تعداد بازدید: 4259

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 2 بهمن 1393-20:29

وزیر ارشاد:

در بعضی از مراکز استان‌ها حتی یک سالن سینما نداریم

گزارش+عکس+حاشیه نگاری مازندنومه از اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم وارش


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، گزارش: کلثوم فلاحی-عکس: بابک ابهرزاد: مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فیلم وارش پنج شنبه شب در مجتمع سینمایی بابل برگزار شد.

علی جنتی در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی وارش اظهار داشت: بخشی از سینماهای این استان تعطیل و فرسوده شده و قابل استفاده نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: جشنواره بین مردم و اصحاب فرهنگ و هنر، شور و نشاط ایجاد کرده و کمک می‌کند دستاوردهایی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری داریم، عرضه شود.

وی با بیان اینکه استعدادهای فراوانی در کشور داریم که در جشنواره به شکوفایی می‌رسند، افزود: جوانانی که جایزه دریافت کردند کسانی هستند که در آغاز راه قرار دارند و آینده درخشانی را برای آنها پیش‌بینی می‌کنیم.

جنتی با اشاره به اینکه این جوانان باید حمایت شوند تا کاروان فرهنگ و هنر را استمرار بخشیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی در حوزه سینما دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته است. امروز همه دنیا معترف است سینمای ایران، یک سینمای برجسته و قابل عرضه است.

وی با بیان اینکه در طول دو، سه دهه گذشته حضور سینمای ایران در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی و دریافت جوایز نشان دهنده استعدادهای سینمای ایران است، گفت: در جشنواره فیلم فجر امسال هم فیلم‌های داستانی بلند، کوتاه، مستند و ... در سینماهای تهران عرضه می‌شود و امیدواریم این فیلم‌ها هرچه زودتر اکران شود.

جنتی با اشاره به اینکه امروز همه سالن‌های سینمای کشور مجهز به سیستم دیجیتال است و در آن واحد می‌توان در دیگر شهرستان‌ها هم فیلم را اکران کرد، افزود: در گذشته این گونه بود که فیلم ابتدا در تهران به نمایش درآمده و سپس بعد از شش ماه یا یک سال، فیلم در دیگر شهرستان‌ها اکران می‌شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تلاش زیادی صورت می‌گیرد تا همه سالن‌های سینمای کشور که رو به فرسودگی می‌رود را احیا کنیم و برای مردم قابل بهره‌‌برداری شود، ادامه داد: جای تاسف است که در بعضی از مراکز استان‌ها حتی یک سالن سینما نداریم.

جنتی با اشاره به اینکه تلاش داریم با جلب حمایت بخش خصوصی و کمک دولت بتوانیم سالن‌های جدید سینما بسازیم، خاطرنشان کرد: در همین یک دو سال اخیر شاهد بهره‌برداری از پردیس‌های سینمایی با سالن‌های متعدد هستیم و نشانه خوبی است که بسیاری از اصحاب سرمایه که فرهنگ‌پرور و هنر پرور هستند برای ساخت و احیای سینما در کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه دولت وظیفه خود می‌داند شرایطی فراهم کند که احداث این سالن‌ها دارای توجیه اقتصادی باشد، گفت: در شرایطی بودیم که بسیاری از سینماداران کشور ترجیح می‌دادند هرچه زودتر سالن‌های سینما را تغییر کاربری داده و استفاده دیگری کنند چون توجیه اقتصادی نداشت.

وی با تاکید به برگزاری جشنواره وارش و دیگر آیین‌های سنتی مازندران مانند جشنواره بهار نارنج و جشنواره‌های دیگری که شور و نشاط در بین مردم ایجاد کند، اظهار کرد: مجموعه وزارت ارشاد در خدمت همه هنرمندان خواهد بود.

جنتی با بیان اینکه از برگزاری جشنواره‌ها حمایت می‌کنیم، گفت: امیدوارم همه فرهیختگان و هنرمندان هر کدام با زبان خود اعم از زبان موسیقی، تئاتر، فیلم و ... هر آن چه در ذهن دارند را به ملت ما و دیگر ملل عرضه کنند تا رسالت فرهنگی خودمان را به خوبی به پایان برسانیم.

