تعداد بازدید: 4397

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 29 دی 1393-17:19

آغاز به کار کانون سردفتران و دفتریاران مازندران

اداره ثبت دومین دستگاه پردرآمد استان/340 دفتر ثبت در مازندران

اداره ثبت پس از اداره مالیات، پر درآمدترین دستگاه در مازندران است/340 دفتر ثبت املاک و اسناد در مازندران وجود دارد/ ثبت ما به روز نیست و نمی دانیم که هرکس چه مقدار ملک دارد.


مازندنومه؛ سرویس حقوقی، مینامحسن پور: کانون سردفتران و دفتریاران مازندران با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری، پیش از ظهر دوشنبه در سالن اجتماعات هلال احمر استان، آغاز به کار کرد.

ولی الله عبدی- مدیرکل ثبت املاک و اسناد مازندران- تاسیس کانون سردفتران و دفتریاران را یکی از تجربیات موفق در جهت واگذاری بخشی از امور دولتی به بخش خصوصی ارزیابی کرد و افزود: این امر صرف نظر از کاسته شدن از تصدی گری دولت، مزایای اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد.

عبدی اداره ثبت را پس از اداره مالیات، پر درآمدترین دستگاه در مازندران معرفی و تعداد کل دفاتر ثبت املاک و اسناد مازندران را 340 و دفاتر ساری را 60 دفتر اعلام کرد.

* ثبت به روز نیست

سپس محمدعلی تقوی فر- رئیس کل دادگستری مازندران- با اشاره نقش پر رنگ ثبت اسناد در اعتماد مردم، تاکید کرد: برای متنی نخوانده از مردم امضایی گرفته نشود و عدالت و اعتماد همیشه باید رعایت شود.

وی ادامه داد: عملکرد دفاتر ثبت در دستگاه قضایی تاثیر مستقیم دارد.

تقوی فر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود اسناد هویتی برای هر فرد جامعه، لزوم تهیه اسناد هویتی برای تمامی املاک و اراضی استان را خواستار شد.

وی با بیان اینکه تمام ادارات و دستگاه ها باید حدود و صغور را بدانند، گفت: ثبت ما به روز نیست و نمی دانیم که هرکس چه مقدار ملک دارد و مشخصات زمین ها همگانی و همه دانی نیست.

رئیس کل دادگستری مازندران، با بیان اینکه درصد بالایی از اختلافات محاکم قضایی به امور ثبتی مربوط است، افزود: شفاف سازی مشخصات اراضی می تواند برای همه مردم کارساز باشد.

* ظرفیت های مربوط به کانون سردفتران به مردم معرفی شود

در ادامه ربیع فلاح جلودار- استاندار مازندران- با ابراز خشنودی از تاسیس کانون سردفتران در مازندران، ابراز داشت: امروز را به نام سردفتران و دفتریاران در استان نامگذاری می کنیم.

وی سردفتران را دارای وظایف سنگین حقوقی دانست و گفت: این برون سپاری تصدی گری دولت، باید در تمام زمینه های مطرح شده از سوی دولت، جهت اصلاح ساختار اداری پیاده شود.

استاندار مازندران با اشاره به مواجهه مردم با تنگناهای اجرایی در دستگاه های دولتی ابراز داشت: همگان از عملکرد و تاسیس این کانون رضایت دارند.

فلاح جلودار توسعه دولت الکترونیک را یکی از فعالیت های مهم دستگاه ها تلقی کرد و افزود: مازندران در این زمینه موفق عمل کرده است.

وی خطاب به رسانه ها گفت: باید ظرفیت های مربوط به کانون سردفتران به مردم معرفی شود.

استاندار مازندران در پایان با اشاره به سند چشم انداز 1404 گفت: اگر این کانون از تمام ظرفیت هایش به درستی استفاده کند، شاهد انقلابی بزرگ در زمینه ثبت اسناد و املاک خواهیم بود.

*هر روز دارند سند رسمی را در کشور کمرنگ تر می کنند

در ادامه برنامه، احکام سردفتران مسئول کانون، به ایشان ابلاغ شد. سپس محمدرضا دشتی اردکانی- رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مرکز- با بیان اینکه هر روز دارند سند رسمی را در کشور کمرنگ تر می کنند، تصریح کرد: اگر واقفند که با تنظیم سند رسمی، مشکلات کشور حل می شود، چرا هر روز حدود اختیارات را کمتر می کنند.

وی با اشاره به لزوم اجرای طرح کاداستر- نقشه برداری ثبتی که امکان صدور سند مالکیت حقوقی را فراهم می کند، گفت: تا این طرح در کشور اجرا نشود، مشکلات به همین منوال وجود خواهد داشت.

دشتی اردکانی ادامه داد: کاداس متعلق به کل کشور است و بودجه آن باید اکنون که در فصل تعیین بودجه هستیم، توسط نمایندگان مجلس تصویب شود.

وی در پایان گفت: مازندران هشتمین استان دارای کانون سردفتران و دفتریاران در کشور است.

*تراکم پرونده ها در مراجع قضایی یک بحران است

دیگر مهمان کشوری این مراسم، محمدمهدی انجم شعاع- سرپرست امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور- اصلی ترین اصالت حقوق را حفظ نظم جامعه دانست و افزود: تراکم پرونده ها در مراجع قضایی یک بحران است.

وی ادامه داد: شیوه های به کار گرفته شده در محاکم حقوقی و جزایی پاسخگوی نیاز پرونده ها نیست.

انجم شعاع با اشاره به فعالیت موازی و هم زمان محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف، تصریح کرد: کم نشدن ورودی پرونده ها به این مراکز، آسیب دیدگی نظم حقوقی جامعه را نشان می دهد.

وی راه برون رفت از این آسیب را، روی آوردن به ثبت رسمی اسناد دانست و افزود: پایبندی سردفتران به اخلاق حرفه ایشان، اعتماد و آگاهی مردم را به این قشر، به دنبال خواهد داشت.

سرپرست امور اسناد سازمان ثبت اسناد کشور، با بیان اینکه تکنولوژی به شفاف سازی کمک کرده است، ابراز داشت: یکی از مهمترین اهداف این سازمان نیز روی آوردن به فن آوری های روز است.

انجم شعاع ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جایگاه واقعی خود را نیافته و شهره به کندی و سستی شده است و این وظیفه سردفتران است که جایگاه حرفه ای خود را به جامعه بشناسانند.

در پایان این مراسم سردفتران نمونه قدردانی شدند.



    ©2013 APG.ir