمی‌توان نسبت به اثرات سوء بر تولیدات کشاورزی به علت نفوذ شیرابه‌ها به مزارع کشاورزی و بروز بیماری‌های خاص همچون سرطان بی‌تفاوت بود.

*تبدیل شدن زباله آمل به تهدید ملی

    رئیس شورای اسلامی شهر آمل بیان داشت: به گفته مسئولین سالانه جمعیتی بالغ بر 20 میلیون گردشگر وارد مازندران می‌شوند که یکی از اصلی ترین گذرگاه‌های ورود آنان به استان مازندران جاده هراز است.

فارغ از میزان تولید زباله این جمعیت شناور اما آنچه که نوروز 94 را با سایر سال‌ها متفاوت کرده است تکمیل شدن ظرفیت مکان دپوی زباله آمل و امکان رانش و ریزش کوه 150 متری زباله منطقه عمارت به جاده هراز است. چراکه این انباشت زباله کوه مانند در مجاورت جاده هراز وجود دارد و مترصد یک لرزش یا حادثه‌ای است تا به سطح جاده هراز سقوط کند.

 به علت انبوده شیرابه‌های جمع شده طی این سال‌ها دیواره این مخزن در حال شکسته شدن است و به علت تولید گازهای مختلف احتمال انفجار نیز وجود دارد. لذا معضل زباله آمل دیگر یک معضل محیط زیستی برای این منطقه نیست بلکه یک تهدید ملی برای جان مسافرانی است که از جاده هراز عبور و مرور می‌کنند. اگرچه با از ورود گردشگران استقبال می‌کنیم اما مسئولیت هر اتفاق ناگوار احتمالی را متوجه کسانی می‌دانیم که نسبت به این تهدید ملی بی‌تفاوت بوده‌اند.

* مخالفت سیاسی با تاسیس شهرک بازیافت زباله

    ابراهیم زاده در بیان پیشنهاد حل معضل زباله آمل اظهار داشت: با مشارکت ۷ شهر بهره‌مند از محل دپو زباله آمل می‌توان مجموعه‌ی کاملی را برای برون رفت مشکل زباله در شهرهای مرکزی استان دایر کرد.

    وی ادامه داد: از آنجایی که هر سال میلیون‌ها مسافر به استان سفر می‌کنند و زباله این جمعیت شناور بر استان تحمیل می‌شود و از سویی رفع معضل زباله آمل در واقع برطرف نمودن یک تهدید ملی است، بنابراین باید برای حل مساله زباله آمل اعتبارات ملی تخصیص یابد اما متاسفانه سرنوشت طلای کثیف با بازی‌های کثیف سیاسی گره خورده است. در حالی که برای احداث شهرک بازیافت زباله آمل مکان یابی مناسبی صورت گرفته است و مجوزهای زیست محیطی آن نیز اخذ شده است اما نماینده مردم محترم حوزه انتخابیه نور و محمودآباد با احداث این شهرک مخالفت نموده است. در حالی احداث این شهرک با مخالفت نماینده این حوزه انتخابیه مواجه می‌شود که بیش از 800 تن زباله در سواحل محمود آباد دفن شده است و احداث این شهرک می‌تواند معضل زاله 17 شهر مرکزی از جمله شهر نور را را برطرف سازد.

رییس شورای شهر آمل تصریح کرد: با این همه برای رفع معضل زباله آمل با آیت الله هاشمی رفسنجانی -رئیس تشخیص مصلحت نظام- نیز دیداری داشتیم 6 بهمن نیز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به شهر بابل رفع معضل زباله این شهر را از ایشان مطالبه خواهیم نمود تا شهرک تفکیک و بازیافت زباله آمل در منطقه منال جاده بلده بتواند با اخذ اعتبارات ملی احداث شود و 700 تن زباله تولیدی هر روز 17 شهر منطقه را تفکیک و بازیافت نماید تا بیش از این شاهد نابوی عرصه‌های گران قیمت کشاورزی، نابودی جنگل و سواحل زیبای خزر و تهدید سلامت شهروندان نباشیم .

*این گزارش هم زمان در روزنامه ی آفتاب یزد امروز هم منتشر شد.


  • دوشنبه 29 دی 1393-23:9

    چه نظرات خوبی در کامنت ها هست.چه خوب میشه مازندنومه نظرات دوستان رو پیگیری کنه

    • دوشنبه 29 دی 1393-11:15

      مسئولين محترم كشوري كه اينهمه به طبيعت شمال حساسيت دارند و مجوز يك هتل به سرمايه گذار نمي دهند لطف كنند سازو كاري بچينند زباله هاي مازندران به كوير سمنان انتقال پيدا كنه ، بعد به فكر زيست بوم شمال باشند.

      • دفع زباله در جزیره ها؟پاسخ به این دیدگاه 1 0
        دوشنبه 29 دی 1393-6:54

        در مازندران و گیلان فضای کافی را فقط در وسعت دریا می توان یافت . حال چرا به جزیره های مصنوعی در فواصل کافی از ساحل دریا فکر نمی کنیم . آنجا و در درون آن جزائر همه کار از جمله فر آوری طلای کثیف آسان خواهد شد. دریا حداقل آلودگی را از سوی ماتحمل خواهد کرد جایی که سی و پنج در صد فاضلاب روسیه از طریق ولگا به دریای مازندران می ریزد .منفی باف ها بهتر است در مخالفت با پیشنهاد ما نگاهی هم به جزیره بریتانیا داشته باشند .


        ©2013 APG.ir