* رهبری بیش از هر کسی قدر زبان هنر و سینما را می‌دانند

رئیس سازمان سینمایی هم در این مراسم اظهار کرد: همه زمینه‌ها برای تعالی فرهنگ در کشور فراهم است و امیدوارم جشنواره‌های دیگری هم در مازندران برگزار شود.

حجت‌الله ایوبی گفت: در این روزها مه دشمنان می‌کوشند چهره اسلام و پیامبر را دگرگونه نشان دهند مطمئن باشند هنرمندان و به ویژه سینماگران ما با زبان تصویر، پیام صلح و دوستی پیامبر رحمت را به جهان نشان خواهند داد.

وی با اشاره به سرمایه نیروی انسانی در کشور، گفت: فرهنگ و هنر مزیت اصلی کشور ما است و باید گذشته را جبران کنیم و برگزاری جشنواره‌ها را استمرار بخشیم.

ایوبی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ها، جشن باشکوه نمایشگاه قدرت جوانان این سرزمین است، ادامه داد: جشنواره فجر یکی از جشنواره‌های باشکوه کشور و نمایش تجربه‌های جوانان با ذوق و شور ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه خواهیم دید که این جوانان ما را به چالش می‌کشند، تصریح کرد: باید بستری فراهم کنیم تا ایران را به جهان معرفی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه رهبری بیش از هر کسی قدر زبان هنر و سینما را می‌دانند، افزود: امام راحل هم ما را برای سخن گفتن با سینما تشویق کردند و بعد از انقلاب اسلامی، کلید سینما را روشن کردند و به دست ما دادند.

وی با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم وارش، خاطرنشان کرد: خوشحال هستیم که کشورهای همسایه هم در جشنواره وارش حضور دارند.

ایوبی با بیان اینکه در کنار جشنواره وارش، نام شهرستان بابل هم اضافه شود، اظهار کرد: همه جشنواره‌های دنیا به نام شهرهایی شناخته می‌شوند که در آن برگزار شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره، شادی فرهنگی به وجود می‌آورد، ادامه داد: جشنواره سرگرمی نیست ولی معتقدم حکومت‌ها باید برای مردم سرگرمی ایجاد کنند چون سرگرم کردن مردم هم لازم است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه جشنواره نمایش قدرت هنر است و می‌تواند هویت‌بخشی کند، افزود: تنها راه مقابله با هجوم فرهنگی غرب، بازگشت به گذشته خویشتن است.

وی گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی وارش در شهرستان بابل تاسیس شود.

*آرزو دارم وارش به اهداف راستین خود دست یابد

 استاندار مازندران هم در سخنانی اظهار کرد: در نخستین روزهای ماه بهمن ماه پیروزی، بسیار خرسندیم که جشنواره وارش در دیار علویان برگزار شد.

ربیع فلاح با بیان اینکه برگزاری جشنواره وارش فرصت مغتنمی است تا بار دیگر جوانان خردمند ایران با نوآوری و ارائه تجربه تولید فیلم کوتاه، خلاقانه، تاثیرگذاری هنر سینما در تعالی فرهنگی جامعه را به نمایش بگذارند، افزود: آرزو دارم وارش به اهداف راستین خود دست یابد.

*وارش جشنواره تاثیرگذار در فرهنگ عامه است

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در سخنانی اظهار کرد: باید به موضوعات فرهنگی و دینی مشترک بین اقوام بپردازیم تا یادآور شویم که اعضای یک پیکر هستیم.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی با اشاره به اینکه هدف این جشنواره کشف استعدادهای تازه در عرصه فیلم کوتاه، ترغیب فیلمسازان به استفاده از فرهنگ عامه، توجه به موضوعات مشترک بین اقوام و احیای ارتباط موثر بین فیلمسازان ایرانی و فیلمسازان حاشیه دریای مازندران است، افزود: وارش جشنواره تاثیرگذار در فرهنگ عامه است و می‌تواند جریان‌ساز باشد.

*منتخبان وارش هشتم

این جشنواره با معرفی منتخبان به کار خود پایان داد.

براساس اعلام هیئت داوران دیپلم افتخار این جشنواره در بخش داستانی نشان صلح و دوستی به فیلم "کودکان ابری" اثر رضا فهیمی اختصاص یافت.

در بخش فرهنگ عامه به فیلم"لیر" اثر محمدرضا حافظی، "بی‌بی تولدت مبارک" اثر حامد نوبری و "خورشید، باغ، پنجره" اثر سعید شاه‌حسینی رسید و تندیس این بخش به همراه دیپلم افتخار به فیلم "سه چنگ حاک" اثر یاسر خیر اهدا شد.

در بخش فیلم داستانی نیز هیئت داوران دیپلم افتخار را به "آپارتمان مورچه‌ها" اثر توفیق امانی و "عروسی مسلم" اثر رضا جمالی اهدا کرد و تندیس جشنواره در این بخش به فیلم "از طرف آنها" به کارگردانی سعید روستایی تعلق گرفت.

در بخش تجربی دیپلم افتخار به فیلم‌های "آخرین موسیقی شنیده نمی‌شود" اثر هادی احمدی و تندیس جشنواره به فیلم "زندگی" اثر قاسم شیشه‌گری رسید.

در بخش پویانمایی نیز دیپلم افتخار به فیلم "پنکه" اثر شیرین سوهانی و تندیس و دیپلم افتخار به فیلم "کودکان دشت" اثر سعادت رحیم‌زاده اهدا شد.

در بخش بین‌الملل دیپلم افتخار به فیلم "زمستان، عشق و دیگر قوانین" اثر یاسر خیر از ایران تعلق گرفت و دیپلم افتخار جشنواره بخش بین‌الملل به بهترین اثر پویانمایی به نام "ماهی سرخ شده" اثر لیلا خلیل‌زاده از ایران رسید.

در این جشنواره بهترین فیلم مستند "جزیره ذوب شده" اثر فریز احمداف آذربایجان معرفی شد و بهترین اثر مستند همراه با دیپلم افتخار به فیلم "شونو می‌آید" اثر صلوات یوزی‌اف از کشور روسیه اهدا شد.

جوایز بهترین اثر داستانی به فیلم "امید" اثر امیل گلی‌اف از آذربایجان و جایزه بهترین اثر تجربی به فیلم "سرچشمه " اثر شارینا اورای بای فا از کشور قزاقستان رسید.

در بخش ترنه‌نوا دیپلم افتخار و نشان جشنواره به فیلم" ده، چهار و نیم، سه و نیم " اثر مهدی حیدری اهدا شد همچنین در این بخش دیپلم افتخار به "هاراگیری برای زندگی" اثر مریم فتحی‌پور نشان و دیپلم افتخار به فیلم "خانه ما همین نزدیکی است" اثر علی مدهوشیان و فیلم " آواز چوپان لال" اثر محمد مقیم‌پور اعطا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران با نشان و دیپلم افتخار به فیلم "زمستان، عشق و سایر قوانین" اثر یاسر خیر-هنرمند مازندرانی- رسید.

*گنجوی تجلیل شد

 در این جشنواره از عباس گنجوی -تدوین گر برجسته سینما- که زاده بابل است و به قول خودش 40 سال است به این شهر نیامده، تجلیل و به او یک تابلو فرش و تصویر سردر سینما زیبای بابل اهدا شد.

گنجوی در سخنان کوتاهی گفت: سه روز است مهمان مردم بابل هستم و فرصتی هم دست داد تا در شهر گشتی بزنم.

او با بیان این که بسیاری از خاطرات من زنده شد، افزود: با این که 40 سال است به این شهر نیامده ام، ولی اطلاعاتی از بابل قدیم دارم که جوانان امروزی ندارند.

این تدوین گر قدیمی سینما از مسئولان خواست در معماری و ساخت بناهای جدید شهر، از رنگ های و المان های بومی منطقه استفاده کنند.

*حاشیه ها

- حجت الاسلام علی اکبرناصری -نماینده بابل- در سخنانی کوتاه، ضمن اشاره به داستان دو درهمی که پیامبر اسلام به ابوذر و سلمان داده بود تا خرج کنند، گفت: نخستین کارگردان اسلام، حضرت محمد(ص) و نخستین بازیگران سلمان و ابوذر بودند.

- آیت الله علی معلمی امام جمعه قائم شهر، حجت الاسلام حسن روحانی امام جمعه بابل و علیرضایونسی معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران هم از جمله مهمانان مراسم بودند.

- گروه آیین زندگی سوادکوه در انتهای برنامه و در خارج از سالن، برنامه موسیقی مازندرانی اجرا کرد.

-  رسول صدرعاملی، خسرومعصومی، محمدعلی سجادی، هوشنگ مرادی کرمانی، داریوش فرهنگ و نادر مقدس از جمله هنرمندان حاضر در سالن بودند.

- برخی از برگزیده های امسال دو تا سه بار روی سن رفتند و جایزه گرفتند. مهدی حیدری که برای دریافت جایزه خود روی سن رفت، پشت میکروفن به خاطر حذف اظهارنظرهایش در بولتن جشنوار گله کرد.

- لابه لای سخنرانی ها جوایز بخش های مختلف اهدا شد. در هر بخش مجری برنامه از تعدادی از مقامات و هنرمندان حاضر در سالن دعوت می کرد که برای اهدای جایزه روی استیج بیایند که البته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  مازندران علاقه خاصی داشت همواره و در همه بخش ها روی سن باشد!

-در این جشنواره فیلم هایی از کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان به نمایش درآمد.


  • يکشنبه 12 بهمن 1393-12:43

    وزیر ارشاد: در بعضی از مراکز استان‌ها حتی یک سالن سینما نداریم
    / خوشبحال وزیر ارشاد

    • شنبه 4 بهمن 1393-18:20

      قابل توجه شنبه 4 بهمن .شما به افرادی که از بابل تا استان مازندران دعوت شدند نگاه کنید چیزی از فرهنگ و هنر و تاریخ می فهمند؟ فقط بخاطر پست و مقامی که دارند دعوت شدند وسال بعد اگر پستشان را ازدست بدهند برای انها تره خرد نمی کنند.شما چطور انتظار دارید مسئولین از خواب زمستانی بیدار شوند

      • شنبه 4 بهمن 1393-12:49

        این جشنواره دارای فرصت های بالقوه ای برای تبدیل شدن به یکی از معتبرترین جشنواره های ملی و بین المللی است. از نقاط مثبت و منحصر به فرد آن می توان همخوانی عنوان جشنواره(وارش) باموضوع جشنواره(فرهنگ عامه)و محل برگزاری جشنواره( منطقه شمال بعنوان مهد زیبایی طبیعت، سرزمین اساطیر ی و وفورمضامین فولکلوریک و...) دانست. اما متأسفانه دریغ از مسئولین آگاه، دلسوز ، فرصت شناس و آگاه نسبت به مسائل فرهنگ و هنر بویژه مسئولین شهر بابل، که امیدوارم روزی از این خواب زمستانی برخیزند. و در این راه سخت از سرمایه های اصلی که همانا هنرمندان، صاحبنظران و فرهیختگان سرشناس در سطح ملی و بین المللی ولی گمنام در این دیار خود استفاده نمایند. که متأسفانه هیچگاه نخواستند و نتواستند از پتانسیل و وجود آنان استفاده کنند.

      • جمعه 3 بهمن 1393-21:54

        آیاباچندکشوراطراف دریای مازندران جشنواره بین المللی میشود؟ مردم وجوانان چه اندازه از فیلم ها وجشنواره استقبال می کنند؟ این فیلم ها غیر از این به در د کجا وچه کسانی می خورد؟. به نظر می رسد این جشنواره دراندازه وبا موضوعات استانی مفید تر وباهزینه بیت المال کمتری برای مردم وهنر دوستان مازندرانی بهتر باشد.قابل توجه مسئولان ارشاد استان ودیگر پرداخت کننده های هزینه های بالا.

        • شنبه 4 بهمن 1393-8:11

          بعضی از جشنواره ها و نمایشگاه ها مخاطب خاص دارند. مثل نمایشگاه مطبوعات و یا همین فیلم کوتاه. نمی توان از عموم مردم انتظار داشت مخاطب چنین برنامه هایی باشند

          • يکشنبه 5 بهمن 1393-12:13

            فیلم کوتاه در جهان پر سرعت امروزی جایگاه خود را یافته است و برای انسان عصر مدرن که فرصت و حوصله دیدن فیلم های بلند را ندارد قالب مناسبی است. در ایران نیز مانند هر چیز دیگری (که بعلت هایی که ذکر آن در اینجا و این بحث نمی گنجد) از جمله همین زندگی شهری و کلان شهرها و دست آورهای عظیم تکنولوژی و فناوری و... به مرور به ضرورت جایگاه خود را خواهد یافت.


        ©2013 APG.ir